Guest shungolungo Posted September 29, 2003 Report Posted September 29, 2003 1. Hej jag undrar om det finns nån eller några som gjort sin värnplikt som kustjägare som kan berätta för mig vilket som är det mer avgörande. Är det att ha ett starkt psyke eller överlägsen fysisk styrka som är bästa att ha under utbildningen? Och jag vet att man bör ha båda, så skriv inte bara det. Har hört att det är många mindre tränade killar med stark psyke som klarar sig till MUCK och många tränade som inte gör det pga av just psyket..? 2. Bör man satsa mer på kondition och uthållighet än på styrketräning när man tränar inför mönstringen och extra mönstringen till KJ? Jag har försökt hitta med sökmotorn men den ville inte... Tack på förhand! Quote
Greenment Posted September 29, 2003 Report Posted September 29, 2003 http://www.amf1.mil.se/article.php?id=4270 Uthållighetsträning (lätt/normal tungt) : 3 set * 20 reps Explosivitet/Styrka (tungt) : 3set 6-8reps.. Quote
Panzerfaust Posted September 29, 2003 Report Posted September 29, 2003 Ingen expert inom området, men i min ungdom *harkel* så trodde jag att KJ och FSJ osv va stora tränade muskel killar... men sen när man såg många KJ och FSJ på riktigt så vad inte alls så... kan nämnas att jag såg en kille som va fallskärmjäagre i sthlm, när det va ung 08 festivalen, vid repelling stationen så va det nåra fsj, en av killarna där va lixom smalare än mig. Och jag är smal. Så nåt muskel berg är knappst ett måste, hjärna psyke och styrka. Jag tror att psyket och det personliga är det som spelar mest in... Quote
Anders Posted September 29, 2003 Report Posted September 29, 2003 Ska vi testa att låta de som gjort GU på KJ/FJS uttala sig eller ska fortsätta på inslagen bana med gissningar? Det räckte gott i en tråd. /Icke-KJ/FJS Quote
Greenment Posted September 29, 2003 Report Posted September 29, 2003 (edited) Blev helt fel? Edited September 29, 2003 by Greenment Quote
69:an Posted September 29, 2003 Report Posted September 29, 2003 (edited) Det kräver både mental och fysisk styrka!! Utan att skriva en helsida om hur man bör träna eller vara som person så kan man sammanfatta det hela på ett enkelt sätt, nämligen följande deviser som speglar förbanden. KJ: MOD KRAFT SPÄNST FJS: VILJA MOD UTHÅLLIGHET @Wittman Som Anders skrev, lämna gissningarna hemma. //C PBS/KJ på mitten av 90-talet numera ROK/KJ dvs. reservofficer, för er som inte förstod ;) Edited September 29, 2003 by 69:an Quote
Gotcha Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 shungolungo, Dessa frågor har ställts, och diskuterats, massor i forumet. Vi är några kustjägare här i forumet, som har legat i olika årskullar: jag, 69'an och VH tillhör kanske de mest aktiva, du kan säkert ställa frågor till oss om du undrar något. Som svar på dina frågor: Du måste ha en viss grundfysik, du måste kunna bära en ryggsäck som väger 50kg eller mer, i många, många mil under lång tid. Du måste klara av att bära "normalutrustningen" (dvs vapen, stridsväst, hjälm, stridssäck - vikt ca 20-25kg) utan problem - osv, osv, osv. Du kommer få en god portion fysträning på KJ-komp, oroa dig inte för det - men du måste vara ganska stark från början. Men det är bättre med "långa muskler" än "korta muskler" typ Arnold. Viktigast av allt är VILJAN, det så kallade PANNBENET..."starkt psyke" säger egentligen ingenting - det spelar ingen roll hur "starkt psyke" en aspirant tror han har: så fort aspiranten kommer innanför grindarna på Rindö räknas bara viljan att fortsätta trots tröttheten, värken i kroppen, huvudvärken, hungern, skavsåren, rädslan för nästa vattenfyspass och så vidare. Se till att du klarar baskraven med marginal, sedan fär du öva viljan - förslagsvis genom kinesisk båge (det kommer du ändå får smaka på om du skulle antas). Lycka till. Quote
Panzerfaust Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 Ah, ni ser enligt gotcha gissade jag ju inte helt fel. Det är ju skillnad på gissningar och gissningar, man behöver inte få dåre för det... Har man träffat KJ eller liknande så är det inte så svårt att lägga ihop 1+1. Smarta, starka, vilje kraftiga. Det är ju dom bästa från varje årskull som blir dylikt. Quote
Guest Andrew Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 (edited) Jo men frågan är ju om vi andra tycker det är roligt, intressant att höra folks gissningar eller om vi hellre vill höra synpunkter ,åsikter ifrån folk som har egna erfarenheter. Bara för att det är ett öppet forum Wittman så behöver man inte skriva och gissa i alla trådar. Själv har jag ibland t.o.m börjat skriva i en tråd och sedan tänkt efter lite om jag är rätt person att yttra mig överhuvudtaget... och då ångrat mig och skippat att göra ett inlägg. Finns många här på forumet som kanske borde göra det imellanåt... ingen nämnd , ingen glömnd Edited September 30, 2003 by Andrew Quote
Gotcha Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 (edited) Själv har jag ibland t.o.m börjat skriva i en tråd och sedan tänkt efter lite om jag är rätt person att yttra mig överhuvudtaget... och då ångrat mig och skippat att göra ett inlägg. Detsamma. Visst kan man ha åsikter och uppfattningar, ofta baserat på andra- eller tredjehandsinformation...så tänker man till litegranna och inser att det är lika bra att jag håller käft istället för att avslöja min okunnighet. Sedan finns det alltid undantag där man satt med huvudet under armen och tryckte på [svara] ändå... Edit: Wittman: KJ (eller motsvarande) måste inte vara av Arnie-format (vanlig vanföreställning), däremot kan man skönja en viss trend i att KJ/motsv vanligen har bättre fysik än den vanlige syltryggen i ledet. Det finns STORA KJ (ex Mj S****ev) som är fysmonster, och det finns de i mindre format - men inte desto mindre fysmonster. Och jag håller med Andrew: vilken åsikt är "mest värd": den som gissar och bedömer på 2- el 3-handsinfo...eller den som besitter 1-handsinfo..? Edited September 30, 2003 by Gotcha Quote
Panzerfaust Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 @Andrew Du får jätte gärna PM:a mig om du har tankar och funderingar eller vill skälla, det är väl bättre än att då förstöra tråden ytterligare med tillrättavisningar. Läste du hela tråden så såg du ju att jag redan blivit tillrättavisad angående det där. Quote
Guest Andrew Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 Tråden vart redan förstörd då du inte lyssnade första gången utan var tvungen att skriva ännu ett inlägg. Du kunde skickat mig ett PM tillbaka själv istället för suga åt dig kritiken här och följa upp det genom att posta ditt tredje onödiga inlägg i denna tråden. Nu orkar jag inte med ditt tjaffsande längre. SKÄRP TILL DIG OCH VÄX UPP ! Back on topic .... Fråga till Gotcha mfl.... Har Kjv någon fast lokal i Sthlm där medlemmar kan träffas , hålla möten osv ? *nyfiken* Quote
LYNX Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 (edited) Oavsett förband så är det mycket riktigt "pannben" som till slut är avgörande. "Vi" har haft elitidrottsmän som hoppat av, en kille tillhörde toppenskiktet av Sveriges maratonlöpare. Jag pratade med honom och han sa att han "inte orkade" mer. Det var psyket som sa ifrån, inte kroppen. Edited September 30, 2003 by LYNX Quote
Rokare Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 Andrew Kika här KJV Är väl inte världens mest uppdaterade sida men där står det Kastellet, Kastellholmen. Vill minnas att detta är korrekt. Gotcha, 69:an vet säkert mer, men jag tänkte att du ville ha ett hyffsat snabbt svar. Förresten kan man nog se en trend vad det avser Size på KJ i skarven när det blev bara 15 månaders VPL, alltså efter KJ-90, de blev lite mindre då, håller du med mig 69:an? GMY Quote
Gotcha Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 (edited) Förresten kan man nog se en trend vad det avser Size på KJi skarven när det blev bara 15 månaders VPL, alltså efter KJ-90, de blev lite mindre då, håller du med mig 69:an? GMY Det kan jag nog tänka mig, eftersom GB/E-skallarna (dvs ambärare och köttarkillar ) utgick, och kvar blev "de smarta och sluga fysmonstrena" :P MYT Andrew: ibland härjar KJV även på Vitsgarn. Edit: *leprafingrar* Edited September 30, 2003 by Gotcha Quote
69:an Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 (edited) @Rokare Mindre stl på vpl efter omorganisationen blev helt klart, nu är det ju små späda vpl ;) Men även eftersom att kraven på att gå långt med tung packning har bytts ut mot mer operativa/verklighets inriktade krav. Som att verka självständigare under lång tid med liten supportorganisation. Men det är ju ingen nyhet för dig :P @Andrew Om inte minnet sviker mig så träffas KJV på Löwenbrau vid Fridhemsplan någon dag i månaden för lite lumpensnack och öldrickning. Men rådjursjakt/samkväm på Vitsgarn, skjutningar på Myttinge (Amf 1s skjutfält), veterandistanspaddling, golfturnering är några av de saker som ordnas. @ALLA Ang. vissa som uttalar sig med gissningar!! "gissare"--> <--69:an Jag tycker det är hyffsat tröttsamt att läsa om folk utan erfarenheter som svarar med gissningar. Ett exempel är tråden om hurvida det går eller ej med att skjuta AK5 under vattnet. Svaren i den tråden blev bland annat en rekomendation att använda HKs specialvapen för undervattensstrid. Dvs man frågar efter vatten och får en pulversläckare båda släcker elden men eftersom att du var törstig så hjälpte det föga!!! Nu är det slut med gnället men om samtliga skärper sig så ökar nivån på forumet!!! //C Edited September 30, 2003 by 69:an Quote
VH Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 Visst har vi nog blivit mindre, jag har ingen vidare koll på vad medelvikten låg på en KJ för 10 år sedan. Jag kan varken påstå att vi var minst och inte heller störst. Vi var en blandning av lite allt möjligt. Haka inte upp dig på storlek och vikt är mitt tips. Visst kan det vara postivt i vissa lägen, men huvudsaken är att du orkar lösa din uppgift på ett bra sätt! Quote
Guest Dreaden Posted October 14, 2003 Report Posted October 14, 2003 hmm jag kan dela med mig av mina trännings tips! Jag trännar stryke tränning varje dag olika muskel delar måndag bröst tisdag axlar etc jag trännar hemma har typ massa gymm grejer hemma som jag har lånat.Men om du ska gå på gymm på 2-3 gånger i veckan tränna alla muskeldelar låt kroppen vila sen tränna i gen.Men man blir lite stel av styrke tränning men det lösser man lätt genom att böja sig mycket göra sig själv seg och spänstig =D Quote
Ful Posted October 14, 2003 Report Posted October 14, 2003 (edited) Visst har vi nog blivit mindre, jag har ingen vidare koll på vad medelvikten låg på en KJ för 10 år sedan.Jag kan varken påstå att vi var minst och inte heller störst. Vi var en blandning av lite allt möjligt. Haka inte upp dig på storlek och vikt är mitt tips. Visst kan det vara postivt i vissa lägen, men huvudsaken är att du orkar lösa din uppgift på ett bra sätt! OT men angående vikten på soldater så gillar befälen att ha lätta soldater på den luftburna bataljonen för då kan de lasta på oss mer am och flyga längre med hkp Edited October 14, 2003 by Ful Quote
Recommended Posts