Jump to content

Recommended Posts

• Replies 2,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Libertines
Posted

Ciao! Rycker in Juli 07 som MP/SÄK (om nu inte massa tjänster tas bort och man ryker? Verkar ju så på foumet :)). Men men, till saken, vore inte dumt att lära känna någon/några innan inryck så det skulle vara trevligt att få msn för likasinnade,va. Cheers och fortsatt god jul :happy:

Posted
Ciao! Rycker in Juli 07 som MP/SÄK (om nu inte massa tjänster tas bort och man ryker? Verkar ju så på foumet :)). Men men, till saken, vore inte dumt att lära känna någon/några innan inryck så det skulle vara trevligt att få msn för likasinnade,va. Cheers och fortsatt god jul :happy:

Det är PB/KB-tjänsterna som det börjar skäras ned på. Om du rycker in i juli så gör du förmodligen det som GB-uttagen MP på Livskvadron.

Posted
Ciao! Rycker in Juli 07 som MP/SÄK (om nu inte massa tjänster tas bort och man ryker? Verkar ju så på foumet :/). Men men, till saken, vore inte dumt att lära känna någon/några innan inryck så det skulle vara trevligt att få msn för likasinnade,va. Cheers och fortsatt god jul :D

Gratulerar! Du har en väldigt rolig tid framför dig, du kommer inte att ångra dig, det kan jag lova!

/V

Guest Libertines
Posted

Skalman: OK, det låter ju trevligt för min del (:

Victor: Kul att höra! :/

Posted

Vet inte men det som för mig känns konstigt är att många pratar om PB (då det inte finns några pb tjänster på MP/SÄK vad jag vet om :D ) tjänster på MP/SÄK och inryck på massa olika månader på året. Om jag inte fått allt om bakfoten så har 2.skv gått in i det nya terminsystemet med inryck i januari. Vet dock inte hur det ligger till för livskv då dessa ligger inne nu. Kanske någon som kan sprida lite ljus över detta.

:/

Posted
Vet inte men det som för mig känns konstigt är att många pratar om PB (då det inte finns några pb tjänster på MP/SÄK vad jag vet om :D ) tjänster på MP/SÄK och inryck på massa olika månader på året. Om jag inte fått allt om bakfoten så har 2.skv gått in i det nya terminsystemet med inryck i januari. Vet dock inte hur det ligger till för livskv då dessa ligger inne nu. Kanske någon som kan sprida lite ljus över detta.

:/

Tjänsten heter PA 705 MP/Säk-plutonbefäl och verkar vara i stort sett samma sak som gamla KB-tjänsten (lika lång, etc...). Om den kommer finnas kvar i framtiden verkar dock mer osäkert, men nu är det så att de som ligger inne som det nu kommer bli gruppchefer för oss som rycker in i januari.

Här finns en befattningsbeskrivning för tjänsten:

http://www.livgardet.mil.se/attachments/pa...p_sak_plutb.pdf

Posted

Vet inte men det som för mig känns konstigt är att många pratar om PB (då det inte finns några pb tjänster på MP/SÄK vad jag vet om :uuh: ) tjänster på MP/SÄK och inryck på massa olika månader på året. Om jag inte fått allt om bakfoten så har 2.skv gått in i det nya terminsystemet med inryck i januari. Vet dock inte hur det ligger till för livskv då dessa ligger inne nu. Kanske någon som kan sprida lite ljus över detta.

,O

Tjänsten heter PA 705 MP/Säk-plutonbefäl och verkar vara i stort sett samma sak som gamla KB-tjänsten (lika lång, etc...). Om den kommer finnas kvar i framtiden verkar dock mer osäkert, men nu är det så att de som ligger inne som det nu kommer bli gruppchefer för oss som rycker in i januari.

Här finns en befattningsbeskrivning för tjänsten:

http://www.livgardet.mil.se/attachments/pa...p_sak_plutb.pdf

Där ser man :) man lär sig nått nytt varje dag. Du ska rycka in den 15jan eller?

Konstigt att de var tvungna å ändra namnet från KB till PB på en befintlig tjänst.

men det är ju som varnligt med försvarsmakten. Det som är lätt måste göra svårare :lol:

:baskerKav:

Posted (edited)

Min polare fick ordningsvakts utbildning istället :P

den e bättre.

iaf om man vill stå utanför klubbar som vakt och tjäna lite extra cash

wow nu e de en jävla massa skit som skrivs här utav folk som inte har nån som helst aning om NÅNTING.

kan väll börja lite sakta och säga att vi KB som ligger inne nu inte kommer o mucka som vpl Fänrik, utan som serganter.

HAHA om du inte vet nått ska du inte skriva ;)

min polare körde mp. dem tog själv kontakt med polisen och fick ordningsvaktsutbildningen och nu står han utan för klubbar i örebro och sthlm nå kan ju åka och fråga han ;)

det var för 4 år sen så allt kanske har ändrats men han sa att om jag ville så kunde jag få mailen till de poliser som utbilda hans grupp. men de kanske inte får utbilda mp till ordningsvakter längre. men vet inte om jag kommer in i mp så vi får se :P

Edited by micke88
Posted
HAHA om du inte vet nått ska du inte skriva ;)

min polare körde mp. dem tog själv kontakt med polisen och fick ordningsvaktsutbildningen och nu står han utan för klubbar i örebro och sthlm nå kan ju åka och fråga han ;)

det var för 4 år sen så allt kanske har ändrats men han sa att om jag ville så kunde jag få mailen till de poliser som utbilda hans grupp. men de kanske inte får utbilda mp till ordningsvakter längre. men vet inte om jag kommer in i mp så vi får se :P

Nu skall jag inte vara grinig gammal gubbe och klaga på din svenska, vilken du dock bör förbättra. Istället tänker jag vara grinig gammal gubbe och klaga på vad du försöker skriva med din svenska.

Kika lite på de förtydligande som jag tog mig friheten att göra i ditt inlägg ovan. Av detta kan man alltså utlösa följande:

1. De fick inte utbildningen av MP utan av polisen, d.v.s. som alla andra...

2. Du har ingen aning om det du skriver stämmer idag, d.v.s. informationen kan tyckas vara... värdelös?

3. Du tycker att man inte skall skriva något om man inte vet något? No shit! ,O

Gör er själva en tjänst nu och tänk till lite i denna tråden va?

GMY

Posted

hehe orkar itne bry mej :P

orkar itne snacka massa skit om vem so mhar rätt lr inte och bryr mej inte om hur jag stavar på ett forum de e inte skolan

sen sa jag inte att de va så att man fick utbilda sej till ordningsvakt utan att han fick de då och de kanske funkar fortfarande. och jag ska ta kontakt me de poliser som utbilda han när jag ska in i lumpen och försöka få den utbilningen de skadar ju inte att försöka ;)

Posted

orkar itne snacka massa skit om vem so mhar rätt lr inte och bryr mej inte om hur jag stavar på ett forum de e inte skolan

sen sa jag inte att de va så att man fick utbilda sej till ordningsvakt utan att han fick de då och de kanske funkar fortfarande. och jag ska ta kontakt me de poliser som utbilda han när jag ska in i lumpen och försöka få den utbilningen de skadar ju inte att försöka ;)

om du kommer in i lumpen...

Posted
Det var ett jävla tjöt på er fram och tebax om allt annat än Säk.

Alla vi som ska in nu i januari, hur får vi tågbiljetter och sånt? Får vi boka själva eller vad?

Hmm sen när bestämmer du vad som ska skrivas i tråden eller inte?

Så du tycker då att dina problem med biljetterna hör hemma bättre under "Säk" ??

Posted
Det var ett jävla tjöt på er fram och tebax om allt annat än Säk.

Alla vi som ska in nu i januari, hur får vi tågbiljetter och sånt? Får vi boka själva eller vad?

Du kommer att få hem papper från förbandet där det står vilken dag å sånt du ska rycka in.

Längst ner på det pappret finns det en lapp (biljett) så får du gå ner till SJ å beställa en riktig biljett med hjälp av den lilla pappersbiten. :tveka:

Posted

I den branschen innebär 4 år MÅNGA förändringar. Den senaste FAPen kom ut september 2006. Och återgien nej, MP kan inte längre skicka sina soldater till OV-utb, tyvärr... Och så länge man inte har en anställning på ett bevakningsföretag, är det ingen idé att ens försöka...

Jag tycker att man ska vara nöjd över att man har fått ta del av en av Sveriges bästa utbildningar?

Simma lugnt!

Posted
Var du rolig nu eller, Ivan? Håll käften istället, din jävla fjant.

@The Trigger, tack.

Näe uppfattade mig inte som rolig men det är ju alltid kul om andra gör det:D

"Håll käften istället, din jävla fjant." Jaha? :rockon:

Ses i januari...undrar vem som blir en fjant då :P

Posted

Som inneliggande MP på livskv kan jag säga att vi har fått erbjudande om OV-utb, även om det knappt verkar bli av, så har det kommit upp. Återkommer när jag vet vad som blev av det :D

Posted

Tjenare. Är det någon i 2.skv som fått det där brevet vi skulle få sisådär ett tag i förväg om var vi ska ta vägen osv?

Lite fundersam om mina päron slarvt bort brevet medan man var borta lr om det helt enkelt inte kommit, de hade nämligen inte svar på den frågan...

Posted

Vart ni ska ta vägen när ni kommit innanför vakten? eller hur ni tar er till kungsängen?

Det kommer va snitslat från vakten till er kassern.

Menade du till kungsängen så ta dig till stockholms central, pendeltåg till kungsängen och sen buss till granhammar. kolla sl.se (nej, inte det granhammar på ekerö, de e helt fel sida av stan =)

Posted

Vilken tid ska ni komma den 15e?

Om ni ska komma kvällen innan så kommer ju KB eleverna o droppa in med bussen från 18 och frammåt så ni läre nog stöta på nån som visar er in.

sen om ni kommer den 15e på morgonen så tror jag iaf att några KB kommer o stå ute vid grinden för o visa er in, så var det iaf på infodagen.

Posted

Även om det här är pliktverket-delen för ungdomar och nivån på något sätt får accepteras vara lägre än i övrigt så går det här fanimig inte an.

Du bryr dig inte om "vem som har rätt eller inte"? Och Hur du stavar.. nej, det är inte skolan. Här är det meningen att man redan skall kunna skriva. I skolan är du bara för att lära dig det.

Grattis, din varningsnivå är höjd ett snäpp.

Tänk på det här om du funderar på att fortsätta skriva här på forumet.

/BlåGul

Posted

Gott Nytt!

Nu har man äntligen slutat jobba och ser fram emot 14 dagars semester innan det bär av till Kungsängen och Livgardet.

Hoppas ni har haft en riktigt bra helg allihopa för det har jag haft.

Ta det lugnt så ses vi snart 8-/

/utter

Posted

MP/Säk - insats, en ny inriktning som skall komma detta år, som jag för övrigt blivit placerad på.

Vill gärna veta vad man hamnar på.

Någon som har någon som helst info om inriktningen?

/B.