Jump to content

Ang NBG Lv70 komp


Jöggge

Recommended Posts

Tjena, har sökt och blivit interjuvad och de vill ha med mig i kompaniet alltså Robot70 komp. Ska ligga på en underättelse tropp som radiolänkman/förare.. Ska bli kul. Väntar bara på besked som kommer i vecka 17. Jag vet att det är ingen som har fått besked men jag undrar om här är någon som har sökt NBG Lv70?? hade varit kul att se om det finns några..

 

Over and out ;-)

Link to comment
Share on other sites

Usch blir det HAWKare i Lvkomp? :-P

Hehe jag har iaf både sökt, blivit invervjuad och rekomenderad av mina befäl. Tydligen ska det enda som hindrar mig från att komma med nu är att jag misslyckas på en säkerhetsprövning. Så det verkar som man får gå 12 månader till i grönkläder! :lala:

 

Väldigt många från min pluton är också med, så man kommer känna många där :camo:

 

Ses i NBG :)

Link to comment
Share on other sites

Så här är det.

Vi har redan en "Uppringd för NBG 08"-tråd.

Om syftet är att bonda eller visa flagg så fortsätt i den tråden.

 

Om syftet däremot är att snacka LV i NBG eller motsv mer generellt så har denna tråd en förutsättning att överleva.

 

/Krook, Blågul

Link to comment
Share on other sites

Usch blir det HAWKare i Lvkomp? :-P

Hehe jag har iaf både sökt, blivit invervjuad och rekomenderad av mina befäl. Tydligen ska det enda som hindrar mig från att komma med nu är att jag misslyckas på en säkerhetsprövning. Så det verkar som man får gå 12 månader till i grönkläder! :clap:

 

Väldigt många från min pluton är också med, så man kommer känna många där :wub:

 

Ses i NBG :rockon:

 

 

Hehe mm det blir hawkare i Lvkompaniet... Vet bara att det är 5st i min undpluton allfall som ligger på hawk nu.. Vilken pluton ska du ligga på? vilken ligger du på idag då? okejs ja har oxå blivit interjuvad och rekomenderad av mina befäl också. Mm besked nästa vecka har jag fått att vi ska få.. Nej säkerhetsprövningen lär ju inte bli några problem,, man har inget i registert.. 12månader till ja.. det ska bli gött :rockon: Men det är ju bara gött att känna några.. Jag känner inte någon.. men ska prata med dem som ska ligga in min tropp..

 

mm vi ses i NBG "Peace"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har nu deletat ett antal inlägg som har varit av karaktären "vilken pluton låg du på?" som gör sig bäst som PM.

Fortsätt snacka LV i NBG i stället.

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Taget! ,O

 

Några saker jag har tänkt på...

 

1. Hur många robotar kan vi plocka med oss i/på fordonet?

 

2. Kommer vi på något sätt kunna ersätta Lulis? (föga troligt, men det hade underlättat)

 

3. Vilken beväpning kommer finnas på grupperna? Har hört flera rykten, men inget som varit spikat...

 

4. Hur väntas vi uppträda om vi får åka? Är det "hoppa-bock-stilen" och vara mitt i smeten, eller är det "sitta-längts-bak-á la I19-sättet" och bara skydda från ett håll?

 

5. Kommer vi ha tillgång till kylskåp på logement? (nästan viktigaste frågan! :D)

 

Nu vet jag att det inte finns så många Lv:are här, men jag har hört "rykten" om att det finns ett par YOFFare reggade här.. ;-)

Jag vet också att jag kommer få svar om mindre än en vecka och att det inte är totalt nödvändigt att veta nu, men jag sitter ju bara här hemma och väntar på att få rycka in, jag vill ha kunskap!! :)

 

MVH//SMC

 

Edit: Stavning

Edited by SemperMetamContingimus
Link to comment
Share on other sites

Taget! ,O

 

Några saker jag har tänkt på...

 

1. Hur många robotar kan vi plocka med oss i/på fordonet?

 

2. Kommer vi på något sätt kunna ersätta Lulis? (föga troligt, men det hade underlättat)

 

3. Vilken beväpning kommer finnas på grupperna? Har hört flera rykten, men inget som varit spikat...

 

4. Hur väntas vi uppträda om vi får åka? Är det "hoppa-bock-stilen" och vara mitt i smeten, eller är det "sitta-längts-bak-á la I19-sättet" och bara skydda från ett håll?

 

5. Kommer vi ha tillgång till kylskåp på logement? (nästan viktigaste frågan! :D)

 

Nu vet jag att det inte finns så många Lv:are här, men jag har hört "rykten" om att det finns ett par YOFFare reggade här.. ;-)

Jag vet också att jag kommer få svar om mindre än en vecka och att det inte är totalt nödvändigt att veta nu, men jag sitter ju bara här hemma och väntar på att få rycka in, jag vill ha kunskap!! :banana

 

MVH//SMC

 

Edit: Stavning

 

2. Rent spontant borde Lulis vara en omöjlighet om man inte kan skapa samband med nationellt flygvapen och därmed skapa en Lulis...eller?

 

Sen tycker jag det är intressant hurvida reducerade kompaniet kommer kunna upprätthålla beredskap dygnet runt? Jag vet att Unde23.orna enbart kommer ha en omgång per enhet, hur blir det med eldenheterna?

 

Edit:Stavning

Edited by Mattan
Link to comment
Share on other sites

2. Rent spontant borde Lulis vara en omöjlighet som man inte kan skapa samband med nationellt flygvapen och därmed skapa en Lulis...eller?

 

Sen tycker jag det är intressant hurvida reducerade kompaniet kommer kunna upprätthålla beredskap dygnet runt? Jag vet att Unde23.orna enbart kommer ha en omgång per enhet, hur blir det med eldenheterna?

 

Jepp ungefär vad jag tänkte också, men det hade varit ballt med något annat (som jag sa, föga troligt bara en tanke) :banana

 

Sen att ha beredskap dynget runt funkar ju, det är ju bara att sova i omgångar på grupperingsplatsen. Jag skulle gissa på att man bara kommer ha en skytt och en SL vaken och resten sover (möjligtvis en till som post men den uppgiften kan ju skytten sköta tills det kommer ett mål) sedan turas man om.

 

Vi är ju bara fem man så man kommer definitivt vara sliten efter ett par dygn, men jag tror inte hela kompaniet kommer ha beredskap dygnet runt i 30-120 dagar så man kommer förhoppninsvis få återhämta sig något dygn medan någon annan tar över. Får helt enkelt ta till en j*vla massa koffein ;-)

 

Men jag hade ju självklart sett ett par EldE till, men det är lunga ändå för solen lyser ju alltid på Robot!

 

MVH//SMC

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det verkar gå väldigt långsamt med all vakansrekrytering. Hur svårt kan det vara att få in lite soldater. Det är värre när det är officerare som ska in. Lite färre att tillgå där.

 

För att förra denna tråd lite längre, tror ni att vi får åka iväg. Då menar jag specifikt AD-Coy och inte NBG för det battlegroupen kommer säkerligen att sättas in någonstans. En fågel har viskat i mitt öra att HU, Heli Unit inte åker utan att någon luftrumsövervakar. Och eftersom vi är det enda förbandet som kan det så vill nog HU ha med oss. Och helikopter är ganska eftertraktade i hela NBG skulle jag vilja påstå. Låter positivt för oss luftvärnare, i alla fall om man tillhör Und, tross eller stab. Lv-plutonerna kanske har det lite svårare att övertyga.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar gå väldigt långsamt med all vakansrekrytering. Hur svårt kan det vara att få in lite soldater. Det är värre när det är officerare som ska in. Lite färre att tillgå där.

ja nu har min ansökan legat inne i ca 3 veckor,, inget svar och det verkar som vakansen jag sökte fortfarande ligger kvar ,O så det verkar inte som att den är fylld av nån som skulle vara mer lämplig...

Edited by elisson
Link to comment
Share on other sites

Det verkar gå väldigt långsamt med all vakansrekrytering. Hur svårt kan det vara att få in lite soldater. Det är värre när det är officerare som ska in. Lite färre att tillgå där.

 

För att förra denna tråd lite längre, tror ni att vi får åka iväg. Då menar jag specifikt AD-Coy och inte NBG för det battlegroupen kommer säkerligen att sättas in någonstans. En fågel har viskat i mitt öra att HU, Heli Unit inte åker utan att någon luftrumsövervakar. Och eftersom vi är det enda förbandet som kan det så vill nog HU ha med oss. Och helikopter är ganska eftertraktade i hela NBG skulle jag vilja påstå. Låter positivt för oss luftvärnare, i alla fall om man tillhör Und, tross eller stab. Lv-plutonerna kanske har det lite svårare att övertyga.

Men det kanske finns fler, internationellt, som har förmågan och som dessutom kanske är på plats? Fransoserna kanske har luftövervakning upprättat i Tchad och då behövs kanske inte AD Coy ur NBG?

 

Lämpliga soldater som har sökt NBG finns det inte gott om, förutom de som är antagna redan då. :)

Villiga, lämpliga, rätt utbildade och i anspråktagbara personer växer tydligen inte på träd, vilket torde vara tydligt för FM vid det här laget.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

ja nu har min ansökan legat inne i ca 3 veckor,, inget svar och det verkar som vakansen jag sökte fortfarande ligger kvar ;-) så det verkar inte som att den är fylld av nån som skulle vara mer lämplig...

 

Har också sökt en vakans som jag vet de hade en bättre sökande till (vi var 2 på intervju och jag fick nej) den ligger också kvar på sidan så det kan ju vara att de glömt och ta bort den....

 

Utan att gå in på saker som har sagts i förtroende...

Om det skall finnas NÅGON form av flygunderstöd så kommer det att krävas luftrumsövervakning och STRIDSLEDNING, Det gör att jag sätter mina 5 cent på att ev övervakning i en större operation kommer att skötas från luften i form av något lands luftburna Stril.

 

Men som sagt mina 5 cent byggt av hur man jobbat i ett antal andra missioner samt lite skvaller från insatta på hög nivå.

Edited by Maverick
Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är att det inte finns så många vakanser kvar hos oss, senast jag hörde så var det lite ont om folk hos Und men där verkar det ha kommit in lite nytt folk, men det finns en annan här på forumet som vet det bättre än jag och han kan man nog höra med ifall det finns någon intresserad.

 

Vårt störtsta problem är nog inte folk utan utrustning, Lv har ju inte precis hög prio. Men det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. :navy:

Link to comment
Share on other sites

Vårt störtsta problem är nog inte folk utan utrustning, Lv har ju inte precis hög prio. Men det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. :navy:

Vårt problem är inte bara utrustning utan även tiden. Eftersom vi inte kommer att få våra saker i tid hinner vi inte utbilda oss på det och än mindre bli kungar på det. Jag själv saknar min IS BasUtr3 som den ligger i Enköping och dammar. När den kommer ner till Halmstad vet jag ju en som ska gå igenom varenda pinal för att få full förståelse i den. Vi har ändå fått en hel del utrustning som sommaruniform, Ak5C och annan personlig materiel. Sitt lugnt i båten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
De som vi var bsryrka åt i Mestocka i förra veckan skötte sej mkt bra .

Jag var ifs bara med en dag men bra jobbat killar ..

 

 

Gött att höra, var ju en hel del nytt för oss. :surprise:

 

Vilken dag var du där/Vad gjorde du?

 

Mvh//SMC

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då är alltså nästa sak att önska från jultomten: Våra galtar! :blink:

Känns ju som om man har sådär mycket förtroende när ens mekaniker på gruppen inte har fått någon utbildning och man själv inte ens suttit i en galt.

 

Ett plus är ju att skarpskjutningen nu i veckan gick hyfsat, 23/28 träff, varav två bom berodde på robotfel och att målkorven lossnade.

 

Hälften av skotten sköts på natten vilket är betydligt svårare än på dagen, ändå fick två skyttar in direkt träff, först i Sverige med detta.

Link to comment
Share on other sites

Ett plus är ju att skarpskjutningen nu i veckan gick hyfsat, 23/28 träff, varav två bom berodde på robotfel och att målkorven lossnade.

 

Hälften av skotten sköts på natten vilket är betydligt svårare än på dagen, ändå fick två skyttar in direkt träff, först i Sverige med detta.

 

 

Vilken hastighet hade målen samt vilken horisontalvinkel resp. höjd kom de på? Vore kul o höra ifall det var de "goa gula" som stod för flygandet eller om ni sköt på "riktiga" dvs. medelsnabba och snabba mål.

Link to comment
Share on other sites

Vilka förband ingår i "initial entry force"?

 

Det beror på...

 

Då inget uppdrag finns, inget område är definerat, ingen conops är underskriven och IMD / ROE ej är utklarat finns det bara grundläggande tankar om vad som borde vara IEF hos de olika NBG förbanden.

Link to comment
Share on other sites

Vilka förband ingår i "initial entry force"?

Ofta när man talar om initial entry force och early entry force så brukar det handla om delar av förband, inte fullständiga. Man skickar de delar som behövs för att etablera insatsen. Det torde finnas en ungefärlig ram för detta och jag skulle bli mäkta förvånad om exempelvis hela AD-Coy helt plötsligt skulle ingå i IEF. Det skulle innebära att man lämnar annat prioriterat hemma.

Nä, jag tror inte alls på den uppgiften.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vilka förband ingår i "initial entry force"?

Ofta när man talar om initial entry force och early entry force så brukar det handla om delar av förband, inte fullständiga. Man skickar de delar som behövs för att etablera insatsen. Det torde finnas en ungefärlig ram för detta och jag skulle bli mäkta förvånad om exempelvis hela AD-Coy helt plötsligt skulle ingå i IEF. Det skulle innebära att man lämnar annat prioriterat hemma.

Nä, jag tror inte alls på den uppgiften.

 

/K

 

Det är faktiskt ingen omöjlighet att chefen vill ha med sig UndE23 för att få varning om inkommande granateld. Jokkmokksgänget hade tydligen varit väldigt effektiva med detta och imponerat på den gode brigadgenerelen mer än killarna med Arthur.

 

Sen är skulle jag gissa att han fortfarande har ett ganska svagt intresse för eldenheterna :banghead:

 

Mvh//SMC

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...