Guest Predator Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Tror ni att Sverige har hemliga agenter ala Hamilton eller är sånt bara rent trams? SSG kanske är det närmaste man kan komma. Officiellt är det klart att vi inte har det men kanske inofficiellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Beror på vad du menar. Vi har "spioner". Dessa sköts av KSI (Kontoret för Särskild Inhämtning) i MUST. Om dem inte har bytt namn på det nu igen, brukar göra det då och då. Om du menar super-duper-megatungt-beväpnade Arnold ponkar som springer omkring och sniprar folk utomlands så är det nog tveksamt. Om det skulle behövas vid något tillfälle tror jag nog man tar folk från just SSG och motsvarande och använder dem. Nog rätt onödigt att ha permanent stationerade på MUST. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Predator Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Hur arbetar dessa "spioner" som du talar om? Utomlands under täckmantlar eller framför en datorskärm på ett kontor i Stockholm? Alltså ute på fältet eller inte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 KSI har de "spioner" som är ute på fältet under täckmantlar. De som sitter framför datorskärmar i Stockholm har andra avdelningar inom MUST hand om (kommer inte ihåg vad de heter). Det brukar åka fast någon då och nu i Ryssland som MUST förnekar all kännedom om. ;) Senast offentliggjorda av ryssarna var väl när de försökte köpa hemliga ritningar av Skvahl (torped) av någon affärsman i St. Petersburg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Predator Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Vad händer med de som åker fast i andra länder? Är det någon svensk spion som blivit avrättad på senare år? Hur rekryteras de här spionerna? Tas de ur de egna leden, alltså från andra militära verksamheter, och i såna fall vilka? Får de här spionerna bära vapen, och vid vilka situationer får de i såna fall använda de? Om exempelvis en spion som blivit avslöjad är förföljd av ryska säkerhetsmän under beskjutning, skulle han då få skjuta tillbaka och riskera att döda någon ryss? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 De som åker fast brukar utvisas ur landet. Troligtvis brukar man för det mesta släppa dem mot att någon spion från det egna landet släpps vid ett senare tillfälle. Har inte hört talats om någon som skulle ha blivit avrättad. Förmodligen tas dem ur både de egna leden och utifrån. Några herrar som åkt fast i Ryssland har varit affärsmän. De bär med största sannoliket inte vapen. Det är för riskabelt för dem och dem löper risk för att bli avslöjade av misstag om dem hamnar i en poliskontroll och man hittar vapnet. Dessutom så skulle de diplomatiska förbindelserna gå i botten om dem dödade någon ryss tex. Nu för tiden riskerar de nog i värsta fall fängelse så det är nog lite dumt att bli dödad i en eldstrid. Det man ska skilja på är legala och illegala agenter. De legala är stationerad vid en ambassad eller konsulat i en vanlig ställning. Tex är den nuvarande handelsattachén vid amerikanska ambassaden i Stockholm CIAs ansvarige chef i Sverige fast det förnekas naturligtvis officiellt men det är offentligt känt inofficiellt. Kulturattaché och handelsattaché är rätt vanliga positioner för det här. De har då diplomatisk immunitet så de måste släppas om de blir tagna på bar gärning. Nackdelen är då att ryska FSB övervakar naturligtvis dem svenska legala agenterna i Ryssland och Säpo gör motsvarande här. Fördelen är då att dem kan ta rätt stora risker utan att behöva sota för det om dem åker fast. De illegala är de som tar sig in i landet utan diplomatiskt skydd under täckmantel. De kan röra sig friare och pyssla med lite allt möjligt men om de åker fast finns det chans att det blir lite otrevligare. Ryssarna brukar ju inte dra sig för att vara hårdhänta i Lefortovo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkman Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 att Predator; Troligtvis så kan ingen här inne ge ett sanningsenligt svar på om Sveriges "spioner" är beväpnade eller inte. Kvalificerade gissningar kanske, men det är en helt annan sak. Förresten så var det väl en MUST-agent som några nazister grep, alltså när han gick igenom deras post. Sen så sades/visades det sig att han hade agerat av egen vilja. Smart kille :| Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Nej Björkman, men det är inte praxis i underrättelsevärlden. Mången före detta underrättelsetjänsten utomlands säger det. Jo han var MUST anställd. Men han hörde inte till "spion" delen av MUST. Dessutom, är du säker på att han agerade på egen hand. ;) Det sas så officiellt ja, men vem vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Predator Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Antar att det var en skrivbordkille på MUST som var avundsjuk på hans spionkolleger ute på fältet för att inte han fick vara med och "spionera". Han ville väl pröva lyckan även han. Tyvärr så gick det åt H-E. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Ja, speciellt skicklig var han väl inte. Påminner lite om för ca 10-12 år sen när ett antal poliser blev fast i tullen på Arlanda för att dem försökte smuggla in en hög med avlyssningutrustning från USA. De hade på eget bevåg startat en "elit" enhet inom polisen som de tänkte skulle bekämpa brott à la amerikansk b-film. Gick ju då som sagt inte heller riktigt som dem tänkte sig. Nog bäst så tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Nu var det fritt raljerande här igen. Ang. MUST verksamhet: De bedriver underrättelsetjänst i/mot annat land. Detta sköts givetvis enbart på av regeringen godkända sätt. Allt annat, t ex beväpning, KSI, hejochhåverksamhet i Ryssland... är spekulationer. Och som vi alla vet så är "assumption the mother of all fuckups". Det jag vill säga att ämnet är ganska meningslöst att diskutera, för de som A) vet något kommer inte att säga det och de som B) inte vet något kommer att skapa något ur sin egen mytbild av ämnet som de tror kan vara riktigt. Men men, jag kan ha fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Predator Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Men är det så att regeringen har koll på allting vad MUST gör? Det vore smartare om de inte hade det så att de kunde skylla på att de inte kände till något ifall en spion operation skulle gå åt pipan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Den frågan kan jag inte svara på. Men det beror på att jag 1) inte är medlem av regeringen och 2) att jag inte tillhör MUST (och hade jag gjort det hade svaret varit detsamma). Är det bra att ha en organisation utan insyn i en demokratisk stat? USA har väl lidit av det både med CIA och NSA förr i tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Ehh, Anders. Visst kan jag gå med på att det är rätt många antaganden här men KSI existerar officiellt. MUSTs PR-gubbe har sagt det vid något/några tillfällen. Att de bedriver underrättelseverksamhet utomlands är också officiellt. Ärligt talat, om man vill få ett hum om hur "spioner" opererar ska man nog läsa romaner av John le Carré och Frederick Forsyth tex. Inte hela sanningen men man får ett hum som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Att Fu Joh: Måste be dig att källhänvisa de uppgifterna. Jag tror inte att någon skulle erkänna en sådan sak offentligt. MUST arbetar mot utlandet, det har vi fastställt. SÄPO inom landet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Predator Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Vad står MUST för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Källhänvisning följer: http://forsvar.regeringen.se/propositioner...df/sou99_37.pdf Detta är ett officiellt regeringsdokument som avhandlar underrättelseverksamheten i Sverige. KSI nämns flera gånger. Titta i "Vissa förkortningar och begreppsförklaringar", Sektion 9, Sammanfattningen osv. Om KSI i sammanfattningen: "I MUST ingår KSI (Kontoret för Särskild Inhämtning) med uppgift att hämta in information genom förfaringssätt som inte ankommer på andra underrättelseorgan att använda" Detta säger då klart och tydligt att det är underrättelseverksamhet KSI ängnar sig åt. Eftersom det sedan IB affären (KSI:s föregångare för övrigt) är förbjudet enligt lag att utföra underrättelseverksamhet i Sverige så måste det vara utomlands. Annars erkänner regeringen ett allvarligt lagbrott i en officiell proposition Ergo: KSI existerar officiellt och det sysslar med underrättelseverksamhet utomlands officiellt. Det en smula osäkrare (inofficiellt): Man kan också klart och tydligt ana i formuleringen att det är väldigt speciella metoder det handlar om, ja tom namnet säger ju så. Det i princip alla analytiker är överens om är att KSI bedriver "offensiv" verksamhet utomlands, dvs med "spioner". Nöjd så eller vill du ha ytterligare källhänvisningar? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 MUST = Militära Underrättelse och SäkerhetsTjänsten ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted June 3, 2002 Report Share Posted June 3, 2002 Att: Fu Joh Nädå, det var en bra källhänvisning. Du noterade det som var mest intressant... och vad var det? Jo, att KSI sysslar med egentligen sånt övriga delar inte gör. Vad är då det? Tja, fritt för spekulation egentligen. Din och analytikernas gissning ligger nog ganska nära sanningen. (Akta dig bara så det inte blir FÖR nära, vi gillar ju dina inlägg på forumet ;) ) /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted June 3, 2002 Report Share Posted June 3, 2002 I Hamilton böckerna så förekommer SSI, sektionen för särskild inhämtning(om jag inte minns fel). Är det en av Guillous "omskrivningar" för KSI? ex: Ulf Samuelsson= Samuel Ulfsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted June 3, 2002 Report Share Posted June 3, 2002 Att: Carl Jo. (Pinsamt nära ett SJ -02 inlägg det där?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 3, 2002 Report Share Posted June 3, 2002 Carl: Ännu mera specifikt är SSI det som KSI hette förut. Dvs Sektionen för Särskild Inhämtning. Sen verkar det som någon kom på att Statens Strålskydds Institut redan hade paxat den förkortningen så man måste byta. Min teori i alla fall. ;) Guillou bytte namn på det när det riktiga SSI bytte namn så i den sista boken nämns KSI istället. I de första böckerna benämnde han det OP-5 precis som det hette i verkligheten då. Jag avvaktar bara nästa namnbyte, de verkar populära. Anders: Jo, men så länge jag håller mig till det andra har sagt offentligt före mig klarar jag mig nog. Dessutom så är de nog rätt osmarta om de erkänner att jag har rätt genom att åtala mig eller dylikt. Det är ju faktiskt bara gissningar eftersom jag inte har haft något med MUST att göra någon gång. Heller inte pratat med någon som har det (såvitt jag vet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Predator Posted June 3, 2002 Report Share Posted June 3, 2002 Det vore smart av dem att åtala någon som spridit info om verksamheterna men som är felaktiga. Då tror fienden att uppgifterna är sanna, vilket de inte är. Visst är jag ett geni. Kanske kan få jobb på KSI om de ser den här idén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl Posted June 5, 2002 Report Share Posted June 5, 2002 Det går i Sverige inta att åtala någon för spekulationer rörande MUST så länge det är uppenbart att det är gissningar. Det är endast om du spritt information till främmande makt och hävdat att den är sann som du kan åtalas. Det vill säga:, Om du säljer falsk information till en agent så åker du dit lika hårt som om du sålt riktig information. För övrigt råder det lite begreppsförvirring här: Underrättelseverksamhet: Informationsinhämtning/sammanställning av för FM intressant information. Spionage: Att för främmande makt avslöja hemlig information eller information som i främmande makts händer kan vara till men för eget land. Spion: Den som tillskansar sig material eller information i syfte att delge främmande makt. Agent: Den som har kontakt med spionen. Även agenten är spion om han elelr hon befinner sig i landet informationen kommer ifrån. Olaga bafattning med hemlig handling: Att skaffa sig, eller att försöka skaffa sig tillgång till information som om den avsläjades skulle vara till men för rikets säkerhet. Notera att man alltså kan dömas till många år i fängelse bara för att ha FÖRSÖKT ta reda på något hemligt av ren nyfikenhet. Bra att komma ihåg. Det är i Sverige förbjudet för privatpersoner och privata organisationer att ägna sig åt underrättelseverksamhet. De som är mest kända av de myndigheter som sysslar med det är SÄPO. RiksKrim, MUST, FRA, och en del andra avdelningar inom polisen. Spekulation: Att skicka agenter utomlands har Sverige troligen inte gjort sedan Baltfiaskot på sextiotalet (femtiotalet?). Jag gissar att vi har mer än tillräckligt av signalspaning för att kunna byta material med de som har länder lite längre bort härifrån som är intresserade av baltområdet och inga skrupler mot att skicka in agenter. Mvh David (Notera att ovanstående är öppen information och att FOI inte har med mina inlägg att göra. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted June 5, 2002 Report Share Posted June 5, 2002 Jag har en gammal kursare från Uppsala som gjorde lumpen och blev reservare und.skolan på F16 (dom med ugglan som symbol). När han var klar med sina universitetsstudier (fil.mag. i nationalekonomi) blev han handplockad att vara en del av den grupp experter som UD skickade till Ryssland för att vara till stöd att utveckla ett nytt skattesystem, statliga budgeteringssytem och ekonomistyrning. Vad som var märkligt är att han blev handplockad UTAN att ha någon arbetslivserfarenhet. Hans jobb ger honom och hans kollegor mycket god inblick i landets ekonomi, prognoser etc. Personligen så tror jag inte att det var en tillfällighet att han fick jobbet, med tanke på utbildning och krigsplacering. Å andra sidan är det inget man frågar om eller han vill prata om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Jo, men sådant är ju legitim und-verksamhet. Det gör ju alla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 det där med ugglan som symbol är att han ligger som underrättelse assistent inom flygvpanet (om det var under värnplikten) dom officerar jag har pratat med säger att man som den rollen ska "briefa" till exemple piloter innan dom flyger ut på uppdrag, och ska därför ha koll på massa om olika länders försvars styrkor och sådant för att kunna ge en så bra bild om vad som kan hända med tanke på hur mycke dessa killarna/tjejerna ska plugga in om olika länder är det självfallet ett bra ställe att ta ifrån för underrättelse uppdrag. Från det officiala hållet när man söker till MUST finns det 3 "grenar". Tolk/förhörsledare där man måste vara en jävel på språk, underrättelse inom armén där man måste kunna en massa data.. och flygpvapnet.. där man bör kunna hur flyg fungerar men det gäller mest vara "trevlig".. kan man tänka sig att det blir armén som står för det tekniska, dvs datorer och sådat, och flyg den delen som kanske verkar i utlandet.. har själv sök till MUST.. utan ha någon större aning vad som väntar förutom en massa plugg.. annars blir det sambandschef i skövde.. lite tråkigt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle no1 Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 GranQ: Du menar väl inte MUST utan FM UndSäkC? (Försvarsmaktens Underrättelse och Säkerhetscentrum) Om vi snackar värnplikt vill säga. MUST söker upp dig, inte tvärtom. Jag rycker in som FV undass den 1 Juli på K3, där vi är i 8 veckor innan vi kommer till UndSäkC i Uppsala. Det finns civila anställda på MUST också, men dom har specialkompetens inom sitt områden. Om man ska bli officer inom underrättelsetjänsten i Sverige idag så krävs det i stort sätt att man gjort värnplikt på UndSäkC eller genomgått utbildning där i efterhand som officer. Om man sedan sköter sig väl och ser till att bli "attraktiv" för MUST finns det chans att dem söker upp dig angående en anställning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 sorry.. blandade väl ihop allt.. hur gick det till när du kom in, jag ska få reda på det i december och om det behövs så blir det extra mönstring i jan.. vill veta allt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Ursäkta mig angående det där om att sverige ej haft spioner sedan 50 talet eller 60-talet i balkan är nonsens såvitt jag vet. Så sent som för några år seda åkte någon ditt vilken sålde information till sverige eller ngt liknande. Det var i alla fall en spionaffär angående ryssland i vilken sverige var inblandad, dock nekade sverige som alla länder brukar göra utav rutin när de upptäcks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts