Nimitz Posted January 5, 2004 Report Posted January 5, 2004 När ja std o vårdade idag slog en tanke mej... Fryser Clp vid minusgrader?? Ska på en skjuttävling om en och en halv vecka o då kan d va kallt..(Kosta skjutfält) Skulle ju va ytterst obra om mekanismen frös fast->eldavbrott Fler här som skall dit?? Det är ju vintergatan som går av stapeln... Quote
NBC Posted January 5, 2004 Report Posted January 5, 2004 Frysa fast?? Det har då aldrig hänt mig, i och med att det är en olja så har den nog ganska låg fryspunkt. Kan tänka mig att det är som motorolja, den blir segare men fryser inte så lätt. Quote
106 Posted January 5, 2004 Report Posted January 5, 2004 SoldR Mtrl FU 2001 sid 42: "Grundregeln är att vapnet hanteras på samma sätt som under normal väderlek. Med sjunkande temperartur används rengöringsolja CLP mer sparsamt. För mycket olja medför nästan alltid eldavbrott. Rengöringsolja CLP har goda egenskaper vid låga temperaturer men ta alltid för vana att torka av mekanismens delar. Om temperaturen understiger -20 °C, måste vapnets rörliga delar vara helt avtorkade dvs torrtorkade, för att säkerställa vapnets funktion." Quote
Nimitz Posted January 5, 2004 Author Report Posted January 5, 2004 tackar tackar.. Hade för mej att ajg läst i nån bok om att börja me torrt vapen... Men då jaginte hade dem hemma så kunde jag inte kolla de... -20.... nog f*n för att de e kosta men nån måtta får de va!! Quote
Sytare Posted January 5, 2004 Report Posted January 5, 2004 *sticker ut hakan för en redig snoksmäll* Nimitz, det är nog inte helt fel. Också jag har för mig att när vapnet är varmskjutet så kan man köra i lite smörjsmet (CLP) för att på så sätt försäkra sig om vapnets funktion. Är detta med verkligheten överinstämmande, eller är det bara jag som luktat för länge på lättölskapsylen? Quote
Henningsson Posted January 5, 2004 Report Posted January 5, 2004 nog f*n för att de e kosta men nån måtta får de va!! tror inte det förbered dig på det värsta det är ju ändå kosta vi talar om Quote
106 Posted January 5, 2004 Report Posted January 5, 2004 Det ni har läst är nog Vintersoldat 1997 sid 40: "Vapenfett ska du undvika att använda under vintern. Istället ska vapen och vapentillbehör smörjas med smörjolja 042 eller rengöringsolja CLP. Ju kallare det är, desto mindre smörjmedel ska du ha i ditt vapen. Fett och smörjoljor stelnar i kyla och har du för mycket fett eller olja i vapnet kan funktionen försämras eller helt utebli, med eldavbrott som följd. Är det kallare än minus 20 grader får du endast använda rengöringsolja CLP. CLP behåller sin viskositet ned till -40°C. Har du inte tillgång till CLP måste vapen och magasin vara helt torrtorkade. När vapnet blivit varmt av eldgivning kan du sparsamt smörja lådans glidytor med smörjolja 042 eller CLP." Vet inte varför de ändrat det i SoldR Mtrl FU. Quote
danno Posted January 5, 2004 Report Posted January 5, 2004 Vet inte varför de ändrat det i SoldR Mtrl FU. Eftersom det roteras friskt med personalen inom FM så tror jag att det helt enkelt beror på att det är olika författare och olika godkännare. 1997 var det ett gäng och sen 2001 ett annat. Personligen skulle jag nog lita mer på Vintersoldat men det är mest på känsla. Då jag pangat i temperaturer ner till -41C så kan jag av erfarenhet säga att 042 nog är det som fungerar bäst i kallt väder (men inte för kallt då). CLP har en tendens att bli "mjölkigt" men det blir inte 042:an. Quote
SG OLSSON Posted January 6, 2004 Report Posted January 6, 2004 Stämmer med mina erfarenheter också 042 funkar fint i kyla. Var inte så noga med att snåla utan hadde nog lagt i ganska bra med 042 och det funkade fint ner till -35 Quote
Recommended Posts