Jansson_ Posted September 27, 2006 Report Posted September 27, 2006 Kan ngn inneliggande MP berätta lite hur det är där inne? Gjort baskerprovet än? hur går ridningen? fortfarande Lt V? Hoppas ni tar hand om kasernerna vi så fint gjorde i ordning till er! /1:a främsta MP plut 05/06 Quote
Lindén Posted September 28, 2006 Report Posted September 28, 2006 Kan ngn inneliggande MP berätta lite hur det är där inne? Gjort baskerprovet än? hur går ridningen? fortfarande Lt V? Hoppas ni tar hand om kasernerna vi så fint gjorde i ordning till er! /1:a främsta MP plut 05/06 Tills bättre svar kommer (från någon som ligger inne) kan jag besvara några av frågorna: Baskerprovet-avklarat Ridningen-första ridningen skedde i torsdags för 2 veckor sedan, de såg lite nervösa ut För övrigt så har ju MP/Säk-PB sin första permis nu och har gjort sig förtjänta av sin uniform! Quote
Ivan Posted September 28, 2006 Report Posted September 28, 2006 Japp första permisen nu som MP/säk PB och dessutom i uniform:) sova sova sova..... / Maric Quote
Victor Posted September 29, 2006 Report Posted September 29, 2006 (edited) Kan ngn inneliggande MP berätta lite hur det är där inne? Gjort baskerprovet än? hur går ridningen? fortfarande Lt V? Hoppas ni tar hand om kasernerna vi så fint gjorde i ordning till er! /1:a främsta MP plut 05/06 Jadå, baskern är avklarad för cirkus två veckor sedan. Började tidigt måndag morgon, kl 02.30 om jag kommer ihåg rätt, och slutade sen eftermiddag på torsdag. Mycket spännande hanns med under de fyra dygnen. Men, som med alla baskerprov kan jag tänka mig, inte mycket sova å inte mycket att äta. Hade första ridpasset med trav igår! MÅNGA roliga syner med studsande livdragoner som drar i alla remma som man kan dra i för att få kontroll på skrället. Själv red jag Caprilli som ju har rykte om sig att vara lite "vild"... Men ingen avsittning iaf! Och nej, Lt V är inte kvar på Liv så vitt jag vet, men ingen pluton har träffat alla sina befäl än så han kan kanske dyka upp. Gjorde i ordning kasernen?! De hästskötare som bodde där innan oss och fortfarande bor där vansköter ju stället som fan! /V Edited September 29, 2006 by Victor Quote
Ivan Posted September 30, 2006 Report Posted September 30, 2006 Nån Mp/säk gb med inryck jan 07 som vet om och när isf dom ska ha en infohelg på livgardet för er? Quote
Skalman Posted September 30, 2006 Report Posted September 30, 2006 Lördagen den 28:e oktober är informationsdagen för oss som rycker in som GB. Quote
MPMöller Posted September 30, 2006 Report Posted September 30, 2006 Victor, Haha, så du fick också uppleva Caprilli? Red honom på mitt andra pass, när vi va typ 12 hästar i ridhuset. De va kaos. Så oroliga hästar har jag aldrig sett förut. De va en halvtimmes kämpande med att hålla tillbaka honom. Red Carabas på mitt första pass, och honom saknade jag konstant den dagen! De va inte så smart av befälen att packa in 12 hästar i ridhuset på vårt andra pass, men de fanns säkert nått syfte med de också Quote
Nahkampf Posted October 3, 2006 Report Posted October 3, 2006 Gubbs, ni som ska upp te Sthlm den 28:e, skulle vi boka våra egna tågbiljetter eller kommer de att göra det åt oss? Såg inget i pappren om det. Quote
Guest caj Posted October 3, 2006 Report Posted October 3, 2006 Gubbs, ni som ska upp te Sthlm den 28:e, skulle vi boka våra egna tågbiljetter eller kommer de att göra det åt oss? Såg inget i pappren om det. Du ringer eller mejlar till försvarsmaktens resebyrå så bokar dom åt dig sen får man ett bokningsnummer så man kan hämta ut biljetterna. FMs Resebyrå tel : 08-514 391 45 E-post: [email protected] Quote
Skarec Posted October 5, 2006 Report Posted October 5, 2006 Kan någon berätta för mig vad GB och KB är? -Skarec Quote
Ing Posted October 5, 2006 Report Posted October 5, 2006 Kan någon berätta för mig vad GB och KB är? -Skarec Kika bland de nålade trådarna här i pliktverket, finns en jättebra tråd om just det. Quote
Johan_soldat Posted October 9, 2006 Report Posted October 9, 2006 (edited) Jag mönstrade feb 2005. Då fick jag 7-7 vid fyset.5 vid inskrivningsprovet. Tjänstbarhet A. Dock så är inte min kondition speciellt bra. Springer väl milen på lite över 60min. Jag har inte sprungit många km detta året. Det finns ledig tjänster vid MP/SÄk 805 nu i Januari. Är det någon ide att söka dit för mig? Hur pass mycket konditionsträning är det? När jag mönstrade så sa inskrivningsförrätaren att jag hade för lågt resultat på inskrivningsprovet för MP. Men nu när jag pratade med handläggaren vid pliktverket så sa han att jag hade så pass bra hos psykologen att han kunde sätta upp mig vid den tjänsten. Vad tycker ni? Edited October 9, 2006 by Johan_soldat Quote
Victor Posted October 9, 2006 Report Posted October 9, 2006 Jag mönstrade feb 2005. Då fick jag 7-7 vid fyset.5 vid inskrivningsprovet. Tjänstbarhet A. Dock så är inte min kondition speciellt bra. Springer väl milen på lite över 60min. Jag har inte sprungit många km detta året. Det finns ledig tjänster vid MP/SÄk 805 nu i Januari. Är det någon ide att söka dit för mig? Hur pass mycket konditionsträning är det? När jag mönstrade så sa inskrivningsförrätaren att jag hade för lågt resultat på inskrivningsprovet för MP. Men nu när jag pratade med handläggaren vid pliktverket så sa han att jag hade så pass bra hos psykologen att han kunde sätta upp mig vid den tjänsten. Vad tycker ni? MP/Säk på 2. skv är tungt. Bra kondition är att rekommendera skulle jag tro. Men om du får chansen och klarar de krav som pliktverket ställer tycker jag det är klart att du ska söka! /V Quote
Johan_soldat Posted October 9, 2006 Report Posted October 9, 2006 Jag mönstrade feb 2005. Då fick jag 7-7 vid fyset.5 vid inskrivningsprovet. Tjänstbarhet A. Dock så är inte min kondition speciellt bra. Springer väl milen på lite över 60min. Jag har inte sprungit många km detta året. Det finns ledig tjänster vid MP/SÄk 805 nu i Januari. Är det någon ide att söka dit för mig? Hur pass mycket konditionsträning är det? När jag mönstrade så sa inskrivningsförrätaren att jag hade för lågt resultat på inskrivningsprovet för MP. Men nu när jag pratade med handläggaren vid pliktverket så sa han att jag hade så pass bra hos psykologen att han kunde sätta upp mig vid den tjänsten. Vad tycker ni? MP/Säk på 2. skv är tungt. Bra kondition är att rekommendera skulle jag tro. Men om du får chansen och klarar de krav som pliktverket ställer tycker jag det är klart att du ska söka! /V Iom att dom hade så låga krav som 5 på styrka och 6 på kondition. Så borde det inte vara några problem. Fast det är klart. Cykel är ju extremt mycket lättare än löpning Quote
Skalman Posted October 9, 2006 Report Posted October 9, 2006 Det som stod i de papper vi fick inför informationsdagen var bland annat: "Börja träna styrka och kondition redan nu så får du en mjuk övergång till den fysiska belastning värnplikten innnebär." "Vi förväntar oss också att du är [...] vältränad, har du inte börjat löpträna och styrketräna med egen kropp som belastning är det hög tid att börja med detta. Bygg upp din fysik för att undvika skador." Den information som finns i den här tråden, på Livgardets och Pliktverkets hemsida är, enligt min uppfattning, ganska entydig på punkten att MP/SÄK-utbildningen är fysiskt krävande, med en hel del "springa/gå långt och bära tungt", så kondition är definitivt något som krävs. Hur "hårt/jobbigt" det däremot upplevs är ju, som allt fysiskt krävande, väldigt individuellt... Om du har tur så kanske du kan få tag i någon av de som ligger inne på MP just nu, en del av dem skriver här i tråden ibland. Quote
Victor Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 Jag mönstrade feb 2005. Då fick jag 7-7 vid fyset.5 vid inskrivningsprovet. Tjänstbarhet A. Dock så är inte min kondition speciellt bra. Springer väl milen på lite över 60min. Jag har inte sprungit många km detta året. Det finns ledig tjänster vid MP/SÄk 805 nu i Januari. Är det någon ide att söka dit för mig? Hur pass mycket konditionsträning är det? När jag mönstrade så sa inskrivningsförrätaren att jag hade för lågt resultat på inskrivningsprovet för MP. Men nu när jag pratade med handläggaren vid pliktverket så sa han att jag hade så pass bra hos psykologen att han kunde sätta upp mig vid den tjänsten. Vad tycker ni? MP/Säk på 2. skv är tungt. Bra kondition är att rekommendera skulle jag tro. Men om du får chansen och klarar de krav som pliktverket ställer tycker jag det är klart att du ska söka! /V Iom att dom hade så låga krav som 5 på styrka och 6 på kondition. Så borde det inte vara några problem. Fast det är klart. Cykel är ju extremt mycket lättare än löpning Detta är ett av de många fel som pliktverket begår. De har samma krav på MP på livskvadron och MP/Säk på 2.skvadron. Det ÄR skillnad på vad som krävs av en soldat på 2.skv och livskv. Detta är bekräftat bl.a. av C Dragonbataljon som själv sagt att det ställs större krav på soldater från 2.skv än livskv. Quote
Ivan Posted October 13, 2006 Report Posted October 13, 2006 ligger inne just nu själv som KB-elev på MP/säk 2. skv och kan Lova att det ÄR skillnad på 2a och liv. Det räcker med att se på våran ryggsäck som vi på 2a har fått som dom enda på livgardet en LK 100. Asså 100 liter. sen har vi ju en sån där stridssäck som alla andra också har på nå fjuttiga 30-40 liter som vi började o träna fötter o rygg med inför övergången till LK 100. Quote
dumle Posted October 13, 2006 Report Posted October 13, 2006 (edited) ligger inne just nu själv som KB-elev på MP/säk 2. skv och kan Lova att det ÄR skillnad på 2a och liv. Det räcker med att se på våran ryggsäck som vi på 2a har fått som dom enda på livgardet en LK 100. Asså 100 liter. sen har vi ju en sån där stridssäck som alla andra också har på nå fjuttiga 30-40 liter som vi började o träna fötter o rygg med inför övergången till LK 100. KB på livskvadron har också 100-liters ... hårt, eller hur? Edited October 13, 2006 by dumle Quote
Ivan Posted October 14, 2006 Report Posted October 14, 2006 jo de e ganska hårt o dra den säcken på ryggen, ja...som 10 åring hade jag en berghaus 110 L...Det var tungt, fast jag använde den aldrig:) Quote
Victor Posted October 14, 2006 Report Posted October 14, 2006 ligger inne just nu själv som KB-elev på MP/säk 2. skv och kan Lova att det ÄR skillnad på 2a och liv. Det räcker med att se på våran ryggsäck som vi på 2a har fått som dom enda på livgardet en LK 100. Asså 100 liter. sen har vi ju en sån där stridssäck som alla andra också har på nå fjuttiga 30-40 liter som vi började o träna fötter o rygg med inför övergången till LK 100. KB på livskvadron har också 100-liters ... hårt, eller hur? Japp, våra KB (livskv) hade berghaus tills vi GB fick ut våra LK70. Då fick KB lämna in sina berghaus och kvitera ut LK70 istället (bajsmacka som fan) så att alla hade samma utrustning. Anar att det kommer gå till på samma sätt på 2.skv. I övrigt då Ivan, hur vet du att det är skillnad på 2.skv och liv? Jag menar, vi har ju inte sett så mycket av varandra där ute... /V Quote
Benqu Posted October 14, 2006 Report Posted October 14, 2006 Bara att titta på när 5.skv traskade ut för baskerprov. bärandes strids-säck. det var ungefär samtidigt som 2.skv kom hem från vanlig fältvecka bärandes lk100 Quote
Victor Posted October 14, 2006 Report Posted October 14, 2006 Bara att titta på när 5.skv traskade ut för baskerprov. bärandes strids-säck. det var ungefär samtidigt som 2.skv kom hem från vanlig fältvecka bärandes lk100 Hur kom 5. skv med i bilden? Btw, finns det någon som har ett TRYCKT ex av KavR MP Juridiska Grunder och kan tänka sig att förhandla? Alltså inget ex gjort av papperskopior. Vi har papperskopior på liv nu och det är grymt irriterande, de går sönder hela tiden å papprena blir skrynkliga å äckliga. Alternativt någon som vet var det går att få tag på? /V Quote
Ivan Posted October 14, 2006 Report Posted October 14, 2006 tror inte man behöver vara proffesor i logik för o fatta att det är skillnad på liv o 2.skv. Quote
dumle Posted October 14, 2006 Report Posted October 14, 2006 (edited) tror inte man behöver vara proffesor i logik för o fatta att det är skillnad på liv o 2.skv. Att det är skillnad förstår nog de flesta, eftersom det är två olika utbildningar (eller tre, om nu 5:e också ville vara med i hårdhetsmätningen). Men att berätta om den extremt häftiga ryggsäcken på 100 liter och därmed få fram den stora skillnaden funkar inte så bra. Särskilt inte om det är samma ryggsäck som använts av båda skvadronernas kb(som är pb-uttagna och blir gruppchefer ), i alla fall i inledningskedet. Men det är ju trevligt att ni gillar ryggsäcken. Även våra kb tyckte om den, mycket skönare än lk70 enligt dem. Ha det så kul i skogen. Edited October 14, 2006 by dumle Quote
Victor Posted October 14, 2006 Report Posted October 14, 2006 Men det är ju trevligt att ni gillar ryggsäcken. Även våra kb tyckte om den, mycket skönare än lk70 enligt dem. Ha det så kul i skogen. Dumle, ligger du inne på liv nu? Isf vilken pluton? Quote
Ing Posted October 14, 2006 Report Posted October 14, 2006 Ivan med flera, det räcker med snoppmätningen nu. Det där får ni skryta med på hemresor och luckan, inte här. Blir lätt väääldigt tråkig stämning när man bara talar om hur jävla duktig man är själv. /BG Quote
Mägz Posted October 14, 2006 Report Posted October 14, 2006 (edited) Ivan med flera, det räcker med snoppmätningen nu. Det där får ni skryta med på hemresor och luckan, inte här. Blir lätt väääldigt tråkig stämning när man bara talar om hur jävla duktig man är själv. /BG Inte för att vara klagande...men jag tycker inte att en argumentation om hur bra en ryggsäck är, är "snoppmätning" :P ...är faktiskt ganska interesant om att få reda på vilken ryggsäck man kommer att få känka på Edited October 14, 2006 by Mägz Quote
Forumsledning Kimster Posted October 15, 2006 Forumsledning Report Posted October 15, 2006 Ja men det får man reda på genom att fråga vilken ryggsäck använder vi på F-skvadron ..mycket enkelt. så move on.. och gör detta inte till en ryggsäckstråd. Sånna finns på annan plats. utan repetion frammåt. Quote
Nahkampf Posted October 15, 2006 Report Posted October 15, 2006 (edited) Skärp er. Jag är så trött på allt skryt man får höra från polare som är hemma på permis att det inte är sant... Kan vi inte slippa det i den här tråden? Vi har inte ens ryckt in än. Hur fan ska vi veta hur tufft det kommer att bli? Låt det bero. En bättre, mer relevant, fråga kommer här: Behöver man betala tågbiljetten till infon som de har bokat åt en (och man skall hämta själv), eller är den redan betald? Vill veta om jag behöver ta ut pengar innan eller hur det nu funkar. Edited October 15, 2006 by Nahkampf Quote
Recommended Posts