Guest allan Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 Jag förstår inte varför dom som ligger som MP/säk kallar sig jägare när det inte är ett krav att utföra jägartest eller uppnå övriga jägarkrav på mönstringen? Är det bara av tradition eller?
Bellum Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 Beror väl främst på att förbandet hette militärpolisjägarna förr. (Från början militärpoils-jakt om jag inte missminner mig.)
HotelAlpha Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 Förbandet hette MP-jakt, då är man ju MP-jägare om man ligger där......
Jarl Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 Borde inte MP/SÄK-soldaterna också göra jägartestet på mönstringen? Dom går ju också runt mycket med tung packning.. Måste alla amfibiesoldater göra jägartestet eller var det bara så när jag mönstrade?
1MPJ Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 Från början hette förbandet MP-jakt men ändrades sedan till Militärpolisjägarna. Numera skall man ju ingå i säkbat och tjänsten heter numera MP/säk. Plutonen ute på förbandet heter Militärpolisjägarpluton så att man kallar sig Militärpolisjägare är ju logiskt de är ju det. När jag mönstrade ingick jägartestet i mönstringen och så var även fallet för många andra, däremot fanns det folk i plutonen som inte gjort detta på sin mönstring och så är fortfarande fallet, vissa som skall bli MP/säk har fått göra det andra inte. Inkonsekvent av Pliktverket helt enkelt men det är väll inget att förvånas över.. BL PF PG MU FA SY FÄ HÖ TJB MPJ(GB) 6 6 6 5 7 7 9 B A PA805 10 mån BL= Befälslämplighet, psykologen PF= Psykisk förmåga , psykologen PG= Inskrivningsprov MU= Muskelkraft FA= Fysisk arbetskapacitet, cykel SY= Syn (9 perfekt, 7 (3 rader resp 7 rader på ögonen, 6-1 synfel) FÄ=Färgseende, 9 perfekt, 1 defekt Detta var iallfall kraven när jag mönstrade och de kan väll jämföras med de flesta andra jägare (t.ex. Flygbasjägarna har nästan identiska krav som MPJ). Om det finns några andra frågor om MP/säk tjänsten eller så är det bara att skicka ett PM så kan jag försöka svara. Tack för mig! (Hoppas nu på att denna tråden inte blir en tråkig kukmätar tråd)
The Trigger Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 Jag gjorde jägartestet när jag sökte till MP/SÄK. Och då var tjänsten jägarklassad. Alltså samma krav för jägare och MP/SÄK.
Sillen Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 Följande gäller för MP/Säk-gruppbefäl: BL PF PG MU FA SY FÄ HÖ TJB 5 5 6 5 6 7 1 A B
Tompa Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 Nån som vet vad kravet för KB är? Jag har bara sett kraven för GB än så länge, jag klarade ju förvisso kraven men det vore kul att veta vilka de egentligen är... Ska nog slänga iväg ett mail till pliktverket. *Blivande MP/SÄK KB* -inte långt kvar nu! toMPa
1MPJ Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 Lycka till ni som skall in nu i mars på KBS!
tunnan Posted February 22, 2004 Report Posted February 22, 2004 så om man gjort jägartestet så e man automatiskt inskriven på en jägartjänst motsv? gå 75 ggr på varje ben i takt upp på en bänk? har inte mycket med verkligheten att göra?
Jarl Posted February 22, 2004 Report Posted February 22, 2004 Tunnan: Det är ju för att kolla så att man inte får några känningar i knän/rygg. Men visst, någon vidare jägarprövning är det ju inte.. Men det är ju inte alla som klarar det endå.. Dessutom finns det ju jägare som inte behöver göra jägartestet heller.
Guest allan Posted February 23, 2004 Report Posted February 23, 2004 Anledningen att jag frågar är att min bästa polare är inskriven som MP/säk, han hade sexor rakt igenom (förutom syn, hörsel). Nu har han surfat runt på nätet och hävdar nu att han ska göra jägartjänst, och att den minsan är minst lika tuff som den som jag (om gudarna vill) ska göra.
Badboy Posted February 23, 2004 Report Posted February 23, 2004 Nu har han surfat runt på nätet och hävdar nu att han ska göra jägartjänst, och att den minsan är minst lika tuff som den som jag (om gudarna vill) ska göra. Ok så allt detta handlar om penismätning... Kul för er då. Hoppas nån vinner.... /Magnus B
A2Keltainen Posted February 23, 2004 Report Posted February 23, 2004 Okså allt detta handlar om penismätning... Är du förvånad?
Forumsledning Kimster Posted February 23, 2004 Forumsledning Report Posted February 23, 2004 Här.. Trådar om tuffhet ? På A svara jag B ..och på B svarar jag låst låst* Kimster
Recommended Posts