Jump to content

Förvaring av medaljer


W.Tell

Recommended Posts

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om du inte vill köpa utomlands så får du nog snickra själv. Jag köpte en tjock ram och satte gångjärn på baksidan och klädde dem med blått kläde. Det funkar sådär, men jag har inte listat ut något bra sätt att montera upp medaljer som är monterade på s.k. EK-systeme (den pin-anordning som b.l.a. Edmunds saluför). Jag borrade jag hål i skivan och satte "pinsen" genom klädet, men det börjar slitas ut nu. Jag skall se om jag inte kan lägga upp en bild snart.

 

Annars finns det snygga tavlor att köpa i USA www.usmedals.com men fastsättningen där är anpassad för kardborreband och lämpar sig därför inte för medaljer som plockas ner för att bäras.

16x24OakBig.gif

 

Ett ytterligare alternativ är de snygga förvaringslådor i läder som finns hos www.worldmedals.co.uk.

4XCase[6].jpg

Deras sida är inte vidare snygg, men de gör otrolig fina monteringsarbeten.

 

Fler idéer?

Link to comment
Share on other sites

Gillar man att pyssla själv kan man köpa det mesta man behöver från Panduro. Googla lite så hittar du deras hemsida.

 

De säljer ALLT man kan tänkas behöva, ramar, tyg, penslar, färg, bets mm mm.

 

Klart kul att fixa till något eget. Har själv ett antal grejer gjorda med saker därifrån. Bland annat en fiollåda inredd som vapenförvaring a la Chicago -30talet. Lite askar med plyschinlägg med mera.

Link to comment
Share on other sites

Så här löste jag det med en vanlig ram med distans till bakstycket. Urspungligen en rikigt ful tavla med en massa knopar på inköpt i presentbutik för detta ändamål.

 

Gott om plats för både bärbara medaljer, utbildningstecken och marschmedaljer m.m.

 

medaljtavla04.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nijmegenmedaljen, ordonnans

Har du fått bärandetillstånd för den?

 

Enligt A.J.S på Hkv/prot har frågan om ordonnansmedaljen aldrig varit uppe och de skulle med stor sannolikhet inte godkänna den.

 

Jo den frågan har slagit mig med, funderat på att plocka bort den tills jag vet med säkerhet, men att montera om kostar ju en hel del.

 

C.B, förr på HKV/PROT numera rådgivare där, bar den, FM förre infochef och regementschef K1 C.P. bar den och den är med på bild i UniRA m/ä. så tolkningen har nog varit att den kunde bäras samtidigt som formuleringen i UniRFM 2003 är ganska så luddig, minst sagt, när den enbart nämner "nijmegenmedaljen". Nåväl klarhet lär nog bringas inom kort.

Link to comment
Share on other sites

Men hur gör Lt P när medaljsamlingen utökas och tavlan blir "för trång"?

:baskerPa:

Look who's talkin!

 

Så du hittade äntligen hit till slut? Jag förvånades mycket över att en sådan megamöp som du inte bott här sedan länge. Nu kommer Siemens routrar nog att bli överhettade.

Edited by Lt P
Link to comment
Share on other sites

S:t Lazarusordens medalj

Blev lite nyfiken så jag sökte på nätet:

Orden räknas som illegitim och det är straffbart att bära dess insignier offentligt i Frankrike och Italien. Orden grundades troligen 1910. Vatikanen har uttalat att orden är bedrägeri 1935, 1953 och 1970. [...] Förvånande nog är det enligt Uniformsreglemente för Försvarsmakten tillåtet att bära S:tLazOs regalier till svensk uniform - orden finns t.o.m. under rubriken "icke officiella ordnar"

 

//http://hem.passagen.se/jonar242/illegitim.htm#stlazo

Det jag hittade gjorde mig mer nyfiken! Illegitim order? Vatikanen?

Link to comment
Share on other sites

S:t Lazarusordens medalj

Blev lite nyfiken så jag sökte på nätet:

Orden räknas som illegitim och det är straffbart att bära dess insignier offentligt i Frankrike och Italien. Orden grundades troligen 1910. Vatikanen har uttalat att orden är bedrägeri 1935, 1953 och 1970. [...] Förvånande nog är det enligt Uniformsreglemente för Försvarsmakten tillåtet att bära S:tLazOs regalier till svensk uniform - orden finns t.o.m. under rubriken "icke officiella ordnar"

 

//http://hem.passagen.se/jonar242/illegitim.htm#stlazo

Det jag hittade gjorde mig mer nyfiken! Illegitim order? Vatikanen?

Det där kan man diskutera i all oändlighet, och många gör det också.

 

Att kalla den illegitim grundar sig på missuppfattningen att det är en orden, vilket det egentligen inte är. Det är ett ordenssällskap där tecknet är tillåtet att bära till svensk uniform. Om det är rätt eller fel tänker jag inte döma utan följer det som står i UniRFM.

 

Sällskapet arbetar med karitativ verksamhet och donerar årligen stora belopp till behövande i enlighet med den tradition man följer.

Link to comment
Share on other sites

När vi väl börjat kan vi väl fortsätta OT. Annars får blågul redigera... Här finns ju folk med kunskap om medaljer, så jag har en fråga. Regementsmästerskapsmedaljer, får dom bäras?? Jag hittade detta i UniR: Fältidrottsmärke och militärt idrottsmärke som är instiftat av Sveriges Militäridrotts- och Mångkampsförbund . Hur vet man vilka som är godkända att bära?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Och jag som trodde att man inte kunde få medaljer i svenska armén mera!  :baskerPa:

 

Men tji vad jag bedrog mig.  :D Ser ju onekligen bra ut ju.  B)

Nja, många av de medaljer du ser kommer inte från Svenska Armén/FM heller.

Utan det är mest utländskt vad jag kan se, samt vissa inofficella/halv-civila medaljer.

 

 

@SPB

Märken av typen "fältidrottsmärket" är ingen medalj, utan ett "märke" Skilj på dem för det finns olika bärande regler för dom. T.ex bör/får du i regel inte blanda medaljer med märken.

Nu finns det säkert nått märken som heter 'medalj' ..skulle ju inte förvåna mig alls, men generellt så gäller det så här.

Kan nån bekräfta undantag till regeln får ni gärna upplysa mig och andra. Jag tycker sånt här är intressant.

Link to comment
Share on other sites

@Kimster

Jovisst är det skillnad. My bad skrivning... Mitt komp vann regmästerskapet i fotboll (jajaja) och för det så fick vi märke/medalj (vet inte vilket, men den var med band iaf). Tyckte det kunde vara kul att komma med en sån anspråkslös liten detalj på bröstet någon gång... (alltid retar det ju någon) :P

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

@SPB okejs :baskerPa: jaja kanske nån annan drog nytta av min förklaring..

 

öhm

iaf.. massa medaljer på skumma saker.. jag har inte närheten av vad som visas upp men, några stycken iaf

 

Så här ser det ut på min sköld

medaljgrejs.jpg

 

skulle inte förvåna mig om det börja ösa inte frågor om vad som är vad... lungt jag ser det som naturligt. Jag tänker inte dra upp vad allt står för men alla sakerna som hänger där har jag förtjänat/tjänstgjort inom eller fått iom att jag gjort något, som tack för hjälpen motsv. Alla har alltså en historia bakom sig.

Nej Jag har inte förtjänat Basäks-märket utan det är en gåva från nån speciell. :D

En bråkdel av mina juniorskyttemärken fick hänga kvar också..

 

Förhoppningsvis blir det väll någon medalj till om man har tur ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

..va !? kan du inte den 106. .. åh du e såå kass... :P

 

närå skoja lite bara.. 2an e min medalj i banskytte. Tävlade i ban/fältskytte i några år (6.5 mauser) Likaså märket som sitter över Basöks-tecknet är från en fältskjutning.

:worthy:

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ytterligare ett exempel på medaljförvaraing. Detta i LT P:s anda. Där framgår också skillnaderna mellan de olika Nimegenmedaljerna vilket diskuterats under andra rubriker. 1-bronsmedalj, 2- bronsmedalj med krona, 5-silvermedalj, 6 silvermedalj med krona, 10-guldmedalj, 11- guldmedalj med krona. Därefter siffror på medaljbendet fram till år 40 då ny medalj erhålles... :navy:

 

7855.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy

det är ju bara en massa BACCIS medaljer...hmmm....märkligt. JAg skulle kunna rekomendera Edmunds Ordensatleljé om man verkligen vill lägga ner pengar på sina medaljer.

 

www.edmundsordensatleje.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...