flyg_micke Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Hej. jag vet inte om jag har valt rätt forum, men jag har en fråga som någon kanske kan besvara. Jag undra om det finns svenskar i engelska SAS?? Quote
Pbmin Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Nej inte vad jag vet... Varför denna förfrågan om speciallförband? Trött på det civila livet eller? Quote
Gotcha Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 (edited) För att tjänstgöra inom SAS måste man vara en del av brittiska försvarsmakten, och dessutom tjänstgjort 2 år i annat förband - och tills vidare tillåts endast medborgare i "the Commonwealth" (dvs brittiska medborgare) göra detta. (Torak, har jag rätt här?) Så som svar på din fråga: nej, det finns inga svenska medborgare som tjänstgör i SAS. Däremot samövar/tjänstgör SAS med utvalda svenska förband/enheter till och från, men det är en annan femma. edit: grisfingrar Edited January 19, 2004 by Gotcha Quote
4425 Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Har för mig att svenska officerare har gått olika kurser vid sas! Quote
Forumsledning Kimster Posted January 19, 2004 Forumsledning Report Posted January 19, 2004 *Flyttar* SAS tillhör inte Försvarsmakten. ..(än . . ;) ) /Kimster BlåGul Quote
Guest järv Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Det räcker inte med att du är brittisk medborgare. Du måste vara född inom det brittiska samväldet också. Så som svensk går det alltså inte att emigrera och bli brittisk soldat. Quote
106 Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Har för mig att svenska officerare har gått olika kurser vid sas! Stämmer, bland annat någon förhörskurs. @Gotcha Man kan väl ha dubbelt medborgarskap? Eller tillåts inte det heller? Quote
Gotcha Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 (edited) @GotchaMan kan väl ha dubbelt medborgarskap? Eller tillåts inte det heller? Nej, Sverige tillåter inte dubbelt medborgarskap. Även om det hade varit ok, så hade ju det fallerat ändå enligt järv. Måste man verkligen vara född i UK..?? Anta att man är född i, säg, Sverige, men flyttar (med föräldrar, då) till UK som ½-åring...växer upp med UK-medborgarskap och allt...men FÅR alltså inte tjänstgöra inom brittiska FM? Bara för att man råkar vara (tillverkad) och utploppad i annat land? Tough luck.. edit: hand-öga är inte vad det var.. edit2: ok, inte notwendig tillverkad då.. Edited January 19, 2004 by Gotcha Quote
jonte72 Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Du kan nog vara tillverkad i något annat land, med det gäller att bli utploppad i UK ;) . Quote
valiant Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Sverige tillåter dubbla medborgarskap , mina bägge söner är adopterade från Colombia resp Ukraina , de har dubbla medborgarskap (än så länge) mvh -Valiant- (Soldfs långa pekfinger) Quote
Gerle Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Nej, Sverige tillåter inte dubbelt medborgarskap. Konstigt, ingen har sagt nåt om det vare sig till mig eller mina två barn, vi har/ har alla haft två medborgarskap nån gång. Ja, ett var svenskt. Quote
Guest järv Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Var ett tag sen jag kollade upp det så jag kan minnas fel. Kan även vara så att man bara måste vara medborgare i något samväldesland sedan födseln. En viss skillnad.. Ska surfa in och kolla.. Quote
Gotcha Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 (edited) Nej, Sverige tillåter inte dubbelt medborgarskap. Konstigt, ingen har sagt nåt om det vare sig till mig eller mina två barn, vi har/ har alla haft två medborgarskap nån gång. Ja, ett var svenskt. Nej, såvitt inget har ändrats är det inte tillåtet - däremot kan jag tänka mig att ingen myndighet har nån större pejl på det förrän det är dags och någon behöver svensk hjälp...DÅ blir det nog kalla handen är jag rädd. Ingen som minns ishockey-vm för några år sedan då en svensk spelare blev diskad (och .se förlorade alla mål han hade gjort), efter anmälan av Tjeckien? Tror spelaren hette Samuelsson och hade dubbelt medborgarskap (amerikansk-svenskt). USA tillåter det, och knappast dubbelkollar DE det mot svenska register..som i sin tur knappt vet vad de själva gör. Om jag var ni skulle jag dubbelkolla det. Men då får ni vara beredda att välja. Dock tror jag .se tillåter dubbelt medborgarskap för barn upp till 18-års dagen då man måste välja. edit: stavar ju som en kratta ibland.. Edited January 19, 2004 by Gotcha Quote
Guest järv Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Jag klipper och klistrar.. "I am a European citizen. Can I join the British Army? Applications are accepted from individuals who were born in what is, or was then, a Commonwealth country, or the Republic of Ireland. So, unless you have claim to Commonwealth or British citizenship, your application unfortunately cannot be accepted." http://www.army.mod.uk Quote
Rifleman/Medic Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 @GotchaMan kan väl ha dubbelt medborgarskap? Eller tillåts inte det heller? Nej, Sverige tillåter inte dubbelt medborgarskap. Även om det hade varit ok, så hade ju det fallerat ändå enligt järv. Måste man verkligen vara född i UK..?? Anta att man är född i, säg, Sverige, men flyttar (med föräldrar, då) till UK som ½-åring...växer upp med UK-medborgarskap och allt...men FÅR alltså inte tjänstgöra inom brittiska FM? Bara för att man råkar vara tillverkar och utploppad i annat land? Tough luck.. edit: hand-öga är inte vad det var.. Tillåter inte Sverige dubbelt medborgarskap? Det var något helt nytt för mig…. Däremot är det rätt och riktigt att Sverige försöker undvika dubbelt medborgarskap. För att få dubbelt medborgarskap måste du få ditt svenska medborgarskap genom naturalisation. Var du är tillverkad spelar aldrig någon som helst roll för ditt medborgarskap. Däremot kan det spela en väldigt stor roll var du väljer att komma fram. Det finns två skolor för att bestämma i vilket land du blir medborgare. Härstammningsprincipen eller blodsprincipen (som gäller i Sverige) och territorialprincipen eller jordsprincipen (som gäller i b.la dom anglosachiska länderna). Blodsprincipen bygger på att ditt medborgarskap härleds från dina föräldrars medborgarskap och i de länder där jordsprincipen gäller avgör platsen där du föds ditt medborgarskap. Quote
106 Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Nej, Sverige tillåter inte dubbelt medborgarskap. Konstigt, ingen har sagt nåt om det vare sig till mig eller mina två barn, vi har/ har alla haft två medborgarskap nån gång. Ja, ett var svenskt. Nej, såvitt inget har ändrats är det inte tillåtet Det ändrades 1 juli 2001. Men i praktiken har det fungerat längre än så. Quote
Cosmo Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Nej, Sverige tillåter inte dubbelt medborgarskap. Konstigt, ingen har sagt nåt om det vare sig till mig eller mina två barn, vi har/ har alla haft två medborgarskap nån gång. Ja, ett var svenskt. Nej, såvitt inget har ändrats är det inte tillåtet - däremot kan jag tänka mig att ingen myndighet har nån större pejl på det förrän det är dags och någon behöver svensk hjälp...DÅ blir det nog kalla handen är jag rädd. Ingen som minns ishockey-vm för några år sedan då en svensk spelare blev diskad (och .se förlorade alla mål han hade gjort), efter anmälan av Tjeckien? Tror spelaren hette Samuelsson och hade dubbelt medborgarskap (amerikansk-svenskt). USA tillåter det, och knappast dubbelkollar DE det mot svenska register..som i sin tur knappt vet vad de själva gör. Om jag var ni skulle jag dubbelkolla det. Men då får ni vara beredda att välja. Dock tror jag .se tillåter dubbelt medborgarskap för barn upp till 18-års dagen då man måste välja. edit: stavar ju som en kratta ibland.. Vad jag vet så är det tillåtet med dubbelt medborgaskap för vissa länder, men inte alla. Vilka länder det rör sig om exakt kan jag inte svara på. Jag har dubbelt medborgaskap, och har inte blivit tvungen att välja. /Cosmo Quote
Kanna Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Angående dubbelt medborgarskap gäller följande: Dubbelt medborgarskap. Quote
Gerle Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Tackar Kanna, precis vad jag var på väg att klistra in, pucktvåa som vanligt! Quote
Kanna Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Tackar Kanna, precis vad jag var på väg att klistra in, pucktvåa som vanligt! @ Gerle Det är ju inte för inte som jag gjorde min värnplikt vid ett regemente vars devis är "Nulli secundus" ("aldrig tvåa"). @Blågul: Sorry om det blev liiiite OT. Quote
Gotcha Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Angående dubbelt medborgarskap gäller följande: Dubbelt medborgarskap. Ok! Det är uppfattat! Mitt ex hade ett tag dubbelt medborgarskap (till -00) då hon fick riva ena passet helt enkelt. OT: Vad händer då om en person blir indragen i någon slags konflikt, allt från krig eller kapningar till skavsår - vilket land bär då "bördan"? @järv: de nämner både "medborgarskap" och "vara född i UK/commonwealth"...så vilket gäller egentligen då? Eller är jag bara för trött i pannbenet för att begripa just nu? Quote
106 Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 (edited) Det är ju inte för inte som jag gjorde min värnplikt vid ett regemente vars devis är "Nulli secundus" ("aldrig tvåa"). Ah, I4 - Livgrenadjärregementet. :P edit: det kan även varit I5, andra livgrenadjärregementet som hade det från början de gick samman 1927. Men Nulli Secunda (Ingens tvåa) användes även senare av I4 och fanns som tygmärke. Edited January 19, 2004 by 106 Quote
Kanna Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Det är ju inte för inte som jag gjorde min värnplikt vid ett regemente vars devis är "Nulli secundus" ("aldrig tvåa"). Ah, I4 - Livgrenadjärregementet. :P @ 106 You wish! Här är det Wendes Artilleriregemente A3 som gäller. Quote
Guest järv Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 (edited) @Gotcha Båda gäller eftersom de skiljer på Nationality och Residency men har krav vad gäller båda. "Nationality Applicants will be eligible if they are a bona fida resident of the United Kingdom or the Irish Republic and are one of the following: A British citizen; a citizen of the British dependent territories; a British overseas citizen; a British subject under the British Nationality Act 1981; a citizen of an independent Commonwealth country; British Protected Person; Citizen of the Irish Republic. Residency Must have been born in the UK, Republic of Ireland or a Commonwealth Country. At all times, since birth, applicants must have been a UK or Commonwealth citizen or a citizen of the Republic of Ireland. In certain circumstances exceptions maybe granted. They must normally have lived in the UK for 5 years immediately preceding the application. In certain circumstances, particularly if the candidate is of UK origin, a shorter period of residency will be accepted" Edited May 24, 2004 by järv Quote
A527 Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Överlevnadsdelen på K3 har jobbat en del med SAS, eftersom britterna är rätt vassa på överlevnad. Quote
oz Posted January 20, 2004 Report Posted January 20, 2004 (edited) Hmmm....jag skulle faktiskt vilja komma med ett par påståendeflaggor mitt i allt detta. Nämligen att folk från länder tillhörande forna Brittiska Imperiet (finns säkert ett finare namn för dessa) kan söka sig till engelska SAS. Alla ni som läst böcker av McNab, Ryan mfl. känner till att det näms om folk med andra nationaliteter än engelsk. "Stan" t.ex i Bravo Two Zero tjänstgorde först i SASR (Australiens motsvarighet) och sökte sig sedan till SAS. Gjorde uttagningen och blev antagen. I andra operationer (bla. Nimrod) har folk från Samoa och Fiji deltagit. Dessa personer har troligtvis hållit mycket hög standard och på så sätt blivit erbjudna att söka till Selection, eftersom de med största sannolikhet kommer klara den. Äventyrslystna ungdomar från Sverige däremot ligger nog inte lika högt på skalan... Källor: Andy McNab - Bravo Two Zero Jack Ramsay - The Soldier's Story Edited January 20, 2004 by oz Quote
Torak Posted January 20, 2004 Report Posted January 20, 2004 For att ga med i armen galler, sa vitt jag vet, att man ska ha brittiskt medborgarskap, men det ar val strangare for SAS. Vad galler dubbelt medborgarskap sa har jag dubbelt engelskt och svenskt - det gar bra, inga problem. Quote
SBP Posted January 20, 2004 Report Posted January 20, 2004 Det där med dubblet medborgarskap blev väl ändrat efter hockeyincidenten med Uffe Samuelsson (om det var OS eller World Cup kommer jag inte ihåg). Quote
Guest järv Posted January 20, 2004 Report Posted January 20, 2004 Om folk tog sig tid att läsa tidigare inlägg så skulle de inse att ämnet är ganska avklarat vad gäller kraven på medborgarskap/residency inom den brittiska försvarsmakten......... Quote
Torak Posted January 20, 2004 Report Posted January 20, 2004 Det ar ju klart, men det kan val anda vara lite intressant att fraga dem som har varit inom en brittisk militar organisation sedan 13arsaldern... Quote
Recommended Posts