Jump to content

Den kontrollanten fick se licens??


SBP

Recommended Posts

Kan man inte hävda hemfridsbrott?

Morsan hotade Jehovas vittnen med det en gång, de kom inte tillbaka till oss på säkert 8 år :lol:

Vad jag har hört, så är det svårt att få någon dömd för hemfridsbrott. Du måste kunna bevisa att personen har trängt sig på olovligt, och är det ord mot ord, så friar de nog nästa alltid.

 

Men hota med det kan man väll alltid göra.

det torde stå utom allt rimligt tvivel i hela universum att en person som jobbar åt rånartjänst i kiruna inte är inbjuden över huvudtaget. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
Kan man inte hävda hemfridsbrott?

Morsan hotade Jehovas vittnen med det en gång, de kom inte tillbaka till oss på säkert 8 år :dong:

Vad jag har hört, så är det svårt att få någon dömd för hemfridsbrott. Du måste kunna bevisa att personen har trängt sig på olovligt, och är det ord mot ord, så friar de nog nästa alltid.

 

Men hota med det kan man väll alltid göra.

Brottsbalken:

 

"24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

 

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

 

Rätt till nödvärn föreligger mot

 

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,

 

2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,

 

3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller

 

4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458). "

 

Dvs vill inte kontrollanten/Jehovas/svärmor eller vem det nu vara må (dock inte make/maka/barn som bor på samma adress) gå ut när du säger "gå ut!", har du all rätt att använda nödvärn (ej uppenbart oförsvarlig mängd våld) för att få ut personen i fråga. För att lösa problemet får du till och med ta hjälp av de där stora starka killarna med jeansvästar med konstiga tryck på, som sitter i ditt kök och dricker lite kaffe. Om du ber dem, har de samma rätt som du...

 

Bra plats att söka författningar på: Rikslex

Link to comment
Share on other sites

det räckar att de sätter en fot i dörren så att det inte går att stänga den för att det skall räknas som hemfridsbrott, däremot så ska man vara restriktiv med våldsanvändningen.

 

" herr domare jag satt och putsade på min kaststjärnesamling då den här mannen uppenbarade sig, jag blev vansinnigt rädd........"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...