Guest Dreaden Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 :( Vad har ni för tips till mig det finns ju hur många linjer/program som helst där ute vad ska man välja? Jag blir galen ska välja typ í januari och jag vet inte vad jag ska bli eller så? Vad har ni för tips till mig vad har ni själva gått för linje?
Fu Dahlberg Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Jag gick personligen Natur/teknisk och är nöjd, men allt är givetvis olika för olika personer... Ta istället reda på vad du vill göra i framtiden, och utgå därifrån...
Larsleo Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Hotell och resturang såklart... Jag HR stenhård linje
APC-mannen Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Förstår att det är skitsvårt att välja, när man är 15 år vet man ju inte alltid vad man vill göra i framtiden. Jag visste inte det i alla fall och gick 4-årig teknisk. Det var helt fel... Skulle nog hellre gått samhäll eller nåt liknande istället.
Guest Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 värt att tänka på är att går du Naturvetenskaplig linje kan du egentligen inget när du kommer ut. Du måste läsa vidare på högskola. Så har du tänkt plugga vidare är natur eller sam bra val. om du däremot redan nu är säker på att du INTE vill läsa vidare borde du kanske satsa på nån yrkesutbildning
Guest Mozza Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Hittade ett test, här. Gick själv naturteknisk, det var helt okej överlag. Vill man läsa vidare är det en bra grund.
Ingbat/I19 Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Själv hade jag siktet inställt på en civilingenjörsutbilding redan när jag gick i nian. Gick därför natur på gymnasiet. Det var helt okej tycker jag, man får dessutom en ganska bred grund för att studera vidare inom andra områden. Nu är siktet omställt på YOP, men om jag kommer in kan bara framtiden utvisa.
peter-- Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Jag gick natur med inriktningen "Matte/Data". Valde enbart den inriktningen för att slippa Kemi B och Biologi B, fick iofs alla mattekurser "på köpet". Under skoltiden hatade jag mig själv för att jag inte valde samhäll istället. Men nu såhär efter är jag faktiskt glad att jag gick natur, visst var det jobbigt men det känns som att de ämnena passade mig bättre. Som någon annan skrev innan så "måste" man ju plugga vidare efter samhäll och natur. Tänk på det innan du bestämmer dig. Peter edit: Skriver som en kråka
Syster Håkan Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Bli en Usk, GÅ VÅRD! Jobb direkt när du slutar.
Delta Golf Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Läste natur/natur...men såhär i efterhand skulle jag nog ha valt sam/ek istället....ångrar dock inte mitt val, men skulle inte välja samma sak igen. //DG
Larsleo Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Jobb direkt när du slutar. tsss...har väl vi H&R med B)
Syster Håkan Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Jobb direkt när du slutar. tsss...har väl vi H&R med B) Vårat är för livet, samt andras liv där med :P
Runningback Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Går sista året på ett IT-gymnasium, trivs mycket bra! Data är ett ämne i samhället som alltid kommer att finnas, alltid bra att ha kunskaper inom området. Annars funkar någon "neutral" linje också som Sammhäll, du kan ju plugga vidare efter gymnasiet.
Larss0n Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Det är oerhört svårt att veta vad man vill pyssla med när man blir äldre. Själv läser jag skogsbruk och trivs väldigt bra, då det är mycket praktik och sen har jag alltid gillat att jobba med kroppen. Har både möjlighet till jobb direkt efter gymnasiet, då det är brist på folk inom skogsbruket i Sverige idag och även möjlighet att läsa vidare på Naturbrukshögskola, till bl.a skogsmästare. Mitt råd till dig är att ransaka dig själv, fråga dig själv vad Du är intresserad av. Lycka till!
jed Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Jag läste teknisk med elektronik inriktning, eftersom jag hade siktet inställt på högskola efter gymnasiet. Vill du läsa vidare så är teknisk/natur det naturliga valet (anser jag) om du vill läsa en teknisk utbildning (ingenjörprogram och uppåt) Eller som vår klassförestånadare (svenska och historialärare) sa "Gå SAM, bli tre år äldre", med andra ord, du har tappat tre år av ditt liv... Men du måste fundera på vad du vill göra med ditt liv, vill du läsa på universitet så ska du läsa teknisk/natur (om du vill läsa ekonomi så läs ekonomisk linje), vill du inte läsa mer, välj en yrkesutbildning. Ingen annan kan göra det valet åt dig! Lycka till!
Fk Satan Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Vill du ha bra betyg relativt enkelt är det sam/sam som gäller, sedan kan man alltid läsa ett basår. Detta tankesätt gäller för samtliga gymnasieprogam. Läs det du tycker verkar kul och intressant. Därefter kan man alltid läsa ett basår ifall man ska läsa vidare på högskola, och inte har behörighet att läsa det man vill. Jag läste T och tyckte det var kul. men i efterhand så skulle jag ha valt sam/sam och därefter ett basår ifall man läser för betygetsskull. Men jag gjorde hlgskoleprovet och efter det så kom jag in på det jag ville läsa
kronvrak Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Men du måste fundera på vad du vill göra med ditt liv, vill du läsa på universitet så ska du läsa teknisk/natur (om du vill läsa ekonomi så läs ekonomisk linje), vill du inte läsa mer, välj en yrkesutbildning.Ingen annan kan göra det valet åt dig! Lycka till! Jag skulle nog i alla fall rekommendera natur till någon som ska läsa ekonomi på högskolenivå, matematiken är inte helt fel att ha redan innan man börjar plugga och ekonomikunskaperna är lättare att ta till sig i högskoletempo än matematik. Sen går det ju oftast att välja ganska många ekonomikurser även när man går natur eller teknik.
Cinnes Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Jag valde natur för att jag inte visste vad jag ville göra med mitt liv efter gynasiet. Iochmed att jag gick natur kan jag idag välja de flesta högskoleutbildningar (d.v.s. om jag hade klarat matte E). Det enda jag ångrar med att ha läst natur är att jag valde till för mycket matte. annars är jag nöjd. kan tillägas att jag för ovanlighetens skulle gick natur/miljö.
jed Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Jo, matten är betydligt enklare på sam/hum/ekonmisk linje (eller program eller vad det heter nuförtiden). T/N är en god grund att stå på i vilket fall!
The_mistaken Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Välj någon linje där det finns jobb efteråt som tex HR, bygg,vård eller dylikt så slipper du förhoppningsvis hamna i arbetslöshets träsket
Guest Dreaden Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Ok det har börjar öppna massa lite fria gymnasier lite här och var har jag hört. Not gymnasium säkerhetsgymnasiet typ och spräng ämnes gymnasiet lite skumma utbilningar tycker jag
Mr_mEtZ Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Om du vill plugga vidare så ger Natur den överlägset bredaste grunden. Men annars så kan ju en yrkes utb var bra. Beror helt på ditt intresse. Går själv natur med Musik inrikting helt OK
Axelsson G Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Jag ska ta SamSam eller SamSpråk. Men jag vet inte vilket av dom än...
Lindeberg Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Skolan på min hemort har börjat med ett räddningsprogram, för de som är intresserade av polis-brandkår-ambulans etc. Ett lätt val för mig, om den linjen fanns då. Naturvetenskap/natur blev det istället. Valde det för att jag då inte visste vad jag skulle göra i framtiden.
Larsleo Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Vårat är för livet, samt andras liv där med :P ok.. touche´ 1-0 till syster håkan
Värjan Skämtar Intet Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 jag går andra året på sam/sam gick första i natur men jag hade problem med matten så det var kämpigt. jag ångrar bytet då naturare är mer kompetenta att umgås med och dyl. men som sagt, hur hade matten gått? gäller att klura noga, annars är ju både sam å natur bra linjer för de ger breda baser att gå på. /värjan EDIT: slant med fingrarna
Fk Bodin Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Gick Natur-tekniskt och trivdes skitbra, dock så ser världen lite anorlunda ut utanför skolans väggar. Helt plötsligt ville man inte längre läsa mer, asså högskola, och då har samhället inte så mycket att erbjuda. Kom ihåg att det finns en 40% arbetslöshet bland ungdommar i 19-25-års åldern. Väljer man en mer praktiskt linje så är det nog bättre att utbilda sig efter hand inom ett yrke. Att dock medialinjen finns kvar är ett stort mysterium för mig, hur många mediajobb finns tillgängliga idag. Cirka 3% av medieeleverna får ett jobb inom den branchen.
Syster Håkan Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Vårat är för livet, samt andras liv där med :P ok.. touche´ 1-0 till syster håkan I en anan match så möts vi i gen B)
Vysotskij Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Om du inte vet vad du vill bli rekommenderar jag sam eller natur. Tycker du att det verkar skitsegt att plugga lika mycket teori som i grundskolan så välj en yrkeslinje som leder till ett riktigt yrke (inte något 'inom media eller så'). Se bara till att du sköter skolan ordentligt. Mycket få har ångrat att de satsade på skolan. Väljer du något teoretiskt och har mer funderingar om högskola och så, skriv gärna PM.
nsky_517 Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 SKRÄMMANDE att ingen har nämt bernadotte gymnasiet! inriktningen är uniforms yrken. hade sökt detta om det fanns i Göteborg när jag gjorde gymnasiet. läs mer HÄR
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.