Frallan Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Vad är det för delmoment och krav till Stadsskyttebågen resp SIBbågen? Quote
Ignorance Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Vad är det för delmoment och krav till Stadsskyttebågen resp SIBbågen? Är i stort sett samma tror jag,dock behöver man inte göra "chins" för SiB bågen, men jag är inte 100% ngn som har bättre koll får fylla i mer info ASAP Quote
TheKL Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Har både livkomp & 6e den svarta uniformen under högvakten? Quote
Ignorance Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Har både livkomp & 6e den svarta uniformen under högvakten? Svar ja Quote
King Kill Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Är den inte mörk mörk blå? Eller minns jag fel? Quote
Svempa Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Vad är det för delmoment och krav till Stadsskyttebågen resp SIBbågen? Är i stort sett samma tror jag,dock behöver man inte göra "chins" för SiB bågen, men jag är inte 100% ngn som har bättre koll får fylla i mer info ASAP Chins är väl hänga-i-stång-och-dra-upp-sig? Isf var det krav för SIB båge med. Vad är det för delmoment och krav till Stadsskyttebågen resp SIBbågen? Är i stort sett samma tror jag,dock behöver man inte göra "chins" för SiB bågen, men jag är inte 100% ngn som har bättre koll får fylla i mer info ASAP Chins är väl hänga-i-stång-och-dra-upp-sig? Isf var det krav för SIB båge med. Ang m/ä så är den mörkblå och används av endast 6:e komp och Livkomp. Quote
TheKL Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 (edited) Hur många chins är det som gäller? Frågan är ju vilken båga som ska delas ut, SIB eller Stadsskyttebågen. Man kan ju inte ge kompanierna två olika bågar eftersom man nu ska va identiska... Edited November 20, 2006 by TheKL Quote
Frallan Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Kunde någon berätta vad det är för delmoment som gäller för stadsskyttebågen och vad som är kraven? Quote
johanp Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 (edited) M/Ä uniformen för LG Gardesbat är mörkblå. SiB-bågen ÄR avsevärt lättare än Stadsskyttebågen, många även på 6:e har tidigare tagit den nån månad innan Stadsskyttebågen som nån sorts delmoment. Den infördes förövrigt 2004 på hösten eller 2005 på våren. Stadsskyttebågen kräver bl.a. Lite fys - milen, stridshinderbana, armhävningar(chins), situps, armböj(armhävningar), fälttest osv. Teoriprov - lite SiB och soldatkunskaper Pf-banor - kunna framrycka längs några banor och kunna skjuta lite samt kasta hgr. OP Sthlm - fem dar kort och mkt skoj övning i sthlm. och kanske nåt mer, men det märker ni när det är dags... edit: kraven är att bli godkänd! =P Edited November 20, 2006 by johanp Quote
TheKL Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 M/Ä uniformen för LG Gardesbat är mörkblå. SiB-bågen ÄR avsevärt lättare än Stadsskyttebågen, många även på 6:e har tidigare tagit den nån månad innan Stadsskyttebågen som nån sorts delmoment. Den infördes förövrigt 2004 på hösten eller 2005 på våren. Stadsskyttebågen kräver bl.a. Lite fys - milen, stridshinderbana, armhävningar(chins), situps, armböj(armhävningar), fälttest osv. Teoriprov - lite SiB och soldatkunskaper Pf-banor - kunna framrycka längs några banor och kunna skjuta lite samt kasta hgr. OP Sthlm - fem dar kort och mkt skoj övning i sthlm. och kanske nåt mer, men det märker ni när det är dags... edit: kraven är att bli godkänd! =P Verkar kul! Hur många reps är de på de olika fysiska momenten? Quote
Frallan Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 (edited) M/Ä uniformen för LG Gardesbat är mörkblå. SiB-bågen ÄR avsevärt lättare än Stadsskyttebågen, många även på 6:e har tidigare tagit den nån månad innan Stadsskyttebågen som nån sorts delmoment. Den infördes förövrigt 2004 på hösten eller 2005 på våren. Stadsskyttebågen kräver bl.a. Lite fys - milen, stridshinderbana, armhävningar(chins), situps, armböj(armhävningar), fälttest osv. Teoriprov - lite SiB och soldatkunskaper Pf-banor - kunna framrycka längs några banor och kunna skjuta lite samt kasta hgr. OP Sthlm - fem dar kort och mkt skoj övning i sthlm. och kanske nåt mer, men det märker ni när det är dags... edit: kraven är att bli godkänd! =P "och kanske nåt mer" Kan det vara något hemligt kanske? Låter skoj som fan! Tackar för informationen! Edited November 20, 2006 by Frallan Quote
johanp Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Kraven ändras säkert från år till år men när vi muckade och fick utvärdera bl.a. fysen så ansågs den för "snäll" dock är det absolut inte så att alla klarar av den. När det börjar bli dags så får ni garanterat veta i god tid vad kraven är så ni kan träna eller njuta av att ni redan har tränat tillräckligt. Quote
TheKL Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Kraven ändras säkert från år till år men när vi muckade och fick utvärdera bl.a. fysen så ansågs den för "snäll" dock är det absolut inte så att alla klarar av den. När det börjar bli dags så får ni garanterat veta i god tid vad kraven är så ni kan träna eller njuta av att ni redan har tränat tillräckligt. Hehe okidoki det låter fint! Men vad tror ni kommer man behålla SIBbågen och Stadsskyttebågen? Tror ni att båda kompanierna kommer kunna få ta Stadsskyttebågen? Någon som har hört nått om det? Quote
Frallan Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 (edited) Kraven ändras säkert från år till år men när vi muckade och fick utvärdera bl.a. fysen så ansågs den för "snäll" dock är det absolut inte så att alla klarar av den. När det börjar bli dags så får ni garanterat veta i god tid vad kraven är så ni kan träna eller njuta av att ni redan har tränat tillräckligt. Hehe okidoki det låter fint! Men vad tror ni kommer man behålla SIBbågen och Stadsskyttebågen? Tror ni att båda kompanierna kommer kunna få ta Stadsskyttebågen? Någon som har hört nått om det? Känns som att vi har diskuterat klart det ämnet. Men om livkomp får stadsskyttebågen eller SIB bågen, det känns mer aktuellt..? Edited November 20, 2006 by Frallan Quote
Ignorance Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Kraven ändras säkert från år till år men när vi muckade och fick utvärdera bl.a. fysen så ansågs den för "snäll" dock är det absolut inte så att alla klarar av den. När det börjar bli dags så får ni garanterat veta i god tid vad kraven är så ni kan träna eller njuta av att ni redan har tränat tillräckligt. Hehe okidoki det låter fint! Men vad tror ni kommer man behålla SIBbågen och Stadsskyttebågen? Tror ni att båda kompanierna kommer kunna få ta Stadsskyttebågen? Någon som har hört nått om det? Känns som att vi har diskuterat klart det ämnet. Men om livkomp får stadsskyttebågen eller SIB bågen, det känns mer aktuellt..? Det är bara en tygbit ;) Som jag har 2 st utav Det som är kärvast i hela delen efter bågen måste jag nog säga är fys delarna, men med lite träning så! Sen är min åsikt att Livkomp har SiB o 6komp har SSK-bågen Allt för att sticka ut Quote
Frallan Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Kraven ändras säkert från år till år men när vi muckade och fick utvärdera bl.a. fysen så ansågs den för "snäll" dock är det absolut inte så att alla klarar av den. När det börjar bli dags så får ni garanterat veta i god tid vad kraven är så ni kan träna eller njuta av att ni redan har tränat tillräckligt. Hehe okidoki det låter fint! Men vad tror ni kommer man behålla SIBbågen och Stadsskyttebågen? Tror ni att båda kompanierna kommer kunna få ta Stadsskyttebågen? Någon som har hört nått om det? Känns som att vi har diskuterat klart det ämnet. Men om livkomp får stadsskyttebågen eller SIB bågen, det känns mer aktuellt..? Det är bara en tygbit ;) Som jag har 2 st utav Det som är kärvast i hela delen efter bågen måste jag nog säga är fys delarna, men med lite träning så! Sen är min åsikt att Livkomp har SiB o 6komp har SSK-bågen Allt för att sticka ut Hur pass tränad var du innan inryck? Ett ärligt svar Så man får lite känn på det... Quote
Ignorance Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Frallan : Jag ORKADE inte SPRINGA en HEL mil , men iaf 5km, pallade 3 chins (4 var godkänt) armhävningar och situps var inga probs, hinder banan var lite knepigt med irländska bordet , men efter X-antal försök sprang jag på 4:32, 5:30 var godkänt Sen ska man ju få slita lite för bröd födan, kommer ihåg under repellerings utbildningen när jag klämde en kula i selen,tappa greppet, hasa ner 3 meter o slog in i betonghuset De var de värt Quote
Frallan Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Frallan : Jag ORKADE inte SPRINGA en HEL mil , men iaf 5km, pallade 3 chins (4 var godkänt) armhävningar och situps var inga probs, hinder banan var lite knepigt med irländska bordet , men efter X-antal försök sprang jag på 4:32, 5:30 var godkänt Sen ska man ju få slita lite för bröd födan, kommer ihåg under repellerings utbildningen när jag klämde en kula i selen,tappa greppet, hasa ner 3 meter o slog in i betonghuset De var de värt Ok, men du lyckades ta bågen??? Quote
Ignorance Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Frallan : Jag ORKADE inte SPRINGA en HEL mil , men iaf 5km, pallade 3 chins (4 var godkänt) armhävningar och situps var inga probs, hinder banan var lite knepigt med irländska bordet , men efter X-antal försök sprang jag på 4:32, 5:30 var godkänt Sen ska man ju få slita lite för bröd födan, kommer ihåg under repellerings utbildningen när jag klämde en kula i selen,tappa greppet, hasa ner 3 meter o slog in i betonghuset De var de värt Ok, men du lyckades ta bågen??? Utan problem när de kom till kritan Quote
Frallan Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Frallan : Jag ORKADE inte SPRINGA en HEL mil , men iaf 5km, pallade 3 chins (4 var godkänt) armhävningar och situps var inga probs, hinder banan var lite knepigt med irländska bordet , men efter X-antal försök sprang jag på 4:32, 5:30 var godkänt Sen ska man ju få slita lite för bröd födan, kommer ihåg under repellerings utbildningen när jag klämde en kula i selen,tappa greppet, hasa ner 3 meter o slog in i betonghuset De var de värt Ok, men du lyckades ta bågen??? Utan problem när de kom till kritan Hehe gott! Quote
TheKL Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Ignorance, blir det inte konstigt om två identiska kompanier får olika bågar? Quote
Frallan Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Ignorance, blir det inte konstigt om två identiska kompanier får olika bågar? Helt identiska är vi ju inte då ni är uttagna bevakningssoldater och vi stadsskytte. Men vi utbildas mot samma uppgift... Quote
TheKL Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 (edited) Ignorance, blir det inte konstigt om två identiska kompanier får olika bågar? Helt identiska är vi ju inte då ni är uttagna bevakningssoldater och vi stadsskytte. Men vi utbildas mot samma uppgift... Nä sant, vi är ju bevaknignssoldater som utbildas mot stadsskytte och ni skyttesoldater som utbildas mot stadsskytte, riktiga stadsskyttesoldater finns ju inte kvar, iaf enligt befälen på LG. Dock kan ju du lika gärna hamna på Livkomp & jag på 6e .. Hoppas inte att det blir så för de medför ju bara massa krångel. Men vi alla blir ju även "högvaktssoldater".. Både livkomp & 6e. 15 dygn var. Edited November 20, 2006 by TheKL Quote
Frallan Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 (edited) Ignorance, blir det inte konstigt om två identiska kompanier får olika bågar? Helt identiska är vi ju inte då ni är uttagna bevakningssoldater och vi stadsskytte. Men vi utbildas mot samma uppgift... Nä sant, vi är ju bevaknignssoldater som utbildas mot stadsskytte och ni skyttesoldater som utbildas mot stadsskytte, riktiga stadsskyttesoldater finns ju inte kvar, iaf enligt befälen på LG. Dock kan ju du lika gärna hamna på Livkomp & jag på 6e .. Hoppas inte att det blir så för de medför ju bara massa krångel. Enligt befälen på LG så är Stadsskytte så pass nerlagt att de bytt namn. Numera är vi skyttesoldater med särskilld inriktning mot strid i bebyggelse, alltså stadsskytte. Samma uppgifter, samma båge... Ett namnbyte förändrar inget... Högvaktssoldater? Vi ska inte göra särskillt mer högvakt än de flesta andra förband?! Dessutom är högvakten för Gardesbataljonen borta tills 2008... Edited November 20, 2006 by Frallan Quote
TheKL Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 (edited) Ignorance, blir det inte konstigt om två identiska kompanier får olika bågar? Helt identiska är vi ju inte då ni är uttagna bevakningssoldater och vi stadsskytte. Men vi utbildas mot samma uppgift... Nä sant, vi är ju bevaknignssoldater som utbildas mot stadsskytte och ni skyttesoldater som utbildas mot stadsskytte, riktiga stadsskyttesoldater finns ju inte kvar, iaf enligt befälen på LG. Dock kan ju du lika gärna hamna på Livkomp & jag på 6e .. Hoppas inte att det blir så för de medför ju bara massa krångel. Enligt befälen på LG så är Stadsskytte så pass nerlagt att de bytt namn. Numera är vi skyttesoldater med särskilld inriktning mot strid i bebyggelse, alltså stadsskytte. Samma uppgifter, samma båge... Ett namnbyte förändrar inget... Jaah, och vi är bevakningssoldater med särskilld inriktning mot SIB, alltså stadsskytte. Kommer att ha precis samma uppgifter som 6e kompaniet.. Tro det eller ej men så sa de ju faktiskt på besöksdagen. Så då undrar jag helt enkelt varför de super simpla troligtvis JÄTTE omotiverade bevakningssoldaterna inte skulle få chansen att ta Stadsskyttebågen, liksom om vi klarar testerna så måste vi ju va värda att ta bågen... Men lovar att imorrn ska jag slänga iväg ett mail/ringa ett telefonsamtal och ta reda på det här, annars kommer det nog sluta med "slagsmål" Mig veterligen så är det inte många andra förband i försvarsmakten som gör 15 högvaktsdygn under sin GU. Det är väl "hästskvadronen" isf .. Edit: La till lite.. Edited November 20, 2006 by TheKL Quote
figureFour Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 (edited) Ignorance, blir det inte konstigt om två identiska kompanier får olika bågar? Helt identiska är vi ju inte då ni är uttagna bevakningssoldater och vi stadsskytte. Men vi utbildas mot samma uppgift... Nä sant, vi är ju bevaknignssoldater som utbildas mot stadsskytte och ni skyttesoldater som utbildas mot stadsskytte, riktiga stadsskyttesoldater finns ju inte kvar, iaf enligt befälen på LG. Dock kan ju du lika gärna hamna på Livkomp & jag på 6e .. Hoppas inte att det blir så för de medför ju bara massa krångel. Enligt befälen på LG så är Stadsskytte så pass nerlagt att de bytt namn. Numera är vi skyttesoldater med särskilld inriktning mot strid i bebyggelse, alltså stadsskytte. Samma uppgifter, samma båge... Ett namnbyte förändrar inget... Jaah, och vi är bevakningssoldater med särskilld inriktning mot SIB, alltså stadsskytte. Kommer att ha precis samma uppgifter som 6e kompaniet.. Tro det eller ej men så sa de ju faktiskt på besöksdagen. Så då undrar jag helt enkelt varför de super simpla troligtvis JÄTTE omotiverade bevakningssoldaterna inte skulle få chansen att ta Stadsskyttebågen, liksom om vi klarar testerna så måste vi ju va värda att ta bågen... Men lovar att imorrn ska jag slänga iväg ett mail/ringa ett telefon samtal och ta reda på det här, annars kommer det nog sluta med "slagsmål" YOU GO GIRL! 6e och Livkomp är samma skit därmed basta, vi kommer träna tillsammans, rycka in tillsammans, göra övningar tillsammans, vi är två istortsett identiska kompanier, bortsett från att ni är skyttesoldater och vi bevaknings, men vi står bara under namnet bevakningssoldater, kraven på oss är i stortsett samma då vi ska göra samma uppgifter, larvigt att hävda att någon är bättre fysiskt eller psykiskt än den andra, oftast handlar det om vart det finns plats att placera soldater, många av oss uttagna till livkomp skulle säkert hamnat på 6e om det inte var fullt.. Rätta mig om jag sagt nåt fel orkade inte läsa så noggrant Edited November 20, 2006 by figureFour Quote
Frallan Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Ignorance, blir det inte konstigt om två identiska kompanier får olika bågar? Helt identiska är vi ju inte då ni är uttagna bevakningssoldater och vi stadsskytte. Men vi utbildas mot samma uppgift... Nä sant, vi är ju bevaknignssoldater som utbildas mot stadsskytte och ni skyttesoldater som utbildas mot stadsskytte, riktiga stadsskyttesoldater finns ju inte kvar, iaf enligt befälen på LG. Dock kan ju du lika gärna hamna på Livkomp & jag på 6e .. Hoppas inte att det blir så för de medför ju bara massa krångel. Enligt befälen på LG så är Stadsskytte så pass nerlagt att de bytt namn. Numera är vi skyttesoldater med särskilld inriktning mot strid i bebyggelse, alltså stadsskytte. Samma uppgifter, samma båge... Ett namnbyte förändrar inget... Jaah, och vi är bevakningssoldater med särskilld inriktning mot SIB, alltså stadsskytte. Kommer att ha precis samma uppgifter som 6e kompaniet.. Tro det eller ej men så sa de ju faktiskt på besöksdagen. Så då undrar jag helt enkelt varför de super simpla troligtvis JÄTTE omotiverade bevakningssoldaterna inte skulle få chansen att ta Stadsskyttebågen, liksom om vi klarar testerna så måste vi ju va värda att ta bågen... Men lovar att imorrn ska jag slänga iväg ett mail/ringa ett telefonsamtal och ta reda på det här, annars kommer det nog sluta med "slagsmål" Mig veterligen så är det inte många andra förband i försvarsmakten som gör 15 högvaktsdygn under sin GU. Det är väl "hästskvadronen" isf .. Edit: La till lite.. Många andra förband gör ca en halv veckas högvakt, vi gör ungefär dubbelt... Det gör oss inte till några "högvaktssoldater". Livkomp däremot var väll tidigare inskrivna som just högvaktssoldater? Och att vi inte skulle ha samma uppgifter har jag inte sagt, inte heller att ni skulle vara omotiverade eller slöa! Det har du själv hittat på "The KL". Min frågeställning var om hurvida kraven för SSK bågen var svåra eller inte. Inget annat! Sedan har folk här skrivit att Livkompaniet får SIB- båge och 6komp stadsskytte- båge. Jag har frågat om det är sant. Dessutom har jag skickat mail till Livgardet tre gånger, mina kamrater har också skickat. Jag har pratat med pliktverkat osv. Och de svar jag har fått av dem har jag mer eller mindre redovisat här i denna tråden! Om det har ändrats eller om personerna jag pratat med haft fel, är inget jag kan beskyllas för! Quote
TheKL Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Ignorance, blir det inte konstigt om två identiska kompanier får olika bågar? Helt identiska är vi ju inte då ni är uttagna bevakningssoldater och vi stadsskytte. Men vi utbildas mot samma uppgift... Nä sant, vi är ju bevaknignssoldater som utbildas mot stadsskytte och ni skyttesoldater som utbildas mot stadsskytte, riktiga stadsskyttesoldater finns ju inte kvar, iaf enligt befälen på LG. Dock kan ju du lika gärna hamna på Livkomp & jag på 6e .. Hoppas inte att det blir så för de medför ju bara massa krångel. Enligt befälen på LG så är Stadsskytte så pass nerlagt att de bytt namn. Numera är vi skyttesoldater med särskilld inriktning mot strid i bebyggelse, alltså stadsskytte. Samma uppgifter, samma båge... Ett namnbyte förändrar inget... Jaah, och vi är bevakningssoldater med särskilld inriktning mot SIB, alltså stadsskytte. Kommer att ha precis samma uppgifter som 6e kompaniet.. Tro det eller ej men så sa de ju faktiskt på besöksdagen. Så då undrar jag helt enkelt varför de super simpla troligtvis JÄTTE omotiverade bevakningssoldaterna inte skulle få chansen att ta Stadsskyttebågen, liksom om vi klarar testerna så måste vi ju va värda att ta bågen... Men lovar att imorrn ska jag slänga iväg ett mail/ringa ett telefonsamtal och ta reda på det här, annars kommer det nog sluta med "slagsmål" Mig veterligen så är det inte många andra förband i försvarsmakten som gör 15 högvaktsdygn under sin GU. Det är väl "hästskvadronen" isf .. Edit: La till lite.. Många andra förband gör ca en halv veckas högvakt, vi gör ungefär dubbelt... Det gör oss inte till några "högvaktssoldater". Livkomp däremot var väll tidigare inskrivna som just högvaktssoldater? Och att vi inte skulle ha samma uppgifter har jag inte sagt, inte heller att ni skulle vara omotiverade eller slöa! Det har du själv hittat på "The KL". Min frågeställning var om hurvida kraven för SSK bågen var svåra eller inte. Inget annat! Sedan har folk här skrivit att Livkompaniet får SIB- båge och 6komp stadsskytte- båge. Jag har frågat om det är sant. Dessutom har jag skickat mail till Livgardet tre gånger, mina kamrater har också skickat. Jag har pratat med pliktverkat osv. Och de svar jag har fått av dem har jag mer eller mindre redovisat här i denna tråden! Om det har ändrats eller om personerna jag pratat med haft fel, är inget jag kan beskyllas för! Du har redovisat svar på att 6e troligtvis kmr få stadsskyttebågen vad jag minns iaf! Nu ska jag ta reda på vilken båge som kommer delas ut till Livkomp. Japp, vi är uttagna till högvakts & strid i bebygelsesoldater.. Quote
Frallan Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Ignorance, blir det inte konstigt om två identiska kompanier får olika bågar? Helt identiska är vi ju inte då ni är uttagna bevakningssoldater och vi stadsskytte. Men vi utbildas mot samma uppgift... Nä sant, vi är ju bevaknignssoldater som utbildas mot stadsskytte och ni skyttesoldater som utbildas mot stadsskytte, riktiga stadsskyttesoldater finns ju inte kvar, iaf enligt befälen på LG. Dock kan ju du lika gärna hamna på Livkomp & jag på 6e .. Hoppas inte att det blir så för de medför ju bara massa krångel. Enligt befälen på LG så är Stadsskytte så pass nerlagt att de bytt namn. Numera är vi skyttesoldater med särskilld inriktning mot strid i bebyggelse, alltså stadsskytte. Samma uppgifter, samma båge... Ett namnbyte förändrar inget... Jaah, och vi är bevakningssoldater med särskilld inriktning mot SIB, alltså stadsskytte. Kommer att ha precis samma uppgifter som 6e kompaniet.. Tro det eller ej men så sa de ju faktiskt på besöksdagen. Så då undrar jag helt enkelt varför de super simpla troligtvis JÄTTE omotiverade bevakningssoldaterna inte skulle få chansen att ta Stadsskyttebågen, liksom om vi klarar testerna så måste vi ju va värda att ta bågen... Men lovar att imorrn ska jag slänga iväg ett mail/ringa ett telefonsamtal och ta reda på det här, annars kommer det nog sluta med "slagsmål" Mig veterligen så är det inte många andra förband i försvarsmakten som gör 15 högvaktsdygn under sin GU. Det är väl "hästskvadronen" isf .. Edit: La till lite.. Många andra förband gör ca en halv veckas högvakt, vi gör ungefär dubbelt... Det gör oss inte till några "högvaktssoldater". Livkomp däremot var väll tidigare inskrivna som just högvaktssoldater? Och att vi inte skulle ha samma uppgifter har jag inte sagt, inte heller att ni skulle vara omotiverade eller slöa! Det har du själv hittat på "The KL". Min frågeställning var om hurvida kraven för SSK bågen var svåra eller inte. Inget annat! Sedan har folk här skrivit att Livkompaniet får SIB- båge och 6komp stadsskytte- båge. Jag har frågat om det är sant. Dessutom har jag skickat mail till Livgardet tre gånger, mina kamrater har också skickat. Jag har pratat med pliktverkat osv. Och de svar jag har fått av dem har jag mer eller mindre redovisat här i denna tråden! Om det har ändrats eller om personerna jag pratat med haft fel, är inget jag kan beskyllas för! Du har redovisat svar på att 6e troligtvis kmr få stadsskyttebågen vad jag minns iaf! Nu ska jag ta reda på vilken båge som kommer delas ut till Livkomp. Japp, vi är uttagna till högvakts & strid i bebygelsesoldater.. Just det! Jag har redovisat det ja. Det är informationen jag har fått! The KL, förklara för mig när jag skrev att livkomp och dess soldater var slöa och omotiverade? Kan du inte göra det, så är du verkligen ute och cyklar killen! Quote
figureFour Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Ignorance, blir det inte konstigt om två identiska kompanier får olika bågar? Helt identiska är vi ju inte då ni är uttagna bevakningssoldater och vi stadsskytte. Men vi utbildas mot samma uppgift... Nä sant, vi är ju bevaknignssoldater som utbildas mot stadsskytte och ni skyttesoldater som utbildas mot stadsskytte, riktiga stadsskyttesoldater finns ju inte kvar, iaf enligt befälen på LG. Dock kan ju du lika gärna hamna på Livkomp & jag på 6e .. Hoppas inte att det blir så för de medför ju bara massa krångel. Enligt befälen på LG så är Stadsskytte så pass nerlagt att de bytt namn. Numera är vi skyttesoldater med särskilld inriktning mot strid i bebyggelse, alltså stadsskytte. Samma uppgifter, samma båge... Ett namnbyte förändrar inget... Jaah, och vi är bevakningssoldater med särskilld inriktning mot SIB, alltså stadsskytte. Kommer att ha precis samma uppgifter som 6e kompaniet.. Tro det eller ej men så sa de ju faktiskt på besöksdagen. Så då undrar jag helt enkelt varför de super simpla troligtvis JÄTTE omotiverade bevakningssoldaterna inte skulle få chansen att ta Stadsskyttebågen, liksom om vi klarar testerna så måste vi ju va värda att ta bågen... Men lovar att imorrn ska jag slänga iväg ett mail/ringa ett telefonsamtal och ta reda på det här, annars kommer det nog sluta med "slagsmål" Mig veterligen så är det inte många andra förband i försvarsmakten som gör 15 högvaktsdygn under sin GU. Det är väl "hästskvadronen" isf .. Edit: La till lite.. Många andra förband gör ca en halv veckas högvakt, vi gör ungefär dubbelt... Det gör oss inte till några "högvaktssoldater". Livkomp däremot var väll tidigare inskrivna som just högvaktssoldater? Och att vi inte skulle ha samma uppgifter har jag inte sagt, inte heller att ni skulle vara omotiverade eller slöa! Det har du själv hittat på "The KL". Min frågeställning var om hurvida kraven för SSK bågen var svåra eller inte. Inget annat! Sedan har folk här skrivit att Livkompaniet får SIB- båge och 6komp stadsskytte- båge. Jag har frågat om det är sant. Dessutom har jag skickat mail till Livgardet tre gånger, mina kamrater har också skickat. Jag har pratat med pliktverkat osv. Och de svar jag har fått av dem har jag mer eller mindre redovisat här i denna tråden! Om det har ändrats eller om personerna jag pratat med haft fel, är inget jag kan beskyllas för! Du har redovisat svar på att 6e troligtvis kmr få stadsskyttebågen vad jag minns iaf! Nu ska jag ta reda på vilken båge som kommer delas ut till Livkomp. Japp, vi är uttagna till högvakts & strid i bebygelsesoldater.. Just det! Jag har redovisat det ja. Det är informationen jag har fått! The KL, förklara för mig när jag skrev att livkomp och dess soldater var slöa och omotiverade? Kan du inte göra det, så är du verkligen ute och cyklar killen! Har han sagt att du sagt det? Hittar det inte i något inlägg, dock kan det hända att vi hört det så mycket förut av andra stolpskott här på soldf. Quote
Recommended Posts