Sig. Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Jag har förstått det som att man kommer att ta in färre än föregående år, och satsa på att alla klarar av ryskan. Detta kommer förmodligen av att min kull har satt rekord i antal avskiljnar i TVA ( 8 st / ), vilket givetvis innebär en hel del problem för kompaniledningen. Personligen tycker jag att det låter som en mindre bra idé, då avskiljningsrisk är det kanske främsta motivationshöjande redskapet som finns Jag kan ju upplysa om att av de 6 som läste ryska hos oss så var det ingen som blev avskiljd. Så har det även varit tidigare år bland dem som har läst ryska på FRA, med några undantag. Detta uppnåddes genom hårda extramönstringar och genom att bara ta in dem som man var säkra, nåja så säker man kan bli, på att dom skulle klara det. Själv anser jag detta vara ett bytydligt bättre system än att ta in överdrivet många, där det också finns folk som egentligen inte har potentialen att klara utbildningen, och sedan låta dessa avskiljas en efter än. Självklart ska man inte sänka på några krav, men genom nogrannare extramönstringar så kan man relativt enkelt sålla ut en hel del som aldrig skulle klara av utbildnigen. Därigenom sänker man inte bara antalet avhopp utan man sparar bevisligen också pengar. Sen kan man ju argumentera hur mycket man vill om att avskiljningsmomentet är motivationshöjande, och det håller jag med om. Avskiljning ska självklart fortfarande vara möjligt, inga krav ska sänkas som sagt, men om man tar in rätt folk från början så behöver ingen avskiljas. Quote
Sig. Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Jag hade sökt tjänst hos FRA och blev minst sagt lite förvirrad då jag ena veckan fick ett papper hem där det stod att jag skulle få extramönstra för FRA-tjänst och nästa vecka blev uppringd och erbjuden att istället extramönstra för TVA-KB. Det kändes som de inte riktigt hade beslutat sig för hur de skulle göra då de skickade ut papprena. Tror faktiskt inte att dom hade bestämt hurvida det skulle ske någon utbildning på FRA vid det tillfället, fick själv reda på det någon gång i november. Dom håller på att vela rätt rejälv angående det där, personligen tror jag inte att det kommer bli någon ytterligare utbildning på FRA utan den kommer att omformas och förflyttas helt till S1. Pengafrågan är väl den som avgör till stor del även här Quote
Zimin Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 (edited) Jag har förstått det som att man kommer att ta in färre än föregående år, och satsa på att alla klarar av ryskan. Detta kommer förmodligen av att min kull har satt rekord i antal avskiljnar i TVA ( 8 st / ), vilket givetvis innebär en hel del problem för kompaniledningen. Personligen tycker jag att det låter som en mindre bra idé, då avskiljningsrisk är det kanske främsta motivationshöjande redskapet som finns Jag kan ju upplysa om att av de 6 som läste ryska hos oss så var det ingen som blev avskiljd. Så har det även varit tidigare år bland dem som har läst ryska på FRA, med några undantag. Detta uppnåddes genom hårda extramönstringar och genom att bara ta in dem som man var säkra, nåja så säker man kan bli, på att dom skulle klara det. Själv anser jag detta vara ett bytydligt bättre system än att ta in överdrivet många, där det också finns folk som egentligen inte har potentialen att klara utbildningen, och sedan låta dessa avskiljas en efter än. Självklart ska man inte sänka på några krav, men genom nogrannare extramönstringar så kan man relativt enkelt sålla ut en hel del som aldrig skulle klara av utbildnigen. Därigenom sänker man inte bara antalet avhopp utan man sparar bevisligen också pengar. Sen kan man ju argumentera hur mycket man vill om att avskiljningsmomentet är motivationshöjande, och det håller jag med om. Avskiljning ska självklart fortfarande vara möjligt, inga krav ska sänkas som sagt, men om man tar in rätt folk från början så behöver ingen avskiljas. Både TolkS och TVA har också de "hårda" extramönstringar för att sålla bort dem som inte anses ha förutsättningarna och jag kan garantera att inget av förbanden tar in någon som redan från början betvivlas kunna slutföra utbildningen. Tyvärr är det ju så att även de som lyckats klara gymnasiet med 20,0 och visar alla andra tecken på uthållighet och motivation kan knäckas i berget av gloslappar i kombination av hemlängtan och höstmörker - :( fick precis en läbbig flashback. Särskillt nu när "grundmaterialet" har allt sämre teoretiska språkkunskaper med sig från ett gymnasie i förfall. Angående punkten att slopa avskiljningen: Det är ju alldeles självklart att man förbanden strävar efter att få hög genomströmning, dock utan att tumma på kraven och kvaliteten. Jag anser att en del av motivationen sitter i rädslan för att bli avskiljd och det är, som sades tidigare, ett mycket starkt förhandlingskort. Jag frågar mig om jag hade suttit uppe till klockan jättesent varje kväll hela hösten för att lära mig till synes onyttiga glosor om jag visste att jag inte kunde bli hemskickad. Det finns en gräns för hur långt man kan pressa sig själv helt med egen motivation, sedan behövs yttre påtryckning. Vysotskij hålller säkert med mig? Edited January 26, 2004 by Zimin Quote
Vysotskij Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Har inget som helst att invända mot Zimin. Om nu militären någonsin är till för beväringarnas personliga utveckling är det väl just för att ge de utmaningar normala 20-åringar inte kan ge sig själva. @ Sig: Inställningen på TolkS (och sannolikt även Telewaffe och Fraggelberget) har alltid varit att inte ta in någon som man inte tror kan klara det, sedan 80-talet med hjälp av andramönstring. Men det är, som jag sagt, en stor skillnad på att sträva efter att alla ska klara sig och att garantera att alla gör det. Det sista skapar sämre krigsförband. Precis som det skulle göra på vilket annat utbildningsförband som helst. Quote
Anders Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Ganska säkra källor menar att det absolut inte "garanteras att alla ska klara sig" genom språkutbildningen. Avskiljningar har skett, både i tidigt skede och i senare skede. Klarar man inte kraven, så blir man omplacerad eller hemförlovad. PS. Detta är dock andrahandsinfo. Quote
Zimin Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Ganska säkra källor menar att det absolut inte "garanteras att alla ska klara sig" genom språkutbildningen. Avskiljningar har skett, både i tidigt skede och i senare skede. Klarar man inte kraven, så blir man omplacerad eller hemförlovad. PS. Detta är dock andrahandsinfo. Idag tillämpar samtliga tre förband (TolkS, TVA och FRA) avskiljning, även om nu FRA påstår sig klara sig utan detta instrument genom "extra smarta" andramönstringar istället för att sänka kraven. Jag är dock tveksam... Diskussionen rörde huruvida det var en bra idé att tillämpa utbildning utan möjlighet till avskiljning i framtiden. Quote
mdn Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Jag kan ju upplysa om att av de 6 som läste ryska hos oss så var det ingen som blev avskiljd. Så har det även varit tidigare år bland dem som har läst ryska på FRA, med några undantag. Detta uppnåddes genom hårda extramönstringar och genom att bara ta in dem som man var säkra, nåja så säker man kan bli, på att dom skulle klara det. Det var precis så jag fick den "nya" antagningsprocessen beskriven vid andramönstringen. Om de inte trodde att någon av de mönstrande skulle klara det skulle de inte ta in någon - om de trodde att 20 skulle klara det skulle de ta in 20. Det låter som om Televapen har tagit efter FRA:s antagningsprocess. (Vilket skulle förklara varför andramönstringen hölls på FRA.) Tror faktiskt inte att dom hade bestämt hurvida det skulle ske någon utbildning på FRA vid det tillfället, fick själv reda på det någon gång i november. Dom håller på att vela rätt rejälv angående det där, personligen tror jag inte att det kommer bli någon ytterligare utbildning på FRA utan den kommer att omformas och förflyttas helt till S1. Pengafrågan är väl den som avgör till stor del även här Det var nog ungefär då jag också blev underrättad, så det kan nog stämma bra. Jag fick aldrig reda på varför det inte utbildades några förra året, med det luktade definitivt som en monetär fråga. Quote
Sig. Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Idag tillämpar samtliga tre förband (TolkS, TVA och FRA) avskiljning, även om nu FRA påstår sig klara sig utan detta instrument genom "extra smarta" andramönstringar istället för att sänka kraven. Jag är dock tveksam... Jag håller självklart med i er i det faktum att avskiljningsfaktorn motiverar den värnpliktige, har själv känt den pressen och vad den gör. Självklart ska det fortfarande vara möjligt att avskilja folk. Skillnaden ska som sagt ligga i bättre rekrytering, har ingen aning om hur FRAs extramönstring har skiljt sig mot Tolkskolans eller Telewaffes tidigare men det har ju uppenbart funnits en markant skillnad eftersom de två sistnämnda oftast har tagit in dubbelt så många men slutresultatet har landat på lika många muckande soldater. Säkerligen har åtminstone Tolkskolan en större kvot att fylla men borde samtidigt också ha betydligt fler sökande än utbildningen på FRA som flertalet inskrivningsförättare inte känner till, åtminstone inte då jag mönstrade Quote
Sig. Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Jag fick aldrig reda på varför det inte utbildades några förra året, med det luktade definitivt som en monetär fråga. Anledningarna till att det inte utbildades några förra året var flera, bland annat 8:e (FRA) kompaniets ihopslagning med 5:e(TVA) på S1. Sen har utbildningen i sig under flera år varit under utveckling med ett mål som inte alltid varit solklart. Ledningsskifte med mera har också det varit en bidragande faktor och sen ska vi ju självklart inte glömma bort den stora ekonomiska frågan. Antagligen kommer utbildningen som bedrevs på FRA slås ihop med TVA helt och hållet och bilda en ny form av signalspaningsenhet. Denna kommer troligen utbildas till större delen på S1 då detta är en mer ekonomisk hållbar lösning än att ha soldater och befäl på FRA. Quote
Lundberg Posted February 22, 2004 Author Report Posted February 22, 2004 Liten uppdatering: Fick i dagarna ett samtal från Pliktverket - jag kom in på TolkS! Hurra! Quote
Victorycastle Posted February 22, 2004 Report Posted February 22, 2004 Grattis och lycka till Lundberg!! Quote
Vysotskij Posted February 23, 2004 Report Posted February 23, 2004 Liten uppdatering: Fick i dagarna ett samtal från Pliktverket - jag kom in på TolkS! Hurra! Ett stort grattis. Nu är den lätta biten över. Tveka inte att höra av dig. Gäller givetvis andra intressenter också. Quote
Zimin Posted February 23, 2004 Report Posted February 23, 2004 Ett stort grattis. Nu är den lätta biten över. Nu skall vi väl inte skrämma upp honom för mycket. @ Lundberg - Du har ett mycket lärorikt år framför dig. Gratulerar! Quote
Vysotskij Posted February 23, 2004 Report Posted February 23, 2004 Lundberg ska in på en av få svenska utbildningar det är lättare att komma in på än att komma ut från. Det är ju förhoppningsvis inte den nya 'ingen avskiljning'-pedagogiken som gäller... ;) Och jag tycker att Lundberg verkar ha rätt inställning till tjänsten. Quote
mdn Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 Liten uppdatering: Fick i dagarna ett samtal från Pliktverket - jag kom in på TolkS! Hurra! Grattis! Det damp ned ett brev från Pliktverket i min brevlåda för några dagar om att jag är inskriven på mitt andrahandsval. Betyder detta att TVA har ratat mig? De vet inte vad de går miste om. (Eller så är det precis det de vet...) Quote
Guest Lucifer Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 Och kanske inte riktigt tillhör ämnet, MEN jag behöver hjälp!! Skall översätta en text till ryska, (på datorn). Hur göra? Med de kyryliska (nog felstavat) bokstäverna alltså. Någon av er gamla "rysstolkare" som kan hjälpa till? Mvh Lucifer Quote
Vysotskij Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Och kanske inte riktigt tillhör ämnet, MEN jag behöver hjälp!!Skall översätta en text till ryska, (på datorn). Hur göra? Med de kyryliska (nog felstavat) bokstäverna alltså. Någon av er gamla "rysstolkare" som kan hjälpa till? Mvh Lucifer Skicka PM så ska vi se vad vi kan göra. Lovar dock inga långa översättningsjobb gratis. Quote
Dolgorukij Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Liten uppdatering: Fick i dagarna ett samtal från Pliktverket - jag kom in på TolkS! Hurra! Grattis! Passa på att njuta så mycket du kan av det civila fram tills inryck förresten, ditt liv utanför tjänsten lär bli lite begränsat under hösten Quote
Recommended Posts