Jump to content

Jprov

Ful

Recommended Posts

vi hade en tung robotövning under veckan, sen kom vi tillbaka till fästningen på fredagen och påbörjade jägarprovet som varade under ca 2 dygn

edit: eller om det var på torsdagen det började...börjar ju glömma saker och ting :baskerHV:

Edited by Ful

Håller med Doyle varför förvånad?

Eftersom personen arbetar på Fallskärmskompaniet så är han antagligen inte aktiv längre. Kanske inte är så att de aktiva bär märket, men hur ofta kör man C1 motsv egentligen. Att han har varit där och jobbat avslöjar ju inte direkt något om deras taktik och hur uppgifter löses, eller hur?

Att lösnäsorna finns är ju ingen hemlighet, det är väl bara den enskilde individen som inte skall skylta utåt med vad han jobbar. Men att vara hemlig på jobbet är ju bara dumt, och svårt. Om jag är i matsalen och jag möter någon som jobbar där som jag känner så är det ju inte så att jag inte säger hej. Och om det nu skulle vara tok-hemligt, varför då ta fram märket?

Märket på fin-uniformen helt ok > Märket på civila jackan > direkt IG. Man är hemlig när det behövs, och inte hemlig när det inte behövs... Finns förövrigt bilder på mil.se som är betydligt mer IG ur den synvinkeln.

GMY

Geez vilken jävla jättepackning! Fick han med sig allt måntro? :((

Jösses vilken last.

Kan någon insatt människa vara snäll och berätta för mig vad det är han bär på ?

Han tillhör ju en rb-grupp, så han bär på tross (ryggsäcken), stridssäck, vapendel (belysardelen) och nån tältdel (?) på dersidan av trossen.

Stf grpch?

Jag har visserligen bara gått en en veckas kurs i RB56, men vi lärde oss att det var grpch som placerade siktet och kommenderade att de skulle sätta upp roboten där han stog...

Stf grpch var ansvarig för att sätta upp gruppens försvar under tiden.

Har det ändrats, eller var det våra befäl som hade hittat på en egen variant? Det har ju hänt förr :((

Vi hade en ksp omgång och en grg/robot omgång per grupp, stf grpch va i grg/rb

edit: men ibland så händer det att pvrb stridsparet går runt på morristowns gator som vanliga män :((

Edited by Ful

Geez vilken jävla jättepackning! Fick han med sig allt måntro? :D

Jösses vilken last.

Kan någon insatt människa vara snäll och berätta för mig vad det är han bär på ?

Han tillhör ju en rb-grupp, så han bär på tross (ryggsäcken), stridssäck, vapendel (belysardelen) och nån tältdel (?) på dersidan av trossen.

Ser iofs mer ut som han fäst alla sina prylar på utsidan av trossen istället för att stoppa ner dem... :P

Stf grpch?

Jag har visserligen bara gått en en veckas kurs i RB56, men vi lärde oss att det var grpch som placerade siktet och kommenderade att de skulle sätta upp roboten där han stog...

Stf grpch var ansvarig för att sätta upp gruppens försvar under tiden.

Har det ändrats, eller var det våra befäl som hade hittat på en egen variant? Det har ju hänt förr :lol:

Hmm nu vet ju inte jag hur det funkar i andra förband som använder detta system. Man kan då fråga sig varför man som PV-par tränas i veckor på detta system och sedan att en GC med kanske MAX ett par dagars träning skall bestämma den "rätta" platsen för systemet. Självklart styr GC gruppen efter uppgiften/order men det är inte han som kan systemet BÄST.

Så här funkade det när jag låg inne, när vi va på förhand: gruppen tog sig till "stridsområdet", GC gav order direktiv. Därefter kvar stannade gruppen på lämplig plats och StfGC samt RBskytt gav sig i väg för att reka lämplig plats för att på bästa sätt kunna lösa den tilldelade uppgiften... Där efter ansluter laddaren med Robotarna och gruppen upprättar närförsvar. Så få som möjligt sitter vid RB (Skytt, Laddare) samt om det går StfGC eller GC, övriga i gruppen skall vara försvar eller förvarning men skall göra detta dolt visuellt/IRV.

När jag låg inne hade vi i förstaomgång GRSP samt Kulspruta 58 med GC som boss, och på andra omgång med StfGC som chef hade vi GRG samt RB56.

Som sagt så hade vi mycket olika vapensystem på gruppen, vilket gör det lättare för Gruppen att ledas av GC samt StfGC.

Jag utgår från hur vi hade eftersom det diskuterades över bilden på två K3are, sedan så kan saker och ting ändras från när jag låg inne. Det kan också skilja från förband till förband, så här gjorde VI…

:D

Ser iofs mer ut som han fäst alla sina prylar på utsidan av trossen istället för att stoppa ner dem...  :P

Anledningen till att det ser ut som det gör är att man vill ha vikten så nära ryggen som möjligt. Eftersom Rb-siktet (med väska) inte går ner i LK:n så är den bästa möjliga lösningen den vi ser på bilden; dvs. att man tar ut en del skrymmande saker ur huvudsäcken för att få siktet närmare mesen på LK:n. Spänner man bara på siktet på LK:n så blir det VÄLDIGT baktungt.

Det vi ser på bilden är ett funkis sätt att lösa uppgiften på även om det ser lite lätt ludermässigt ut.

Då vi vid flera tillfällen blivit tillsagda att vara sparsamma med den information vi sprider på internet så väljer jag att inte kommentera hur jägargrupperna är organiserade idag. Det låter jag de gammla rävarna disskutera bäst de vill...

Fan vad pylar som bärs detta år då. Under mitt jägarprov för två år sedan hade vi bara stridssäcken och inte lk:n, om jag inte missminner mig. Dock kånkades det på ksp och ra 180. Kanske har de haft pengar till befälens övertidsarbete i år och förlängt provet.

Jag säger bara: Vilka bördor - vilka hårdingar!

Jag citerar Livhusar De Neergard i tidningen Livhusaren 2003:

" Jag är inte annorlunda på utsidan än jag var för tio månader sedan men inom mig kommer det alltid vara något som påminner mig om min tid vid fästningen. Ingen annan kan se det och få andra kan förstå det, men det kommer ändå alltid att finnas där. I morgon skall vi ta vårt plutonsfoto, och vi kommer se ut som hårda män, inte pojkar."

LBB - Nomen et Omen

:baskerKav: