Jump to content

Den kontrollanten fick se licens??


SBP

Recommended Posts

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Klart otaktiskt... men att dom fortfarande skriver

en pejling tydde på att det fanns en tv utan licens i lägenheten.

Det går inte att pejla en tv... Däremot går det att kolla vilka som inte betalt tv-licens och göra stickprov... Kankse därför Licensfarbrorn är i Studentbostadsområdet här i skövde 5-6 ggr om året :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så vidare klyftigt att bete sig på det sättet mot en tjänsteman  :baskerHV:

Är verkligen TV-kontrollanterna tjänstemän (i "hot mot tjänsteman" bemärkelsen) nu när Radiotjänst är ett "vanligt" bolag, eller är deras status likvärdig med vilken annan dörrförsäljare som helst?

Link to comment
Share on other sites

Klart otaktiskt... men att dom fortfarande skriver
en pejling tydde på att det fanns en tv utan licens i lägenheten.

Det går inte att pejla en tv... Däremot går det att kolla vilka som inte betalt tv-licens och göra stickprov... Kankse därför Licensfarbrorn är i Studentbostadsområdet här i skövde 5-6 ggr om året :D

Det är sant att det inte går att pejla in en tv-mottagare, men det finns sätt att kontrollera om det finns någon tv inkopplad i ett antennuttag. En förutsättning är dock att tv:n är på. Detta helt enkelt genom att mäta motståndet i antennkablarna.

 

Nu tror jag inte att Radiotjänst gör på detta sätt utan troligare är stickprovsmetoden. Jag ville bara påvisa att det är möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Det är sant att det inte går att pejla in en tv-mottagare, men det finns sätt att kontrollera om det finns någon tv inkopplad i ett antennuttag. En förutsättning är dock att tv:n är på. Detta helt enkelt genom att mäta motståndet i antennkablarna.

Borde inte en förutsättning för man på detta sätt ska kunna påvisa att det finns en TV i en viss lägenhet vara att det går en separat antennkabel till varje lägenhet? Är det någon som vet hur dessa kablar vanligtvis är dragna?

Link to comment
Share on other sites

Kankse därför Licensfarbrorn är i Studentbostadsområdet här i skövde 5-6 ggr om året

Hehe, det var precis samma sak i Örebro...när licensbylingen kommer så icq'as uppgiften ut fortast tänkbart och ingen öppnar helt enkelt dörren till korren/huset..

 

"Har jag hört", kanske jag ska tillägga. B)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det var precis samma sak i Örebro...när licensbylingen kommer så icq'as uppgiften ut fortast tänkbart och ingen öppnar helt enkelt dörren till korren/huset..

Det hände även i Växjö igår... ICQ'n gick varm ett tag...

 

Men jag har inget att vara orolig för... :D

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju i och för sig kanske tänka sig att BETALA licensen, så slipper man ju allt klabb med inspektioner och razzior. Fast å andra sidan kanske man inte anser att SVT håller godtagbar standard på sina program....

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju i och för sig kanske tänka sig att BETALA licensen, så slipper man ju allt klabb med inspektioner och razzior. Fast å andra sidan kanske man inte anser att SVT håller godtagbar standard på sina program....

Lite allmäna reflektioner: Det kan även hända att man tycker att TV-produktion absolut inte hör till statens uppgifter och att det inte skadar någon att protestera mot detta i form av civil olydnad genom att inte betala TV-licens. Det är rätt så absurt att man ska tvingas betala TV-licens även om man enbart tittar på andra kanaler än de statliga. Det är ungefär som om man tvingades betala pengar till Volvo trots att man köpt en SAAB. Det kan även hända att man tycker att ett, som jag förstått det, privat bolag som Radiotjänst inte ska få använda statens våldsmonopol för att hota och trakassera folk som inte vill köpa deras produkter. Så som Radiotjänst fungerar i dag är i mina ögon inte mycket bättre än det "beskydd" man kan köpa av diverse ljusskygga organisationer om man t.ex. är i krogbranschen; Betala eller vi trakasserar dig och hotar dig med våld om du inte gör som vi säger.

Link to comment
Share on other sites

Man kan också, i likhet med mig, tycka att det är bra att det finns en statlig radio/tv som ser till att vi får public service och kan bli inkallade i händelse av krig eller katastrof.

 

Att den sen betalas med licens istället för skatt tycker jag är lite onödigt, men syftet är att den ska ha en egen intäktskälla och inte vara helt beroende av den politiska makt den ska granska. Den måste finansieras på något sätt. Betalar inte jag min licens får ni betala mer skatt eller skjuta mindre ksp.

 

(Och våld mot en Citymailbrevbärare är inte mycket bättre än mot en postanställd...)

Link to comment
Share on other sites

Man kan också, i likhet med mig, tycka att det är bra att det finns en statlig radio/tv som ser till att vi får public service och kan bli inkallade i händelse av krig eller katastrof.

 

I händelse av krig eller katastrof så ser jag inga skäl för varför staten inte skulle kunna tvinga kommersiella bolag att sända vad staten beordrar dem att sända i fråga om mobiliseringsmeddelanden och dylikt. Vad gäller övriga sändningar i krig eller vid katastrof så dyker frågan om censur upp. Ska de kommersiella kanalerna få sända fritt även om det skadar det psykologiska försvaret enligt det senares egen mening? Hur ska de statliga kanalernas sändningar styras i händelse av krig eller katastrof? Ska allmänheten få veta den "råa nakna sanningen", eller ska det mörkläggas och ljugas om de som bestämmer anser att det är för "allmänhetens bästa"? Om du vill ha statliga TV- och radiokanaler, vill du då även ha statliga dagstidningar? Varför inte låta folk själva vilken information de vill betala för, istället för att tvinga dem köpa viss information via skatten? Något motsägelsefullt så vill jag dock ge mer pengar till biblioteken här i landet. Jag kan se ett public service värde i statliga media, men jag anser att nackdelarna uppväger fördelarna.

 

(Och våld mot en Citymailbrevbärare är inte mycket bättre än mot en postanställd...)

 

Jag instämmer i ovanstående och menade med mitt tidigare inlägg bara att belysa frågan om fallets rent juridiska status.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom SVT inte sysslar med mer public service än vad t.ex. TV4 gör så klarar vi oss alldeles utmärkt utan den.

 

SVT är en relik från förr. Varför skall jag tvingas betala för att program som Robinsson fast jag inte har ett dugg intresse av att titta på det? Eller ännu värre program som Dallas där vi inte ens skapar arbetstillfälle i vårat eget land.

 

Sist så behöver man väl inte släppa in radio tv tjänst i lägenheten? De har väl ingen rätt snoka omkring i ditt hem?

Link to comment
Share on other sites

Tydligen rörde det sig om en soft airgun

 

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_6538334.asp

 

Det är inte så vidare klyftigt att bete sig på det sättet mot en tjänsteman  :baskerHV:

 

Det finns en licens han nog aldrig kommer att få: vapenlicens.

Om han inte uttryckligen hotat någon så har han väl inte gjort något fel. Han kanske bara var på väg med sitt vapen till köket för att göra rent det.

 

Tjänsteman lär ju inte kontrollanten varit heller, i regel är det en granne som arbetar som angivare. Grannen får några kronor för varje ny licens som han lyckas skapa, granne får listor på vilka i huset som "inte har tv". Dom jobbar så radiotjänst, likt securitate eller stasi om man så vill.

 

Mitt hem är mig borg.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Public servicen med att kalla in folk vid krig kan vi ju vänta med i 10 år då det det inte kommer bli krig på 10år. För att då optimera vår budeget så kan ju vi vanliga medborgare agera som våra folkvalda och helt enkelt inte betala för den tjänsten och beredskapen när vi så behöver den. Alltså lösa en licens för 1 dag när vi behöver sen inkallelse meddelandet. :baskerHV:

 

Vad gäller tv-licens tycker även jag att det är ett sjukt system.

Det går dock inte att jämföra med att betala för en annan bil men lite närmare är väl att jag alla skulle ta en licensavgift från alla hushåll för SoldF.com som har erforderlig utrustning tvingas betala för den, även om de inte gillar innehållet eller ens besöker den. Dessutom gäller detta bara svenska medborgare. De som surfar in från utlandet får göra det gratis.

Hur skall man då kunna påvisa sitt missöje? SVT olika konsument program brukar ju föreslå att man skall bojkota produkter man ogillar. det är lite svårare att påverka programutbudet på SVT. Antingen görs det program för en mycket smal målgrupp som ingen gillar eller så görs program som blir populära och är då enligt vissa på tok för populistiska. Låt de som gillar programmen betala för dem.

Pay Per view är inte så dumt.

Link to comment
Share on other sites

Sist så behöver man väl inte släppa in radio tv tjänst i lägenheten? De har väl ingen rätt snoka omkring i ditt hem?

Jag brukar stänga dörren direkt efter att personen identifierat sig som kontrollant från Radiotjänst. Du har enligt lag ingen skyldighet att prata med dem eller släppa in dem så länge de inte kommer med polis och de rätta papperen. Jag har precis vunnit en strid mot Radiotjänst, så jag kan ge ett exempel på hur det kan gå till att bråka med dem:

 

1. När jag bodde i studentlägenhet så fick jag besök av Radiotjänst ungefär en gång i kvartalet. Jag hade ingen TV och störde mig därför rejält på att få min studiero förstörd en gång i kvartalet av deras kontrollanter. Jag stängde därför dörren i ansiktet på deras kontrollanter.

 

2. I februari i år så fick jag ett brev från dem där de skrev att deras kontrollant hört en TV när hon besökte mig och att jag därför skulle betala TV-licens. Bifogat var en kopia på ett handskrivet brev från kontrollanten där hon skrev att jag varit "otrevlig" och stängt dörren direkt varje gång hon besökt mig.

 

3. Jag skrev till Radiotjänst och förklarade att jag inte hade en TV, att jag haft musik på vid kontrollantens besök, att jag enligt lag inte gjort mig skyldig till något brott genom att inte prata med deras kontrollant, och att jag störde mig rejält på deras återkommande trakasserier. Jag skrev dessutom att deras kontrollant påstått att hon *hört* en TV hos mig, att detta kan ha orsakats av musiken och att hon i skrift medgivit att hon tycker illa om mig. Förutom missförstånd så kunde därför inte ett hämndmotiv inte uteslutas som skäl till hennes anmälan. Jag krävde att de drog tillbaka sina ekonomiska krav på mig och anmärkte även allmänt på sättet de bedriver sin verksamhet på.

 

4. Inget hände och jag trodde saken var ur världen. Jag flyttade under sommaren till en ny lägenhet.

 

5. Jag fick i höst ett brev från Kronofogdemyndigheten med ett krav från Radiotjänst på TV-avgift från februari. Jag ringde till Radiotjänst och frågade vad som är i görningen. De sade att de skickat ett brev till mig där de skrivit att de inte gått med på min "bestridan" (ja, det heter så) i punkt 3. Jag sade att jag inte fått detta brev och att skälet kunde vara min flytt. Jag sade att eftersom jag inte hört mer från dem, så hade jag trott saken var ur världen. Jag frågade om de kunde skicka papperet på nytt. De lovade att göra det. Jag ringde till Kronofogdemyndigheten och ordnade uppskov med betalningen eftersom jag inte tänkte betala. Jag meddelade Kronofogdemyndigheten att jag var beredd att gå upp i rätten om det behövdes för att häva Radiotjänsts beslut.

 

6. Jag fick efter en vecka brevet från Radiotjänst. Det var en kopia. Sidan där det står hur man "överklagar" deras beslut var inte kopierad. Jag skret ett vanligt brev till dem där jag upprepade vad jag skrivit i brevet i punkt 3.

 

7. Jag ringde till Radiotjänst efter ungefär en vecka och hörde hur det gick med ärendet. De hade inte börjat behandla det. Jag frågade vad jag skulle göra, då Kronofogdemyndigheten börjat hota med utmätning då det hela drog ut på tiden. Hon jag pratade med hade inget svar. Jag ringde till Kronofogdemyndigheten och fick ytterligare uppskov med betalningen. Jag ringde till Radiotjänst på nytt. Jag frågade om jag får prata med en av deras jurister. Det fick jag inte. Jag frågade när de tänkte börja behandla ärendet med tanke på de hade skickat Kronofogden på mig. Hon jag pratade med sade att hon skulle markera ärendet så att det behandlas fort. Jag ringde till Kronofogdemyndigheten och meddelade detta. Jag skrev, efter tips från Kronofogdemyndigheten, ett brev till Radiotjänst där jag sade upp det avtal om TV-innehav jag aldrig ingått, så att min skuld inte skulle öka mer om det hela drog ut på tiden.

 

8. Jag fick efter fem dagar ett brev från Radiotjänst där det stod att "Vi mottog i februari en anmälan om TV-innehav. Denna anmälan har visat sig vara felaktig.". De skrev även att de dragit tillbaka sina ekonomiska krav på mig och att de meddelat detta till Kronofogdemyndigheten. Jag ringde till Kronofogdemyndigheten, bekräftade detta och tackade min handläggare för att de varit väldigt hjälpsamma och proffisionella.

 

9. Nu sitter jag och väntar på att Radiotjänst kontrollant åter ska komma och förstöra min läsro och störa min hemfrid fyra gånger per år resten av mitt liv som straff för att jag inte vill köpa deras produkt. :((:baskerHV:

 

Edit: I brevet i punkt 7 så skrev jag även att jag tänkte kontakta Konsumentombudsmannen angående det sätt på vilket Radiotjänst bedriver sin verksamhet i allmänhet, och mitt eget specifika ärende i synnerhet. Jag vet inte om detta eventuellt kan ha snabbat upp dem något.

Link to comment
Share on other sites

Har haft ungefär samma problem men i mitt fall så handlade det om en avanmälan om TV-innehav (låter som man sysslar med knark eller nåt).

Hade TV och gjorde mig av med den, anmälde detta till radiotjänst via brev och försvann ur landet på obestämd tid och obestämd adress.

Flyttar hem efter en längre tidsperiod och ska först och främst skaffa ett hyreskontrakt, total tvärnit eftersom jag har en betalningsanmärkning?!?!

Detta beroende på diverse obetalda tv-licenser enligt kronofogden.

Ringer till Radiotjänst och frågar vad som menas med detta, enligt dom så har jag inte avanmält tv-innehav och är därför skyldig att betala. Jag blir ju förbannad och hävdar bestämt att jag avanmält via brev och dom blånekar, efter många hårda ord från min sida så kryper det fram att man ska använda baksidan av deras faktura för att göra detta, varför man inte kan göra det med ett vanligt maskinskrivet papper har jag fortfarande inte fått svar på.

 

Men efter år av käbbel och tonvis med papper skickade till diverse instanser så gick dom slutligen med på att stryka min skuld, ibland är det tur att man har en styvfar som är advokat. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Intressanta historier, men varför begära uppskov hos Kronofogden?

 

Om man får ett krav som man anser är felaktigt, så ska man bestrida det, inte be om att få betala senare.

 

Bestrider du kravet (dvs du säger att det inte finns någon grund för deras krav på dig) så ligger bollen alltid hos fodringsägaren, i detta fall Radiotjänst.

 

Deras enda val i det läget är att lägga ner ärendet eller gå vidare till tingsrätten.

 

.

Link to comment
Share on other sites

Intressanta historier, men varför begära uppskov hos Kronofogden?

 

Om man får ett krav som man anser är felaktigt, så ska man bestrida det, inte be om att få betala senare.

 

Bestrider du kravet (dvs du säger att det inte finns någon grund för deras krav på dig) så ligger bollen alltid hos fodringsägaren, i detta fall Radiotjänst.

 

Deras enda val i det läget är att lägga ner ärendet eller gå vidare till tingsrätten.

 

.

Jag var/är inte helt insatt i reglerna kring detta och frågade därför Kronofogdemyndigheten vad jag skulle göra under mitt första samtal med dem. Då sa de att jag kunde få uppskov med skulden tills jag rett ut sakerna med Radiotjänst. Det lät ok för min del och jag visste inte att det fanns andra alternativ. Kronofogdemyndigheten var allmänt väldigt trevliga, förstående och hjälpsamma, något som jag fördomsfullt nog absolut inte förväntat mig.

 

Så som jag förstått att systemet kring Radiotjänst fungerar, så måste du först "bestrida" Radiotjänsts beslut. Radiotjänst beslutar då om de godtar din "bestridan". Om de inte gör det, så kan du "överklaga" deras beslut. Om Radiotjänst inte godtar denna "överklagan", så kan du på nytt överklaga deras beslut. Denna andra överklagan skickas av Radiotjänst vidare till tingsrätten någonstans uppe i de norra delarna av landet. Lagarna/reglerna kring detta säger alltså att de två första besluten fattas av Radiotjänst, och först därefter går ärendet upp i tingsrätt.

Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det har vi två företeelser här i riket som jag ögonaböj kommer att upplösa den dag jag kommer till makten: Radiotjänst och CSN!

Jag kommer inte direkt att fälla tårar av blod om du även inför ett förbud mot dörrförsäljning, tomglastiggeri vid dörren (ni som bott i studentbostad vet kanske vad jag menar...), telefonförsäljning och marknadsundersökningar via telefon. Om någon vill tillåta dessa företeelser, så vill jag ställa några frågor till denna person; Hur många telefonsamtal och hembesök är ni beredda att acceptera per dag, vilka ska få göra dem och vilka ska bestämma detta. Jag tror få personer skulle acceptera tio telefonsamtal och fem påringningar på dörren varje kväll av påstridiga försäljare. Det enda alternativet i mina ögon är att förbjuda dem helt i hemfridens namn.

Link to comment
Share on other sites

... tomglastiggeri vid dörren (ni som bott i studentbostad vet kanske vad jag menar...)...

Bästa skylt jag sett i korridoren bredvid min när jag pluggade

 

"Nej vi har inga tomglas...

 

 

...men vi äter barn!"

 

De slapp dryga glin, de kom till oss i stället.

 

Adam tog hand om ungarna genom att bjuda in dem, visa vår städskrubb (fylld med burkar till ett värde av ca 8-900kr), sen dra igen dörren med orden "Men de får inte ni!" och sen slängde han ut dem utan vidare cermonier...

 

Efter det slapp vi ungarna ett bra tag ,O

När de började leka med porttelefonerna, så hällde vi en spann vatten över huvudet på de.

Funkade rätt bra med tanke på att vattnet var 3-4 grader varmt och det var i slutet på november.

 

En gång kom det en tv-kontrollant och ville komma in, svaret från Adam blev "Skojar du eller?!" sen drog han igen dörren igen.

Japp, han var bra på det där!

 

Ragulin: du har min röst om du lovar att planera långsiktigt för FM och minst frysa anslagen på nuvarande nivå :)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jo mot telefonförsäljning finns det ett mycket smidigt sätt.

Vart helt vansinnig ett tag på alla som skulle kränga DN, försäkringar och annat junk mitt i maten motsv.

 

Gå in på http://www.nix.nu/

1. Ring nummret och knappa in ditt telnr.

2. Du får sedan ett brev med en kod i brevlådan

3. Ring upp nummer och bekräfta med kod.

Klart.

 

Alla seriösa teleförsäljare kollar mot NIX-registret. Ringer någon ändå så är det bara att påpeka att Du minsann är med i NIX och att de skall kolla med NIX innan. Det brukar räcka för att de skall dra örona åt sig och be om ursäkt. Räcker inte det kan fråga vilken firma de ringer från, etc.

 

OBS företag där du redan är kund kan fortsätta ringa. Men du kan alltid kräva att de skall radera dig i deras register om det tex bara var en enkel beställning för flera år sedan etc .

Link to comment
Share on other sites

Det är fullt möjligt att pejla in TV-apparater; det sitter en liten pryl i som skickar ut radiovågor som kan fångas upp eller något - i alla fall i alla apparater sålda i England - men som David Gunson sa: "There's no need to worry, since there are only abobut four vans in the Midlands with spinning roofracks, but airfields... they're difficult to hide."

 

I Storbritannien måste man köpa licens om man tar emot signaler på TV, TVkort i datorn, VCR, o dyl. Hemma i Skottland har vi en TV och en video, men ingen antenn. Vi har dessutom två till fastigheter som vi hyr ut. En gång i kvartalet får alla tre husen ett brev från den charmerande TV Licensing Authority; det senaste var modell mindre artig, och inneholl något i stil med att "Vi vet att du använder TV, och om du inte ger oss pengar NU kommer våra 'enforcement officers' med Farbror Blå. Om du inte använder TV, förklara varför."

 

Vi blev lite sura, så nu håller jag på att se hur vi kan bli av med dem - dock har vi sagt åt dem att vi kommer att skicka en räkning för tiden det tar att besvara alla dessa brev...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...