Jump to content

Vilken kaliber tycker ni är bäst till älgjakt  

101 members have voted

1. 1. Vilken kaliber tycker ni är bäst till älgjakt

• 6,5x55
      11
    • 7x57r
      0
    • 7x65r
      0
    • 7mm remington magnum
      1
    • .308 winchester
      9
    • .300 winchester magnum
      1
    • .308 norma magnum
      0
    • 30-06 springfield
      19
    • 8x57 j(r)(s)
      2
    • 338 winchester magnum
      6
    • 340 weatherby magnum
      0
    • 358 norma magnum
      3
    • 9,3x57
      1
    • 9,3x62
      6
    • 9,3x74r
      3
    • 375 H&H
      4

Recommended Posts

Posted

Jag tog med de vanligaste så ifall ni har nån annan kaliber som ni tycker är bra så skriv det.

Kan va väldigt kul att veta vad ni använder.

Jag använder själv .338 winchester magnum när jag jagar älg, lite väl saftig rekyl men den gör effekt. Bra att ha när man har nära till gränsen :lol:

Posted

Jag använder 6,5¤55 till både älg och fågel.Fick ett bra pris på en ny Brno i fjol så det blev den.Sen är man ju lite snål + att den är underbar att skjuta med. :D

:blink:

Posted

TEN, hahaha, så sant. jag hade med den först men då blev det för många poster. Det är en trevlig kaliber, synd att skotten är så dyra.

Posted

nja laddar man själv med remingtons 405 gr skräpkulor kan man ha kul för mindre än 3:- smällen.

Med andra ord man hinner slakna av rekylen innan man är pank :banana

Posted

Kör nu med .338WinMag men har för avsikt att skaffa nytt, tankarna går mer och mer mot .30-378WbyMag. Om det värsta finns i ballistisk väg så skaffar man självklart det.

Posted
6,5x55 - duger i krig, så även till älgjakt!

(Ju dugligare skytt, desto klenare kaliber krävs  :P  )

/BA

I krig ja, men där är det ju tillåtet att skadeskjuta..

Personligen så tycker jag at 6,5:an borde nerklassas till klass 2..

Posted

För några år sedan läste jag statistik över genomsnittliga flyktsträckor och genomsnittligt antal skott per älg för olika kalibrar som ett av de större skogsbolagen hade sammanställt. 6.5x55 var inte sämre än många andra klass 1 kalibrar som .308, .30-06, och 8x57. Allihop låg kring 40 meter genomsnittlig flyktsträcka och ~2 skott per älg. För att få märkbart kortare genomsnittliga flyktsträckor (<30 meter) var man tvungen att gå upp till tyngre kulor och kalibrar, .338 och uppåt. Bäst var .358 Norma Magnum, antagligen eftersom Norma fabriksladdade bondade Woodleigh-kulor i den kalibern. Det här var som sagt några år sedan så bondade kulor var relativt ovanliga på den tiden.

Posted
6,5x55 - duger i krig, så även till älgjakt!

(Ju dugligare skytt, desto klenare kaliber krävs  :P  )

/BA

I krig ja, men där är det ju tillåtet att skadeskjuta..

Personligen så tycker jag at 6,5:an borde nerklassas till klass 2..

Min egen erfarenhet är att de flesta skadskjutningarna beror på en alltför ringrostig/omdömeslös skytt. Jag tror inte jag är ensam om att ha mött jägare som endera påtalar hur dyr ammunitionen är eller talar om hur förträffliga skyttar de är, och därför har de inte råd eller behov av att öva regelbundet på skjutbanan. Till detta kan man lägga de skyttar som anser att ingen kaliber förutom deras egen .849 laser-mega-magnum-goretex duger till något annat än möjligtvis att jaga råttor. :rocketl:

Att jag själv använder 6,5x55 beror på att det var den första kaliber jag använde på älgjakt och jag har därefter inte haft anledning att byta kaliber (har i alla fall inte varit missnöjd). Om det dåraktiga blyförbudet kommer att stå fast så lutar det väl åt en nedklassning av 6,5x55 till klass 2. Fast en .308 skulle ju inte vara fel att komplettera med, ombyte förnöjer sägs det...

/BA

Posted

Jag har inget emot 6,5 som älgkaliber, men att säga att du har samma effekt som med grövre kalibrar är väl att ta i....kanhända att en sexochenhalva som tar i halskotpelaren eller halsen kan ge bra effekt och kort flyktsträcka, men med en sämre träff tycker jag att älgarna går längre med 6,5x55.....

....skjuter själv med en 9,3x62 laddad med Normas 203-B, det ger ungefär 800 m/s med en 16,2 grams Nosler Ballistic Tip. Tidigare sköt jag med Norma 18,5 grams Alaska som jag peppade upp i 745m/s med samma krut.

Skillnaden i effekt mot en 6,5x55 är markant. Jag kan få knallochfall-effekt på vuxna djur med en normal bogträff, gör om det om du kan med en 6,5. (med detta inte sagt att 6,5 är en dålig kaliber, -jag har själv en som jag använder till allt möjligt)

Posted

Personligen tycker jag att man skall använda den kaliber man trivs med, förutsatt att den är godkänd som klass 1. Det hänger mest på skytten.

Själv kör jag dock mest med 375 H&H och 300 grains alt 270 grains kulor. Funderar på att testa någon 250 grains, typ Barnes X. Någon som har erfarenhet av denna kula.

Förövrigt jagar jag med en 7 mm rem/mag eller en 6,5x55. Den sista har jag endast till klass 2 jakt. Pga av kort pipa, karbin m/94.

7 mm är bra och skjuter fint. Men konstigt nog skjuter jag lika bra(eller dåligt) med 375:an!!!

Provat både 338 win, 416 rigby, 458 win, 12,7x99 och några till. Men man fastnar alltid för någon speciell bössa och kaliber. Håll då fast vid denna oavsett vad andra tycker.

MVH SWJ.... :rocketl:

Posted
Provat både 338 win, 416 rigby, 458 win, 12,7x99 och några till. Men man fastnar alltid för någon speciell bössa och kaliber. Håll då fast vid denna oavsett vad andra tycker.

Ja, ska nog skriva under på den biten också träning och inte ta skitskott är långt viktigare än kalibervalet givetvis..

Har du jagat klass 1-vilt med 12,7x99? tycker det verkar vara lite si & så med utbud av expanderande ammo i den kalibern, för att inte tala om pangar som skulle funka på jakt.. :)

klart, Raufoss MP-ammon är ju helt klart ett sätt att få bytet att stanna i skottet får man gissa.. :blink:

20.jpg

Posted

Jaktlicens medges inte på 50BMG efter att lagstiftningen ändrats.....så det är väl tveksamt om den kan räknas som älgjaktskaliber!?....förutom kanske för det fåtal som köptes innan lagändringen för ett drygt år sedan?

Posted

Jag kör en Winchester XTP M/70 Sporter i .30-06 Den skjuter bra och är tillräckligt oöm för mitt ålande och pyrschande.

@SWJ

Jag har testat Barnes X i .222 och det är en kula som man måste laborera med ORDENTLIGT. Höga gastryck är en av dom stora anledningarna.

Posted

Det är uppfattat. Jag har också hört att den kan vara lite kinkig. Tack för infon.

Som Jeff Copper sa: 30-06 räcker mer än väl till 90% av allt vilt på jordklotet och hopplöst för klen för dom resterande 10%.

Dock är väl chansen att man skall stöta på dom 10% i vårt avlånga land liten.

Trots detta envisas jag med min 375 H&H. Undrar varför, kan det vara för att rekylen känns så skön.... :P

Jag tror att det var Elmer Keith som sa: Rekyl, slappna av och njut.... :)

MVH SWJ.... :baskerKav:

ps det finns vissa lyckligt lottade som har tillgång till 12,7X99, jag är tyvärr inte en av dessa.

Posted
Det är uppfattat. Jag har också hört att den kan vara lite kinkig. Tack för infon.

Som Jeff Copper sa: 30-06 räcker mer än väl till 90% av allt vilt på jordklotet och hopplöst för klen för dom resterande 10%.

Dock är väl chansen att man skall stöta på dom 10% i vårt avlånga land liten.

Trots detta envisas jag med min 375 H&H. Undrar varför, kan det vara för att rekylen känns så skön.... :P

Jag tror att det var Elmer Keith som sa: Rekyl, slappna av och njut.... :)

MVH SWJ.... :baskerKav:

ps det finns vissa lyckligt lottade som har tillgång till 12,7X99, jag är tyvärr inte en av dessa.

Ja, kära Elmer!! Han och Mr. Cooper visste vad dom snackade om. Cooper vet det ju fortfarande. "Fire, recoil, relax and enjoy!"

Posted

Det är skillnad på rekyl och rekyl enligt min mening. Rekylen från en .458 är visserligen kraftig men ändå ganska mjuk och progressiv, mer som en knuff, medan rekylen från t.ex. en .338 Lapua är skarp och mycket mer obehaglig, även om energin som går in i axeln är ungefär densamma. 20 plugg med .458 från sittande kan man leva med, 20 plugg med .338 Lapua törs jag inte ens tänka på. Huvudvärk som ett brev på posten...

Posted

338 win mag är en jäkel till att sparka, framförallt för att den bössan jag har är byggd på standard stomme, så vikten är samma som alla andra winchester 70 XTR Sporter.

Men med träning och mod så lär man sig att hantera rekylen ganska bra.

Jag sköt dock 40 skott på under 2 timmar en gång och dagen efter så var halva bröstkorgen och hela rmen blå =)

Posted

6,5x55. Har funkat för de två kalvar jag lagt ned. Å andra sidan har jag hört skräckberättelser om hur en ko tog tre 375 H&H och ändå sprang i väg - det handlar nog mest om hur stressat viltet är och så vidare.