Guest caj Posted January 21, 2006 Report Posted January 21, 2006 Så om det står som det gör på mitt inskrivningsbeslut, citerar: "Du är dessutom placerad på en säkerhetsklassad befattning och kommer därför att säkerhetsprövas enligt 11 Säkerhetsskyddslagen (1992:627)" kommer man då hamna på andra skvadron eftersom det är en Säkerhetsbataljon? Quote
C-O.M Posted January 21, 2006 Report Posted January 21, 2006 Nej, både LivSkv och 2.skv är säkklassade befattningar. Säkerhetsklassningar och säkerhetsbatalajon har INGET med varandra att göra förutom att säkbat kräver säk-klassning. Olof Quote
MrPontus Posted January 21, 2006 Report Posted January 21, 2006 okej okej, jag tror att jag äntligen börjar fatta det här (trodde att jag hade gjort det tidigare :P ) tack C-O.M för dina fina inlägg Quote
foting Posted January 22, 2006 Report Posted January 22, 2006 Förövrigt så har man på LivSkv oftast fyra höjdpunkter per dag, Frukost i matsal, Lunch i matsal, Middag i matsal och kvällsmål på logement.I fält (och därmed i större utsträckning på 2.skv) har man en, krypa ner i sovsäcken. Juridiken undantaget, som faktiskt är riktigt rolig och nyttig. Olof Nu tycker jag du är lite orättvis mot livet i fält, ^_^ det finns många fler höjdpunkter än bara att krypa ner i sovsäcken, för annars skulle den enda höjdpunkten på kasern också vara att krypa ner i sängen imo. Allt från de små sakerna, att ta kort rast lite nu och då och ta av sig packningen, att få njuta av naturen i ur och skur (kanske lite svårt att njuta i skur, men ändå). Till sånna saker som att bryta lägret i skydd av mörker och knata iväg i soluppgången, att sitta på sin packning och lyssna till tystnaden runt omkring sig mitt i natten. Käkar man frystorkat så är det inte helt fel med paus för käk heller, käkar man guldburk är det å andra sidan ingen höjdare. Krypa ner har du ändå alldeles rätt i är en riktigt höjdpunkt, i alla fall jämfört med att krypa ner i sängen på luckan, i sovsäcken kan man ligga och titta på stjärnorna, på luckan kan man ligga och lyssna på kamraternas snarkningar.. Så illa är det inte att ligga ute i fält, i alla fall inte om man lär sig ta vara på de små sakerna ;) Quote
Skalman Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 Är det någon av er som ligger inne nu eller på annat sätt har någon information om hur det kommer bli med tredje terminen för oss som rycker in på 2:a skvadron nästa år? Som det verkar så kommer vi inte att utbildas för att ingå i BG utan något som någon i någon annan tråd här kallade för "rotationsförband" (var väl den om det nya värnpliktssystemet). Det är överlag rätt svårt, tycker i alla fall jag, att få fram information om tredje terminen och vad den kommer innehålla, och om en tredje termin innebär att man måste göra en fjärde och en femte etc. Eftersom vi kommer att ligga ur fas med högskolan så hade en tredje termin passat väldigt bra för mig för att fylla upp tiden till dess man börjar plugga igen, men hur blir det egentligen? Jag är mycket tacksam för svar. PS. Ni som ligger inne; hur har det varit med avhopp hittills? DS. Quote
kalle_balle Posted February 1, 2006 Report Posted February 1, 2006 gör du den där extraterminen måste du skriva kontrakt på antingen 18 eller 24 månader... Quote
Nahkampf Posted February 1, 2006 Report Posted February 1, 2006 (edited) Är det nån som gjort MP/Säk utbildning och vill svara på några frågor? Min MSN är [email protected] ... Har en jävla massa frågor och här verkar ingen kunna säga nåt så . Hehe. Vore gör schysst om nån kunde göra det. Tack. Edited February 1, 2006 by Nahkampf Quote
foting Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Pröva ställa frågorna här, det är ju ändå en tråd om MP/Säk och det är garanterat fler än du som undrar samma sak Quote
Skalman Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Jag tycker det har gått väldigt bra att få svar hittills. Utan den här tråden hade jag inte haft en aning om vad jag skulle göra eller hur jag bör förbereda mig. Den information som finns på lumpen.nu är helt värdelös i jämförelse med det här forumet. Quote
DiamondBlue Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Skalman, se till att din häl får läka. Om du har problem med hälen nu när du tränar så kommer du nog inte klara utbildningen. När man bär tungt så är det hälen som trycket hamnar på, och bära tungt kommer du att få göra. Så se till att prioritera hälen före allt annat. Gå till läkare (om du inte gjort det). Se till att alltid ha bra skor och iläggssulor (vad det är som är bra för dina fötter får ngn läkare svara på). /en som på något mirakulöst sätt hoppas kunna slutföra utbildning trotts hälar som inte pallade all packning. Quote
ek1und Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 ligger inne som mp/säk.. alltså 2 skvadron nu.. Så det är bara att ställa frågor till mig så svarar jag på det som jag kan svara på.. hare bra! Quote
Nahkampf Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Bättre att göra det över MSN. Mycket snabbare vet du, Skalman. ;) Quote
Nahkampf Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Men, men. Får la fråga här då. - Hur ofta brukar ni åka hem, finns det folk som stanna över helgerna, går ut osv? Snackade med en kille från stadskytte på LG, han sa att det var för långt in till Sthlm. Bor i GBG, så hade man kunnat stanna över helgen och umgås me folket i gruppen osv hade det vart mkt bättre än 5 timmar med tåg för att vara hemma i en dag. Heh. - Vilka olika plutoner finns det, vad har de för uppgifter? Hur väljer man, efter GSU:n eller går det per automatik? - Har ni någon vinterutbildning utanför Sthlm? Hörde något om Arvidsjaur. - Förhörsövningar? - Prickskytt. Hur många finns det, hur svår är intagningsprocessen, vad krävs? - Vad borde man fokusera sin träning på innan inryck? - Hur mycket MP kontra annan utbildning är det? - Högvakten, hur länge? - Vad har varit jobbigast hittills? - Närstrid? - 3:e termin, har ni det valet? Hörde att det inte fanns på LG än. - Vilken position har du? Vad tycker du om den. - Hur mycket väger all eran utrustning i fält? Packning och allt inräknat. - När är baskerprovet? - Dragonmilen, när springer ni den? Är den en del av någon större övning? - Är det mycket anti-terrorism verksamhet, stormingar osv, eller är fokuset på jakt i fält? Quote
Mercai Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Blev intagen som MP/Säk-plutonsbefäl men lyckades i måndags få den bytt mot Stridsfordonsplutonsbefäl på P7. 11 månader istället för 15. 5 mil hem istället för 65. Börja plugga 2007 istället för 2008. Har jag gjort ett bra byte? Eller missar jag världens roligaste utbildning? Quote
1MPJ Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Du missar världens roligaste utbildning ;) Skämt åsido alla utbildningar är bra på sitt sätt. MPJ är bra då den är mångsidig och fysiskt krävande så att man får vara mycket i skogen. Nackdelen blir då att man ofta får vara blöt och hungrig och inte får åka hem varje helg. För att svara på några av frågorna i inlägget innan. (Låg inne 2001/2002 men det mesta stämmer fortfarande) 1. Man får vara kvar på LG om man så önskar över helgen men i början har man inte så mycket permiss så det är rätt skönt att få åka hem. Finns inte mycket att göra på LG när man är ledig (typ beredskapshelg). Går ganska snabbt hem, bor också i gbg och det tar "bara" 3,5 timme med x2000 + 1,5 timme till centralen. På tåget sover man ändå som en stock så resan är inte jobbig. 2. Finns jaktpluton och spaningspluton, är precis vad det låter. Spaning ligger mest på o-platser osv. medan jakt har hund och jagar. Om man väljer numera vet jag inte men det gjorde man inte 2001/02 utan man hamnade bara i en pluton. Det går dock att ansöka om förflyttning inom skvadronen om man har bra skäl till varför. 3. Vinterutbildning sker vissa år, mitt år 2001/02 skulle vi haft några veckor på K4 Arvidsjaur men det blev inte av pga besparingar. Men har hört att det har skett tidigare år. Nu vet jag inte men antar att det kan hända. 4. Är en del av överlevnadsutbildningen så det brukar väll kunna hända att ni kommer få det med ;) 2:a skv brukar genomföra överlevnadsutbildning. Som bonus får man då en veckas svält kul va. 5. Prickskytteriet fanns ej på min tid så jag vet inte riktigt, men alla befattningar tas ut efter GSU. Befälen väljer ut och det finns inga speciella uttagningar utan de tittar på hur man skött sig under GSU. Man får komma med förslag men befälen väljer. 6. Fokusera träningen på kondition och uthållighet, träna löpning och styrketräning med många repetitioner. Testa även att gå med tung packning för detta kommer du få göra sen då med en fullpackad berghaus på 110 L. 7. 2.skvadron(MPJ) har mycket strid och spaning förutom själva MP läran medan Livskvadron fokuserar mer på ren MP tjänst. 8. Oftast sker högvakt på 2.skvadron vi fick drottningholm under 3 dygn vilket innebar att vi slapp lägga ner så mycket tid på högvaktsträning. Verkar som om 2.skv brukar få drottningholm (kanske en pik för att vi inte är lika duktiga som livskvadron på exercis.) 9. Allt är jobbigt på sitt sätt, jobbigast är omställningen civilt kontra militärt. Allt går på tid man får inte sova och äta osv. Samt långa fältveckor är segt då man är borta 2 veckor i sträck i skogen. 10. Vi hade massa närstrid pga att vi hade många instruktörer för detta, varje ledig tid på kasern körde vi närstrid som fys. Detta verkar skilja sig mycket från år till år. Krav Maga kör man. 11. ---- 12 ---- 13 Utrustningen är alltid anpassad efter vilken uppgift man har. Skall man på stridsspaning under lång tid över stor yta används stridssäck2000 tillsammans med stridsvästen totalvikten här är inte så hög kanske 20 kg. Men man går istället i kass terräng och under långtid i högt tempo. SKa man på spaning har man en 110 L ryggsäck med ca 50 kg i. På baskerprovet får man dock bära tungt. 14. Baskerprovet är avslutning på GSU efter ca 10 veckor exakt datum brukar vara "hemligt". Ofta genomförs en fältvecka innan så att man totalt är ute ca 2 veckor i ett sträck. 15. Dragonmilen är inte speciellt jobbig utan är ett 1 mils lopp ute på djurgården som genomförs av alla dragoner. Banan är ganska lätt och delvis asfalterad. Springs i september. Bästa tid i vår pluton va 33 minuter. 16. Mesta tiden är i skogen, jakt sker i skogsterräng så även spaning oftast. Ibland tränar man i stadsmiljö oxo. Quote
Skalman Posted February 4, 2006 Report Posted February 4, 2006 Skalman, se till att din häl får läka. Om du har problem med hälen nu när du tränar så kommer du nog inte klara utbildningen. När man bär tungt så är det hälen som trycket hamnar på, och bära tungt kommer du att få göra. Så se till att prioritera hälen före allt annat. Gå till läkare (om du inte gjort det). Se till att alltid ha bra skor och iläggssulor (vad det är som är bra för dina fötter får ngn läkare svara på). /en som på något mirakulöst sätt hoppas kunna slutföra utbildning trotts hälar som inte pallade all packning. Jodå, min häl har läkt. Vad det sannolikt berodde på var att mina löparskor var tre år gamla. Jag ska köpa nya nu (och kanske riktiga vandrarkängor, eftersom de jag har inte är gjorda för varken vinter eller marsch, även om jag vant in mig på dem, och traskat uppför Kebne). Hälen är jag därför inte så orolig för, men iläggssulor är nog ändå ett bra tips. Får jag tillbaka problemet så uppsöker jag nog läkare. Quote
Wigsten Posted February 5, 2006 Report Posted February 5, 2006 (edited) Att få permission för nöjesresor el. motsvarande kan du glömma direkt om du inte tänker passa på att åka på en nära släktings begravning eller liknande när du ändå är där, men det är ju inte direkt troligt. Befälen blir bara sura om man söker permission för konstiga saker och resultatet blir att de går exakt efter regelverket och där står det i princip begravningar, delta i VM och möjligtvis farsans 50-årsdag. Känner du möjligtvis till huruvida ledighet beviljas eller inte för prov och tester till högskola? Edited February 6, 2006 by Wigsten Quote
Mourdoch Posted February 5, 2006 Report Posted February 5, 2006 Är det olika befattningar beroende på ifall man hamnar i spaning eller jakt plutonen? Tar för givet att hundförarna automatiskt hamnar på jakt men är det några skillnader utöver det? Eller är det till och med så att befattningen bestämmer vilken pluton? Quote
Liqi Posted February 5, 2006 Report Posted February 5, 2006 Känner du möjligtvis till hurivida ledighet beviljas eller inte för prov och tester till högskola? Högskoleprovet ges möjlighet att genomföra två ggr under din värnplikt. Andra tester som intagningsprov etc till specifika utbildningar vet jag inte. Står kanske på lumpen.nu? Quote
GoranS Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Hej hej! Mönstrade i december och väntar nu på besked om inskrivning...valde PA805, dvs fd MPJ (2:a skvadron Livgardet) januari 2007. Vad jag hört så ska det vara två sökanden till varje plats, och jag undrar hur mina mönstringsvärden står sig i konkurransen: Kondition: 6 (inte lätt att få ett bra värde om man väger in på 109 kg...) Styrka: 9 Psykolog: 7-7 (var visst inte en god idé att säga att man är lat och har svårt för att komma i tid...) Inskrivningstestet: 8 Syn, hörsel och hälsa: Utan anmärkningar Har inte tränat kondition på ungefär fem år sedan basketlaget las ner, en vecka innan mönstringen kom jag på att jag vill göra lumpen men cyklade endast en 5a. Inskrivningsförrättaren tyckte synd om värdelösa mig och bad mig cykla igen om exakt en vecka, vilket jag gjorde...fyra konditionspass senare lyckades jag precis få min 6a, men jag är nu rädd över att den sinkar mig ordentligt. Konditionen ska tydligen vara det som väger in mest? Tog inte heller något andraval vid inskrivningen, och sedan mönstringen har jag allt mer velat göra lumpen, och ångesten kommer krypandes nu...Har jag någon chans till befattningen tror ni? Quote
1MPJ Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Klart du har en chans men du får vara beredd att lägga ner ordentligt med tid på konditionsträning. I många fall kan styrka var väldigt bra då man går med mycket packning under lång tid osv. men kondition behövs också. Du har fortfarande ett bra tag kvar till inryck se till att använda den ordentligt. Träna kondition ett par gånger i veckan så kommer du snabbt att bygga upp en bra grund att stå på inför inryck. Lycka till! Quote
Skalman Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Tänk på att både MPJ och "vanliga" MP har samma befattningskod, så du kan hamna på vilken som om du inte specifierade dig på mönstringen, vilket dock inte är någon garanti... Om du är osäker, så kolla upp det med Pliktverket en extra gång när du väl har fått det slutgiltliga antagningsbeskedet. Lycka till! /Skalman, trött efter 1,6 mils nattskidåkning två dagar efter 3,5 mil lätt marsch i usla skor. Quote
GoranS Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Tänk på att både MPJ och "vanliga" MP har samma befattningskod, så du kan hamna på vilken som om du inte specifierade dig på mönstringen, vilket dock inte är någon garanti... Om du är osäker, så kolla upp det med Pliktverket en extra gång när du väl har fått det slutgiltliga antagningsbeskedet. Lycka till! På mina mönstringspapper står det "Utbildningsstart januari 2007", då är det väl 2:a skvadron? Eller? Quote
Guest caj Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 (edited) Tänk på att både MPJ och "vanliga" MP har samma befattningskod, så du kan hamna på vilken som om du inte specifierade dig på mönstringen, vilket dock inte är någon garanti... Om du är osäker, så kolla upp det med Pliktverket en extra gång när du väl har fått det slutgiltliga antagningsbeskedet. Lycka till! På mina mönstringspapper står det "Utbildningsstart januari 2007", då är det väl 2:a skvadron? Eller? Det mesta pekar åt det, men vi kan inte vara säkra förens vi är där och dom säger att vi ska in på 2.skv. Men farsan ska upp till Livgardet nu till våren på någon kurs, ska be honom att snoka runt lite då PS. Nu är det "bara" runt 490125 minuter kvar till inryck Edited February 8, 2006 by caj Quote
Skalman Posted February 8, 2006 Report Posted February 8, 2006 Jag tycker det är litet skumt att du fick välja MP/Säk när du mönstrade så sent. Jag har en kompis som mönstrade första halvåret, och han fick inte välja det för inskrivningsförrättaren som sade att "det var fullt". I och för sig kan det ha att göra med att de ville att han skulle bli jägare istället (nu sitter han och väntar på besked om han får åka till extramönstringen för kustjägarna). Quote
GoranS Posted February 8, 2006 Report Posted February 8, 2006 Se där, beskedet kom redan idag...positivt - rycker alltså in i januari 07 befattning "MP-SÄK PA805", det kan väl då inte vara något annat än 2:a skvadron...? Väl mött på LG! Quote
foting Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 Har inte tränat kondition på ungefär fem år sedan basketlaget las ner, en vecka innan mönstringen kom jag på att jag vill göra lumpen men cyklade endast en 5a. Inskrivningsförrättaren tyckte synd om värdelösa mig och bad mig cykla igen om exakt en vecka, vilket jag gjorde...fyra konditionspass senare lyckades jag precis få min 6a, men jag är nu rädd över att den sinkar mig ordentligt. Konditionen ska tydligen vara det som väger in mest? Tog inte heller något andraval vid inskrivningen, och sedan mönstringen har jag allt mer velat göra lumpen, och ångesten kommer krypandes nu...Har jag någon chans till befattningen tror ni? Jag hade, tro det eller ej, en 5a i kondition (i sann datanördsanda) men av någon anledning så lyckades jag ändå ta mig in här på 2. Skv. och har än så länge överlevt. Jag tar mig iofs igenom rätt mycket tack vara att jag gick ner en 10 kilo eller så mellan mönstring och inryck, dock ingen vikt jag förlorade i utbyte mot speciellt mycket bättre kondis ^^ Har man pannbenet så klarar man det ändå, och kondition har en tendens att vara något otroligt kontrollerat av pannbenet ibland. Jag drog Dragonmilen på 54 minuter, har för övrigt sprungit milen två ggr i mitt liv varav den första var testrundan veckan innan Dragonmilen för att befälen ville ha lite hum om hur vi låg till och för att vi skulle få in lite känsla för längden. Jag kan inte säga att jag har svårt att hänga med i det vi gör ute i terränglådan men under fyspassen är det inte direkt jag som kommer först. Mitt största huvudbry just nu är väl att klara milen på 48 innan muck, i värsta fall får jag väl sluta röka ;) Om du bara har motivationen så klarar du dig på en 6a, men det kommer inte gå som en dans på rosor, och det är verkligen inte alltid lätt att hitta motivationen under de förhållanden som vi arbetar. Quote
utter Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 Hm.. man är lagom nervös. Väntar besked från pliktverket i dagarna. Jag är rädd för att jag hamnar i reserven :( vilket skulle vara jättetråkigt. Jag var inte direkt ngt ess på mönstringen... Quote
Rogge Posted February 12, 2006 Report Posted February 12, 2006 (edited) Till Nahkampf det bedrivs ingen vinterutbildning utanför sthlm, 2.skv:s prickskyttar hade dock 8 veckors utbildning på K4 Arvidsjaur I år så togs det ut 6 prickskyttar på 2.skv, det var ca: 50 som sökte och 27 som kom vidare till att överhuvudtaget få göra testerna. det testades mental styrka genom att aldrig få veta hur länge de skulle stå uppställda eller hur långt dom skulle få springa eller hur länge testerna skulle hålla på. eller vad för tester som skulle utföras. testerna höll på tills det bara var 6 stycken kvar. De 23 som blev bortsollade redan innan uttagningen, blev det pga synfel eller att plut.chefen helt enkelt inte tyckte att de skulle räcka till med hänsyn till hur de presterat under GSU:n Det krävs god kondition, god styrka framför allt rygg och ben. uthållighet! Men det viktigaste av allt mental styrka! att aldrig veta vad som ska hända näst utbildningen skedde på K4 i Arvidjaur i 8 veckor tillsammans med jägarnas pricksyttar. Lycka till! Edited February 12, 2006 by Rogge Quote
Mercai Posted February 12, 2006 Report Posted February 12, 2006 Jag blev intagen på MP/Säk (plutch) med en 6:a i kondition, 7:a styrka och 9:a i övrigt, så din 6:a ska nog inte vara några problem. Ansökte dock senare om att få mitt andrahandsval istället, så nu har jag fått Stridsfordonsplutonsbefäl vilket kommer passar mig bättre tidsmässigt. Quote
Recommended Posts