Jump to content

Recommended Posts

• Forumsledning
Posted

Fälthatt Camo används främst till Fältuniform 90L.

Och ja det är utlandsstyrkan som har den.

Fältuniform 90L får mig veterligen endast användas av utlandsstyrkan, men hur det förhåller sig med hatten vet jag inte.

Ganska löjligt, det kan vara rätt stekhett i Sverige med. Antagligen är reglen satt via UniR FM eftersom man inte litar på sitt eget system med förrådspersonal och befäl som tar saken i egna händer. Detta för att slippa samma problem som varit med M90P uniformerna, nämligen att fel personer har dem (bara för vissa befäl KAN och VILL ha en P-unifrom) och det blir en bristvara för de som egentligen SKALL få dem. Detta är min högst personliga teori.

Posted

Enligt UniR FM får "Fälthatt camo" bäras av utlandsstyrkan och marinens bassäkförband.

Fältuniform 90L är tillåten variation enligt UniR FM vilket innebär att även personal i Sverige får bära den, om man lyckas få ut den vilket är svårare.

The Swede :blink:

Posted
Enligt UniR FM får "Fälthatt camo" bäras av utlandsstyrkan och marinens bassäkförband.

Fältuniform 90L är tillåten variation enligt UniR FM vilket innebär att även personal i Sverige får bära den, om man lyckas få ut den vilket är svårare.

The Swede :baskerPa:

Så då gör jag enligt reglementet fel (och en stor del av min grupp) som bär den till "hemvärns uniformen"

:(

Undrar lite varför den inte är reglementerad till hela armén

DXL= en stor förespråkare utav booniehatt

Posted

På K3 använnds cammohatten av prickskyttar och andra som bär en så kallad "fågeldräkt" (en IR-dämpande Barracudadräkt). Anledningen är att cammohatten "spänner ut" huvdelen bättre än fältmössan och på det sättet skapar en mindre människolik signatur.

• Forumsledning
Posted (edited)

Då släpper vi avatarsnacket, det är nått vi missat i reglern (ska fixa det) men det står i FAQ om hur vi vill ha det med avatarer. Ställ frågor i Solfdelen om ni undrar nått.

åter till ämnet

/ Kimster BlåGul

Edit: Har raderat alla inlägg angående "Värjan Skämtar intet":s FBJ symbol i signaturen(som jag sedan tog bort ur hans profil då han inte har någon ankytning till förbandet)

Dessutom tillåts inte inlägg som "okej, oj det visste jag inte", etc flera gånger. "Tack för info", motsv är okej EN GÅNG av den som startat tråden tycker jag, men inte i vartannat inlägg eller av alla besökare, det driver inte diskussionen framåt. Det måste vara lite ORDNUNG också 0:)

För att inte slösa med inläggen redigerar jag i Kimsters :dong: /Henke

Edited by henke
Guest Dedicated
Posted

Kan säga att "fälthatt kammo" INTE är tillåten utrustning för Hv Insatspluton vilket en pluton fick erfara under helgen. De fick sig en offentlig blåsning varpå deras 90-kepa raskt ersatte fälthatten. Som det ju SKA vara!

/Fyhr

Posted

använder den i HV, men efter mörkrets inbrott i fält, utanför grindarna samt i b-styrke uppdrag. tycker det är löjligt att den inte är reglementerad för alla styrkor som en del av utrustningen. bättre huvudbodnad finns fan inte. har inte danmark boonie hatten i alla förband?

Posted
har inte danmark boonie hatten i alla förband?

Känner inte till hur tilldelningen ser ut men Bøllehat M84 verkar vara av rätt bra kvalisort.

Har just köpt ett gäng för B-styrkeverksamhet. Får ta och ragga upp en Fälthatt Kammo så man kan jämföra.