Jump to content

Recommended Posts

Guest Lt. Payne
Posted (edited)

För att inte gå för mycket off topic i tråden om kompass på vapen startar jag denna tråd.

Jag anser att det handlar mer om en rutin än materialfråga och lägger den därför här.

Enligt vissa uppgifter används mekaniska räkneverk som stegräknare av SAS.

Vad jag menar är en sån här:

6379.jpg

Om SAS har sådana fastejpade på sina vapen i syfte att mäta tillryggalagd distans

utan att släppa på eldberedskapen, anser forumet att det är en usel idé eller att det finns en viss nytta med det?

Nu ska vi inte blanda in en pedometer i denna tråd:

acc_pedplus.jpg

,O

Edited by Lt. Payne
Posted

Då vi fram till helt nyligen har förberett FM för en invasion på hemmaplan så har FM räknat med att soldaten skulle få ut så pass bra kartor att man inte skulle behöva räkna stegen för att kunna orientera. Det enda undantaget är några specialfunktioner inom Art. Men i en miljö utan bra landmärken och med dåliga kartor skulle jag ta alla chanser jag kan för att kunna orientera bättre dvs försöka räkna mina steg.

Posted

Jag kan ju ta och berätta hur vi gjorde i min grupp. Alla försökte hjälpa gruppchefen att räkna steg så gott de kunde, man var så jävla komig att det ändå alltid nästan vart fel.. sedan tog vi ett medelvärde av vad alla i gruppen hade kommit fram till. Stegräkning är ett måste då felorientering kan kosta en mycket svett och tårar, speciellt när det sker nattetid. Även fast man har mörkerkikare.

Stegräknare hade nog varit bra, synd bara att jag inte tänkte på det då.. ,O

Posted

....ja allt för att orientera sig bättre! Har aldrig använt någon sån manick, men kan tänka mig att det blir lättare att veta hur långt man gått när det handlar om orientering i tät skog också...nån som känner igen frasen "Det borde vara ungefär 400 meter kvar :surprise: "....när det egentligen var 850 meter kvar....

Posted
....ja allt för att orientera sig bättre! Har aldrig använt någon sån manick, men kan tänka mig att det blir lättare att veta hur långt man gått när det handlar om orientering i tät skog också...nån som känner igen frasen "Det borde vara ungefär 400 meter kvar :surprise: "....när det egentligen var 850 meter kvar....

Den fungerar jäkligt bra, speciellt för en som mig som har ett sifferminne helt i paritet med en guldfisk.

Precis som Hundforarn säger så finns det situationen då man inte har en chans att kolla kartan för orientering, t ex rapportering vid spårning: "tidigare position, ytterligare 500m", "tidigare position, 200m, riktningsändring 3200־".

Posted (edited)

Lt Payne: Nu snackar vi - tydligt och fint!!

Iden är helt klart intressant...Jag använder främst stegräkning under mörkerorientering och haft litet andra lösningar på "minnesfrågan" jämte manuell räkning Bla pedometer under långa anmarscher, avläsning av densamma görs vid kartläsning som för mig normalt sker på "skyddad" plats i ptrl formering. Det beror litet på vilket uppträdande man har, samt rutiner för orienteringen,trg/ljus/orienteringsförh.

Ett alltid åtkomligt räkneverk (exvis på vapnet) som på ngt vis är lätt att avläsa under kompakt mörker vore iofs av intresse. Ngn som vet vart köpa, och då gärna variant som inte är för diskobetonad?

Edited by Razvedka
Guest Lt. Payne
Posted (edited)

@Razvedka :D

Det är inte så lätt att kommunicera över nätet. :)

En adress hittade jag här

Finns säkert sådana här i Sverige nånstans. Kanske nån här som känner till det?

/Korvfingar.

Edited by Lt. Payne
Posted

Ett gammalt jägarknep är väl radbandet?

10 små kulor och 10 stora kulor på ett band.

När man gått 10 steg drar man ner en liten kula...

När man dragit ner alla 10 små kulorna drar man upp dem och drar ner en stor kula istället...

Detta är enkelt, ljudlöst, billigt och vädertåligt.

Har jag missat någon vesäntlig anledning till att detta inte skulle vara ett alternativ, trodde att detta var en vanligt förekommande metod?

K.I.S.S mäste väl gälla även här?!

;)

/Magnus B

Posted

Stegräkning är något som i sig funkar sådär. Steglängden skiftar i takt med packningens tyngd, stridsvärde, sikt, terräng, läge, väder etc..etc. Sådan räknare som finns på bilden (den äldre versionen) är dock väldigt användbar när man tex spanar på stora fi-grupperingar. Jag har själv aldrig använt något sådant, mestadels pga att jag sällan spanar så värst mycket. Men att räkna sina steg är något som inte används vidare flitigt på dagens jägarförband. Dagens stegräknare är GPS:en och är en jävel på att hålla koll på avstånd kan jag lova.

Jag vill inte avskriva idén att varken använda stegräknare eller räkna sina steg. Jag kan bara säga att jag sällan räknar mina steg och jag vet ingen annan på mitt förband som är inbiten stegräknare när det gäller orientering.

Sgt. K4 :D

Posted

Själv brukar jag lägga till/dra ifrån steg per hundra meter beroende på terräng, packning, stridsvärde mm. Man får i alla fall ett värde på en höft, vilket väl oftast är bättre än att inte veta alls ;)

Posted (edited)

Har en sådan där manick som fanns i Lt Paynes länk på jobbet, narmare bestämt denna modell:233127.jpg

Utför just nu en improviserad stress-test, och den verkar tåla en hel del "lätt misshandel" och "tapp från bärhöjd mot stengolv"

Jag ser bara två nackdelar med modellen just nu:

A: Vita reglage. Men det finns ju färgpennor och isoleringstejp

B: Den låter "klick klick klick" vilket inte är ett ljud jag rekomenderar att smygande soldater utstöter i terrängen... Men håller man den tätt insluten i båda händerna hörs ljudet knappt, så det borde gå att dämpa på något vis.

Slutsats: Den bör fungera, men den var inte helt billig att beställa fån ovan nämnda sida.

Edit: Hala fingrar.

Edited by Bellum