Jump to content

Inte ens du, min ÖB...

Malaj

Recommended Posts

Om jag inte minns fel har avgående ÖB själv fastställt Uniformsreglementet. Så får man se bilder från avlämningen:

http://www.mil.se/photo.php?id=63509&nid=19069

Nu ska vi se om någon av kamraterna kan se vad som är fel i utrustningen. :blink:

Kn Bligh :bash:

Kollat:

Det var hans stf som skrev på. Kan var en ursäkt. :blink:

Edited by Malaj

Bruna handskar...

Helt rätt. Stilpoäng för det. (Hans Höghet är ganska långhårig också.)

Sedan har har tydligen plockat ut ringen ur söndaxlocket. Och överhuvudtaget ser det väl inte sååå elegant ut med sjörock vid lite högtidligare tillfällen... :navy:

Tänk att man kan hitta fel överallt. Det svenska försvaret kanske inte är helt fullkomligt? B)

Kn Bligh :) (litet julgrinig)

Mycket vackert att se Ing2:s och IB12:s fana i bakgrunden.

Anledningen till detta är att Ing2 just nu bedriver högvakt?* Eller är samtliga förbands fanor representerade?

:)

ändrat:

*)Nu var ju visserligen kommandostavens överlämnande på Karlberg, så det har nog ganska lite med högvakten att göra.

Förklaring någon?

Edited by Marzocchi

Bruna handskar till blått ytterplagg.... Fan vad FULT! OCh sedan håller jag med om att man i ett så här cermoniellt sammanhang borde valt långrocken i stället för sjörocken.... Sjörocken motsvarar forna tiders skinnpaj, som iofs var snygg som fan, men inget man ställde upp i parad i.

Tillägg: Det ser faktiskt ut som om avgående ÖB inte har fjädern monterad i skärmmössan..... Men så illa KAN det väl inte vara?!

@SBP OT: Sjörocken är ett eminent ytterplagg som effektivt stoppar väder och vind, samt är varm, gosig och snygg. En fullträff av inköparna av persedlar till FM. Fanns förr i goretex och var DYR.

edit: tillägg

Edited by Ragulin

Förklaring någon?

Samtliga fanor skulle delta. Enda undantaget var F 16, F 20 och FVinsp som var i Uppsala i och med att F 20 fick F 16s fana överlämnad (snacka om kanalkrock...). MD-grupperna fick stanna hemma, förmodligen på grund av platsbrist. Det skulle ändå bli 66 fanor och kommandotecken...

Sedan var det en del som uteblev på morgonen. Bland annat alla fanor från HK samt helikopterflottiljens tre... Ett stort Yh! från oss som skulle burit dessa och nu fick agera åskådare istället.

Jag tänkte "va f*a, bruna handskar får man väl ha, tidigare har det varit så!"

Enfter kosultation av UniR FM bil 1 kan det konstateras under "Utgående uniformspersedlar":

Uniformspersedel__Utgår

Bruna handskar____1999-12-31

Så var det med det!

Men vi får i alla fall en ny chef snart...

Mössan sitter dessutom j*vligt illa....

Har själv mött Hederstedt, han köpte frack inför nobelfesten på mitt fd. jobb. Gjorde ett bra och korrekt intryck, men jag tycker att han var lite väl rund om magen.

Tvivlar inte en sekund på att nya ÖB blir mkt bättre!

/Bob

Hittade en till bild på vår kära ÖB där han inte riktigt lärt sig regel #1.

Mössa på inomhus?

Öb på blixtvisit i Kosovo

Eller var det för kallt att ta kortet utomhus kanske? :D

Har hört påståenden om att man får bära basker inomhus.

Hur som helst ser det lite slapptaskigt ut, även om man nu får ha det...

Hmmm... Om han gick som privatperson så är det väl ok att gå i frack, men om han gick som ÖB, vore det inte mer korrekt att bära mil. högtidsdräkt, även om det är en civil tillställning?

Han har ju muckat nu... :blink:

Kn Bligh :D

Mössa på inomhus?

Eller var det för kallt att ta kortet utomhus kanske? :D

Med viss osäkerhet så påstår jag att man får bär mössa inomhus om takhöjden är minst 5 meter. Inte aktuellt i det här fallet iofs..

Hmmm... Om han gick som privatperson så är det väl ok att gå i frack, men om han gick som ÖB, vore det inte mer korrekt att bära mil. högtidsdräkt, även om det är en civil tillställning?

Tydligen så är Nobelfesten en sådan tillställning där det står civil högtidsdräkt på inbjudan. Då får man allt lämna sin fina mässdräkt i hemma i garderoben och slanta för en frack :(

Mössa på inomhus?

Eller var det för kallt att ta kortet utomhus kanske? :)

Med viss osäkerhet så påstår jag att man får bär mössa inomhus om takhöjden är minst 5 meter. Inte aktuellt i det här fallet iofs..

Vandringssägnerna om takhöjd och basker inomhus måste bekämpas...!

Tills jag ser det reglementerat (förutom det där valvet...) gäller MÖSSA PÅ UTE, INNE AV!

Tydligen så är Nobelfesten en sådan tillställning där det står civil högtidsdräkt på inbjudan. Då får man allt lämna sin fina mässdräkt i hemma i garderoben och slanta för en frack :(

Det är väl för fasen inget j*kla fredspris som delas ut! Fy f*sen!!! :)

Tills jag ser det reglementerat (förutom det där valvet...) gäller MÖSSA PÅ UTE, INNE AV!

Det går även att snegla lite på det civila.

Sitter man exempelvis på en uteservering går det utmärkt att ta av sig mössa (motsvarande).

Inte aktuellt vid fototillfället dock. :D

Mig veterligen så är formuleringen att mössa skall bäras utomhus/under bar himmel medan den ej bör bäras inomhus/under tak.

Jag tolkar det som att det beroende på situation, t.ex. om man är på väg ut, nyss har kommit in, har händerna fulla, ska fotograferas, etc så kan det vara ok att iaf. under en högst begränsad tidsrymd bära mössa inomhus.

Av detta följer också att övergången mellan mössa på och av bör ske inomhus, dvs så att man syndar minst.

För väringar gäller ju dock den magiska mössan som säger poff och försvinner när man kliver genom dörren.

Sedan ska tydligen Stockholm C, Arlanda och en del andra platser också räknas som utomhus.

Det var iaf. order från vår Kn H på Ingbat när vi åkte hem från Högvakten.

Dock skall man akta sig för att äta "malda charkuteriprodukter och frysta mejeriprodukter" i unform...

Bah... Efter en flerdygnsvakt på slottet som kalfaktor(ch) så har man ungefär noll respekt för kombinationen uniform m/87 och matprodukter. :lol:

Jag ,O Köket på högvakten när de ställde befälets mat i brödbackar med hål rakt igenom.

Jag :dong: Köket för kvalitén på käket.

Mig veterligen så är formuleringen att mössa skall bäras utomhus/under bar himmel medan den ej bör bäras inomhus/under tak.

Helt rätt.

Står i Svensk Soldat 1994 sidan 113.

I UniR FM 1999 och 2003 står inget om mössa av på t.ex uteserveringar men om vi tittar i UniR A 1993 så står följande på sidan 13:

Mössa får tas av på uteservering eller vid andra tillfällen då det krävs enligt civilt bruk

Det troliga är väl att den texten fallit bort i senare upplagor.

The Swede :dong:

Se ovan... UniRA, det VAR bättre förr...

(och mig veterligen så finns inte reglen: lägst kapten kan kommendera utomhus inomhus...)

Mössan ska vara av inomhus detta är elementär vett och etikett och härstammar givetvis från det civila samhället där man inte heller bär huvudbonad inomhus (undantaget damer i kyrkan)