Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tycker den var helt ok. "Lagom" med pang pang och realistiskt gjort. Inga utdragna eldstrider utan mer lite skjutande innan alla springer åt olika håll. Bra skådisar och en bra story. Lite oväntat slut faktiskt. "Bra" produktplacering, inget som är superuppenbart iaf.

Filmen är sevärd.

Posted

Den var väl sådär, livvakterna var bättre. Det känns lite som att manuset är skrivet av nån som springer om kring på stan och hojtar om Svarta Helikoptrar X|

Posted

Jag har inte sett ngn av dom tidigare filmerna i serien. Men jag tycker att denna filmen var väldigt bra.

Dock så finns det ett par saker som jag funderar över. Hur mkt skada tar man igentligen av att bli skjuten med gummikulor?

Posted
Jag har inte sett ngn av dom tidigare filmerna i serien. Men jag tycker att denna filmen var väldigt bra.

Dock så finns det ett par saker som jag funderar över. Hur mkt skada tar man igentligen av att bli skjuten med gummikulor?

Från blåmärke till död, beroende på avstånd, var man blir träffad etc.. Sen finns det väl olika typer av gummikulor.

En jag blev visad var en cylinder, ungefär 2cm i diameter och ungefär en decimeter lång och bestod av hårt gummi med en stålkärna. En träff av en sådan på hyfsat nära håll borde nog leda till benbrott, hjänskakning eller döden..

Gummikulan i fråga kom från sydafrika.

/E

Posted

patronen som visades var så kallad "simunition" och då dess plastutförande, avsedd att användas på skjutplatser som inte är av skjutbanekaraktär, tex ett garage en SIB anl. eller motsv. Det finns även en variant med färg för dubbelsidiga övningar. det enda som behöver göras med en pistol är att byta pipa/rekylfjäder och tejpa kolven med blå tape för att visa att det är ett simunition vapen.

Som jag bedömer det är det en realistisk skada!

Posted (edited)
patronen som visades var så kallad "simunition" och då dess plastutförande, avsedd att användas på skjutplatser som inte är av skjutbanekaraktär, tex ett garage en SIB anl. eller motsv. Det finns även en variant med färg för dubbelsidiga övningar. det enda som behöver göras med en pistol är att byta pipa/rekylfjäder och tejpa kolven med blå tape för att visa att det är ett simunition vapen. 

Som jag bedömer det är det en realistisk skada!

Den ammunition du tänker på är Simunition CQT(den svarta på bilden). Svensk polis använder dock inte pga den enkla anledning att den används i samma pipa som FXammunition(den till höger), och risken för ett vådaskott är för stor. CQTn tränger in i kroppen utan problem då den är ganska hård.

Vi använder först och främst "skrotade" (ej dugliga för tjänst) vapen till FX, vi sätter helt enkelt i FX-pipan i vapnet och lägger undan den skarpa. Sedan spraymålar vi manteln i en klarblå färg. På så sätt har vi x antal FX lånevapen. Det är bättre än att polismannen själv skall hålla på att byta pipa under övning, då är det som gjort för att något skall gå fel.

Det enda man behöver göra på en Sig Sauer är att byta pipa, på P225 behöver man dock en liten lös förlängning på laddbryggan samt en patronförare i magasinet.

CQTochFXam.jpg

På denna bild syns lite olika 'inomhus' ammunitioner.

Från vänster:

1. En tysk variant, lätt att misstolka för en lös (likt lösam prickskyttegevär 90). Dock lossnar "toppen" vid skjuting och far iväg. Den penetrar 25-30mm trä, Toastolar osv. Kula utav plast.

2. Simunition CQT. Kula av plast.

3. Simunition Frangible. Splitterfri inomhus am, rikoschetterar ej. Vid träff så blir den till damm som bara faller ner. Kulan består utav något pulver som är komprimerat till en hård massa.

4. En amerikansk am. Samma egenskaper som den ovan. Kulan består utav ett plastskal med järnfilspån. Används i tjänst utav några som jobbar med att borda fartyg. :ph34r:

inomhusam.jpg

Sorry detta var ordentligt OT... 8|

Edited by Nifelhel
Posted

Vilka laddar om i vapnen mer än Simunition? Den lilla blå rakaren(länst ner till vänster) gör det inte , va (jag har nog en sådan liggande här någonstans)?

Posted
Vilka laddar om i vapnen mer än Simunition? Den lilla blå rakaren(länst ner till vänster) gör det inte , va (jag har nog en sådan liggande här någonstans)?

Menar du om vapnen laddar om? Ja det gör dem. Den blå(till vänster) kan va något kinkig om man har en ny rekylfjäder.

Posted

Israelerna har ju en kula med lite hårdgummi på...

Men den tycker jag verkar ganska dödlig efter vad man hör på nyheterna :camo:

• 1 year later...
Posted

Lånar den här tråden. Nån som äger filmen och (eller på annat sätt) Kan fixa en Screen av scenen i slutet när Polishunden lägger tassen på en blodig Polishjälm modell vit och ser ytters bekymmrad ut. :ph34r:

Skulle vilja ha den som bild i så god kvalitet som möjligt. Tack på förhand :D

Posted (edited)
Lånar den här tråden. Nån som äger filmen och (eller på annat sätt) Kan fixa en Screen av scenen i slutet när Polishunden lägger tassen på en blodig Polishjälm modell vit och ser ytters bekymmrad ut.  :)

Skulle vilja ha den som bild i så god kvalitet som möjligt. Tack på förhand  :)

Varsågod!

Ganska liten bild dock.

Edited by ThornBjorn
Posted

Jag tyckte att den var okej.. Det kändes hela tiden som skurkarna var livrädda för "hjälten" men att han aldrig gjorde något mer än att snacka med folk.. men knappast lika bra som livvakterna.. Annars gillade jag hotet även om realismen kanske inte var den bästa så var det en ganska bra gjord film.

Posted

Bara jag som personligen hade svårt för Livvakterna av dessa tre filmer?

Tyckte tredje vågen bjöd på mycket bra underhållning (det där med att rejsa i mörker med goggles är ju lite av en våt dröm ;) ). Lite mindre action, mer spänning och lite mörkare än föregående film, precis som Toll vill ha det :D

Anekdot: Såg filmen sittandes ensam i permisuniform på en liten tågbiograf, när jag kom tillbaka till sovhytten hade mina reskamrater - som var medelålders herrar på väg till Vilhelmina - supit sej redlösa. Öl över hela golvet, skulle röka i gången då dom trodde att dom var på perrongen etc. Lite besvärligt att få dom att gå och lägga sig, men det gick med vänliga ord och viss fysisk hjälp ;)

Posted (edited)
Lånar den här tråden. Nån som äger filmen och (eller på annat sätt) Kan fixa en Screen av scenen i slutet när Polishunden lägger tassen på en blodig Polishjälm modell vit och ser ytters bekymmrad ut.  :/

Skulle vilja ha den som bild i så god kvalitet som möjligt. Tack på förhand  :)

Varsågod!

Ganska liten bild dock.

Tuuusen tack! Den blir skit bra sådär! :huh:

EDIT: Helt knäckt när jag såg den scenen första gången. haha

Edited by Panzerfaust
Posted

Tyckte tredje vågen bjöd på mycket bra underhållning (det där med att rejsa i mörker med goggles är ju lite av en våt dröm ;) ). Lite mindre action, mer spänning och lite mörkare än föregående film, precis som Toll vill ha det :/

kan hälsa att vägen de kör på i mörkerscenen inte är så bred.

och att den ligger på motsatta sidan fallfåran i trollhättan, jämfört med där slutscenerna i livvakterna spelades in.

man ser på extramtrl till tredje vågen hur bilen som filmar mörkerscenen åker av vägen.

de blev hängades ovanför älven, på en enbuske.

ca 200 från en kraftstn. hade de hamnat i vattnet där hade man fått fiska upp bilen någonstans i göteborg, 8 mil söder ut.

vattnet är lite strömt på den platsen.

fast nu är de inte ensamma om att spela in just där, jag vet minst tre tv-serier och långfilmer som använt dessa miljöer.

Posted

Tyckte tredje vågen bjöd på mycket bra underhållning (det där med att rejsa i mörker med goggles är ju lite av en våt dröm ;) ). Lite mindre action, mer spänning och lite mörkare än föregående film, precis som Toll vill ha det :baskerHV:

kan hälsa att vägen de kör på i mörkerscenen inte är så bred.

och att den ligger på motsatta sidan fallfåran i trollhättan, jämfört med där slutscenerna i livvakterna spelades in.

man ser på extramtrl till tredje vågen hur bilen som filmar mörkerscenen åker av vägen.

de blev hängades ovanför älven, på en enbuske.

ca 200 från en kraftstn. hade de hamnat i vattnet där hade man fått fiska upp bilen någonstans i göteborg, 8 mil söder ut.

vattnet är lite strömt på den platsen.

fast nu är de inte ensamma om att spela in just där, jag vet minst tre tv-serier och långfilmer som använt dessa miljöer.

Jo, vägen är jäkligt smal men de körde ju i dagsljus och hade de dessutom haft tid att vänta på den riktiga stuntföraren istället för att låta en i teamet köra så hade avåkningen nog inte hänt.

F.ö. så var bilen antagligen inte det dyraste utan kameran, och det hade varit liiite jobbigt om regissören, fotografen och inspelningsledaren försvunnit till göteborg bara sådär.

Det tjatas en hel del i filmen om den skjutställning som Johan Falk har. Dvs med armbågen rätt ut från sidan. Det verkar inte vara någon optimal skjutställning i mina ögon men det kanske är nån som vet om det finns nån enhet (polis/militär) som använder sig av den.

Posted

@Mattias

Det tjatas en hel del i filmen om den skjutställning som Johan Falk har. Dvs med armbågen rätt ut från sidan. Det verkar inte vara någon optimal skjutställning i mina ögon men det kanske är nån som vet om det finns nån enhet (polis/militär) som använder sig av den.

Det har jag också undrat.

Mina gissningar är ju att om man gör något annat, tex skyddar någon med andra handen (vilket han gör om jag inte missminner mig) eller håller i något så kanske den ställningen är bättre i den typen av "eldstrid" vad gäller rekylupptagningen och att snabbt kunna rikta, dvs rörligeheten. KANSKE. Bara gissar och tror... har inte någon erfarenhet av att skjuta så med 9mm. Bara lattjat och provat såna grejer med 22or och den rekylen är ju inte att tala om i vilket fall. Men finner liknande ställningar bättre, skönare och snabbare men med sämre (läs mycket sämre)precision. Men snackar man 5-6 meter så har det ju ingen betydelse, då är det viktigare att komma snabbt till skott, och gärna fler än en gång snabbt utan allt för överdrivet mycket rekyl.

Jag kan tänka mig att skjuta med rakarm snabbskytte är värdelöst, även om du skulle vinkla armen och ha pistolen rakt känns dumt,(alltså western skjutning, armbågen mot magen ungefär och underarmen rakut ut, en 90 graders vinkel av armen dvs) Sämre rekylupptagning då än med rak armn känns det som. Men om du virider armen och pistolen med en liten vinkel så bör du få det lättare att ta upp rekylen samt röra dig. Totalt värdelöst på långa håll och precision, men på avstånden i filmen kan jag se vissa fördelar. Men jag har inte provat själv, men som sagt det ser behagligt och ganska funkis ut.

Självklart inget att fördra vid precisions skytte som sagt, men i situationer liknande den i filmen och där du inte har båda armarna fria och måste vara snabb.

Han har ju 2-3 mål där inne i ett rum.

Skulle vara skönt att höra en polis eller någon annan med stor efarenhet av den typen av skytte säga något i ämnet! :baskerPa:

Posted

Att vinkla armen litegrann så att man håller vapnet ca 30-45 grader " a la hollywood gangsta´style" är helt normalt. Lärs ut till alla praktiska skyttar och även inom svensk polis. Orsaken är att man betydligt snabbare och enklare kan ta upp rekylen. Rekylen liksom "går in i" armbågen och vapnets pipa därmed ligger i målet hela tiden. Det är betydligt snabbare mellan varje skott jämfört med rak arm där rekylen gör att vapnets riktmedel kastas bort från målet mellan varje skott. För nationellt skytte spelar det väldigt liten roll eftersom man inte där inte skjuter snabba dubbelskott. För IPSC/praktiskt skytte är det oerhört viktigt med ett snabbt andraskott.

Om jag har stor erfarenhet av skytte får andra bedöma. Jag har skjutit i 20 år och i 6 år IPSC. Det jag beskriver har dock använts av IPSC skyttar i många många år.

Posted

med tanke på vilka vapen instruktörer som hade hand om vapenträningen på "den tredje vågen" så tror jag på alla skjutställningar jag ser i filmen.

och regissören anders nilsson skulle aldrig lämna en detalj som johan falks skjutställning åt slumpen.

titta på dvd´s extra mtrl och lyssna på komentatorspåret så, finns det en hel del info där.

bla om hur god indisk mat det finns i trollywood :baskerHV:

Posted (edited)
Att vinkla armen litegrann så att man håller vapnet ca 30-45 grader " a la hollywood gangsta´style" är helt normalt.  Lärs ut till alla praktiska skyttar och även inom svensk polis. Orsaken är att man betydligt snabbare och enklare kan ta upp rekylen. Rekylen liksom "går in i" armbågen och vapnets pipa därmed ligger i målet hela tiden. Det är betydligt snabbare mellan varje skott jämfört med rak arm där rekylen gör att vapnets riktmedel kastas bort från målet mellan varje skott. För nationellt skytte spelar det väldigt liten roll eftersom man inte där inte skjuter snabba dubbelskott. För IPSC/praktiskt skytte är det oerhört viktigt med ett snabbt andraskott.

Om jag har stor erfarenhet av skytte får andra bedöma. Jag har skjutit i 20 år och i 6 år IPSC. Det jag beskriver har dock använts av IPSC skyttar i många många år.

Va väl ungefär vad jag trodde också. Tack!

Tjaaa, du har mer erfarenhet än mig iaf. Va just det där med att få ett snabbt andra skott jag menade, men fick inte ord på det! :D

EDIT:

@Bushman

med tanke på vilka vapen instruktörer som hade hand om vapenträningen på "den tredje vågen" så tror jag på alla skjutställningar jag ser i filmen.

Vill du delge oss deras meritlista? :D

Hittar inget om det på extra matrialet...

Edited by Panzerfaust
Posted (edited)

kan väl säja att de och roninn har en del gemensamt.

de tävlar bla inom samma typ av skytte och kan nog diskutera jobb, över en öl på club akut om de vill.

deras meriter går jag inte in på här men de ligger på det internationella planet.

Edited by bushman