Jump to content

Recommended Posts

Hej!

 

Jag fick idag svar om att jag är intagen som MP/Säk med inryckning Jan 2010.

Dock så vill jag absolut inte hålla på med hästar mer än nödvändigt under min värnplikt.

Därför kom det som en chock när jag för en stund sedan läste detta på livgardets hemsida:

2. skvadron är vilande fram till 2011, då Livgardet förbereder insats i Afghanistan 2009/2010. Soldater uttagna som MP/Säk kommer att uppgraderas och placeras på livskvadron, Militärpolis i beriden tjänst. Det är samma uttagning på båda befattningarna. Livskvadron rycker in vecka 32, år 2009.

 

Betyder detta att allt hopp är ute för mig?

Får bli att ringa pliktverket imorgon...

 

Edit: Länken dit är: http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildnings...och-skvadroner/

Edited by ArmyApe
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nej, du kan hamna på Insatspluton på Livskvadron också, då slipper du (i alla fall de inneliggande gör det) hästtjänsten och får vakt/eskort/insats-tjänst ett visst antal veckor. Säk på 2 skv kommer det däremot inte att utbildas förrän tidigast 2011, om de nu har kvar värnplikten tills dess.

 

I övrigt så finns det sakfel på den sidan. Det finns inga 15-månaderstjänster (PB) kvar på vare sig 2 eller Livskvadron, och inga 10-månaderstjänster heller, utan alla gör 11 månader.

 

Men MP på Livskvadron är en bra tjänst, om man får tro de som i alla fall jag har talat med och de som hänger här på forumet som haft tjänsten.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag fick idag svar om att jag är intagen som MP/Säk med inryckning Jan 2010.

Dock så vill jag absolut inte hålla på med hästar mer än nödvändigt under min värnplikt.

Därför kom det som en chock när jag för en stund sedan läste detta på livgardets hemsida:

2. skvadron är vilande fram till 2011, då Livgardet förbereder insats i Afghanistan 2009/2010. Soldater uttagna som MP/Säk kommer att uppgraderas och placeras på livskvadron, Militärpolis i beriden tjänst. Det är samma uttagning på båda befattningarna. Livskvadron rycker in vecka 32, år 2009.

 

Betyder detta att allt hopp är ute för mig?

Får bli att ringa pliktverket imorgon...

 

Edit: Länken dit är: http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildnings...och-skvadroner/

Du kommer inte att rida något. De som rider är de som rycker in på sommaren. De som rycker in på vintern blir MP/SÄK eller MP/Insats, och då MP/Säk är vilande så blir du MP/Insats. MP/Insats rider inget alls.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag fick idag svar om att jag är intagen som MP/Säk med inryckning Jan 2010.

Dock så vill jag absolut inte hålla på med hästar mer än nödvändigt under min värnplikt.

Därför kom det som en chock när jag för en stund sedan läste detta på livgardets hemsida:

2. skvadron är vilande fram till 2011, då Livgardet förbereder insats i Afghanistan 2009/2010. Soldater uttagna som MP/Säk kommer att uppgraderas och placeras på livskvadron, Militärpolis i beriden tjänst. Det är samma uttagning på båda befattningarna. Livskvadron rycker in vecka 32, år 2009.

 

Betyder detta att allt hopp är ute för mig?

Får bli att ringa pliktverket imorgon...

 

Edit: Länken dit är: http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildnings...och-skvadroner/

Du kommer inte att rida något. De som rider är de som rycker in på sommaren. De som rycker in på vintern blir MP/SÄK eller MP/Insats, och då MP/Säk är vilande så blir du MP/Insats. MP/Insats rider inget alls.

 

Är det något som är satt i sten, eller bara ett förslag?

För de jag pratat med som är MP berättar att insats lottas ut när man ryckt in.

Link to comment
Share on other sites

Jag ringde och frågade pliktverket idag och fick till svar att jag mycket riktigt kommer få befattningen MP/Insatts.

 

Den främsta anledningen till att jag vill gå lumpen är för att komma ut i skogen, så om man mest ägnar sig åt polisiära aktiviteter (vilket jag läst någonstans) kanske det inte är så kul för min del. Vad jag också har hört är att denna befattning liknar bevakningssoldat (vilket inte heller verkar jättekul). Är det så att man får väldigt lite tid i fält och stridsövningar jämfört med t.ex. skyttesoldater?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag fick idag svar om att jag är intagen som MP/Säk med inryckning Jan 2010.

Dock så vill jag absolut inte hålla på med hästar mer än nödvändigt under min värnplikt.

Därför kom det som en chock när jag för en stund sedan läste detta på livgardets hemsida:

2. skvadron är vilande fram till 2011, då Livgardet förbereder insats i Afghanistan 2009/2010. Soldater uttagna som MP/Säk kommer att uppgraderas och placeras på livskvadron, Militärpolis i beriden tjänst. Det är samma uttagning på båda befattningarna. Livskvadron rycker in vecka 32, år 2009.

 

Betyder detta att allt hopp är ute för mig?

Får bli att ringa pliktverket imorgon...

 

Edit: Länken dit är: http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildnings...och-skvadroner/

Du kommer inte att rida något. De som rider är de som rycker in på sommaren. De som rycker in på vintern blir MP/SÄK eller MP/Insats, och då MP/Säk är vilande så blir du MP/Insats. MP/Insats rider inget alls.

 

Är det något som är satt i sten, eller bara ett förslag?

För de jag pratat med som är MP berättar att insats lottas ut när man ryckt in.

Va? På vintern rycker inga MP till häst in alls. MP/Säk har alltid ryckt in på vintern och MP/Häst har alltid tyckt in på sommaren. Sedan när MP/Insats tillkom för något år sedan så beslutades det att de skulle rycka in både sommar och vinter.

 

Vad man rycker in som är väll redan bestämt? I mina papper står det tydligt "PA805 MP/Säk-gruppbefäl, MP till häst". Eventuella förflyttningar brukar bero på att de har över eller underskott. T.ex. att de behöver någon med körkort på MP/Insats och de har överskott på soldater med körkort på MP/Häst.

Link to comment
Share on other sites

Jag ringde och frågade pliktverket idag och fick till svar att jag mycket riktigt kommer få befattningen MP/Insatts.

 

Den främsta anledningen till att jag vill gå lumpen är för att komma ut i skogen, så om man mest ägnar sig åt polisiära aktiviteter (vilket jag läst någonstans) kanske det inte är så kul för min del. Vad jag också har hört är att denna befattning liknar bevakningssoldat (vilket inte heller verkar jättekul). Är det så att man får väldigt lite tid i fält och stridsövningar jämfört med t.ex. skyttesoldater?

Hörde någonstans att man som MP har minst 30 fältdygn vilket i dagens försvarsmakt tydligen är ganska mycket om man jämför med andra tjänster.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag fick idag svar om att jag är intagen som MP/Säk med inryckning Jan 2010.

Dock så vill jag absolut inte hålla på med hästar mer än nödvändigt under min värnplikt.

Därför kom det som en chock när jag för en stund sedan läste detta på livgardets hemsida:

2. skvadron är vilande fram till 2011, då Livgardet förbereder insats i Afghanistan 2009/2010. Soldater uttagna som MP/Säk kommer att uppgraderas och placeras på livskvadron, Militärpolis i beriden tjänst. Det är samma uttagning på båda befattningarna. Livskvadron rycker in vecka 32, år 2009.

 

Betyder detta att allt hopp är ute för mig?

Får bli att ringa pliktverket imorgon...

 

Edit: Länken dit är: http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildnings...och-skvadroner/

Du kommer inte att rida något. De som rider är de som rycker in på sommaren. De som rycker in på vintern blir MP/SÄK eller MP/Insats, och då MP/Säk är vilande så blir du MP/Insats. MP/Insats rider inget alls.

 

Är det något som är satt i sten, eller bara ett förslag?

För de jag pratat med som är MP berättar att insats lottas ut när man ryckt in.

Va? På vintern rycker inga MP till häst in alls. MP/Säk har alltid ryckt in på vintern och MP/Häst har alltid tyckt in på sommaren. Sedan när MP/Insats tillkom för något år sedan så beslutades det att de skulle rycka in både sommar och vinter.

 

Vad man rycker in som är väll redan bestämt? I mina papper står det tydligt "PA805 MP/Säk-gruppbefäl, MP till häst". Eventuella förflyttningar brukar bero på att de har över eller underskott. T.ex. att de behöver någon med körkort på MP/Insats och de har överskott på soldater med körkort på MP/Häst.

 

Okej. Då har jag nog missuppfattat. Bra att man blev rättad snabbt :D

Link to comment
Share on other sites

Kanske värt att nämnas är att MP-V/I rycker in två gånger om året är för att det alltid ska finnas MPs som kan sitta i vakten, fjärde och femte byter av varandra efter respektive GSU mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet hur möjligheterna till utlandstjänst ser ut som MP/Insats-soldat?

Betydligt bättre än för vanliga Insats i alla fall som har mycket svårt att få någon plats någon mission. MP/Insats klassas ju officiellt som militärpoliser och inte som insatssoldater och har därför betydligt större chanser att få en plats.

Link to comment
Share on other sites

Godkväll blivande militärpoliser!

Jag är inneliggande på Livskvadrons 4. insatspluton. Jag levde också med tron om att jag skulle placeras på 2.skvadron när jag ryckte in. I början var jag besviken över att jag fick MP/insats-tjänsten men har nu kommit att älska det militära livet.

Kom tillbaka idag från en skvadronsövning i fält. Endast min tropp var på plats för övningen då en tropp utförde skarptjänst i enköping och en annan hade insatsberedskap. Våran uppgift de första dagarna var att bistå resterande plutoner med ständig beredskap i fall eskorter överfölls, personer skulle spåras eller byggnader skulle säkras eller rensas. De sista dagarna planerade, rekade, förövade och genomförde vi en eskort av VIP genom stora delar av sthlm.

Den del av tjänsten som många på regementet inbillar sig att vi gör ständigt är beredskapstjänsten, annars kallat vakten. En fjärdedel av tiden vi ligger inne står vi i insatsberedskap mot flertalet insatsobjekt runt om i stockholmsregionen. Minst en man kontrollerar 24h om dygnet inpasserande på regementet, det lökigaste vi gör i tjänsten. Men då denna person sitter där är sju andra igång med annan verksamhet och ett helt lag till sover inför tjänst nattetid. Under insatsberedskapen då vi inte sitter i "vakten" tränar vi skytte, genomsök på olika sätt, gripande, närkamp och mycket annat. Jag anser att vi i Insats blir mycket bättre militärpoliser och soldater än de i resterande plutonerna. Vi får lära oss mer (med undantag från att åka häst), och får även öva dessa kunskaper betydligt mer.

Hoppas många av er väljer att inte byta till något annat bara för att MP låter lamt. Det är det inte.

 

 

Insatstider är inget som vi talar högt om på forumet. Jag har således tagit bort en mening med hänvisning till reglernas §14

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Enligt Livgardet (deras hemsida iallafall) kallas ju numera MP/Vakt- insats för just MP/Vakt- insats. Om man då blivit inskriven som MP/Säk- gruppbefäl så borde det rimligtvis vara 2a man hamnar på? Detta i januari 2011 då de tydligen ska vara aktiva igen enligt tidigare inlägg...

 

:baskerPa:

 

MP/Säk- gruppbefäl

MP/Vakt- insats

Link to comment
Share on other sites

Enligt Livgardet (deras hemsida iallafall) kallas ju numera MP/Vakt- insats för just MP/Vakt- insats. Om man då blivit inskriven som MP/Säk- gruppbefäl så borde det rimligtvis vara 2a man hamnar på? Detta i januari 2011 då de tydligen ska vara aktiva igen enligt tidigare inlägg...

 

:baskerPa:

 

MP/Säk- gruppbefäl

MP/Vakt- insats

 

 

Båda har ju samma "kod" (PA805), så jag tror det är som det är nu, att det bestäms senare.

Link to comment
Share on other sites

Men om dom har en speciell befattningsbeskrivning så borde man ju få den då man mönstrar och inte den för säk? Eller vänta, det är ju pliktverket vi pratar om :lala:

Link to comment
Share on other sites

Om man kollar på lumpen.nu så har de kvar samma usla befattningsbeskrivning som alltid (samt att de påstår att PA705 fortfarande finns!) istället för de nyare som finns på Livgardets hemsida. Du kan ju alltid jämföra den befattningsbeskrivning du fått av Pliktverket med de som finns på LG:s hemsida för att se vilken du har fått, men säkrast är ju att ringa Pliktverket och kolla vad du är placerad som i detalj.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej, jag är preliminärt inskriven som MP/säk PB.

På mönstringen sa mönstringsförrättaren att det var på SäkKomp Sjö i Göteborg.

Men nu börjar jag att fundera på om detta stämmer. Hur kan man kolla upp detta? Det är samma befattningskod för marinens mp/säk och armens.

Marinens MP/säk borde väl vara SäkKomp Sjö?

 

Vill nämligen erövra den fina "Fiskehatten" :)

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag är preliminärt inskriven som MP/säk PB.

På mönstringen sa mönstringsförrättaren att det var på SäkKomp Sjö i Göteborg.

Men nu börjar jag att fundera på om detta stämmer. Hur kan man kolla upp detta? Det är samma befattningskod för marinens mp/säk och armens.

Marinens MP/säk borde väl vara SäkKomp Sjö?

 

Vill nämligen erövra den fina "Fiskehatten" :)

 

 

När är ditt inryck? Har glömt när Säkkomp Sjö har sitt nästa utbildningsår men jag skulle nog vilja säga att det tyvärr finns en ganska stor risk för att någon anställd på pliktverket har "lurat" dig lite...som dom gjort med ganska många andra.

 

Marinens har ingen MP/säk. Däremot är Säkkomp Sjö marinens motsvarighet till arméns MP/säk. Men om du är en tursam person kanske du kommer till Säkkomp Sjö...var själv väldigt sugen på att söka dit men kunde inte för att utbildningsåret låg fel :)

Link to comment
Share on other sites

Är du 90a Svante?

 

För övrigt kan jag tillägga att de som är inskrivna som MP/SÄK PB och SÄK-sjö PB har sin GSU tillsammans.

Är själv preliminärt inskriven som MP/SÄK plutonbefäl med inryckning mars 2011.

Att ha satt det som förstahandsval kanske inte var så jäkla smart med tanke på att ju senare

man väljer att lägga sin värnpliktsutbildning, desto mindre är chansen att man får genomföra den

på grund av Försvarsmaktens kommande omorganisation.

 

I alla fall håller jag stenhårt tummarna för att jag ska komma in på mitt förstahandsval som MP/SÄK PB,

det verkar vara en riktigt grym utbildning.

 

Passar på att slänga upp mina mönstringsvärden också.

Finns det någon annan person som också har valt samma tjänst som mig,

skriv en rad i den här tråden (känner mig ganska ensam om tjänsten just nu) och bifoga gärna era mönstringsresultat!

Mina är helt okej, är däremot lite fundersam om jag kommer in iom att det lär vara mördande konkurrens om tjänsten.

 

Here it goes -

 

Styrka 9

Cykel 7

Inskrivningsprov 7

Psykologen 6/6

Perfekt syn

Perfekt hörsel

Tjänstbarhet A

 

Passar även på att bifoga en länk till en killes hemsida som låg inne på SÄK-sjö, mycket intressant läsning.

http://www.zaragon.se/lumpen

Edited by Master H
Link to comment
Share on other sites

Är du 90a Svante?

 

För övrigt kan jag tillägga att de som är inskrivna som MP/SÄK PB och SÄK-sjö PB har sin GSU tillsammans.

Är själv preliminärt inskriven som MP/SÄK plutonbefäl med inryckning mars 2011.

Att ha satt det som förstahandsval kanske inte var så jäkla smart med tanke på att ju senare

man väljer att lägga sin värnpliktsutbildning, desto mindre är chansen att man får genomföra den

på grund av Försvarsmaktens kommande omorganisation.

 

I alla fall håller jag stenhårt tummarna för att jag ska komma in på mitt förstahandsval som MP/SÄK PB,

det verkar vara en riktigt grym utbildning.

 

Passar på att slänga upp mina mönstringsvärden också.

Finns det någon annan person som också har valt samma tjänst som mig,

skriv en rad i den här tråden (känner mig ganska ensam om tjänsten just nu) och bifoga gärna era mönstringsresultat!

Mina är helt okej, är däremot lite fundersam om jag kommer in iom att det lär vara mördande konkurrens om tjänsten.

 

Here it goes -

 

Styrka 9

Cykel 7

Inskrivningsprov 7

Psykologen 6/6

Perfekt syn

Perfekt hörsel

Tjänstbarhet A

 

Passar även på att bifoga en länk till en killes hemsida som låg inne på SÄK-sjö, mycket intressant läsning.

http://www.zaragon.se/lumpen

 

 

Japp jag är 90a. Går dock inte ut skolan förrän 2010 så valde ett inryck som låg i maj 2010. Kände inte för att skjuta upp det ytterligare med tanke på situationen inom FM.

 

Så som jag har förstått det så kommer iaf Säkkomp Sjö och MP/säk inte att utbildas samma år längre, vilket dom gjorde tidigare. När dom utbildades ihop för något år sen så hade deras PB gemensam GSU på livgardet och efter det erhöll alla PB där "MP-märket". Därefter har jag för mig att Säkkomp Sjös PB åkte ner till sina soldater och utbildades där även till bassäkmän (eller vad man nu ska kalla det) och erövrade således Säkkomp Sjös märke också.

Idag har jag ingen aning om hur det fungerar...är inte ens säker på om det finns några 15 månaders PB tjänster kvar varken på Säkkomp Sjö eller MP/säk.

 

Sen, av ren nyfikenhet, måste jag fråga om du blivit inskriven på din tjänst än? Är ju ganska ovanligt att man blir inskriven som PB med endast en 6a i befälslämplighet.

Link to comment
Share on other sites

Är du 90a Svante?

 

Är själv preliminärt inskriven som MP/SÄK plutonbefäl med inryckning mars 2011.

 

I alla fall håller jag stenhårt tummarna för att jag ska komma in på mitt förstahandsval som MP/SÄK PB, det verkar vara en riktigt grym utbildning.

 

http://www.zaragon.se/lumpen

 

 

Japp jag är 90a. Går dock inte ut skolan förrän 2010 så valde ett inryck som låg i maj 2010. Kände inte för att skjuta upp det ytterligare med tanke på situationen inom FM.

 

Så som jag har förstått det så kommer iaf Säkkomp Sjö och MP/säk inte att utbildas samma år längre, vilket dom gjorde tidigare. När dom utbildades ihop för något år sen så hade deras PB gemensam GSU på livgardet och efter det erhöll alla PB där "MP-märket". Därefter har jag för mig att Säkkomp Sjös PB åkte ner till sina soldater och utbildades där även till bassäkmän (eller vad man nu ska kalla det) och erövrade således Säkkomp Sjös märke också.

Idag har jag ingen aning om hur det fungerar...är inte ens säker på om det finns några 15 månaders PB tjänster kvar varken på Säkkomp Sjö eller MP/säk.

 

Sen, av ren nyfikenhet, måste jag fråga om du blivit inskriven på din tjänst än? Är ju ganska ovanligt att man blir inskriven som PB med endast en 6a i befälslämplighet.

 

Nä, får veta i september hur det blir.

 

Har också hört att ett år ska det enbart utbildas MP/SÄK, nästa år SÄK-sjö och året därefter någon tjänst som jag inte kommer på nu på rak arm.

Men enligt min mönstringsförrättare skulle MP/SÄKs PB och SÄK-sjös PB ha gemensam utbildning.

Men som det är känt, går det inte alltid att lita på vad personen som innehar denna befattning säger.

Fick även själv erfara det, men det hör inte riktigt till det här ämnet.

Jag var även riktigt tydlig med att det var till MP/SÄK jag ville och inte SÄK-sjö eftersom båda tjänsterna var, enligt min tolkning av det mönstringsförrättaren sa, valbara (och även har samma befattningskod - PA705).

 

Det är just det där med sexorna som jag är lite småskeptisk till, sitter verkligen inte säkert med mina resultat. Däremot känner jag till ett fall där en person har kommit in med 7 på allting förrutom hos psykologen där denne fick sexor.

Är själv inte nöjd med bedömningen psykologen gjorde, men får ta det som det är.

Irriterande att man inte kom att tänka på att berätta saker som med största säkerhet skulle ha haft betydelse för betyget när man väl satt där.

Nu återstår det endast att hålla tummarna, hur det än går så är det bara att göra det bästa av situationen.

Link to comment
Share on other sites

Är du 90a Svante?

 

Är själv preliminärt inskriven som MP/SÄK plutonbefäl med inryckning mars 2011.

 

I alla fall håller jag stenhårt tummarna för att jag ska komma in på mitt förstahandsval som MP/SÄK PB, det verkar vara en riktigt grym utbildning.

 

http://www.zaragon.se/lumpen

 

 

Japp jag är 90a. Går dock inte ut skolan förrän 2010 så valde ett inryck som låg i maj 2010. Kände inte för att skjuta upp det ytterligare med tanke på situationen inom FM.

 

Så som jag har förstått det så kommer iaf Säkkomp Sjö och MP/säk inte att utbildas samma år längre, vilket dom gjorde tidigare. När dom utbildades ihop för något år sen så hade deras PB gemensam GSU på livgardet och efter det erhöll alla PB där "MP-märket". Därefter har jag för mig att Säkkomp Sjös PB åkte ner till sina soldater och utbildades där även till bassäkmän (eller vad man nu ska kalla det) och erövrade således Säkkomp Sjös märke också.

Idag har jag ingen aning om hur det fungerar...är inte ens säker på om det finns några 15 månaders PB tjänster kvar varken på Säkkomp Sjö eller MP/säk.

 

Sen, av ren nyfikenhet, måste jag fråga om du blivit inskriven på din tjänst än? Är ju ganska ovanligt att man blir inskriven som PB med endast en 6a i befälslämplighet.

 

Nä, får veta i september hur det blir.

 

Har också hört att ett år ska det enbart utbildas MP/SÄK, nästa år SÄK-sjö och året därefter någon tjänst som jag inte kommer på nu på rak arm.

Men enligt min mönstringsförrättare skulle MP/SÄKs PB och SÄK-sjös PB ha gemensam utbildning.

Men som det är känt, går det inte alltid att lita på vad personen som innehar denna befattning säger.

Fick även själv erfara det, men det hör inte riktigt till det här ämnet.

Jag var även riktigt tydlig med att det var till MP/SÄK jag ville och inte SÄK-sjö eftersom båda tjänsterna var, enligt min tolkning av det mönstringsförrättaren sa, valbara (och även har samma befattningskod - PA705).

 

Det är just det där med sexorna som jag är lite småskeptisk till, sitter verkligen inte säkert med mina resultat. Däremot känner jag till ett fall där en person har kommit in med 7 på allting förrutom hos psykologen där denne fick sexor.

Är själv inte nöjd med bedömningen psykologen gjorde, men får ta det som det är.

Irriterande att man inte kom att tänka på att berätta saker som med största säkerhet skulle ha haft betydelse för betyget när man väl satt där.

Nu återstår det endast att hålla tummarna, hur det än går så är det bara att göra det bästa av situationen.

 

 

Okok får önska dig lycka till även om jag tyvärr inte tror du kommer lyckas knipa en plats pga dina mönstringsvärden hos psykologen. Fick själv 7/7 och blev inskriven som GB medan dom som är inskrivna PB i regel låg på 8or eller 9or på befäls.lämp.

 

Förstår dock inte varför du så mycket hellre vill bli MP/säk än komma till Säkkomp Sjö? :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Okok får önska dig lycka till även om jag tyvärr inte tror du kommer lyckas knipa en plats pga dina mönstringsvärden hos psykologen. Fick själv 7/7 och blev inskriven som GB medan dom som är inskrivna PB i regel låg på 8or eller 9or på befäls.lämp.

 

Förstår dock inte varför du så mycket hellre vill bli MP/säk än komma till Säkkomp Sjö? :lol:

 

Tack för lyckoönskningen, jag tror att jag har en ärlig chans att knycka en plats även om det ser allt annat än just ut med tanke på mina värden.

Hur det än blir med min placeringen hoppas och tror jag på att det kommer bli en tid som i efterhand kommer kännas grym.

 

Anledningen till varför jag hellre vill till MP/SÄK än SÄK-sjö är för att jag har fått en något glorifierad bild av tjänsten som sådan.

Tidigare ville jag stenhårt bli klassisk militärpolis på Livgardet, men sen provade jag på att rida och insåg att det verkligen inte var något som jag

vill lägga ner 1-2 månader på att göra. Med allt hopp utblåst (trodde jag då) bestämde jag mig för att söka en annan tjänst, nämligen

flygbasjägarna. Relativt glad i hågen kom jag upp till mönstringsförrättaren och frågade om att skicka en SANS till flygbasjägarskolan.

Tyvärr visade sig det att dom hade tagit bort tjänsten, däremot hade han massa olika insatssoldatplatser han kunde skicka mig till!

Kunde t.om välja om jag ville hamna i Boden eller Arvidsjaur, oh boy!

 

Fick till slut flygbassäkerhetsgruppbefäl (fick veta att det skulle ske mindre ändringar i tjänsten, vi skulle inte nyttja oss av hund och vi skulle gå ca 20 högvaktsdygn. Synd att han inte nämnde att det var en helt annan tjänst, nämligen lätt infanteri/bevakning) som mitt förstahandsval, andrahandsval insatsgruppbefäl i Arvidsjaur.

 

Jag blev, som ni säkert kan förstå, inte glad när jag kom hem och kollade upp vad det innebar för mig på internet.

Hade även frågat min mönstringsförrättare när 2.Skvadron hade nästa inryckning, på det svarade han 2012...

Gissa om jag blev förbannad när jag väl hemma tog kontakt med informationsansvarig på livgardet och frågade

när PB respektive GB i 2.Skvadron skulle ha inryckning och fick veta exakta planerade datum under 2011!

 

Så jag tog kontakt med pliktverket som till slut skickade vidare mig till min mönstringsförrättare som den här gången

utan att krångla bytte mitt förstahandsval till MP/SÄK PB. Lyckan var TOTAL!

Nu skulle jag få göra lumpen på Livgardet (världens äldsta regement med anor och all tradition), jag skulle bli militärpolis och slippa rida,

samt att jag även skulle få träna mycket närkamp under utbildningen (trodde jag, verkar inte stämma nu när jag har hört efter). Får i alla fall

utbildning på ASP-batong och handfängsel som det ser ut nu OM jag kommer in.

Gillar helt enkelt det som tjänsten står för och är redo att svettas blod för att fullfölja utbildningen om det vill sig så väl att jag kommer in.

 

Har även varit i kontakt med folk som legat på 2.Skvadron och de har bara positiva saker att säga om tjänsten.

Enda jag har hört om SÄK-sjö är det jag har läst på zaragon.se, och han skriver då verkligen ingen romantiserad version om tjänsten.

+ Att jag inte är så mycket för att verka i skärgårdsmiljö. Visst, jag tycker om att fiska och vara i min stuga när havet men att köra

landstigningar på hala klippor mitt i natten under jävligt väder är inte riktigt något för mig.

Link to comment
Share on other sites

Har även varit i kontakt med folk som legat på 2.Skvadron och de har bara positiva saker att säga om tjänsten.

Enda jag har hört om SÄK-sjö är det jag har läst på zaragon.se, och han skriver då verkligen ingen romantiserad version om tjänsten.

+ Att jag inte är så mycket för att verka i skärgårdsmiljö. Visst, jag tycker om att fiska och vara i min stuga när havet men att köra

landstigningar på hala klippor mitt i natten under jävligt väder är inte riktigt något för mig.

 

Min bror låg på Säkkomp Sjö och det var en riktigt bra utbildning enligt honom. Den var tung men inget han ångrar och han har fortfarande kontakt med flera lumparpolare idag.

Anledningen till att du inte hört så mkt om tjänsten har nog att göra med den mentalitet som odlas på Säkkomp...ödmjukhet. Att killen som skrivit lumpenbloggen på zaragon (han låg för övrigt inne tillsammans med min bror) inte romatiserar/glorifierar tjänsten ser jag bara som positivt. Risken blir betydligt större att man kommer till inryck med en helt felaktig bild och senare inser att lumpen inte var som man trodde och hoppar av eller vantrivs i 11 månader om man hört romatiserade historier, alltså lika bra att beskriva hur det verkligen är enligt mitt tycke.

 

Men jag håller tummarna för att du lyckas knipa en plats och att tjänsten inte hunnit läggas ner till ditt inryck.

Link to comment
Share on other sites

Min bror låg på Säkkomp Sjö och det var en riktigt bra utbildning enligt honom. Den var tung men inget han ångrar och han har fortfarande kontakt med flera lumparpolare idag.

Anledningen till att du inte hört så mkt om tjänsten har nog att göra med den mentalitet som odlas på Säkkomp...ödmjukhet. Att killen som skrivit lumpenbloggen på zaragon (han låg för övrigt inne tillsammans med min bror) inte romatiserar/glorifierar tjänsten ser jag bara som positivt. Risken blir betydligt större att man kommer till inryck med en helt felaktig bild och senare inser att lumpen inte var som man trodde och hoppar av eller vantrivs i 11 månader om man hört romatiserade historier, alltså lika bra att beskriva hur det verkligen är enligt mitt tycke.

 

Men jag håller tummarna för att du lyckas knipa en plats och att tjänsten inte hunnit läggas ner till ditt inryck.

 

Kan tänka mig att en annan anledning till varför man inte hört så mycket om tjänsten är för att den har funnits så kort tid, bara sen 2003 enligt sakplutonsjo.se i sin nuvarande form.

Tror även att det man lär få lära sig ödmjukhet i lumpen överlag, man är inte så kaxig efter flera dygn utan mat och sömn.

 

Sen det att han inte romantiserar lumpen är även enligt mig knappast en negativ sak, tänkte helt klart till efter jag läst flera blogginlägg av honom. På ett sätt vill man ha det tufft och jävligt för att testa sina gränser, men åtminstone jag inser inte riktigt hur oerhört jobbigt det kommer att bli, trots seriöst tränande i hela mitt liv har jag aldrig varit nära att köra 100% slut på mig och det har ändå känts som att man velat bryta något bara för att slippa plågan.

Som tur är har man inte riktigt fått chansen att kunna hoppa av, så enda möjligheten har varit att bita ihop, och det är jag mycket glad för nu efteråt.

 

Det där med felaktiga tankar om hur lumpen kommer vara är garanterat vanligt, tror inte det är många som kan föreställa sig hur det kommer att vara.

Jag har mina aningar, men det ligger nog inte nära verkligheten när det väl kommer till kritan.

Det enda man kan göra är att vänta och se hur det blir - får man chansen så ger man allt.

 

Var det amfskyttegruppbefäl du kom in som?

Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mig att en annan anledning till varför man inte hört så mycket om tjänsten är för att den har funnits så kort tid, bara sen 2003 enligt sakplutonsjo.se i sin nuvarande form.

Tror även att det man lär få lära sig ödmjukhet i lumpen överlag, man är inte så kaxig efter flera dygn utan mat och sömn.

 

Sen det att han inte romantiserar lumpen är även enligt mig knappast en negativ sak, tänkte helt klart till efter jag läst flera blogginlägg av honom. På ett sätt vill man ha det tufft och jävligt för att testa sina gränser, men åtminstone jag inser inte riktigt hur oerhört jobbigt det kommer att bli, trots seriöst tränande i hela mitt liv har jag aldrig varit nära att köra 100% slut på mig och det har ändå känts som att man velat bryta något bara för att slippa plågan.

Som tur är har man inte riktigt fått chansen att kunna hoppa av, så enda möjligheten har varit att bita ihop, och det är jag mycket glad för nu efteråt.

 

Det där med felaktiga tankar om hur lumpen kommer vara är garanterat vanligt, tror inte det är många som kan föreställa sig hur det kommer att vara.

Jag har mina aningar, men det ligger nog inte nära verkligheten när det väl kommer till kritan.

Det enda man kan göra är att vänta och se hur det blir - får man chansen så ger man allt.

 

Var det amfskyttegruppbefäl du kom in som?

 

Jo men den enda skillnaden som skett är i princip att det bytt namn, tjänsten är mer eller mindre identisk och det hänger många Bassäkmän på sakplutonsjo.se hemsida. Och kan garantera dig att det är olika nivå av ödmjukhet på olika förband, alla blir dessvärre inte särskilt ödmjuka utan vill hävda sig osv. Finns ju framförallt ett förband som är ökänt på den biten.

 

Ok jag ser inte något bra med att romantisera i annat syfte än när man vill rekrytera folk på falska grunder. Jag tar hellre den bittra/tråkiga/roliga sanningen för att minimera mina felaktiga föreställningar och således komma dit bättre förberedd i det mentala planet, men vi är alla olika.

 

Japp jag är inskriven som Amfibiegruppbefäl. Går inte att bli inskriven som tex skytte, grk eller liknande på Amf utan dom tas ut under/efter GSU. Men hoppas helt klart på Amfskytte!

Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mig att en annan anledning till varför man inte hört så mycket om tjänsten är för att den har funnits så kort tid, bara sen 2003 enligt sakplutonsjo.se i sin nuvarande form.

Tror även att det man lär få lära sig ödmjukhet i lumpen överlag, man är inte så kaxig efter flera dygn utan mat och sömn.

 

Sen det att han inte romantiserar lumpen är även enligt mig knappast en negativ sak

 

Jo men den enda skillnaden som skett är i princip att det bytt namn, tjänsten är mer eller mindre identisk och det hänger många Bassäkmän på sakplutonsjo.se hemsida. Och kan garantera dig att det är olika nivå av ödmjukhet på olika förband, alla blir dessvärre inte särskilt ödmjuka utan vill hävda sig osv. Finns ju framförallt ett förband som är ökänt på den biten.

 

Ok jag ser inte något bra med att romantisera i annat syfte än när man vill rekrytera folk på falska grunder. Jag tar hellre den bittra/tråkiga/roliga sanningen för att minimera mina felaktiga föreställningar och således komma dit bättre förberedd i det mentala planet, men vi är alla olika.

 

Japp jag är inskriven som Amfibiegruppbefäl. Går inte att bli inskriven som tex skytte, grk eller liknande på Amf utan dom tas ut under/efter GSU. Men hoppas helt klart på Amfskytte!

 

Ställde kanske till det lite väl där med den dubbla negationen, jag instämmer i att det är bättre att gå in med öppna ögon än ha blivit ditlurad av folk som har glamouriserat tjänsten.

 

Hehe, jo det där med skillnad i ödmjukhet har du nog alltid rätt i. Stolthet över sitt förband och uppgift är bara bra att ha, blir mindre trevligt för omgivningen när det går över till att slå sig på bröstet hela tiden och hävda att man är störst och bäst.

 

Glömde tillägga tidigare att ytterligare en anledning till varför jag vill till 2.Skvadron är att man blir ju även militärpolis!

Helt klart en bonus än att "bara" tillhöra ett renodlat säkförband.

Blir nästan lite fundersam, har bara sett att två andra personer har blivit prel. inskrivna på tjänsten.

Nåväl, man kanske inte kan förvänta sig att alla ska hänga på soldf.com

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Beslut om inskrivning

 

Beslut

"Pliktverket skriver in dig för värnplikt.

 

Du placeras som PA705 MP/SÄK-plutonbefäl. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under mars 2011.

Utbildningstiden är 446 dagar."

 

YES! Blev riktigt jäkla glad när jag kom hem och läste detta, speciellt med tanke på att jag fick höra av ett par kompisar i skolan att de blivit inskrivna i utbildningsreserven.

Utifall att förändringarna inte sker så snart som de har planerat (vilket händer) har jag en mycket god tjänst att vänta mig.

Tyvärr känns det ändå som att vinna på lotto dagen före jorden går under.

Nåja, bara sitta still i båten och gläjda mig (så gott det går) åt att jag gjorde tillräckligt bra ifrån mig för att komma in på den tjänsten jag satsade på.

Link to comment
Share on other sites

Så de har alltså kvar PB-tjänsterna, fast det var tal om att de som ryckte in hösten -07 skulle bli de sista, en kul överraskning.

 

Jag vill dock förvarna dig om att om de inte har gjort så att även 2 skvadrons GB har inryck på sommaren så kommer du bli PB på Livskvadron. Men de har ju snackat ett tag om gemensamt inryck, så det kan ju vara vilket som. Inte för att det spelar så mycket roll då ni nästan garanterat blir sista kullen med värnpliktiga.

 

 

EDIT: vid närmare eftertanke är ju frågan om det blir någon värnplikt i den gamla meningen för er alls (se denna tråden: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=38049)...

Edited by Skalman
Link to comment
Share on other sites

Så de har alltså kvar PB-tjänsterna, fast det var tal om att de som ryckte in hösten -07 skulle bli de sista, en kul överraskning.

 

Jag vill dock förvarna dig om att om de inte har gjort så att även 2 skvadrons GB har inryck på sommaren så kommer du bli PB på Livskvadron. Men de har ju snackat ett tag om gemensamt inryck, så det kan ju vara vilket som. Inte för att det spelar så mycket roll då ni nästan garanterat blir sista kullen med värnpliktiga.

 

 

EDIT: vid närmare eftertanke är ju frågan om det blir någon värnplikt i den gamla meningen för er alls (se denna tråden: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=38049)...

 

Var i kontakt med Kurt Krätzel från Informationsavdelning på Livgardet, saxar en bit av det han svarade till mig.

"2.Skv har inryck på Livgardet 2011-03-20 för försteget 450 dgr

och 2011-07-25 för övriga."

 

Så det verkar alltså som att de har flyttat inryckningsdatumet för 2.Skvadron. Sen kan det förstås även hända att dom kör gemensamt inryck för både PB på 2.Skvadron och Livskvadron och väljer ut de bäst lämpade för respektive skvadron. Och ja, det ser ganska mörkt ut på den fronten att vi som har fått inryckningsdatum efter januri 2011 kommer få göra den traditionella värnplikten. Därav "Tyvärr känns det ändå som att vinna på lotto dagen före jorden går under.". Det är bara att hålla tummarna, har kämpat hårt för att kunna göra tillräckligt bra ifrån mig på mönstringen för att åtminstone bli inskriven, känns mycket bra att jag klarade av det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...