JTS Posted December 16, 2003 Report Posted December 16, 2003 (edited) Tänkte berätta om vad som hände på ravlunda härom sistens. Stridsvagnsskjutning, övningspil, målterrängen var utrymd sånär som på ETT får. En skytt skjuter pil mot pansarmål, han ser hur något hoppar till i siktet. "löjtnant, jag tror jag träffade något!" Pilen passerade ca. 2 meter över fåret på ca. 1000 m. håll. När de kommer fram till fåret ligger det på sidan och skakar i kramper, det har ett brännmärke som en rand från nos till akter och en bit av lungan har trängt ut genom näsan. Det dog efter ett litet tag. Tala om bogvågsknall!! Edited December 16, 2003 by jake the snake Quote
bushman Posted December 16, 2003 Report Posted December 16, 2003 påminner mig om när vi hade uppvisning på kråk, skarpt. alla sköt skarpt för en massa härliga skatte pengar. hela anfallet började med att art. brassade på med sina "fransyskor" tror det var 15 någonting. det viktiga i denna berättelse är att de sköt luftbrisarder. nu verkar kråk ha en ganska stort djurliv, som denna dag dessimerades med ca 10 inivider. de psk-killarna som först nådde fram till platsen där brisaden hade exploderat kom tillbaks med hjorthorn fästa på pebban. luftbrisaden hade smäll ovanför ca tio dov eller kronhjortar, antal och ras var lite svår bestämt. rytktades dock att vissa delar var hyfsta väbevarat och att det bjöds på viltgryta hos skåningskompaniet återhämtning den övn. horn och skallar skola också ha bevarats och behållts som trofeer. såg bara ett par hornbeprydda pbv:er några dagar senare..... Quote
BlåGul -1 9x19 Posted December 16, 2003 BlåGul -1 Report Posted December 16, 2003 ...men inte fan hör detta hemma i kasunen? =) Quote
JTS Posted December 16, 2003 Author Report Posted December 16, 2003 ...men inte fan hör detta hemma i kasunen? =) jag tyckte det eftersom det har med vapen att göra, men det är ju du som bestämmer...... Quote
BlåGul -1 9x19 Posted December 16, 2003 BlåGul -1 Report Posted December 16, 2003 jag tyckte det eftersom det har med vapen att göra, men det är ju du som bestämmer...... Jo, men å andra sidan har ju rätt många militäranekdoter(motsv.) vapen inblandade... och jag misstänker att den här tråden kommer att handla mer om skojigheter / bisarra händelser än själva vapnen i sig. Quote
JTS Posted December 16, 2003 Author Report Posted December 16, 2003 en rolig grej? Om man har humor ja. Quote
Torak Posted December 16, 2003 Report Posted December 16, 2003 en rolig grej? Om man har humor ja. Ja, inte för fåret, då.... Quote
JTS Posted December 16, 2003 Author Report Posted December 16, 2003 en rolig grej? Om man har humor ja. Ja, inte för fåret, då.... Exakt, men ett får är ett får är ett får....... särskilt på ravlunda. Quote
Gator Posted December 16, 2003 Report Posted December 16, 2003 Synd på fåret, men en god påminnelse om vad våra pangare faktiskt åstadkommer på levande vävnad... Quote
JTS Posted December 16, 2003 Author Report Posted December 16, 2003 Synd på fåret, men en god påminnelse om vad våra pangare faktiskt åstadkommer på levande vävnad... Exakt en påminnelse om varför man inte ska stå framför en strv som skjuter. ex.vis i SIB..... Quote
Mats Posted December 16, 2003 Report Posted December 16, 2003 Upptäckte misstänkt lo i värmesiktet under nattskjutning på Kråk. Avbröt skjutningen men kunde inte fånga det i siktet igen. Ett fyrfotadjur som rörde sig kattlikt och med sådär hög bakdel. Travade lugnt på fast pårljus från ksp och akan yrde omkring från två skjutplatser. Finns det verkligen lo där? Rådjur brukar man ju se titt som tätt och jagas inne på området vad jag har förstått. De försvinner dock fort efter dagens första eldöppnande. Quote
HVU Forces Posted December 16, 2003 Report Posted December 16, 2003 Sköt ni fåret så att den dog direkt eller lät ni den ligga och dö?? Quote
JTS Posted December 16, 2003 Author Report Posted December 16, 2003 Sköt ni fåret så att den dog direkt eller lät ni den ligga och dö?? Jag var inte där, så jag vet inte exakt, men jag tror att det blev death by glock. Quote
Tivaljör Posted December 16, 2003 Report Posted December 16, 2003 (edited) Därför bör kanske berättelsen ha skrivits in i Myter, Det finns många vandringssägner inom FM Edited December 16, 2003 by SÄK Quote
JTS Posted December 16, 2003 Author Report Posted December 16, 2003 Därför bör kanske berättelsen ha skrivits in i Myter, Det finns många vandringssägner inom FM Nej, det är ingen myt. Det har hänt, men jag var inte på plats när det hände. Däremot var jag på fältet och hörde radiotrafiken. Att officerarna på stridsvagnskompaniet skulle ha iscensatt en så fräck maskirovka och ljugit om det och sedan fått alla soldaterna att hänga på bedömer jag som rätt osannolikt. Quote
Guest Dedicated Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 Jake, fårbonden på Ravlunda, är han bra på att få undan sina djur normalt sett innan skjutningar? (För övrigt ligger det en del fårkadaver här och där i vissa skogspartier. Om de har dött en naturlig död eller fått hjälp av FM har jag dock inte funderat på närmare.......) Quote
Guest Dreaden Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 Min systers man var i väg för x antal år sedan i finland och gjortde sin vpl. Han var någon Artillerist kille sen så skött dom någon stans på en övnig sen skulle dom kolla vart kulan hade hamnat och den hade hamnat rakt i en ren flock så det va ganska blodigt så officerna tog fram sina pistoler och avrättade dom lika bra slipper dom lida längre Quote
Sillen Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 Jag är ganska lättroad, så visst har jag humor. Om de hade sprängt fåret så visste man att det inte led och det kunde vara nån sorts bisarr Monty Python-humor över det hela. Men ett får som ligger och skakar med lungan genom näsan tycker jag fan inte är roligt. Quote
Froddan Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 Nu är inte detta mitt huvudämne, men är det inte dåligt av skytten att han inte såg fåret? Nästa gång kanske det är en vilsen svampplockare... Quote
Rissanen Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 Min systers man var i väg för x antal år sedan i finland och gjortde sin vpl. Han var någon Artillerist kille sen så skött dom någon stans på en övnig sen skulle dom kolla vart kulan hade hamnat och den hade hamnat rakt i en ren flock så det va ganska blodigt så officerna tog fram sina pistoler och avrättade dom lika bra slipper dom lida längre Det finns mycket renar på Rovajärvi-skjutfält... Det sägs att renskötarna leder in sina djur med flit på målområdet eftersom man får bra ersättning från staten om något djur råkar träffas. Quote
JTS Posted December 18, 2003 Author Report Posted December 18, 2003 Nu är inte detta mitt huvudämne, men är det inte dåligt av skytten att han inte såg fåret? Nästa gång kanske det är en vilsen svampplockare... Det är inte helt lätt att upptäcka något som ligger stilla på 1000 m. när man är fokuserad på ett mål på 2000 m. Ang. svampplockare så kan jag väl säga att om en svampplockare lyckas korsa ett staket med varningsskyltar, ignorera den röda flaggan, ignorera stridsvagnelden, skiter i spårljusen framför sig och lyckas att inte ha läst varningsplakaten som finns uppställda, då kanske det är hans tur att dö. Quote
Fu Dahlberg Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Ang. svampplockare så kan jag väl säga att om en svampplockare lyckas korsa ett staket med varningsskyltar, ignorera den röda flaggan, ignorera stridsvagnelden, skiter i spårljusen framför sig och lyckas att inte ha läst varningsplakaten som finns uppställda, då kanske det är hans tur att dö. Bara en tidsfråga... :( Quote
Guest Beckiz Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 jag håller helt me sillen ett djur (eller människa) som lider anser inte jag vara särskilt roligt hur lättroad man än e Quote
JTS Posted December 18, 2003 Author Report Posted December 18, 2003 Fåret led inte, det var inte vid medvetande. Jag tycker att det är roligt iallafall. Quote
A2Keltainen Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 jag håller helt me sillen ett djur (eller människa) som lider anser inte jag vara särskilt roligt hur lättroad man än e Jag är djurrättsaktivist och extremt strikt vegetarian. Jag tycker väldigt synd om fåret, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte ser något humoristiskt i Monty Python stil i händelsen. Vi kommer alla att någon gång dö, och när jag dör så vill jag gärna att det är på något snabbt och konstigt sätt som gör att folk skrattar och har roligt åt händelsen. Det är betydligt bättre än att tyna bort och sprida misär kring sig. Quote
Guest Triggerpuller Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Angående bärplockare så hände något som skulle kunna motsvara detta i USA för några månader sedan. Det här är berättelsen om "Mary". Mary är på besök hos sin väninna i Houston. Eftersom kompisen är på jobbet bestämmer sig Mary för att ta en liten promenad och således styr hon kosan mot ett närliggande grönområde som hon strövar in i. Efter att hon"strövat" i cirka en kilometer stöter hon på ett antal skyltar med texten "Danger, Live Firing Area, No Trespassing". Hon passerar 3 sådana skyltar och funderar över vad man kan mena med dessa dumma skyltar som faktiskt skulle kunna skrämma bort folk från den fina skogen (?), plötsligt stöter hon på ett 2 meter högt stängsel med varningskyltar på och med taggtråd ovanpå. Av någon anledning klättrar hon över detta, kanske hon ville skälla ut den som satt upp stängslet, vad vet jag. Efter att hon passerat stängslet visar det sig att någon dum människa byggt en 4 meter hög jordvall, naturligtvis klättrar hon över vallen också, hon vill väl se vad som finns bakom den? Bakom vallen finner hon en liten stad, dock är någonting fel tycker hon nog eftersom det inte finns några innevånare i staden. Efter att ha gått runt lite i staden kliver hon in på en sidogata och till hennes förvåning ser hon 8 biffiga, beväpnade grabbar i kroppskydd och hjälmar som smyger mot henne cirka 100 m längre ner längs gatan. Barnsliga karlar tänker hon säkert och bestämmer sig för att lära dem en läxa. Således ställer hon sig i en trappuppgång och väntar tills de är bara 5m ifrån henne, då hoppar hon fram och ropar "BUU". SWAT-teamet som tränar skarpskjutning i bebyggelse ser ett mål flyga fram på samma sätt som det brukar göra och fyra man öppnar samtidigt eld och skjuter Mary i bitar. Mary dör. "Hon såg ut precis som en måltavla, vi upptäckte att det var en människa först när målet inte svängde tillbaka utan gick i backen" sa chefen för SWAT-teamet. Ja, skall man skratta eller gråta....... Quote
JTS Posted December 18, 2003 Author Report Posted December 18, 2003 Verkar som ett ovanligt korkat exempel på suicide by cop... Quote
EnVeR Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 (edited) Olyckor kan hända så lätt :( Synd om Fåret... Låter inte så kul när du beskriver hur fåret ligger på sidan och skakar i kramper, den har ett brännmärke som en rand från nos till akter och en bit av lungan har trängt ut genom näsan samt att det dog efter ett tag :( ... Inte så kul men är man SADDIST!!! som du jake så... :P (Skämt) Jag har faktist svårt o tro på Mary Historien... Låter som ett påhitt från Fjortisar... Skulle det vara sant så är det ju väldigt tragist & synd, samt väldigt korkat av den där Mary... EnVeR Edited December 18, 2003 by EnVeR Quote
Vakten_F4 Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 (edited) Ja, skall man skratta eller gråta....... Varken eller, man ska sucka, titta i marken och fundera lite, skaka på huvudet och konstatera att Darwin fortfarande har rätt. Edit: Med avseende på Mary då förstås! Visst är det tragiskt, men man kan faaan inte lasta nån annan än henne själv för det. Om det nu är sant. Edited December 18, 2003 by Vakten_F4 Quote
Recommended Posts