Jump to content

Recommended Posts

Posted

Undrar lite över var det är för mc som försvaret har.

Har sökt men ej hittat.

Vad har dem för prestanda..

//Hendrix som vill bli ordonanns :angry:

Posted

MKM. (tror jag men har säkert fel)

Kolla T2:s hemsida och klicka in dig på arméns lejon där står en del vill jag minnas.

Eller leta upp och skicka ett PM till furir Dahlberg :P

Posted

Gamla MC är en Husqvarna 258 (250cc 2-takt, 4-steg automat.)

Nya cykceln är en KTM (400cc, 4-takt)

synd att man är utbildad på 258:an som f.ö. är en bra hoj!

@hendrix hoppas du får tjänsten! du lär INTE ångra dig!!

/5526

Posted
Nya cykceln är en KTM (400cc, 4-takt)

Så var det ja :surprise:

Jo vill man ha en kul tjänst i lumpen så är nog MC ordonans super.

Vet att MC killarna på trafikpluton på T2 gör överlevnads utbildningen med sina MC

Posted

Jag vet inte det dxl, 2002-2003 fick de knata med oss andra under överlevnaden.

De intryck jag fick av våra MC killar var att det var ett jävla massa mekande samt att de kunde vara ganska lynniga. Att de fick A körkort hjälpte nog upp humöret en del dock.

En av anledningarna till att det tar sån tid med bytet till KTM var tydligen att tyskarna lagt in en stor order på samma cykel. Det lär ju inte gå snabbare nu när staten dragit på sig spararbyxorna.

Posted
Jag vet inte det dxl, 2002-2003 fick de knata med oss andra under överlevnaden.

De intryck jag fick av våra MC killar var att det var ett jävla massa mekande samt att de kunde vara ganska lynniga. Att de fick A körkort hjälpte nog upp humöret en del dock.

En av anledningarna till att det tar sån tid med bytet till KTM var tydligen att tyskarna lagt in en stor order på samma cykel. Det lär ju inte gå snabbare nu när staten dragit på sig spararbyxorna.

Ok, jag låg inne utbildningsåret innan.

Dom gjorde en hel del förändringar sedan.

(som att man utbildade alla signalister ihop t.ex och inte blandade olika personer som skulle få olika utbildning, även kapten Kashmir försvann ju)

Posted

Själv var man ju bara några meter från att köra på MC, MC-ordonnans och C RekGrp. Jag körde varningsbil framför två lastbilar, och kolonnen leddes av MC:n. MC-ordonnansen kom på lite sent att han skulle in mot höger, och i samband med den isbelagda asfalten gick det inte så bra.

Finns inga duddbäck till Försvarsmaktens motorcyklar? Vill minnas att de endast utrustades med "sidoskidor" när det blev vitt.

Posted

@ Marzocchi

Mc 258 har Trelleborg Army däck, det har en gummiblandning speciellt utvecklad för FM som bibehåller greppet(nåja..) när det blir kallt.

Precis som moderna dubbfria vinterdäck. Men tänk på att däcket är en kompromiss för att klara både terräng och asfaltskörning.

Precis! Vid vinterväglag monteras skidorna. De är till för att underlätta vid kurvtagning a lá Speedway. Ja, man SKA köra med sladd!

/5526

Posted

FM har lagt en beställning på lite militäranpassade KTM-hojjar för att värnpliktiga ska få lite moderniteter. Som nån klämde så kom det tyska försvaret och la en order betydligt större än våran. Och då får lilla Sverige lugnt vänta.

Det jag kan bäst är ju den trevliga järnhästen till 258:a. Som FMCK-ordonanns så får man nöjjet att åka lite då och då..... Sketaskôjj Ska ut och rasta den imorgon....

Att köra på en vinterväg med skidor på 258.an är helt underbart. Vill påstå att man åker fortare med ett hejdlöst ställ och fullgas än på en grusig sommarväg.

Posted

en lite fråga bara:

Säg att den nya hojen är växlad!

Fick en chock när jag upptäckte att hurqvarnan är oväxlad.

PS: Vad krävs för ordonanstjänsten? DS

Posted

Den gamla 258:an är automatväxlad. Den har 4 växlar som m hj a centrifugalkraften från motorvarvet slungar ut "kopplingsbackar" som gör den helt suverän att köra. Lite tråkig att den är gammal och tung och på tok för motorsvag. Men den uppfyller det syftet den är tänkt till och det går att köra sig rejält trött på den.....

Den nya hojjen är manuellt växlad och får då nackdelen att det inte går så bra att köra med skidor vilket är mycket synd då det är såååååå kul.

Posted
en lite fråga bara:

Säg att den nya hojen är växlad!

Fick en chock när jag upptäckte att hurqvarnan är oväxlad.

PS: Vad krävs för ordonanstjänsten? DS

Säg att du har ett stort intresse utav motorcyklar när du mönstrar.

När jag låg inne så var inte ens vanligt Bkörkort krav utan det fick man på plats så att säga.

Posted

Mc 258 är en utväckling av en 360 automatic som Hasse Hansson vann Novemberkåsa med och det militära sixdayslaget tog guld med och silver i drivor i slutet av 70-talet.

MC/77 som försvarsmakten kallade det hela skulle vara automatväxlad. Dels för den skulle vara lättkörd och dels för att antalet utbildningstimmar inte skulle bli så många. Den skulle kunna gå sakta dvs. följa marcherande trupp men även klara av att köras i 110 med två fullt stridsutrustade soldater. Med dessa soldater skulle även ett längre fordon som höll 70 kunna köras om inom 30 sekunder. (de som har haft med cyklen att göra kan intyga att detta krav ströks)

Det var tre intresenter : Husqvarna, Hägglunds och Monark

Monark tappade sugen ganska tidigt med motivationen att även en motorcykel till FM måste man tjäna pengar på vilket även Husqvarna tyckte.

Kvar var Hägglunds som byggde en djärvt teknisk skapelse med enkelsving fram och bak, 293cc Sachsmotor och en remvariator typ DAF 66.

Den provades och de som gjort så grät. Att påstå att detta vidunder var dåligt var en understatment. Den byggdes om många gånger 345cc Rotax skruvades fast, framgaffel av bottenlänkstyp provades mm. Men variator remen höll sisådär 90 km sedan tog det tvärstopp med låst bakhjul. Frihjul sattes på men inte fan hjälpte det livslängd på remmen.

Hägglunds slängden in handuken och tog själva kontakt med Husqvarna som överlämnade den första cyklen till FM 1980.

Husqvqrna byggde sin första Arme cykel redan runt 1916 men det är en annan sak.

Mc 258 har sina fördelar men även nackdelar. Den största som jag upplevt sedan jag blivit insyltad i FMCK är dens stora aptit på tändstift och det faktum att du inte kan springa igång den. Att sedan ram och konstruktion i mitt tycke är lite för klent gör att den mer ålar sig i terrängen men det kan ha vissa fördelar, har jag hört.

Inköpet av KTM cyklar till sist. Kan bli spännande men jag rädds för att FM får en cykel som inte riktigt håller för den tid den kommer att användas. Kravet på 258 var att den skulle hålla att användas/utbildas på i 14 år vilket ju var ett tag sedan...........

Nåja Har någon drev till en Husqvarna 256 så hör av er.

Posted

PS det är FÖRBANNAT KUL med skidor på. Du kan komma i 70-80 på väg i godan ro och några tiondelar senare vara på väg baklänges i samma hastighet.

Har även hittat Endurodubbade däck i förrådet men hurvida detta är något som har provats och förkastats vet jag inte men dubbar är bra vid snö och is men helt värdelöst på asfalt. :baskerPa:

Posted

@ Tapirjägaren.

Det där med 180* känns igen... bara att möta med gasen vid helomvändning..

Käkar stift? Märkte samma sak i lumnpen.. Gå ner till 2% oljeblandning och ha _minst_ ett i reserv under körning...

/5526

Posted

@ Tapirjägaren och 5526 Viktor Ludvig

Hur menar ni med käkar stift? Ja jag vet att det betyder att stiften går sönder.

Men hur går dom sönder? Surar dom eller blir dom brända?

Mvh Speedy

Posted
mer åt surar/kletar igen. iaf var det så på min 258 under vp.

lite stålborste så var de funkis igen!

@5526 Viktor Ludvig

Ok, hände det, när man körde korta sträckor med många stopp?

eller kunde det hända om man "sträck körde"?

Speedy

Posted

AAAH!

Välkommna till 2-knaks underbara värld.

En 2-knakare är instäld på att gå rent på full varv och får i princip för mycket bränsle vid lägre varvtal.= Slaggar igen stift.

Att vara noga med blandning av olja är ett mycket bra tips ännu bättre och noga är att INTE blanda som kungen vill ( hamnar på över 4% ). Närskyddsrök och faktiskt överhetning.

Det stora problemet jag upplever är att stiftet bara inte går att köra på tycker att det blir bra gnista men fanskapet vill inte funka i hojen, Nytt stift = rister igång.

Kör på mjukaste stift ( numera högsta nummer 9 ) men ibland "äts" det av ett par stift direkt sen kan ett hålla i åravis????? :unsure:

Posted (edited)

OT... men under lumpen brukade jag tävla med MC-ord ibland. Han på 258:an och jag på min 59:a.

Dock förlorade han nog varje gång, för på min Lynx var jag ostoppbar :baskerHV:

Ly5900FC.gif.webp

edit: och så säger dom att det är dumt att göra lumpen i Boden... tsk tsk... 400 körmil på min Lynx och man fick ändå aldrig nog! :)

Edited by danno
  • 1 year later...
Posted

Jag vet inte vad du vill ha sagt men

1. Jag sökte noggrannt och därför puffade jag upp en gammal tråd istället för att börja en ny.

2. Tråden du länkar till ligger i Högkvarteret och det är fel ställe att prata hoj. Transportcentralen känns mer rätt.

3. Den här tråden är minst ett år äldre än den du länkar till.

:banana

Posted
Totalt väger den 185 kilo och toppar 130 kilometer i timmen.

185 kilo!!! Vad har de lastat på den stackarn för att få upp den till 185 pannor?!?

Det kommer inte att vara någon höjdare att köra i terräng, 258:an kommar att kunna göra åttor runt den stackarn... Den upplevs ibland som lite tung trots att den "bara" väger 130 kg.

En civil KTM 400 av samma modell ligger på ca 112 kg, har jag för mig.

Posted
Totalt väger den 185 kilo och toppar 130 kilometer i timmen.

185 kilo!!! Vad har de lastat på den stackarn för att få upp den till 185 pannor?!?

Det kommer inte att vara någon höjdare att köra i terräng, 258:an kommar att kunna göra åttor runt den stackarn... Den upplevs ibland som lite tung trots att den "bara" väger 130 kg.

En civil KTM 400 av samma modell ligger på ca 112 kg, har jag för mig.

Tror inte vikten är en så stror nackdel att det går att köra åttor med en 258 runt KTM hojen. Den vanliga KTM versionen ska ligga på 113 Kg, Min KTM 620 adventure med 30 literstank och kåpa väger runt 175 fulltankad. Så 180Kg måste de fått om bakfoten. Man ska inte underskatta 4takt och 25 års utveckling på ramar och dämpning.