LYNX Posted October 11, 2003 Report Posted October 11, 2003 LITE HISTORIK OM FBJS SYMBOL. Efter att det beslutats att baskermärket skulle vara "LODJURET", ett av våra 4 stora rovdjur ( symboliserar jaktförmåga, smidighet och fighting spirit ) var det här det första förslaget som lades fram. Det refuserades av CFV ( TACK GODE GUD! ) då han ansåg att det såg för "snällt och tamt ut". Ovanstående märke fastställdes till slut ( som alla vet? ) Personligen är jag glad över slippa bära förslag nr 1 ( "varulvshuvudet" ) i "mössan". Av vana och/eller partiskhet så är jag "nöjd" med det mera stilrena Lodjurshuvudet. Quote
The Swede Posted October 11, 2003 Report Posted October 11, 2003 Ner i materielplatsen med baskermärkena. The Swede Quote
106 Posted October 11, 2003 Report Posted October 11, 2003 Bra initiativ med lite historik kring märket! Det här är väl fel tråd att be om historik kring övriga baskermärken/utbildningstecken i FM, men om du vet vilka förslag som fanns på utbildningstecken för FBJ så vore det trevligt att få höra/se. När togs det första märket fram? När kom baskern? Märket heter ju m/87 (iaf i UniR FM 2003) men det kan ju lika gärna hänga ihop med övriga m/87-systemet och inte ange årtal för när det togs fram/godkändes för bärande (t ex kom fältflaska90 först 1999). Quote
Guest Andrew Posted October 11, 2003 Report Posted October 11, 2003 (edited) Har för mig att märket fördes på tal ca: 1985 låter det vara osagt vilket år Hkv gokännde märket och baskern + märke blev offciellt. Säkra källor är bättre än gissningar återkommer med fakta ASAP Edited October 11, 2003 by The Swede Quote
106 Posted October 11, 2003 Report Posted October 11, 2003 Ingen brådska, så länge det är tillförlitliga källor. Quote
Panzerfaust Posted October 12, 2003 Report Posted October 12, 2003 No hard feelings, alla andra basker bärare... aiy? Är så att jag tycker att Lodjuret är det snyggaste märket! just för att det är ett djur och passar bra som basker märke... Kul med lite historik.. Finns det gammla bild förslag på andra djur? typ Björn eller varg kanske? Antar att järven va uteslutet då det fanns förband som kallade sig Järven... ? Quote
Vysotskij Posted October 12, 2003 Report Posted October 12, 2003 (edited) Finns det gammla bild förslag på andra djur? typ Björn eller varg kanske? I 22 i Kiruna hade en varg var lika schysst som lokatten, men märket var förvånansvärt stort. Håller med om att lodjuret (tillsammans med K 3:s halmkrans) är det snyggaste sen KJ-gaffeln och Lapplandsjägarnas varg försvann. FJS har snyggast färg, men baskermärket är inte riktigt lika stilrent. K 4:s är tyvärr sämre designat. Slut angående jägare. Pansartruppstecknet på svart basker är också väldigt snyggt. EDIT: IG Edited October 12, 2003 by Vysotskij Quote
LYNX Posted October 12, 2003 Author Report Posted October 12, 2003 Det var inte min mening att det här skulle bli en "snyggaste baskermärke" tråd ( finns redan en ). Men personligen stör det inte mig, vill bara informera. Quote
Gator Posted October 12, 2003 Report Posted October 12, 2003 Ingen brådska, så länge det är tillförlitliga källor. Jag vet inte om den kan betraktas som "tillförlitlig källa", men en känd svensk tidskrift för naturintresserade hade 1987 ett reportage om "Sveriges nya elitförband, flygbasjägarna". I artikeln förekom baskermärket. Quote
Panzerfaust Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Jaha, är det en varg I22 hadde? trodde det va en björn @Lynx Du hadde inga andra bilder? Quote
Guest järv Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Jaha, är det en varg I22 hadde? trodde det va en björn http://www.kolmarden.com Kanske dags för ett besök? Quote
Protiwa Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Lite bilder på märkena... I22 - Varg FBJ - Lodjur K3 Pansar FJS Armeflyget KJ Quote
Blomberg Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Lite historik bakom Pansarmärket vore trevligt! Quote
Elfgren Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Lite historik bakom Pansarmärket vore trevligt! det ända jag vet (tror mig vet) är att pansar var först med basker. Quote
Elfgren Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 det var någon sa sa att f7 hade ett lodjur i ett inhängn? stämmer det, Lynx? Quote
Yman Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Ser att åtminstonde ett märke saknas i denhär tråden. HKP: Sådär, det var bättre. //Yman Quote
Guest Andrew Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 det var någon sa sa att f7 hade ett lodjur i ett inhängn? stämmer det, Lynx? Nej det stämmer inte ! Dock så finns det ett uppstoppat lodjur inne på Fbjs kasern i en glasmonter. Det var ett tidnings reportage vid något tillfälle för länge sedan där 2 Fbj sitter i en djurpark (kommer inte ihåg vilken) brevid ett lodjur .... kanske därifrån som ryktet uppstått att det skulle finnas ett levande lodjur inhängnat på F7. Quote
A2Keltainen Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 FJS har snyggast färg, men baskermärket är inte riktigt lika stilrent. Har du sett VDVs vapenslagsmärke? Det ser i mitt tycke betydligt bättre ut än FJS baskermärke, då stjärnan och de två flygplanen visuellt fyller ut fallskärmen, utan att märket för den delen blir för grötigt. Quote
Gorg Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Pansarmärket är ju ljuvligt snyggt, lodjuret med. Väntar på Amfibiekårens nya baskermärke med Torleif, det kan inte misslyckats PS: Har alltid trott I22 hade en björn eller någon slags drake tills nu :P Quote
Vysotskij Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 FJS har snyggast färg, men baskermärket är inte riktigt lika stilrent. Har du sett VDVs vapenslagsmärke? Det ser i mitt tycke betydligt bättre ut än FJS baskermärke, då stjärnan och de två flygplanen visuellt fyller ut fallskärmen, utan att märket för den delen blir för grötigt. Johan Adam. Vore fläskigt tjänstefel av mig om jag inte hade sett VDV:s (de sovjetiska/ryska luftlandsättningsförbanden) märke. Däremot vet jag inte om jag håller med om att det skulle vara snyggare än FJS. Quote
A2Keltainen Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Har du sett VDVs vapenslagsmärke? Johan Adam. Misstänkte det... Quote
Vysotskij Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Har du sett VDVs vapenslagsmärke? Johan Adam. Misstänkte det... Keltainen, du ska inte slänga in de finländska fallskärms- och kustjägarnas baskermärken som lite bensin i baskermannekängbrasan här...? Quote
A2Keltainen Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 (edited) Keltainen, du ska inte slänga in de finländska fallskärms- och kustjägarnas baskermärken som lite bensin i baskermannekängbrasan här...? Det var svårt att hitta bra närbilder av dem på nätet. Jag har dock några riktigt bra närbilder hemma av mitt kustjägarbarettmärke, men ingenstans att lägga upp dem. Någon hjälpsam frivillig? Fallskärmsjägarnas barettmärke: http://www.mil.fi/joukot/utjr/index.html http://www.teres.fi/erna/2000/joukkue/ Kustjägarnas barettmärke, det gyllene havsörnshuvudet, kan beskådas i diverse nummer av Fanbäraren: http://www.surfnet.fi/~fanbarar/ Edit: Eventuellt så har specialjägarna ett annorlunda märke än fallskärmsjägarna. Jag kommer inte ihåg hur det föreligger. Edited October 13, 2003 by A2Keltainen Quote
Panzerfaust Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 (edited) @Järv Va inte illa menat, tycker bara inte att det serut som en varg, om du kollar ser du att fler delar min uppftatting, för tjock halls och stort huvud... hor nog sett X antal vilda djur ja. @Yman Skiiitsnygg! en sån pegasus eller vad dom heter... den har jag alldrigs ett, gillar den:) Tycker det är snyggt med djur som märken, symboliserrar lite mer än tex en ring med ND eller tre kronor, blir lite mer levande på nåt vis... Vill bara säga till alla som har div märken osv, Jag menar inget illa! Tycker att det är intressant att se vad folk tycker är snyggt osv, kul disskusion så länge den håller iaf! Alla har vi olika syn att se på saker, tänk på det innan någon får utbrott för att man tycker lokatten serut som en bäver eller Neptuni serut som en tandpetare eller vad det nu kan vara EDIT: LO Djur i Bur... det ryktet har jag dock alldrig hört, men jag vet att vissa reg har djur, bla P-18 har en get. Eller vad det nu är... Finns det fler reg som har djur? (ja, inte hundar...) Edited October 13, 2003 by Wittman Quote
Guest järv Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 @JärvVa inte illa menat, tycker bara inte att det serut som en varg, om du kollar ser du att fler delar min uppftatting, för tjock halls och stort huvud... hor nog sett X antal vilda djur ja. Nänä, jag tog det inte så heller. Vargen är inte direkt porträttlik med krona på huvudet och allt. Quote
Panzerfaust Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 @JärvVa inte illa menat, tycker bara inte att det serut som en varg, om du kollar ser du att fler delar min uppftatting, för tjock halls och stort huvud... hor nog sett X antal vilda djur ja. Nänä, jag tog det inte så heller. Vargen är inte direkt porträttlik med krona på huvudet och allt. Okej:) bra! Den är ju som sagt cool iaf! det är den... Quote
Blomberg Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 P-18 har en get. Det är Harald, han är en högt ärad vädur Quote
106 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Ledsen att också jag nu bidrar till trådens urspårande. @Yman Inget ont menat, men du menar väl inte på allvar att du hellre har en liten "my little pony" i baskern hellre än arméflygets (snygga) märke? Men det är klart, alternativet var väl flygmössa m/30. Allvarligt talat tycker jag nog bäst om märkena för pansar och arméflyg pga helt rätt storlek och klar och tydlig symbolik, heller inte för plottrigt eller för lite. Men det är klart K1 och K3 har lite tradition bakom sina (halmkransen) vilket är lite kul ändå. Av de nya märken som kommer tycker jag endast om det för SkyddC (om de håller ner storleken), övriga har för mycket tomrum dessutom ser de på tok för stora ut (har bara sett Hkv och Inf, utom bilderna i UniR FM alltså). 10-årsmärket i Hv-baskern ser faktiskt helt OK ut om man bortser från motivet på skölden men det kvalar inte in bland topp fem. Men egentligen skulle jag vilja se att tråden handlar om baskermärke m/87 för flygbasjägare, och kanske även utbildningstecknet. Men jag har ingenting att säga till om i den saken. Quote
Fu Dahlberg Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 (edited) Förslag kanseke vore att döpa om den till bara Baskermärke? Annars tycker jag att Livgardets(?) karl gustavmärke, i silver är snyggast... Sedan är man ju personligen lite svag för silverkrimskrams istället för mässingskrimskrams... Fast det är snyggast mot den svarta baskern.... Edited October 13, 2003 by Fu Dahlberg Quote
Hans Engström Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 För att fortsätta offtopic så var pansarmärket inte alls upskattat när det kom (om jag inte missminner mig helt så kallas det för "räkstjärten" i historieboken om pansartrupperna). ND i K4s ser bara bisarrt ut. Att HV märket är ett heraldiskt missfoter har väl de flesta räknat ut. Även om det är snyggt med silvret i det kungliga namnchiffret (undrar om jag lever länge nog för att byta CGXVI till VR) mot det svarta så är det banne mig bra konstigt at LG(inf) och I5 bär pansarbasker med regementsmärke i. Kul att notera, pansarbaskern var ju i många år inte svart utan väldigt mörkblå (fast kallaes svart). Quote
Recommended Posts