Jump to content

Recommended Posts

Posted

Edmunds monterar snyggt.. Det kostar skjortan. Dock tycker jag att de är lite smått arroganta där, jag har skickat ett antal mail till dem och inte fått svar på ett enda. Det enda man kan göra är att ringa eller besöka dem själv. Då jag ringde dem hade de inte tid att prata heller. Så det finns billigare ställen. Köpenhamn har jag hört om ett ställe. Kommer dock inte på namnet nu, dock var det PersE på SwedInt som rekommenderade dem istället för Edmunds.

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Free Willy
Posted
Edmunds monterar snyggt.. Det kostar skjortan. Dock tycker jag att de är lite smått arroganta där, jag har skickat ett antal mail till dem och inte fått svar på ett enda. Det enda man kan göra är att ringa eller besöka dem själv. Då jag ringde dem hade de inte tid att prata heller. Så det finns billigare ställen. Köpenhamn har jag hört om ett ställe. Kommer dock inte på namnet nu, dock var det PersE på SwedInt som rekommenderade dem istället för Edmunds.

Visst är det dyrt men som sagts innan är det en engångskostnad. Sen kostar det bara 40 spänn per ribba.

Allt för att mina medaljer och ribbor skall må bra och känna att de är värda något.

:unsure:

Posted

Ribborna betalar jag inte för att montera. Enkelt att göra själv, däremot medaljerna kostar skjortan att montera... =) I alla fall första gången.

Posted

Inte för att vilja vara petig men:

Edmunds främsta förtjänst är väl att de kan MONTERA medaljer för att bäras. Men enligt min uppfattning diskuterar vi här hur man FÖRVARAR sina medaljer.

Edmmunds kan säkerligen hjälpa till med att skaffa fram medaljaskar till förvaring men jag antar att det inte var det Free Willy åsyftade med sitt inlägg...

:unsure:

Posted

Sanning, jag uttryckte i första läget att de är dyra och arroganta på Edmunds. I övrigt så förvarar jag mina medaljer monterade på min uniform (m/1872) och ribborna på min skjorta.

Guest Free Willy
Posted
Inte för att vilja vara petig men:

Edmunds främsta förtjänst är väl att de kan MONTERA medaljer för att bäras. Men enligt min uppfattning diskuterar vi här hur man FÖRVARAR sina medaljer.

Edmmunds kan säkerligen hjälpa till med att skaffa fram medaljaskar till förvaring men jag antar att det inte var det Free Willy åsyftade med sitt inlägg...

:winner:

Edmund håller faktiskt på att komma in på den marknaden...askar och uppsättning av medaljer m.m. Han har stora planer och det jobba jag har sett är riktigt högklassiskt. Dock tror jag att det kostar skjortan...men vad gör man inte för att sina medaljer ska må så bra som möjligt. :rocketl:

Posted

Jag vet om en viss gammel-yxa som förvarar sina medaljer i en kakburk... Jag vet med säkerhet att han varit i Egypten/Israel (Sinai), Libanon, Cypern, Bosnien, Makedonien och Kosovo. Åtminstonde 2 gånger på varje ställe (om inte fler). Han fick en ram av en annan gammelyxa under KS03, men jag ver inte om han har monterat upp medaljerna än.

Guest Free Willy
Posted
Jag vet om en viss gammel-yxa som förvarar sina medaljer i en kakburk... Jag vet med säkerhet att han varit i Egypten/Israel (Sinai), Libanon, Cypern, Bosnien, Makedonien och Kosovo. Åtminstonde 2 gånger på varje ställe (om inte fler). Han fick en ram av en annan gammelyxa under KS03, men jag ver inte om han har monterat upp medaljerna än.

haha...man ska vårda sina medaljer...far min hade dem gömda i en skokartong tills jag hittade dem. Var inte gammal men jag gjorde en kudde i syslöjden i 9:an och gav den till honom den blev skit snygg. Kolla...exemplariskt. :D

kudde.jpg

Guest Free Willy
Posted
Ah, ser man på...

Cypern UNFICYP, Fredspriset 1988 och UNEFEM (UNEF2)

Snygg kudde förresten... :D

Stämmer bra det...

TACK! JAg är mäkta stolt ska du tro...den gav mig en 5:a :uuh:

Posted

Om någon kommer på ett bra sätt att förvara medaljerna på ett sådant sätt att det är enkelt att ta bort dem från förvaringsstället och sätta dem på uniformen får ni gärna säga till.

Det hade varit lite snyggt att ha på väggen, men det känns som det kan bli bökigt då man ska använda dem.

Guest Free Willy
Posted
Om någon kommer på ett bra sätt att förvara medaljerna på ett sådant sätt att det är enkelt att ta bort dem från förvaringsstället och sätta dem på uniformen får ni gärna säga till.

Det hade varit lite snyggt att ha på väggen, men det känns som det kan bli bökigt då man ska använda dem.

Du får helt enkelt ha två uppsättningar...haha...säg till PersE att du har supit bort dem så får du nya! :D

Posted

HAha.. Ett alternativ.. Dock har jag ju två av båda, så jag skulle klara mig om jag köpte en FMvplM till, för den från musiken kan jag lätt få fram en till av då jag är väldigt bra vän med den som har hand om dem.

Guest Free Willy
Posted
HAha.. Ett alternativ.. Dock har jag ju två av båda, så jag skulle klara mig om jag köpte en FMvplM till, för den från musiken kan jag lätt få fram en till av då jag är väldigt bra vän med den som har hand om dem.

då var det problemet löst!

Posted (edited)

RaDet94S skrev:

Så det finns billigare ställen. Köpenhamn har jag hört om ett ställe. Kommer dock inte på namnet nu, dock var det PersE på SwedInt som rekommenderade dem istället för Edmunds.

M.W Mörch & Son´s Eftf. ApS. i Köpenhamn, tel landskod+33-128253.

Annars finns Medaljateljén i Karlsborg. Bra mycket billigare än .... i Sthlm.

/Koskela :banana

Edited by Koskela
Posted
M.W Mörch & Son´s Eftf. ApS. i Köpenhamn, tel landskod+33-128253.

/Koskela

Komplett telefonnummer: 0045-33-128253

DP :banana

Posted
Annars finns Medaljateljén i Karlsborg. Bra mycket billigare än .... i Sthlm.

Montering släpspännen, miniatyrmedaljer och medaljer.

Elegant etui ingår i alla montage.

De första tre 75 kr/st. och därpå följande 50 kr/st i samma montage.

PRIS EXEMPEL: Släpspänne om 4 ribbor = 275 kr.

Eftersom jag nu av en ren slump har just fyra ribbor att montera så får jag lite frågor som dyker upp i huvudet.

Måste jag skicka in mina ribbor till henne eller är det så att hon fixar fram nytt tyg o allt?

Eftersom jag inom en väldigt snar framtid kommer att få en ny ribba innebär det att jag måste ommontera hela alltihopa eller kan man tilläggs montera den?

Har även skickat ett mail till Helen men tänkte att man säkert kunde få snabbare svar här!

:navy:

Ps. Ni som monterar medaljerna, när använder ni dem?

Posted

Vid parad, t.ex högvakt, 6-junifirande etc.

Det är helt enkelt snyggare när medaljerna sitter ordentligt monterade på en ribba med lika långa band etc. istället för att dom är lösa.

Vad är det för ribba du väntar på?

Du kanske ska invänta den innan du beställer montering.

The Swede :Malaj:

Posted
Eftersom jag nu av en ren slump har just fyra ribbor att montera så får jag lite frågor som dyker upp i huvudet.

Måste jag skicka in mina ribbor till henne eller är det så att hon fixar fram nytt tyg o allt?

Eftersom jag inom en väldigt snar framtid kommer att få en ny ribba innebär det att jag måste ommontera hela alltihopa eller kan man tilläggs montera den?

:Malaj:

Det systemet de använder gör att man kan montera en ny ribba enkelt själv, om man kan köpa hållaren separat. Med andra ord räcker det oftast med att köpa en hållare då man erhållit en ny ribba. Jag har mailat dem och frågat detta, men ännu inte fått något svar.

De kan säkerligen montera dina ribbor utan att få dem tillsända till sig, men det kan vara så att det kostar extra.

Använder dem varje gång jag spelar med militärmusikåren. Vi har då paraddräkt på oss...

Posted
Vad är det för ribba du väntar på?

Du kanske ska invänta den innan du beställer montering.

Unmil, men åker ju inte förrän i augusti med LA02. Väldig snar framtid var ju ett klart överskattande men kanske ville att tidens skulle gå fortare? Enda gångerna jag använder ribbor är nån gång under missionerna. Medaljbärande har det aldrig blivit under mina 29 år, därav mina funderingar. Men självklart är det snyggare om de är monterade snyggt!!

:Malaj:

Posted

Jag har nu fått svar från Medaljateljén.

Mina frågor:

Jag har ett antal medaljer samt släpspännen jag skulle vilja ha monterade.

Medaljerna (och släpspännena) är:

FMvplM, FMintBM (2) UNIFIL, UNPROFOR

Utöver dessa skulle jag behöva miniatyrer av alla utom FMvplM samt

montering av dessa (inkl. FMvplM)

För detta behöver jag ett kostnadsförslag samt anvisningar om ifall båda

FMintBM skall monteras (jag har fått olika budskap här)

Svaret:

Hej Thord!

Jag svarar i ordning.

1. FMintBM. På ribba monterat i släpspänne bärs siffra, i ditt fall en 2:a.

2. I miniatyrmedaljset bärs normalt alla medaljer man har fått. För att det

ska bli snyggt rekommenderar vi oftast att man endast låter montera två

miniatyrer FMintBM i miniatyrsetet även om man har fler. I stort sett alla

följer detta råd (med två medaljer visar man att man fått utmärkelsen flera

gånger).

Detta gäller även montering av  stora originalmedaljer.

3. Släpspänne. Om du köper ribborna av oss ingår montaget av dessa på skena.

Slät ribba: 95 kr, med siffra 110. Om du skickar hit dina egna ribbor tar vi

75 kr per ribba (första 3, därefter 50 kr/st)  som vi måste montera om för

att få på skenan. Om de redan är klara för montage på skena tar vi normalt

ingenting i samband med större beställning. (I detta fall kan du köpa skena

med rätt antal slotter direkt av oss Ca: 75 kr beroende på storlek).

4: Miniatyrer. Då detta arbete är tidskrävande tar vi 75 per miniatyr för de

första tre och därefter 50/st även om du köper av oss. En FN miniatyr kostar

100 kr/st.

5. Ditt pris vid köp av släpspännen: 3 x 95 + 1 x 110 = 395 (Om du skickar

hit dina 3 x 75 + 1 x 50 = 275)

Miniatyrset: Köp av 2 FMintBM 2 x 100 + 2 FN miniatyrer 2 x 100 = 400 (Du

tillhandahåller FMvplM miniatyr, annars 100 till)

Montering Miniatyrset 3 x 75 + 2 x 50 = 325

Totalt: 1120 kr inkl moms. (Alternativt 1000 kr)

Om du har någon kollega med anknytning till Karlsborgs garnision skickar vi

normalt det färdiga resultatet med honom. Annars tillkommer frakt ca 75 kr.

Med vänliga hälsningar

Helen Sandberg

Hur ligger detta i pris gentemot Edmunds?

The Swede :baskerPa:

Posted
OT

Vad har man Miniatyrerna till?

OT

Att bära på mässdräkt och högtidsdräkt.

/Krook

Posted
@Swede:

Har du verkligen fått TVÅ av "FMintBM" dvs belöningsmedaljen???? Är det inte "FMintM" du menar? :D

//HC1

Du tror inte att han kanske avser Försvarsmaktens medalj för internationella insatser i brons (FMintBM)?

fmintbm.jpg

Belöningsmedaljen förkortas FMGM alt FMSM beroende på valör. Allt enligt: Jonar

:lol:

Posted (edited)

Är det inte så att:

FMintM = Blått band, brons hänge ( Den Alla får efter internationell tjänst)

FMintBM = Belöningsmedalj internationella insatser (blått band, silver eller guld hänge, svärd på band/ribba)

FMGM = Försvarsmantens belöningsmedaljer. Gult band, guld hänge, svärd på band/ribba.

FMSM = Försvarsmantens belöningsmedaljer. Gult band, silver hänge, svärd på band/ribba.

Finns med i Cermonireglemente 1, s113-115.

:lol:

Edited by Sgt1clHansson
Posted
Jag är böjd att hålla med Hansson här. The Swede kan nog reda ut dettta åt oss, men vem vet: vi kanske har en tvättäkta WARHERO här... :D

Någon "Warhero" är jag inte :D men Försvarsmaktens medalj för internationella insatser benämns FMintBM i UniR FM Utmärkelser 1996.

Försvarsmaktens belöningsmedalj för internationella insatser benämns FMintGM/SM

The Swede :baskerPa: