Jump to content

Recommended Posts

hej,

ska in nu på livgardet sista juli

 

finns där tillgång till gym med möjlighet att köra basövningar, som marklyft, bänkpress och knäböj?

 

kan man förvara egna kylvaror på något sätt t ex ett paket mjölk?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hej,

ska in nu på livgardet sista juli

 

finns där tillgång till gym med möjlighet att köra basövningar, som marklyft, bänkpress och knäböj?

 

kan man förvara egna kylvaror på något sätt t ex ett paket mjölk?

 

Rycker du in som MP/säk på liv då elle?

Ja det finns ett tillfredsställande gym.

Och på våran kasern har vi kyl, har en skälig misstanke att det borde finnas en hos er också.

Link to comment
Share on other sites

Ligger inne på Livkomp (stadsskytte), själv har jag inte sett röken av nån kyl hos oss, men det kan ju va olika, ni hästpojkar kanske har mkt kylvaror att förvara.. :dribble: Träningsmöjligheterna på LG är helt okej! Gymmet kan dock va lite överbefolket ibland och det är ju ganska trist.

Link to comment
Share on other sites

YES!

 

Ringde till pliktverket för någon minut sen. Frågade om min utbildning eller jag berördes av nedskärningarna.

Fick uppge personnummer och lite annat schafs men tillslut så sa hon att jag inte berördes.

Alla som berördes hade fått ett brev förra veckan.

Det ända som fanns som var utskickat till mig var beslutet om intagning till min befattning (inte inkallelseordern, väntar fortfarande på den) som var skickat i november.

 

Känns ruskigt bra att veta att man sitter säkert. :dribble:

 

Utbildn: PA805 MP/säk - GB jan 08

Link to comment
Share on other sites

Riktigt skön känsla när man får veta att man sitter säkert!

 

 

Men är jag den enda här på forumet som rycker in som PB nu i oktober (2.skv)? Vet iförsej att EPO också ska in, men vi måste ju vara fler här inne.

 

 

Till er som ligger inne: vet ni var vi kommer att hålla till de första månaderna? Finns det tillräckligt med kaserner/logementen? Tror vi är 11-12 pers...

Link to comment
Share on other sites

Riktigt skön känsla när man får veta att man sitter säkert!

 

 

Men är jag den enda här på forumet som rycker in som PB nu i oktober (2.skv)? Vet iförsej att EPO också ska in, men vi måste ju vara fler här inne.

 

 

Till er som ligger inne: vet ni var vi kommer att hålla till de första månaderna? Finns det tillräckligt med kaserner/logementen? Tror vi är 11-12 pers...

 

 

Ni kommer att vara fler än 12 pers iaf...

På 2skv finns det ont o logementen, skulle väll gissa att ni får vara nere på 5skv den första tiden eller i någon annan kasern.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man märker att folk har ledigt och är på semester, har blivit ganska dött här...

 

Har ytterligare några frågor till er som ligger inne.

 

- Får PB (försteg) MP-utbildningen innan GB-soldaterna rycker in? (Har för mig att livskv. hade det så)

 

- Vilka träningsmöjligheter finns det gällande gym? Jag vet att det finns ett sådant men om det är bra och om man får plats? :banghead:

 

 

Och till sist en något oväsentlig fråga. Har hört att man under sin värnpliktstid inte får lämna Sverige? Inte ens under permission/ledighet... Det kanske var så förr i tiden eller finns det kvar? Anledningen till att jag undrar är att jag och några vänner fick ställa in sommarens resa till Grekland men ett förlsag som har dykt upp är att vi åker under min julledighet eller nästa sommaruppehåll...

Link to comment
Share on other sites

Kan svara på två frågor. Gymet som finns är helt okej, dock så är det inte så stort .. Åka utomlands får man "inte" men som några befäl sa nu innan sommarledigheten: Vi kommer inte stå och vakta på Arlanda om ni skulle vilja åka nånstans.

Link to comment
Share on other sites

Och till sist en något oväsentlig fråga. Har hört att man under sin värnpliktstid inte får lämna Sverige? Inte ens under permission/ledighet... Det kanske var så förr i tiden eller finns det kvar? Anledningen till att jag undrar är att jag och några vänner fick ställa in sommarens resa till Grekland men ett förlsag som har dykt upp är att vi åker under min julledighet eller nästa sommaruppehåll...

 

 

 

UR §24 SFS 1995:649 Förordning om ledighet och fritid för totalförsvarspliktiga under tjänstgöring

 

"Under fritid får totalförsvarspliktiga vistas på valfri plats inom och utom landet"

Link to comment
Share on other sites

Livskvadrons PB hade inga som helst försprång på varken juridiken. Vi lästen den alla tillsammans, så fungerar de dock inte på 2a skv. Vet dock inte alls hur det är för inneliggande PB, men senast ja såg dom hade dom inga fashiner på armen ;)

Link to comment
Share on other sites

Och till sist en något oväsentlig fråga. Har hört att man under sin värnpliktstid inte får lämna Sverige? Inte ens under permission/ledighet... Det kanske var så förr i tiden eller finns det kvar? Anledningen till att jag undrar är att jag och några vänner fick ställa in sommarens resa till Grekland men ett förlsag som har dykt upp är att vi åker under min julledighet eller nästa sommaruppehåll...

 

 

 

UR §24 SFS 1995:649 Förordning om ledighet och fritid för totalförsvarspliktiga under tjänstgöring

 

"Under fritid får totalförsvarspliktiga vistas på valfri plats inom och utom landet"

 

Spännande, då har befälen alltså hittat på.. Jaja det kan ju va ett kul skämt det där med.

Link to comment
Share on other sites

Och till sist en något oväsentlig fråga. Har hört att man under sin värnpliktstid inte får lämna Sverige? Inte ens under permission/ledighet... Det kanske var så förr i tiden eller finns det kvar? Anledningen till att jag undrar är att jag och några vänner fick ställa in sommarens resa till Grekland men ett förlsag som har dykt upp är att vi åker under min julledighet eller nästa sommaruppehåll...

 

 

 

UR §24 SFS 1995:649 Förordning om ledighet och fritid för totalförsvarspliktiga under tjänstgöring

 

"Under fritid får totalförsvarspliktiga vistas på valfri plats inom och utom landet"

 

Spännande, då har befälen alltså hittat på.. Jaja det kan ju va ett kul skämt det där med.

 

 

mycket möjligt...man får bara inte ha med sig tjänsteID utomlands bara

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall skickade FM mig utomlands två gånger under min värnplikt.

 

Det som gällde då var att om närmast anhörig bodde utomlands hade man en resa för varje 12 månaders period man gjorde värnplikt. Jag kan inte med den bästa vilja säga att jag tyckte det känndes trist att åka 3 veckor till Mexiko över juluppehållet (eller de två veckor jag var där i september).

Link to comment
Share on other sites

Livskvadrons PB hade inga som helst försprång på varken juridiken. Vi lästen den alla tillsammans, så fungerar de dock inte på 2a skv. Vet dock inte alls hur det är för inneliggande PB, men senast ja såg dom hade dom inga fashiner på armen ;)

 

Det kan bero på att de fick spöknipperna nu i veckan. :baskerPa:

Årets PB läste och skrev examen med oss i tisdags förra veckan. Nu har de fullt upp med att spela stenhårda inför de nyinryckta på livskv. Att se en hel pluton förvirrade nyinryckta marschera från matsalen, införda motoroverall, får en att le och tänka tillbaka på ens eget inryck och alla mängder vatten man drack.

 

Angående gymmet så brukar det vara tjockt med folk på kvällarna, det är ett bra gym men lite väl litet med tanken på mängden värnpliktiga.

Link to comment
Share on other sites

Haha, ser att det är lika svårt för pliktverket att att hålla koll på utbildningarna inom MP.

Har iof själv ingen koll på förändringarna som skett på senare tid.

 

Men när jag skulle rycka in var det 2. skvadron som gällde, då som hundförare.

Väl där blev det Livskvadron pga indragen hundförar utb det året och ingen möjlighet till byte...

Dock var det folk från 2:a som bytte till Livskvadron.

 

Men på pliktverket så sa dom att det INTE var någon skillnad alls på Livskvadron samt 2.a

 

Det värsta jag har hört var en stackars kille som ville bli MP, hans inskrivningsförättare sa att det var 4. skvadron som gällde då... :unsure:

stackarn, han var inte glad...

Link to comment
Share on other sites

Guest christoopher
Riktigt skön känsla när man får veta att man sitter säkert!

 

 

Men är jag den enda här på forumet som rycker in som PB nu i oktober (2.skv)? Vet iförsej att EPO också ska in, men vi måste ju vara fler här inne.

 

 

Till er som ligger inne: vet ni var vi kommer att hålla till de första månaderna? Finns det tillräckligt med kaserner/logementen? Tror vi är 11-12 pers...

 

 

Hittade precis till det här användbara forumet, och ska precis som du rycka in som PB på 2.skv. nu i oktober. Men var du på informationshelgen i april? Jaja, good luck med träningen tills inryck!

 

Hörde att livskv. är på Gotland under GSU, finns det en chans att även vi kommer vara på annan ort än Kungsängen?

Link to comment
Share on other sites

Hittade precis till det här användbara forumet, och ska precis som du rycka in som PB på 2.skv. nu i oktober. Men var du på informationshelgen i april? Jaja, good luck med träningen tills inryck!

 

Hörde att livskv. är på Gotland under GSU, finns det en chans att även vi kommer vara på annan ort än Kungsängen?

 

 

Gotland? Sist jag var där (vilket i och för sig var mer än en vecka sedan) gick de i otakt i sina motoroveraller hemma på LG och såg vilsna ut. Och ni lär få göra eran GSU, förutom några fältveckor, i Kungsängen, precis som föregående kullar...

Link to comment
Share on other sites

@ cristoopher: Gott att höra! Jag var dessvärre inte med på infohelgen, fick PB-befattningen strax därefter. Jag blev ju GB på mönstringen pga. att alla PB platser var tagna (mönstrade sent), så jag fick jaga den där befattningen i nästan ett år... Men jag tror att jag har lagt till på på MSN?

 

 

@ Skalman: Även jag har hört att livskv skulle utbildas några veckor på Gotland, när eller hur länge vet jag inte men har för mig att det var här jag läste det... Ni har möjligtvis inte hört nåt om var vi kommer att hamna?

Link to comment
Share on other sites

@ cristoopher: Gott att höra! Jag var dessvärre inte med på infohelgen, fick PB-befattningen strax därefter. Jag blev ju GB på mönstringen pga. att alla PB platser var tagna (mönstrade sent), så jag fick jaga den där befattningen i nästan ett år... Men jag tror att jag har lagt till på på MSN?

 

 

@ Skalman: Även jag har hört att livskv skulle utbildas några veckor på Gotland, när eller hur länge vet jag inte men har för mig att det var här jag läste det... Ni har möjligtvis inte hört nåt om var vi kommer att hamna?

 

Livskvadron är på Gotland-JA! Vart ni hamnar vet jag inte, men jag TROR inte det ska vara några problem att få plats med er iom att ni är så få.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hej!

 

Jag mönstrade för några veckor sedan och fick

tjänsten PA805 på livskravdron.

Jag läste på internet och tidigare i tråden att

2:a skvadron skulle vara mycket mer i fält

och ringde därför till pliktverket och frågade om jag kunde byta.

Han sade att 2:a skvadron för juli 2008 samt jan 2009 är

bevakningssoldater och att riktig MP var på Livskvadron.

Hemsidan kanske inte är uppdaterad? Någon annan som

skall dit?

 

Jag ringde istället direkt till livgardet och frågade,

livskvadron rycker in i augusti 2008. 2:a skvadron som

tydligen fortfarande är en säkerhetsbataljon har inryck

nu i januari 2008 och augusti 2009.

Edited by 89:an
Link to comment
Share on other sites

Pliktverket - FUBAR som vanligt.

 

Liv och 2a skv utbildar regelrätta MP. Inget annat. Ska dock starta upp en ny utbildning, MP Vakt/Eskort (har jag för mig att den hette, rätta mig gärna den som kan). Dom "ersätter" 5e skv som suttit i kuren på K1 samt i kungsängen, Vakt/bevakning dvs.

Link to comment
Share on other sites

Pliktverket - FUBAR som vanligt.

 

Liv och 2a skv utbildar regelrätta MP. Inget annat. Ska dock starta upp en ny utbildning, MP Vakt/Eskort (har jag för mig att den hette, rätta mig gärna den som kan). Dom "ersätter" 5e skv som suttit i kuren på K1 samt i kungsängen, Vakt/bevakning dvs.

 

Alla tre utbildningar inom PA805 är "riktiga" Militärpoliser då de alla får MP-utbildning. Vad de sedan har som sin huvuduppgift varierar dock, där exempelvis livskvadron sysslar mer med det polisiära. Den "nya" kommer mycket riktigt utbildas att ingå i 5:e skvadron, där man kommer vara militärpolis och syssla mer med insatsuppgifter och ev. en del bevak/eskort. Det jag fick höra av personen jag ringde till på Livgardet var att i och med att vakt-momentet till stor del försvinner (något med privata vaktbolag?) med bevakningssoldaterna på Livgardet, så träder denna nya MP-utbildning in. Han kallade den då "MP Insats", eller "MP Eskort Insats".

 

Källan till mina påståenden är alltså Livgardets värnpliktsdetalj eller vad det nu kallades.

Link to comment
Share on other sites

Ja det låter som det som jag har hört också!

Har ingen större koll på hur historien gick/har gått, men FM har fått kritik för att vpl sitter i vakten och i stort sätt slösar bort sin värnpliktstid med att göra ingenting och att jobbet ska gå till civila vaktbolag istället. Så det är det som har tvingat fram ändringen på 5e skv. Spännande å se hur de "nya" MPsoldaterna kommer arbeta och hur deras jobb kommer skilja sig från Livskvadrons.

Link to comment
Share on other sites

Guest christoopher

Pratade med en vän som gör vpl på Livskv., ryckte in i slutet på juli i år. Han berättade att de (kommer) utbildas till just något som heter MP/Insats, som redan nämnt.

 

Bara 18 dagar kvar nu till mitt eget inryck sker, då till 2a skv. Någon som vet om den tjänsten är fortfarande är som föregående år?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...