Animal Posted November 5, 2004 Report Posted November 5, 2004 (edited) Min fråga var för övrigt rent allmänt ställd... Edited November 5, 2004 by Animal Quote
sisuchef Posted November 8, 2004 Report Posted November 8, 2004 Jag är helt ny i tråden, har dock skummat det mesta. Jag PERSONLIGEN anser att är man vegetarian/vegan/allergiker eller vad det nu är (oBS att jag inte på något sätt jämställer sjukdom/handikapp 8allergi) med att vara vegan el motsv. så bör man tänka över vad jag kan göra inom FM. Ja FM är skyldig att tillhandahålla tex kost för muslimer eller liknande. men jag anser nog att vi lägger ner en massa pengar på att utbilda soldater, som till enda uppgift är att döda fi på olika sätt Att försvara riket eller att delta i mission utomlands. Ska man lägga på en nation att även i en så svaår påfrestning som krig el krigsliknande tillstånd även ska tillhandahålla speciell mat för de som anser sig behöva det. Mitt svar är Nej. Motiveringen är enl ovan. Min uppfattning är ej politiskt korrekt, det vet jag. en del av de som har dryftat det hela kommer säkert att idiotförklar mig. Men vi lever i en demokrati och vi har alla uppgiften att bevara denna. Quote
Guest järv Posted November 8, 2004 Report Posted November 8, 2004 Håller med sisuchef. Samma resonemang som det gällande religiösa huvudbonader, som diskuterades i en annan tråd. Quote
A2Keltainen Posted November 8, 2004 Report Posted November 8, 2004 (edited) Ska man lägga på en nation att även i en så svaår påfrestning som krig el krigsliknande tillstånd även ska tillhandahålla speciell mat för de som anser sig behöva det. Mitt svar är Nej. Motiveringen är enl ovan. Min uppfattning är ej politiskt korrekt, det vet jag. en del av de som har dryftat det hela kommer säkert att idiotförklar mig. Jag tycker själv att din inställning är helt rationell och jag anser inte heller att man ska kunna kräva specialmat i en krigssituation. När det gäller fredstida utbildning så blir situationen dock något mer oklar i mina ögon, och jag anser nog (delvis egoistiskt) att man då kan försöka ordna specialmat så gott det går och så länge kraven är rimliga. Jag anser att det är orealistiskt att man ska kunna kräva att man får specialmat under alla övningar, och i synnerhet då längre och större sådana, utan då får man vackert bita ihop och antingen ha med sig egen mat eller gå utan mat, där jag själv varit med om båda varianterna. Det går att överleva två veckor långa övningar på exempelvis potatis, knäckebröd, äpplen, margarin och vitamintabletter. Nej, det är inte kul och det ger inte heller tillräckligt med protein och bra fettsyror, men man överlever, vilket i slutändan är det som räknas. Om jag skulle åka på ett utlandsuppdrag, vilket kan ses ligga någonstans mellan fullt krig och fredstida utbildning, så skulle jag anse att det är orimligt av mig att kräva specialmat. Jag har diskuterat lite med folk här på forumet om att gå nästa barettmarsch vid Nylands brigad frivilligt som reservist. Även där tycker jag att det är orimligt av mig att kräva specialmat. Bara för att jag är vegetarian, och dessutom främst av etiska skäl i mitt fall, så tycker jag inte att jag har en rätt att ställa till hur mycket problem som helst för andra, utan ibland får jag faktiskt bara ta och bita ihop och fixa och improvisera saker bäst det går. Bara för att jag är idealist, så utesluter det inte att jag även kan vara realist. Edit: Min-hjärna-fungerar-inte-just-nu-formulering. Edited November 8, 2004 by A2Keltainen Quote
Animal Posted November 8, 2004 Report Posted November 8, 2004 Det går att överleva två veckor långa övningar på exempelvis potatis, knäckebröd, äpplen, margarin och vitamintabletter. ... och skulle det gå längre än 2 veckor, finns det säkert nån sjukvårdare som kan ge dropp... Quote
Recommended Posts