Ignis nitidus Posted June 7, 2007 Report Posted June 7, 2007 och vad innebär det nya ? vad för huvudtjänst? vad sysslar dom med? Eftersom ingen har utbildats som det ännu så är det lite svårt att veta. Ett tips är dock att spana på livgardets hemsida där detta kan hittas: http://www.livgardet.mil.se/attachments/pa...t_eskortgrp.pdf Quote
Oscars Posted June 7, 2007 Report Posted June 7, 2007 och vad innebär det nya ? vad för huvudtjänst? vad sysslar dom med? Eftersom ingen har utbildats som det ännu så är det lite svårt att veta. Ett tips är dock att spana på livgardets hemsida där detta kan hittas: http://www.livgardet.mil.se/attachments/pa...t_eskortgrp.pdf de är allså till en sån jag ska utbildas.. men stämmde ju inte ritkgit in ? MP/vakt ? men lät ju ändå somom dom utför en hel del strid. Quote
Tackleberry Posted June 9, 2007 Report Posted June 9, 2007 Någon mer som fått kallelse till inryck (PB 2.skv)? Fick mitt igår, med massa bilagor. Men det står att inryck är 1 oktober, men ni som var med på infohelgen fick ju veta att inryck skulle vara 17 september... Vilket datum är det som gäller egentligen? Kanske även någon inneliggande som vet något? Quote
Skalman Posted June 21, 2007 Report Posted June 21, 2007 Så var det sommarlov då. Jag kan berätta att alla dragoner blev godkända sjukvårdare, till skvadronens stora lycka. 34:e grupp fick dock ingen sjukvårdare utan en häxdoktor. Läskiga växdekokter får den sjukaste att orka litet till, förutsatt att han slipper dricka sin medicin då. Quote
Jonas88 Posted June 22, 2007 Report Posted June 22, 2007 Hur långt kommer ert sommarlov att bli, om man får fråga? Quote
Ivan Posted June 23, 2007 Report Posted June 23, 2007 Hur långt kommer ert sommarlov att bli, om man får fråga? hemligstämplat näe men 4 veckor fick vi. Quote
Nahkampf Posted June 23, 2007 Report Posted June 23, 2007 Haha! Visste att du inte kunde hålla dig härifrån, Ivan! Yes, 2 veckor lov lov och 2 veckor självstudier för MP provet. Riktigt gött. Quote
Grängan Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Tjenare alla glada! Kan fan inte släppa de här så jag måste ju kolla läget med mina gamla KBS:are här inne. Zeilon och Nilsson kommer upp till vilda skogarna i Härjedalen så de har man ju koll på men berätta gärna lite mer. Axeln har inte läkt ihop än om ni undrar och ni som inte vet. Min axel gick ur led efter 9 dagar på KBS i höstas så jag fick åka hem, sjukskriven tills vidare för att jag ska kunna komma tillbaka i framtiden och jag ska fan tillbaka! Som Lt H sa, Föredömlig frisyr Grängzell, raka av resten av plutonen också.. Två trimmers senare hade jag lyckats med mig mål.. Hehe. Ha de gott i skogarna, kul att ni kommit en bit nu boys and girls. // Grängan Quote
Forumsledning Kimster Posted June 25, 2007 Forumsledning Report Posted June 25, 2007 Även här funderar jag på att sätta någon slags kull-stopp. Svårt att dela men om jag sätter 2008 på tråden så kanske 2009-kullen kan få göra en egen tråd. Jag börjar anse att år är bra att dela upp trådar i, som inte handlar generellt om något. Men 64 sidor är ...lite väl kanske... Quote
Timmi Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Jag skulle gärna se en ny tråd för '08 bara för att den skulle gälla mig personligen Iaf för att komma i kontakt med andra människor som ska in samtidigt och så. Bara att låta den här finnas kvar låst som referenstråd eller nått. Quote
Ivan Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Jag skulle gärna se en ny tråd för '08 bara för att den skulle gälla mig personligen Iaf för att komma i kontakt med andra människor som ska in samtidigt och så. Bara att låta den här finnas kvar låst som referenstråd eller nått. näe Quote
Nahkampf Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Jag kan sammanställa den viktigaste infon från den här tråden om jag får tid. Alla som ligger inne med mig kan lägga till sin egna och så får vi posta gemensamt i den nya tråden. På det viset slipper folk rota igenom 64 sidor för att kanske hitta en eller ett par poster med relevant info. Quote
Timmi Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Jag kan sammanställa den viktigaste infon från den här tråden om jag får tid. Alla som ligger inne med mig kan lägga till sin egna och så får vi posta gemensamt i den nya tråden. På det viset slipper folk rota igenom 64 sidor för att kanske hitta en eller ett par poster med relevant info. Det tycker jag låter som en helt ypperlig idé! Det är jobbigt att plöja igenom en hel massa upp till fyra år gamla inlägg (ja, jag jobbar på att läsa tråden från början till slut ) Quote
Nahkampf Posted June 26, 2007 Report Posted June 26, 2007 Klart ni ska få information. Den här tråden har hjälpt mig extremt mycket innan inryck. Ska se vad jag kan göra. Quote
Tackleberry Posted June 27, 2007 Report Posted June 27, 2007 Har ni på 2.skv hört när ni ska få OV-utbildningen? Quote
Ivan Posted June 27, 2007 Report Posted June 27, 2007 Har ni på 2.skv hört när ni ska få OV-utbildningen? Ja Quote
Riksdaler Posted June 27, 2007 Report Posted June 27, 2007 Nooooooo! Mitt liv är tillända.. "Livgardet kommer att genomföra förändringar, vilket för dig innebär att den tjänst som du skall utbildas till PA705 skall upphöra. Pliktverket har för avsikt att ändra din inskrivning enligt följande: Ny inskrivning: inskrivning i utbildningsreserven i befattningsgrupp Chef" Vad finns det för mening med att leva ? ;) Som tur är finns det tydligen lediga platser inom PA805 fast med senare start.. Klart som tusan jag ska ha en plats där! Quote
Nahkampf Posted June 27, 2007 Report Posted June 27, 2007 Ja, de ska skära ner antalet plutoner till en Jakt och en Spaning vad jag vet. Det är bara att skriva brev, du har väl bra värden från mönstringen, antar jag. Quote
Tackleberry Posted June 27, 2007 Report Posted June 27, 2007 Nooooooo! Mitt liv är tillända.. "Livgardet kommer att genomföra förändringar, vilket för dig innebär att den tjänst som du skall utbildas till PA705 skall upphöra. Pliktverket har för avsikt att ändra din inskrivning enligt följande: Ny inskrivning: inskrivning i utbildningsreserven i befattningsgrupp Chef" Vad finns det för mening med att leva ? ;) Som tur är finns det tydligen lediga platser inom PA805 fast med senare start.. Klart som tusan jag ska ha en plats där! NEJ för i h-lvete! Du måste skoja?! Är det 2.skv?? Quote
Riksdaler Posted June 27, 2007 Report Posted June 27, 2007 Jag var inskriven som -till häst men efter att ha snackat med mönstringsförrättaren så verkar det som att det inte bara är "vi" som får stå över. Har för mig att han sa att det finns risk för alla utbildningar från -08 att skäras ner lite. Quote
Tackleberry Posted June 27, 2007 Report Posted June 27, 2007 (edited) Tog omedelbart kontakt med Livgardet och hörde efter. Vi som rycker in det här året (PB på 2.skv) klarar oss. Men som du skrev, från och med 2008 ska alla s.k. förstegsutbildningar försvinna. Plus lite till. Blev f-n livrädd... EDIT: Jag beklagar "sorgen"... Edited June 27, 2007 by Calle_P Quote
Riksdaler Posted June 27, 2007 Report Posted June 27, 2007 Hahaha.. Lyckliga fanskap! Någon som har någon åsikt om huruvida Militärpolisgruppchef /till häst eller annan MP/SÄK-utbildning lämpar sig bäst för vidare studier på PHS? Quote
Ivan Posted June 27, 2007 Report Posted June 27, 2007 Hahaha.. Lyckliga fanskap! Någon som har någon åsikt om huruvida Militärpolisgruppchef /till häst eller annan MP/SÄK-utbildning lämpar sig bäst för vidare studier på PHS? Hur menar du lämpar sig bäst för vidare studier? Det hjälper dig INTE att komma in bara för att man gjort lumpen som MP. men när du väl kommer in så kommer du ha stor hjälp av det du lärt dig under lumpen. Quote
RiddareRalf Posted June 28, 2007 Report Posted June 28, 2007 Kan någon förklara det här för mig. Ni säger att PA705 ska stängas ned och att det finns några lediga platser i PA805. Men samtidigt säger ni att de utbildningar som startar -08 kommer att skäras ned. PA805 börjar i Januari, så vad händer egentligen? Hur kan det finnas lediga platser samtidigt som de ska skära ner? Quote
Timmi Posted June 28, 2007 Report Posted June 28, 2007 Kan någon förklara det här för mig.Ni säger att PA705 ska stängas ned och att det finns några lediga platser i PA805. Men samtidigt säger ni att de utbildningar som startar -08 kommer att skäras ned. PA805 börjar i Januari, så vad händer egentligen? Hur kan det finnas lediga platser samtidigt som de ska skära ner? Jag vet inte hur det funkar med platser hit och dit men kan säga att PA805 drar igång både i januari och i juli (jag ska nämligen in i juli). Platser finns väl kvar då alla 89er inte mönstrat än eller nått. När jag ringde och frågade om det fanns nån plats någonstans för mig (istället för reserven) sa min inskrivningsförrättare att det var runt 20 tomma platser kvar från första kvartalet Så jag knep en av dem Quote
RiddareRalf Posted June 28, 2007 Report Posted June 28, 2007 (edited) Kan någon förklara det här för mig.Ni säger att PA705 ska stängas ned och att det finns några lediga platser i PA805. Men samtidigt säger ni att de utbildningar som startar -08 kommer att skäras ned. PA805 börjar i Januari, så vad händer egentligen? Hur kan det finnas lediga platser samtidigt som de ska skära ner? Jag vet inte hur det funkar med platser hit och dit men kan säga att PA805 drar igång både i januari och i juli (jag ska nämligen in i juli). Platser finns väl kvar då alla 89er inte mönstrat än eller nått. När jag ringde och frågade om det fanns nån plats någonstans för mig (istället för reserven) sa min inskrivningsförrättare att det var runt 20 tomma platser kvar från första kvartalet Så jag knep en av dem När frågade du det här? Betyder det att du rycker in den här månaden? Ska nämligen rycka in i Jan 08, skulle passa bättre om jag kunde rycka in nu i Juli men det är nog försent för att fråga... Edited June 28, 2007 by RiddareRalf Quote
Nahkampf Posted June 28, 2007 Report Posted June 28, 2007 Januari är inryck för 2. skv, Juli Livsskvadron. Skillnaden har redan diskuterats i den här tråden. Quote
Timmi Posted June 28, 2007 Report Posted June 28, 2007 Kan någon förklara det här för mig.Ni säger att PA705 ska stängas ned och att det finns några lediga platser i PA805. Men samtidigt säger ni att de utbildningar som startar -08 kommer att skäras ned. PA805 börjar i Januari, så vad händer egentligen? Hur kan det finnas lediga platser samtidigt som de ska skära ner? Jag vet inte hur det funkar med platser hit och dit men kan säga att PA805 drar igång både i januari och i juli (jag ska nämligen in i juli). Platser finns väl kvar då alla 89er inte mönstrat än eller nått. När jag ringde och frågade om det fanns nån plats någonstans för mig (istället för reserven) sa min inskrivningsförrättare att det var runt 20 tomma platser kvar från första kvartalet Så jag knep en av dem När frågade du det här? Betyder det att du rycker in den här månaden? Ska nämligen rycka in i Jan 08, skulle passa bättre om jag kunde rycka in nu i Juli men det är nog försent för att fråga... Juli -08 är det som gäller för mig. Precis som det sagts är det 2 skvadronen i januari och Liv i juli och allt det där. Quote
Patrik Ps Posted June 28, 2007 Report Posted June 28, 2007 Hahaha.. Lyckliga fanskap! Någon som har någon åsikt om huruvida Militärpolisgruppchef /till häst eller annan MP/SÄK-utbildning lämpar sig bäst för vidare studier på PHS? Förstår inte riktigt frågan, tolkar den därför lite från höften. Om du har seriösa tankar på att bli polis så tycker jag att vanlig militärpolis lämpar sig bäst (det vill säga livskvadron, inte 2 skv). Man skall inte tro att militärpolisutbildningen kommer att ge en strålande merit inför PHS. Då väger arbetslivserfarenheter, utländska språkkunskaper osv säkert mycket tryngre. Dock så ger själva militärpolisutbildningen en bra försmak på vad polisyrket går ut på, så personligen ser jag det som en mycket bra erfarenhet för den som funderar att bli polis och därför något jag rekommenderar. Sjukvårdarna på 2 skv har inte läst en rad juridik vid sidan om skyddsvaktsutbildningen) men har istället 10 högskolepoäng i akutsjukvård, de tror jag smäller högre. Quote
Jonas88 Posted June 28, 2007 Report Posted June 28, 2007 Nooooooo! Mitt liv är tillända.. "Livgardet kommer att genomföra förändringar, vilket för dig innebär att den tjänst som du skall utbildas till PA705 skall upphöra. Pliktverket har för avsikt att ändra din inskrivning enligt följande: Ny inskrivning: inskrivning i utbildningsreserven i befattningsgrupp Chef" Vad finns det för mening med att leva ? ;) Som tur är finns det tydligen lediga platser inom PA805 fast med senare start.. Klart som tusan jag ska ha en plats där! Hur kan det finnas lediga platser, för jag antar att du snackar om januari 08, när det är tal om att folk inte kommer att få sina tilldelade tjänster och hamna i utbildningsreserven? Quote
Recommended Posts