LtX Posted March 23, 2004 Report Posted March 23, 2004 Finns en mycket bra skriven debattartikel av Kim Wadström på Aftonblader Debatt idag. Lämna gärna synpunkter (uppskattning eller kritik) på inlägget till [email protected] Det är inte ofta journalister tar ställning för oss som är/har varit ute på linan. /LtX
Guest J-Star Posted March 23, 2004 Report Posted March 23, 2004 Tips: Direktlänkar uppskattas alltid. http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story...,451751,00.html /J
Kanna Posted March 23, 2004 Report Posted March 23, 2004 Mycket bra artikel tycker jag. Den speglar verkligen problemet med att "äta kakan och ha den kvar samtidigt". FM skärs ner till oigenkännlighet samtidigt som det ska skickas fredsbevarande/-framtvingande trupper överallt i världen, den matematiken rimmar nog väldigt illa för de flesta.
2Sharp Posted March 23, 2004 Report Posted March 23, 2004 Mycket bra! 2Sharp fick en tår i gamla ögat
simon Posted March 24, 2004 Report Posted March 24, 2004 Äntligen en journalist som inte klankar ner på försvaret, och de som jobbar/tjänstgör inom kåren.
Bakdonas Posted March 24, 2004 Report Posted March 24, 2004 jag hoppas det här påverkar politiken, de kanske kan tänka lite....
2Sharp Posted March 24, 2004 Report Posted March 24, 2004 Är det någon som läst om någon kommenterat hennes debattartikel??
Sgt1clHansson Posted March 24, 2004 Report Posted March 24, 2004 Äntligen en insatt och kunnig journalist. Tillsammans med Johanne Hildebrant har vi nu i alla fall 2 stycken i detta landet. Och en kompetent ÖB också... nu saknar vi bara insatta och kunniga politiker.
GC1 Posted March 24, 2004 Report Posted March 24, 2004 otroligt klarsynt utan att bli töntigt översittande.
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted March 24, 2004 Report Posted March 24, 2004 Kan inte påstå att jag blev så imponerad av hennes artikel. Att dra paralleller med Srbrenica rimmar illa med verkligheten och finns där enbart för att skaffa sig några journalistiska poäng. Det är trots allt skillnad på den holländska styrkan som ställdes mot en vapenmakt som de inte kunde matcha och X antal svenska soldater mot en folk massa där ett fåtal individer var beväpnade. I slutänden hade i alla fall våra svenska kollegor ett styrke övertag, de var trots allt inte utan backup från andra styrkor såsom de holländska styrkorna blev i Srebrenica. Själv blir jag bara irriterad över sensations journalister som försöker skapa sig ett namn. Det kunde ha varit intressant att läsa om artikeln kommit före händelserna i tridaden nu surfar hon bara på en missnöjes våg och plockar in poäng. Ni kan klappa händerna den dag någon får en kritisk artikel publicerad före skiten träffar fläkten. Att hon sedan påstår att Kosovo är mer angeläget än Kongo och Liberia tyder bara på att hon lever i samma villfarelse som så många andra. Är det inte på min bakgård är det inte mitt problem, att det sen dör mer folk och det blir fler skadade är ointressant eftersom folk är ointresserade av om hon skriver om döda afrikaner. Afrika säljer inga lösnummer för Kim!
kakan79 Posted March 24, 2004 Report Posted March 24, 2004 Bra skriven artikel. Vilket förhoppningsvis kan ge en varningssignal till politikerna att ska försvaret klara sina åtaganden som politikerna slänger på dem måste de ha resurserna för det.
2Sharp Posted March 25, 2004 Report Posted March 25, 2004 Det är trots allt skillnad på den holländska styrkan som ställdes mot en vapenmakt som de inte kunde matcha och X antal svenska soldater mot en folk massa där ett fåtal individer var beväpnade Om jag inte missförstod helt fel hade hon varit på platsen, var du det? Jag är böjd att ge mer cred till en persons uppfattning som var närvarande vid en händelse än någon som inte var det.
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted March 25, 2004 Report Posted March 25, 2004 Det är trots allt skillnad på den holländska styrkan som ställdes mot en vapenmakt som de inte kunde matcha och X antal svenska soldater mot en folk massa där ett fåtal individer var beväpnade Om jag inte missförstod helt fel hade hon varit på platsen, var du det? Jag är böjd att ge mer cred till en persons uppfattning som var närvarande vid en händelse än någon som inte var det. Ett bra exempel på hur vi kan tolka samma artikel på två helt skilda sätt. Jag tolkade den som att hon inte varit på platsen under händelsen då hon väljer att formulera sig så här "Jag har mött några hundra av de tusentals tjejer och killar som tjänstgjort i Kosovo de senaste fyra åren.". I artikeln finns det med andra ord inget som säger att hon varit på plats vid kravallerna i triaden. Det faktum att hon tar upp risken med neddragningarna sluter vi nog all upp på och det ansåg jag inte vara något att kommentera då många före mig redan kommenterat den delen. Jag retade bara upp mig på hennes jämförelser plus att hon närmast gottar sig i det faktum att någon av våra kollegor kunde gått åt.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.