Guest Silversurfarn Posted March 18, 2004 Report Posted March 18, 2004 Har jag rätt eller fel... Jag har för mig att vi håller på att skicka en massa vagnar och dyl till de baltiska länderna för att det inte finns resurser för oss att ha så mycket vagnar och dyl... Hur kommer det sig att jag av en slump hittar en artikel om att FM skall köpa in nya 206C fråm Hägglunds? Har jag rätt eller är jag ute och cyklar? Isådana fall så tycker jag att man kan köpa in lite mer personlig utr till soldaterna om man har råd att köpa nya 206:or Quote
Pelle Posted March 18, 2004 Report Posted March 18, 2004 Det är korrekt. Jag har haft 206:or på min maskintrailer där jag i dessa sett adresslappar med baltiska destinationer. Som jag fattade av den information jag fick skulle dessa skänkas bort. //Pelle Quote
Fk Satan Posted March 18, 2004 Report Posted March 18, 2004 Har jag rätt eller fel... Jag har för mig att vi håller på att skicka en massa vagnar och dyl till de baltiska länderna för att det inte finns resurser för oss att ha så mycket vagnar och dyl... Hur kommer det sig att jag av en slump hittar en artikel om att FM skall köpa in nya 206C fråm Hägglunds? Har jag rätt eller är jag ute och cyklar? Isådana fall så tycker jag att man kan köpa in lite mer personlig utr till soldaterna om man har råd att köpa nya 206:or är du säker på att det är 206C som ska köpas? och inte 206S? Quote
jonte72 Posted March 18, 2004 Report Posted March 18, 2004 Har jag rätt eller fel... Jag har för mig att vi håller på att skicka en massa vagnar och dyl till de baltiska länderna för att det inte finns resurser för oss att ha så mycket vagnar och dyl... Hur kommer det sig att jag av en slump hittar en artikel om att FM skall köpa in nya 206C fråm Hägglunds? Har jag rätt eller är jag ute och cyklar? Isådana fall så tycker jag att man kan köpa in lite mer personlig utr till soldaterna om man har råd att köpa nya 206:or Sverige köpte drygt 4500+ Bv 206 med första leverans 1979. Eftersom målet på den tiden var att bedriva värnpliktsutbildning och inte utbilda realistiska krigsförband ( min uppfattning bara ;) ), så köptes det inn bandvagnar tillverkade i plast...... Vagnarna utrustade främst 5 Norrlandsbrigader ( drygt 400 Bv 206/brigad) och 10 st Infanteribrigad 77 (varje IB 77 hade ca 100 Bv 206). De flesta Bv 206 i Sverige var utrustade med Ford bensin V-6 på 136 hästkrafter som är ett mycket dåligt motorval i en tung bandvagn - enormt törstig mm mm. De sista vagnarna + de flesta som exporterats har en Mercedes Diesel istället, men den var för dyr för Sverige. Om vi återgår till Baltikum, så har det bla skänkts 10 st Infanteribrigadskyttebataljoner 77 med totalt ca 350 Bv 206. Utöver detta har minst 1000 vagnar sålts eller skrotats. Det har efterhand som förband lagts ner de senaste 10 åren tillförts "överblivna" vagnar till andra förband. I början av 1990-talet fanns den äldre Bv 202 ( Volvo) i Norrlandsbrigadernas brigadspaningskompani och i Norrlandsjägarbataljonerna mm. Quote
nastyheadwound Posted March 18, 2004 Report Posted March 18, 2004 En kollega till mig som jobbar på FHS sa att infanteribrigadernas utrustning inte fick skänkas bort av juridiska och adminsitrativa skäl, så man sålde dem till balterna för 1:- per brigad. Lite lustigt om det är sant. Quote
S-TANK Posted March 18, 2004 Report Posted March 18, 2004 Har jag rätt eller fel... Jag har för mig att vi håller på att skicka en massa vagnar och dyl till de baltiska länderna för att det inte finns resurser för oss att ha så mycket vagnar och dyl... Hur kommer det sig att jag av en slump hittar en artikel om att FM skall köpa in nya 206C fråm Hägglunds? Har jag rätt eller är jag ute och cyklar? Isådana fall så tycker jag att man kan köpa in lite mer personlig utr till soldaterna om man har råd att köpa nya 206:or Var kommer artikeln ifrån? Är du säker på att det inte är denna du menar? Oklart om den millitära betäckningen kommer att bli 206 S. De splitterskyddade vi hade i Kosovo hette Bv308. S-Tank Quote
jonte72 Posted March 19, 2004 Report Posted March 19, 2004 En kollega till mig som jobbar på FHS sa att infanteribrigadernas utrustning inte fick skänkas bort av juridiska och adminsitrativa skäl, så man sålde dem till balterna för 1:- per brigad. Lite lustigt om det är sant. Det har inte skickats några Brigader - utan 10 st Brigadskyttebataljon 77 ( I IB 77 fanns 3 sådana bataljoner + ART, trängförband mm mm). Quote
Recommended Posts