Jump to content

Recommended Posts

Posted
Nu ska vi väl inte vara alltför elaka mot de icke insnöade, så jag messerschmittar lite med att notera att "NSDQ" är en förkortning för "Nightstalkers Don't Quit", vilket är 160th SOARs motto. :D

Hjärtat, det är ju en självklarhet! ;)

Posted
Nu ska vi väl inte vara alltför elaka mot de icke insnöade, så jag messerschmittar lite med att notera att "NSDQ" är en förkortning för "Nightstalkers Don't Quit", vilket är 160th SOARs motto. :D

Hjärtat, det är ju en självklarhet! ;)

Som kramjägare så är det min plikt vara så gosig och mysig som möjligt. :D :D

Guest Lt. Payne
Posted (edited)
Men jag har fortfarande svårt att se att man lufttankar på fientlig mark.

Ja, jag förstår inte heller varför man inte gör det under flygning över fientlig mark. ;)

Edited by Lt. Payne
Posted

på de bilder jag sett på lufttankande helikoptrar verkar helikoptern vara väldigt sårbar.

Att då göra det över fientligt territorium verkar inte så smart.

Men jag vet inte, har ingen erfarenhet eller kunskap i ämnet, därför startade jag ju tråden :blink:

Posted
på de bilder jag sett på lufttankande helikoptrar verkar helikoptern vara väldigt sårbar.

Att då göra det över fientligt territorium verkar inte så smart.

Men jag vet inte, har ingen erfarenhet eller kunskap i ämnet, därför startade jag ju tråden  :)

Ändamålet helgar medlen, har man inget val så tankar man där det behövs...

Posted

jo men visst tankar man när det behövs.

Men frågan är ju om man inte kan hålla ett öga på bensinmätaren och återvända när den börjar nå rött.

När man tolar strv så gör man ju det en bit bakom frontlinjen.

Posted

Som jag nämnde tidigare så är det inte linjeförband som överlag använder helikoptrar med lufttankningskapacitet. Dessa enheter opererar på ställen som ofta är skiljda från "fronten". Ofta gör man inflygningarna till insättningszonen till rejäla omvägar, för en helikopter är en rätt skör maskin och kan man då uppnå överraskning eller ännu bättre flyga in utan upptäckt så är valet lätt. Sedan vet man ofta inte i en CSAR operation exakt var man skall och vet man det kanske man inte vet hur.

Lufttankning av helikoptrar ÄR mer riskabelt än att tanka ett stridsflygplan. Jag vet att topic gäller helikoptrar, men vill ändå göra den här förklaringen.

Lufttankning av stridsflyg: Tankplanen ligger över lag och väntar i designerade zoner, som de törstiga maskinerna själva söker upp vid inflygning/utflygning. Detta gäller vid större operationer, vid mindre är det mer felxibelt och mer flytande. Strategiska bombare som tex B52/B1B och i synnerhet B2 har andra system då deras uppdrag ofta spåänner över 20-40 timmar, de synkar sina tankningar med enskilda tankflygplan på förutbestämda platser längs rutten ( då dessa uppdrag i tex B2ans exempel sträcker sig över flera kontinenter och hav är det minst sagt en komplex dans). Ett sista alternativ är Buddy-Buddy refuelling, som är något som tex US Navy praktiserar, där en F18 alltså tankar en annan.

Lufttankning av hkp: Helikoptrar skiljer sig främst genom att de:

1) Inte kan operera på höjd

2) De är långsamma

Detta leder till att tankplanen måste komma ned till dem och inte tvärtom. Att de är långsamma utesluter de stora tankplanen ( KC 10,KC 135 osv) utan man är begränsad till C 130 Hercules som dels klara de låga farterna dels är den mycket manöverbar i dessa hastigheterna och kan därmed leverera en stabil inflygning för helikoptrar som siktar in sig mot tratten. Dock skall man veta att misslyckningsgraden relativt till tankning av stridsflygplan är betydligt större och ofta krävs det många försök. Skräckexemplet är återigen Afghanistan som överlag ligger i hög terräng, med ännu högre berg utströdda överallt. Detta betyder att Hercules maskinerna måste ner...långt ner för att helikoptrarna skall orka med i den tunna luften. Lägg därmed till dalgångar som aldrig är raka, utan både tankplan och helikopter måste följa moder naturs kurvor( varje tankning kan ta 10-20min) så har du en mardrömsituation. För de intresserade så kan man söka på internet efter "Ditka 03" ( en AFSOC Hercules som efter en ruggig resa där de försökte tanka MH53:or en ritktigt dålig kväll, där till sist deras "hose" kapades av rotorbladen på en MH 53 vilket blev en trigger för olika händelser, de havererar mot ett berg.Samtliga överlevde).

Var tankningen sker är flytande. Självklart vill man göra det i säker/kontrollerad luft och styrävar efter detta, med både eskort och CAS. Dock gäller återigen Improvise-Adapt-Overcome och flygplanen inom AFSOC är väl föreberedda med låghöjdsflygningshjälpmedel (Alfapet någon?), NVG kompatibla cockpits och diverse varnings och motmedels system. De tar dock stolthet i att de flyger kanske de mest impulsiva uppdragen inom US armed forces, där en pre briefing kan vara värdelös 20min efter start och en ny flightplan måste tas fram inom 5min.