Jump to content

Danskarna kommer

dxl

Recommended Posts

Posted

Helgen 21-23 så kommer det ett gäng Danskar hit till Göteborg. (18st för att vara exakt)

Tänkte skriva någon form av dagbok samt ta en massa foton och filma.

Det kommer att krigas utanför Udevalla med simfire systemet och det kommer krigas hårt :baskerPa:

Låter detta som något Du vill läsa eller ska jag köra lågprio på det?

(edit, bananfingrar)

(edit nr2 skrev visst dagbok 2 gånger :rocketl: )

Posted

Jaa självklart så låter det lockande i vintermörkret när man sitter o degar framför datorn.

Tänkte skriva någon form av dagbok samt skriva en liten dagbok och ta en massa foton och filma.

Sen att du skriver 2 st gör ju inte saken sämre :P

Posted

Dags att rusta upp Älvsborgs fästning, m.a.o.

Det vore ju riktigt pinsamt om vi skulle förlora den en gång till...

Posted

Med tanke på standarden i det Danska hemvärnet kontra det svenska så tror jag det är stor risk att vi får storstryk.

Om man också betänker att min (och nskys) grupp (vi är den unga entusiastiska gruppen som aldrig missar en övning) faktiskt är de som är bäst vad gäller "kunskaper om strid" i Göteborgsgruppen så ser det ennu mer illa ut.

Dock så har dom ju inte alltför mycket skog i Danmark och om det desutom är Göteborgskt standardväder så har vi nog lite fördelar.

@Charlie.. Det sker kontenuerligt ett utbyte mellan svenska och danska hemvärnet här i GBG.

Några kommer hit och krigar sedan åkr några av oss till dom och krigar.

Går att läsa lite här får hoppas att de uppdaterar lite.

Detta är faktiskt den största övningen på hela året i Göteborgsgruppen

Posted

:baskerPa: Lycka till med/mot de Danska!

Efter att spenderat en tid på dansk logement så :Malaj:

Oxböl var platsen då-

Nåja verkar vara intressant att Göteborgarna är så på hugget.

Varför nu då kan undras.

Enkelt! Kommer efter nyår att flytta ihop med en flicka i gbg och lämnar ber.plut i Tyringe Skåne men vill inte lägga hjälm på hyllan och låsa in Anna-karin.

Någon som kan erbjuda ett gammalt frontsvin en plats i ett hemvärn som existerar mer änpå pappret? Tar tacksamt emot svar.

Posted

Det finns inte ett enda tillfälle i historien där sverige hamnat i krig och Danmark inte anfallit oss i ryggen. Å andra sidan, trots att de alltid anfaller oss när vi har problem med ryssen eller någon annan, så åker de nästan alltid på stryk i slutändan. Men att friviligt bjuda hit dom så att de kan öva på att invadera oss, tsk-jag är skeptisk.

Guest Lt. Payne
Posted

@dxl

Ett råd, följ SOP så brukar det gå bra.

Har varit i "strid" med kollegorna vid 5 olika övningar så viss erfarenhet i rådet finns.

Posted
Låter detta som något Du vill läsa eller ska jag köra lågprio på det?

Sover Dolly Parton på rygg?

Skiter björnen i skogen?

Vill jag se på bilder och läsa dagbok om hur ni piskar danskar?

JA! :)

Posted

Läste i senaste Hemvärnstidningen om det "nya" danska Haerhjemmervaernet, och det såg ju bestickande potent ut. Där förefaller poletten ha trillat ned. Man har förstått det kostnadseffektiva i ett slagkraftigt och väl övat insatsförsvar på frivillig grund.

OT: Det känns onekligen som om vindarna börjat blåsa ditåt även här (RiksHvC krönika i samma nummer + ett antal insändare) men faen vet om det hinner bli något innan jag tvingas uppgå i någon veteranförening...

Posted

vi ska agera B-styrka mot danskarna... i sverige :baskerHV: .

Patroels: Vi har inte fått någon information om vart de kommer ifrån, mer än danmark. Men jag lovar att berätta om/när vi får reda på det.

Posted
Om man också betänker att min (och nskys) grupp (vi är den unga entusiastiska gruppen som aldrig missar en övning) faktiskt är de som är bäst vad gäller "kunskaper om strid" i Göteborgsgruppen så ser det ennu mer illa ut.

??? Dags att klättra ner från dom höga hästarna kanske? Eller du kanske har stridit mot varenda grupp i hela göteborgsgruppen?

//Bad Karma, som också ska slåss mot danskarna.

Posted
Det finns inte ett enda tillfälle i historien där sverige hamnat i krig och Danmark inte anfallit oss i ryggen. Å andra sidan, trots att de alltid anfaller oss när vi har problem med ryssen eller någon annan, så åker de nästan alltid på stryk i slutändan. Men att friviligt bjuda hit dom så att de kan öva på att invadera oss, tsk-jag är skeptisk.

Av Lt. Payne:

Oj, du kan inte mycket historia va?

Danmark har vid varje tillfälle under hela historien ALLTID om sverige haft problem utnytjat tillfället till att anfalla oss i ryggen, ALLTID. Jag kan bara säga att personligen så förutsätter jag att nästa gång vi är illa ute så kommer dankskarna som ett brev på posten och dom kommer inte för att hjälpa.
Skrivit av Pal

Och vidare av Lt.Payne: Jo, jag känner till historiens vingslag...

Men det får du ta upp på nåt annat forum, Typ Einstens vänner eller liknande.

Mitt inlägg gällde deras personliga stridsutrustning jämfört med vår, inte vad deras förfäder har presterat.

Enligt ditt föråldrade och inskränkta tankesätt skulle Danmark vid en rysk invasion av Sverige med automatik angripa oss i ryggen, för det har de ju alltid gjort??

Och nu får jag -med risk för varning från Blå/Gul- be dig hålla käft, Pal!

Norge, Sverige och Danmark är brödra-länder, med språk och historie som gemensam nämnare. Men det är inte bra nog för dig?

Det sista kriget mellan våra länder slutade med att ni spöade os, men det är inte bra nog för dig?

Fan va jag retas av sånt skit! :lol::((

Posted

??? Dags att klättra ner från dom höga hästarna kanske? Eller du kanske har stridit mot varenda grupp i hela göteborgsgruppen?

//Bad Karma, som också ska slåss mot danskarna.

Ok ta mig med en nypa salt.

Jag menar inte ALLA särksillt inte om man är född på 80 talet.

Men ska man generalisera så blir det mer "komarockk och kaffe soldat" ju äldre HV soldater man stöter på.

Min granne som också ska vara med mot Danskarna har inte varit ute sedan rikshvchefen var och inspekterade.

Samma sak med fler i hans pluton/grupp.

Och bara en sådan sak som avstånd och runda hörn på rätt sätt verkar vara ett stort problem hos många hvsoldater.

Vi har endå varit ute på kasern bertil och övat ett antal mer timmar en genomsnittet.

MEN det ger mig INTE rätt att dra alla över en kam.

Jag hoppas att om du kände dig träffad att du kan ta emot min ursäkt.

För vi kommer absolut inte göra bättre en vad någon annan gör.

DXL, räknar lite kallt med att Danskarna kommer piska oss även om blågul inte lgger sig i.

Vilken grupp/pluton är du med i Karma?

(var du med och gick högvakten?)

Posted

DXL lämnar nu tråden och kommer antagligen starta en ny när Dagboken är klar.

Posted
Måste hålla med Patroels här!

Vad Pals och Lt Paynes utfall mot dansken för vad denne gjorde/inte gjorde när Vasa var lättmatros tillför den här tråden begriper jag inte.

@Hotel Charlie One

Tackar 8-/

... Men Lt. Payne's postering var inte riktad mot Danmark, bara Pals!

Jag citerar Lt. payne därför att han satte bra ord på va jag tänkte när jag läste den här tråden: Danska försvaret, Åsikter och tyckanden...

Hoppas inte att Lt. Payne tar illa up ? :unsure:8-/

Guest Lt. Payne
Posted

Av Lt. Payne:

Oj, du kan inte mycket historia va?

@Patroels

Hold your horses!!

Det där har ju för f-n inte jag skrivit!!

Som Halvdansk känner jag MYCKET väl till de historiska och nuvarande banden mellan oss. Jag har i dagarna fått tillräckligt med skit för att inte behöva detta också.

Guest Lt. Payne
Posted
Måste hålla med Patroels här!

Vad Pals och Lt Paynes utfall mot dansken för vad denne gjorde/inte gjorde när Vasa var lättmatros tillför den här tråden begriper jag inte.

@HC1

Utfall mot dansken??

Hold your horses!!

Det där har ju för f-n inte jag skrivit!!

Som Halvdansk känner jag MYCKET väl till de historiska och nuvarande banden mellan oss. Jag har i dagarna fått tillräckligt med skit för att inte behöva detta också.

Posted

@Lt Payne:

Sorry! Ibland blir jag så jävla förvirrad av allt citerande farm och tillbaka i detta forum. Det måste vara åldern och starren...

PM:a mej ang. "skiten" om det rör Hbg-bataljonen

Guest Dedicated
Posted

Det är fullkompligt sant att Sverige och Danmark i flera århundraden varit i luven på varandra! MEN DETTA VAR FÖR HUNDRATALS ÅR SEDAN! Detsamma gäller allt hackande på oss skåningar, det var också flera hundra år sedan! Vakna upp och inse att Sverige består av mer än Mälardalen, dessutom har vi och har haft stor nytta av våra broderfolk genom tiderna!

Posted

Gentlemen,

Har inte skrivet på siden på ett tag, men tycker at denne tråd er helt av sporet. Innehål: besök av en dansk hemvärnsgrupp i Gtbg i 2003 Diskussion: om dansk-svenska krig för 300+ år siden....hmm I rest my case :blink:

Vänligen återkomma til essensen, på forhånd tack

Venligst,

HolgerDanske

Posted

Har just fått en PM från Pal...

Kommer inte att svara på den.

@ Dxl

Jag ber om ursäckt för att emnet har sporats utt på detta viset.

Självklart är jag nyficken på "dagboken", kommer att bli intressant hur övningen går!

@ Lt. Payne

Now I'll hold my horses...

Vettefan va det är som händer när man söker ???

Annanstans i samma gamla tråd står något av Fyhr's skrivande under Pal's namn ???

Du tog det illa up, och jag ber om ursäckt så klart!

Men jag ber INTE om ursäckt för att sök-motorn jävlas med mig på detta sät!

Och även om jag blev provocerat av Pals OT-skrivande, är det vist tid att göra som Dxl.

:worthy: Patroels

Guest Lt. Payne
Posted

@ Patroels

No offence taken! Ser ut som om sökmotorn är vår gemensamma fiende! ,O

Posted

Med tanke på standarden i det Danska hemvärnet kontra det svenska så tror jag det är stor risk att vi får storstryk.

Dock så har dom ju inte alltför mycket skog i Danmark och om det desutom är Göteborgskt standardväder så har vi nog lite fördelar.

@Charlie.. Det sker kontenuerligt ett utbyte mellan svenska och danska hemvärnet här i GBG.

Några kommer hit och krigar sedan åkr några av oss till dom och krigar.

Går att läsa lite här får hoppas att de uppdaterar lite.

Detta är faktiskt den största övningen på hela året i Göteborgsgruppen

Låter spännande! vet du vem som brukar vara bäst? sverige eller danmark?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...