undass Posted January 29, 2004 Report Share Posted January 29, 2004 Jag vill gärna bli FVUndass, men om det inte inträffar ett mindre mirakel så kan jag inte komma på någon extramönstring i år. Följdaktligen siktar jag på bli antagen 2005 istället. Problemet är att jag rycker in på P7 innan FVUndass har sin extramönstring, så vad jag undrar är om det är möjligt att åka på en andra mönstring trots att man redan har ryckt in? Någon som har erfarenhet av något liknande? I annat fall får jag ju försöka flytta min tjänsgöring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundberg Posted January 30, 2004 Report Share Posted January 30, 2004 Hej, Det är fullt möjligt. På min andramönstring till TolkS fanns en nyinryckt KBS-elev från K4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 30, 2004 Report Share Posted January 30, 2004 Lundbergs jämförelse haltar lite: K 4 hoppas nog få en tolk/förhörsledare med viss jägarvana till sitt förband. Därav sannolikt KB-elevens deltagande; precis som jag skulle velat om jag känt till möjligheten 1995. Att P 7 skulle vilja ha en Luftwaffeundass är försiktigt uttryckt inte lika glasklart. Om du vill bli undass, vilket jag klart kan rekommendera, är mitt förslag därför (i) att du ringer UndSäkC och förklarar läget och försöker få komma på andramönstring nu och, om inte det funkar (ii) ringer Pliktverket och begär att få inryckning på P 7 uppskjuten ett år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundberg Posted January 30, 2004 Report Share Posted January 30, 2004 @Vysotskij: På så vis. Ursäkta spridandet av desinformation. 8| Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted January 30, 2004 Report Share Posted January 30, 2004 Jag trodde att man först gjorde GU inom jägeriet och sedan gjorde TolkS. Vad har man för efarenhet efter några veckor GSU? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 30, 2004 Report Share Posted January 30, 2004 Exempelvis kan man gå K 4 KBS från början av januari till början av augusti, då tolkeleverna kommer till Uppsala från gröntjänsten i Karlsborg. Vid det laget lär man ha skogsvana och krigartarm som i alla fall överträffar den som gavs av min åtta veckors GSU, ehuru den sistnämnda var på K 3. Men de flesta externelever (mest FJS, men också andra, inte bara från kav/j) har gjort hel GU innan de påbörjar TolkS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuomi Posted January 30, 2004 Report Share Posted January 30, 2004 Jag har råkat ut för exakt samma sak, jag rycker in i Juli som flygplansmek. har dock sökt att få extramönstra till FVundass men detta kommer isåfall inte ske förrän i höst enligt ett telesamtal mellan mig och FMundsäkc.. Ska dock få besked nu v.6 - 7 om hur det gått.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RQT Posted January 30, 2004 Report Share Posted January 30, 2004 Hehe! Killen från K4 bor i samma log som jag Så det stämmer mycket bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
undass Posted February 1, 2004 Author Report Share Posted February 1, 2004 Jag har råkat ut för exakt samma sak, jag rycker in i Juli som flygplansmek. har dock sökt att få extramönstra till FVundass men detta kommer isåfall inte ske förrän i höst enligt ett telesamtal mellan mig och FMundsäkc.. Ska dock få besked nu v.6 - 7 om hur det gått.. Menar du att du skulle kunna få extramönstra i höst? När då isåfall? När jag ringde UndSäkC så sa de att det kanske skulle bli en extramönstring i Mars för inryck 2004, men det var bara ifall de inte kunde fylla sina platser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle no1 Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 För att återgå till frågan --> Ja, det går nog bra. Vi hade en som låg inne på I19 när han extramönstrade. Hade legat inne sedan januari när vi ryckte in på K3 i början av Juli. Han gjorde alltstå GSU'n två gånger. Kan nämna att han lyckades få 10000 kr extra när vi muckade, pga av att han fick tillgodoräkna sig dagarna i Boden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
undass Posted February 1, 2004 Author Report Share Posted February 1, 2004 För att återgå till frågan --> Ja, det går nog bra.Vi hade en som låg inne på I19 när han extramönstrade. Hade legat inne sedan januari när vi ryckte in på K3 i början av Juli. Han gjorde alltstå GSU'n två gånger. Kan nämna att han lyckades få 10000 kr extra när vi muckade, pga av att han fick tillgodoräkna sig dagarna i Boden. Det låter ju bra, P7 borde väl ha ungefär samma behov av en FVUndass som I19 (dvs. ungefär noll ;) ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuomi Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 (edited) Jag har råkat ut för exakt samma sak, jag rycker in i Juli som flygplansmek. har dock sökt att få extramönstra till FVundass men detta kommer isåfall inte ske förrän i höst enligt ett telesamtal mellan mig och FMundsäkc.. Ska dock få besked nu v.6 - 7 om hur det gått.. Menar du att du skulle kunna få extramönstra i höst? När då isåfall? När jag ringde UndSäkC så sa de att det kanske skulle bli en extramönstring i Mars för inryck 2004, men det var bara ifall de inte kunde fylla sina platser. aha det kanske var så det låg till då.. men kom du inte med i första "kullen" då eller vadå?... alla med samma förutsättningar har väl lika stor chans att komma in eller måste man gjort mönstringen vid rätt tillfälle?.. dumt isf.. *suck* Edited February 1, 2004 by Tuomi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
undass Posted February 1, 2004 Author Report Share Posted February 1, 2004 Jag har råkat ut för exakt samma sak, jag rycker in i Juli som flygplansmek. har dock sökt att få extramönstra till FVundass men detta kommer isåfall inte ske förrän i höst enligt ett telesamtal mellan mig och FMundsäkc.. Ska dock få besked nu v.6 - 7 om hur det gått.. Menar du att du skulle kunna få extramönstra i höst? När då isåfall? När jag ringde UndSäkC så sa de att det kanske skulle bli en extramönstring i Mars för inryck 2004, men det var bara ifall de inte kunde fylla sina platser. aha det kanske var så det låg till då.. men kom du inte med i första "kullen" då eller vadå?... alla med samma förutsättningar har väl lika stor chans att komma in eller måste man gjort mönstringen vid rätt tillfälle?.. dumt isf.. *suck* Jag har inte sökt undass förän nu efter min ordinarie mönstring, därav allt strul, men om man anmäler intresse för undass vid mönstring så borde det ju finnas samma möjligheter för alla att bli det, oavsett när på året man mönstrar. När jag pratade med undsäkc sa de dock att uttagningen till extrmönstringen gjordes i okt/nov nångång, så om man mönstrar efter det så får man antagligen göra extramönstringen ett år "för sent". Om det inte skulle bli någon extra extramönstring (språklig elegans var det) i år så kan du kanske flytta din tjänstgöring, kolla med Pliktverket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Vad är det för andramönstring ni pratar om? Och efter värnplikt som UndAss, söker man jobb som UndAss på ett vanligt rregemente eller på UndSäkC??? Föräåt dessa löjliga och irriterande frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
undass Posted February 2, 2004 Author Report Share Posted February 2, 2004 (edited) Man kan inte bli inskriven som Undass direkt vid den ordinarie mönstringen, man blir istället inskriven på något annat. För att sedan bli Undass måste man genomföra en andramönstring (el. extramönstring, vet inte vad korrekta termen är, nån som har koll?), jf FJS o KJ. Skulle man då bli antagen så stryks den första utbildningen man blev inskriven på. Efter genomförd GU kan man sedan söka till YOP och bli officer i underrättelsetjänst. http://www.flygvapnet.mil.se/article.php?id=4786 http://www.undsakc.mil.se/article.php?id=3786 Edited February 2, 2004 by undass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuomi Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 undass: Jao precis o här sitter man o väntar på besked om att man kommer in på F7 Såtenäs för att sedan kunna ringa o se hur det "står still" med min undass ansökan :P.. Förstår ju att de bara har extramönstring en gång om året men ändå!... varför just oktober - november när jag fick mönstra just den 18:e november... GAH!.. hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 3, 2004 Report Share Posted February 3, 2004 Tack för de länkarna! Funderade ett tag på att bli ingenjör, men efter att ha läst lite trådar ska jag in i pansartrupperna om mina värden är för låga för FV UndAss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle no1 Posted February 3, 2004 Report Share Posted February 3, 2004 Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Hade själv exakt ett år mellan min vanliga mönstring och extramönstringen i Uppsala. Sedan dröjde det ytterligare 6 månader innan jag ryckte in i Karlsborg. Det var helt klart värt den extra väntan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Ringde o pratade med pliktverkat igår, fick reda på resultaten man ska ha för att komma in i FM UndSäkC: Styrka: 3 Psyke: 6 Syn: 6 Sen kunde man ha dålig rygg och glasögon, jag besitter tyvärr båda felen. Så om jag har j*vligt tur så kommer jag göra lumpen där! B) X| Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle no1 Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 (edited) Det är minimum för att överhuvudtaget få chansen att ansöka till extramönstringen, men det är inte alls säkert att man får komma till Uppsala på extramönstring med dem resultaten. Tillägg: Eller rättare sagt alla kan skicka in ansökan om extramönstring oavsett resultat på mönstringen, men dessa sorteras ut i ett tidigt skede. EDIT: Förtydligande. Edited February 6, 2004 by Calle no1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Ok. Men det visar att jag nog kommer kunna ha en liten chans att hamna där iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 kom precis hem från extramönstringen för Aundass och... ja... jag ska vara ärlig: det gick riktigt jävla pissdåligt, men jag hade inte väntat mig mycket annat om sanningen ska fram. :P antagningsbesked kommer i mitten av mars. blir jag inte antagen hamnar jag i boden och det är väl helt ok tycker jag, så det var inget fullständigt nederlag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuomi Posted December 9, 2004 Report Share Posted December 9, 2004 Har precis blivit kallad till extramönstringen i uppsala som för min del ska ske den 2:e februari. Undrar lite inför detta va som kommer för prov o dylikt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
undass Posted December 10, 2004 Author Report Share Posted December 10, 2004 @Tuomi Grattis, men vi kan väl ta det i den här tråden: http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=13363&st=0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansarslusken Posted December 11, 2004 Report Share Posted December 11, 2004 Dum fråga. Men vad f-n e Undass? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
undass Posted December 11, 2004 Author Report Share Posted December 11, 2004 Dum fråga. Men vad f-n e Undass? Undass=Underrättelseassistent Om du söker på forumet så hittar du nog rätt många trådar som handlar om undass, men du kan ju börja med att titta här: http://www.undsakc.mil.se/article.php?id=2945# Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts