Jump to content

INFO: Stadskytt eller Bevakningssoldat?


Recommended Posts

,Jun 4 2004, 17:18 ] Krävs perfekt syn för Stadsskytte eller kan man ha glasögon?

 

Min inskrivningsförättare hävdade att eftersom jag har glasögon så kan jag inte bli Stadsskytte och inte heller miliärpolis etc så det blev bevakningssoldat på Gotland. Men sen ser jag i mina papper när jag kommer hem att det står:

"Tjänstbarhet B: Stridande befattning i anfallsförband"

 

Det ser ju ut som att jag skulle kunna få tjänstgöra som stadsskyttesoldat? Eller tolkar jag det fel...

 

:lol:

 

Tacksam för hjälp..

Som någon säkert redan nämnt krävs inte perfekt syn på stadskytte. Om inskrivningsförättaren säger det beror det på att han bestämt sig för att skicka dig nån annanstans. Inskrivningsförättaren är en civilt anställd person som troligtvis gjorde lumpen runt 60-70 talet (om ens det), följaktligen: han/hon vet inte ett skit om dagens värnplikt eller befattningar. Lita aldrig på inskrivningsförättare!!! Innan du kommer in i rummet har han/hon oftast bestämmt sig vart du ska skickas, och försöker på alla sätt att lura dig till just den tjänsten genom lögner, propaganda, falsk marknadsföring (motsv), löften osv.

 

Om du verkligen vill ha en speciell tjänst: ljug dig till den. Inskrivningsförättaren vet oftast inte kraven till de olika tjänsterna.

När jag blivit placerad som bevakningsgrpc och ville byta till stadsskyttesoldat sa inskrivningsförättaren: "den tjänsten finns inte". Så mycket koll har de på pliktverket. Till sist lyckades jag byta ändå.

Stå på dig så får du säkert din tjänst, var bara envis och engagerad. (samt bruka lögner)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack för det svaret! Nu känner jag mig blåst men det är bra för nu kan jag göra något åt saken. Han försökte lura in mig på nån rutten artilleritjänst, så jag blev glad när jag fick bevakning...

 

Hur ska jag bete mig? Ska jag skicka ett undertecknat snigelbrev till Pliktverket (till min inskrivningsförrättare personligen?) och/eller ska jag ringa och prata med honom?

 

Räcker mina resultat för pansarskytte (det är väl det som är vanlig skyttesoldat):

I-prov: 6a eller 7a

Muskel: 4a

Kondition: 7a

Psyk: 5a

Syn: 6a; Färg: 9a

Hörsel: 9a

Motivation & vilja: 10a ;)

 

Jag är dock starkare, och förtjänar mer än en femma i psyk. Skulle jag klara stadsskytte?

 

Mycket tacksam för all hjälp jag får :banghead::uzi

Link to comment
Share on other sites

artelleri sämre än bevakning??! how come? de är ju iaf ute på fältet(även om det inte är fronten direkt) och krigar loss.. bevakning kollar namnbrickor i matsalen och id i porten... försök byta och ta det du får..

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

  • Vad är skillnaden mellan skyttesoldat och skyttesoldat stridsfordon? På lumpen.nu är beskrivningarna desamma förutom en mening där det står att de senare transporteras i stridsfordon så klart. Vad ska man välja?
  • Hur ska jag bete mig för att ändra på min placering? Mitt inskrivningsbeslut har ej kommit ännu (mönstrade för bara 2 veckor sen ungefär). Ska jag invänta det och vänta på att ett nytt årskvartal börjar så fler placeringar blir tillgängliga? Ska jag skicka ett undertecknat snigelbrev till Pliktverket (till min inskrivningsförrättare personligen?) och/eller ska jag ringa och prata med honom? Hur ska brevet utformas, ska jag be att placeras på ett särskilt regemente eller ska jag överlåta det beslutet till dem? Någon som har erfarenhet eller tips..? Hjälp :surprise:

Link to comment
Share on other sites

  • Vad är skillnaden mellan skyttesoldat och skyttesoldat stridsfordon? På lumpen.nu är beskrivningarna desamma förutom en mening där det står att de senare transporteras i stridsfordon så klart. Vad ska man välja?

Ja du, det finns det nog flera som har stenkoll på...

 

  • Hur ska jag bete mig för att ändra på min placering? Mitt inskrivningsbeslut har ej kommit ännu (mönstrade för bara 2 veckor sen ungefär). Ska jag invänta det och vänta på att ett nytt årskvartal börjar så fler placeringar blir tillgängliga? Ska jag skicka ett undertecknat snigelbrev till Pliktverket (till min inskrivningsförrättare personligen?) och/eller ska jag ringa och prata med honom? Hur ska brevet utformas, ska jag be att placeras på ett särskilt regemente eller ska jag överlåta det beslutet till dem? Någon som har erfarenhet eller tips..? Hjälp :surprise:

Mitt tips är att ringa till inskrivningsförrättaren först. Därefter bör du även ta kontakt med människan som ansvarar för inskrivningen av vpl på det regementet du vill till.

 

Jag har själv ändrat tjänst efter att ha fått en jag inte ville ha. Först ringde jag till inskrivningsförrättaren. Hade jag nöjt mig med det hade han snackat med/skickat brev till i det här fallet ansvarige på LG - bytte nämligen till stadsskytteKB. Då vet man inte riktigt hur det blir. Jag frågade istället om nummret till människan på LG och snackade med honom. Där visade det sig att det visserligen var slut på stadsskytteGB, som jag först var ute efter, men det visade sig att det fanns KB kvar. Det hade jag aldrig fått veta om jag inte ringt. Han reserverade en plats till mig direkt. Sedan behövde jag fortfarande skicka snigelbrev, det krävs en formell överklagan för att ändra tjänst. Men då var allt redan klart.

 

Fast det var efter att jag fått mitt inskrivningsbeslut (läste om ditt inlägg och ser att du inte fått något beslut än). Att ändra preliminär placering är inte svårt alls. Jag gjorde (även) det, då över email till min inskrivningsförrättare. Men det kan nog vara sunt att ringa honom och då fråga när nya tjänster kommer ifall tjänsten du vill ha är slut.

 

Allt det här förutsätter självklart att du har de värdena från mönstringen som krävs.

Link to comment
Share on other sites

Tack! Skitbra. Ska ta och kontakta min inskrivningsförrättare.

 

Stadsskytte och skyttesoldat har ju samma krav, så vet du möjligtvis ifall dessa resultat räcker:

I-prov: 6a eller 7a

Muskel: 4a

Kondition: 7a

Psyk: 5a

Syn: 6a; Färg: 9a

Hörsel: 9a

 

:surprise:

Link to comment
Share on other sites

Ralph: Har det inte själv då jag är astigmatisk och dom finns inte med korrigering för astigmatism (än). En kompis kör dock på såna och det funkade utmärkt tills det att det blev pollensäsong och hon är pollenallergiker. Då fick hon byta tillbaka till vanliga.

Tror nog dom kan heta day and night då man har dom i just dygnet runt i 30 dagar.

Olof

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Glasögon är inte alls funkis, utan skaffa linser. Day n' Night-linser funkar fint, fast tänk på att alla förband väljer sina värnpliktiga och de har full tillgång till mönstringsrapporter samt kommentarer från läkare och psykologer. Med tanke på SSK's populäritet så kan det nog vara svårt att komma in direkt på mönstringsresultaten om du har ett synfel eller skadade leder. Många blev utsållade tom strax innan inryck pga t.ex. gamla ledskador och dålig syn, något som jag själv såg.

Jag är för övrigt den som låg på SSK med dålig syn, -2.25, men jag har idrottat hela mitt liv och har inga andra skador. Tänk också på att som chef blir det inte lättare utan tvärtom hårdare. Föregångsmannaskap är chefens kamrat! (käckt, eller hur?)

Link to comment
Share on other sites

Jag har skickat ansökan om ändrad placering från bevakningssoldat till skyttesoldat alltså inte SSK. Det var i måndags. Ska jag ringa också? För att vara lite på. I så fall när, och vad ska jag säga?

 

Hoppas de skiter i att jag sa att jag skadade knät lite när jag var 15, det gick ju över på 2 veckor och jag har inga problem längre men det verkar ju som att de aktar sig för sånt.

Link to comment
Share on other sites

Låg inne på stadsskytte 03-04 och måste säga att det är en grymt rolig utb.

Är det jobbigt att alltid gå med vapnet i anläggning? man vänjer sig.

Vi hade några som körde med linser och det funkade helt ok för dom, sen så är ju

försvarsmaktens glasögon grymt fula och det ser en smula ovärdigt ut när man ska springa runt i stockholm och se tuff ut inför allmänheten.

Vad gäller rekryteringen så vet jag inte vad jag skall säga...skåne, gbg, dalarna, stockholm, för att nämna några ställen som folk kom ifrån.

 

Om du vill skjuta mycket så är det på sättochvis nästan bättre ju kortare utb. du gör. de enda vapen KB får utb på är AK5(med några få undantag, t.ex spanings KB:n). GB får även dom utb på AK5, plus den eventuella tillsatsen dvs granattillsats och/eller "kikar"sikte(skarpskyttar). De fick iof en kort utb på prickskyttegevär 90 men befattningen som "prickskytt" får en F-soldat i plutonen.

F-soldaterna får utb på AK5 och grg eller Kulspruta 90(även här med vissa undantag för spaningsgruppen). Spaningsgruppen är förövrigt EN grp i en av plutonerna(stab/tross) på kompaniet. Som KB leder du gruppen i striden och deltar därför inte så mycket i själva "kriget" pga du säger vad de andra skall göra, t.ex rensa ett rum/korridor motsv. Det är de andra som utför de flesta av momenten, men du är ju givetvis med hela tiden.

Vad man än väljer så kommer det att bli väldigt roligt, om än lite jobbigt ibland.

Och moderna krig avgörs ju i städer...behöver jag säga mer?

SSK-rules

ps. du kommer givetvis att få "utbildning" på de flesta vapen som används, varför inte byta vapen med t.ex ksp-skytten under en övning när inget befäl ser, funkade finfint för mig. På så sätt har jag skaffat mig "praktisk utbildning" på alla vapen som vi använde ;)

Link to comment
Share on other sites

Pehu: du har delvis fel. Span KB hade vanliga AK5. Prickskyttarna var GB, alla GB/E fick inte en kortare utbildning på prickskyttegevär 90. 2plutons prickskytt gav däremot upp och blev civil stackare vilket av nån anledning ledde till att en fboll fick överta rollen som plutonchefens "livvakt". KB kan även få utbildning på olika vapen, t.ex. Ksp90B under deras KBS.

Link to comment
Share on other sites

  • Vad är skillnaden mellan skyttesoldat och skyttesoldat stridsfordon? På lumpen.nu är beskrivningarna desamma förutom en mening där det står att de senare transporteras i stridsfordon så klart. Vad ska man välja?

Ja du, det finns det nog flera som har stenkoll på...

 

  • Hur ska jag bete mig för att ändra på min placering? Mitt inskrivningsbeslut har ej kommit ännu (mönstrade för bara 2 veckor sen ungefär). Ska jag invänta det och vänta på att ett nytt årskvartal börjar så fler placeringar blir tillgängliga? Ska jag skicka ett undertecknat snigelbrev till Pliktverket (till min inskrivningsförrättare personligen?) och/eller ska jag ringa och prata med honom? Hur ska brevet utformas, ska jag be att placeras på ett särskilt regemente eller ska jag överlåta det beslutet till dem? Någon som har erfarenhet eller tips..? Hjälp :surprise:

Mitt tips är att ringa till inskrivningsförrättaren först. Därefter bör du även ta kontakt med människan som ansvarar för inskrivningen av vpl på det regementet du vill till.

 

Jag har själv ändrat tjänst efter att ha fått en jag inte ville ha. Först ringde jag till inskrivningsförrättaren. Hade jag nöjt mig med det hade han snackat med/skickat brev till i det här fallet ansvarige på LG - bytte nämligen till stadsskytteKB. Då vet man inte riktigt hur det blir. Jag frågade istället om nummret till människan på LG och snackade med honom. Där visade det sig att det visserligen var slut på stadsskytteGB, som jag först var ute efter, men det visade sig att det fanns KB kvar. Det hade jag aldrig fått veta om jag inte ringt. Han reserverade en plats till mig direkt. Sedan behövde jag fortfarande skicka snigelbrev, det krävs en formell överklagan för att ändra tjänst. Men då var allt redan klart.

 

Fast det var efter att jag fått mitt inskrivningsbeslut (läste om ditt inlägg och ser att du inte fått något beslut än). Att ändra preliminär placering är inte svårt alls. Jag gjorde (även) det, då över email till min inskrivningsförrättare. Men det kan nog vara sunt att ringa honom och då fråga när nya tjänster kommer ifall tjänsten du vill ha är slut.

 

Allt det här förutsätter självklart att du har de värdena från mönstringen som krävs.

Får man fråga vem på LG du pratade med? Vad hette han? Vore bra för mig att veta B)

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst på ett par ställen här på forumet om folk som laseropererat ögonen INNAN mönstring. Vad jag har läst på diverse "ögonlaserklinikers" hemsidor så vill dom att man ska vara över 20. Går det att snacka/muta till sig en operation i 17-18 års ålder och vad kan risken vara att göra det när man e 17 istället för 20???

Skulle synen förändras kan man ju korrigera med en ny operation.

 

//Närsynt :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för rättningen johanp, men jag menade generellt om utbildningen de hade och inte vilka vapen de använde som huvudvapen. T.ex spanings KBn, ska inte skriva hans namn, hade ju utb. både på Kulspruta 90 och Rb56 t.ex och så vitt jag vet hade inte många andra KB på 6:e det. Sedan så tycker jag att KB skall få utb på alla de vapen som ingår i gruppen, bara för att få ökad förståelse för vapensystemen under olika förhållande, för/nackdelar osv.

Våra GB fick kort utb på prickskyttegevär 90, trodde faktiskt att det var konsekvent över de andra plutonerna men ack vad jag bedrog mig :)

Link to comment
Share on other sites

Guest 321:a ssk

Mycket snack om vem som får göra mest, leka mest & vilket som är roligast KB eller GB!!

Den som har det roligast & får testa mest är ju den enskilde soldaten, våra KB & GB var ju löjligt avundsjuka på oss.

 

Nu var ju iofs detta några år sedan & det kan ha ändrats en del men Stadsskytte rockar.

 

Tunga Grg!!! :rocketl::rocketl::rocketl:

Link to comment
Share on other sites

span kb var iofs rb56 skyttar, men båda deras huvudbeväpningar var fortfarande ak5(däremot passade nog båda två på att låna deras fbollars ksp90b, för span gällde följande:

 

2st Grp Ch, Ak5 (15mån KB)

2st Rb56 BILL skyttar, Ak5 Granat tillsats (10mån E-soldater)

2st Rb56 BILL laddare / prickskyttar, prickskyttegevär 90 (10mån E-soldater)

2st Prickskyttar, prickskyttegevär 90 (7,5mån F-soldater)

2st Ksp skyttar / förare Tgb1119, Kulspruta 90 (7,5mån F-soldater)

Link to comment
Share on other sites

Jaha då damp det ner ett brev från Pliktverket igår. Min inskrivningsförrättare från mönstringen svarade på min ansökan om ändrad preliminär placering från bevsold till skyttesoldat. Nu liksom då hävdade han att synkravet inte för underskridas, så jag är fast som bevakningssoldat på P18. Han flyttade mig inte ens till I19 som jag bad om ifall att jag inte kunde få bli placerad som skyttesoldat trots att det finns en hel del såna som har glasögon.

Link to comment
Share on other sites

När jag mönstrade så var jag intresserad av MP eller stadsskytt, ojsanhoppsan, vet inte hur det är med alla tjänster men inskrivningsförättaren rekomenderade mig och vara PB (15mån = KB inom armen vad jag är informerad om).

Iallafall så frågade han mig om jag ville vara med i "lotteriet" eller om jag ville ha en säkrare tjänst. Då tänkte jag att jag skippade att ansöka som pb(kb) till MP och stadsskytt efter som redan tidigt på året så var det 8 -10 pers på den tjänsten, så då kunde jag bara gissa hur resten av tjänsterna såg ut innom mp och stadsskytt. antar att man måste ha en del bra resultat för att bli vald.

Jag hade bättre mönstrings resultat än genomsnittet men ville inte ta chansen så jag lämnade stockholms distriktet och sökte landet över.

Så nu väntar jag på något av mina besked. Antingen en p10 eller 2 st på p18. 8-/

Link to comment
Share on other sites

P18, det ligger väl på gotland...?

Har hört en del rykten om det förbandet ;)

 

Nä, nu ska jag inte vara sån, blir säkert jättebra vilket du än väljer/får.

Men det e klart, gardet vore ju det bästa B)

Link to comment
Share on other sites

Har hört att Stadskytt eller bevaknings soldat på livgardet ska vara bra tjänster att göra? :baskerPa:

 

Är det så, och vad är att rekomendera om man har intresse för lite fysiskt krävande tjänst, samt har tankarna på att göra militärhögskola.

 

Vill ha lite kött på bena nu innan mönstringen.

 

//Åkerström

ja.. om du går till mönstringen så sitter det en trevlig kis och kollar dina papper. om du har tur hamnar du där. om du har otur får du gå omkring och kontrollera att staketet inte är uppklippt i ösregn och snöstorm..

 

däremot så kan det ju alltid vara lite spännande med lite mer strid i skog och mark samt swat-uppdrag i en å annan kåk, så om jag vore du och ville ha en fysiskt krävande tjänst så skulle jag ju valt stadsskytt.

 

bevakarna är ju inte precis dom som får toppresultat på mönstringen..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Låg inne som KB på Stadsskytte/Spaning 03/04 och vi fick utbildning på en massa mtrl som övriga på SSK inte fick.

 

Bla testade vi de nya BIRC-siktena till RB56, körde omkring med trevliga cabbade 1119-bilar i -24. Vi fick vara med och testa FMV's nya camo-dräkter för span/prsk. På hela vår grupp (10pers) fick vi skjuta 6 skarpa RB56, vilket kan jämföras med att en "vanlig" robot-pluton får skjuta 2.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...