Caprice Posted February 13, 2007 Report Posted February 13, 2007 Ninjan. Det enklaste sättet för en gruppchef att se hur personalen funkar torde vara att studera hur de funkar i olika övningar samt på fritiden (i mitt tycke). Du kan ställa hur många frågor som helst och nästan alla kommer att ge dig de svar du vill ha, ex (lite överdrivet)frågar du din ksp-skytt om han kan tänka sig att vårda vapnet mellan varje genomförande så lovar han naturligtvis det. Men gör han det i realiteten? långt ifrån säkert.... hmmm lite luddigt svar men jag hoppas du förstår poängen. Alltså....de du eventuellt skulle kunna sålla ut har förhoppningsvis inte klarat sig igenom ringveckan ju. Kanske fråga PC om du får köra lite extra övningar i början om det är kvällar ni annars skulle vara lediga, den som då inte vill ställa upp på det utan istället vill gå till mässen kanske inte är tillräckligt motiverad för att åka... Som du märker är jag mer för praktik än teori men jag tror det ger mer helt enkelt. Cap. Quote
Kn Glock Posted February 14, 2007 Report Posted February 14, 2007 Som tidigare nämnts i tråden så har jag erfarenhet av rekrytering. Man rekryterar inte individer! Jag repeterar:Man rekryterar inte individer! Vad rekryterar man då undrar vän av ordning? Man rekryterar förband. Dessa förband består av främst av individer (och mtrl, TOEM, policy mm) I te x en grupp vill man ha en mix av erfarenheter, bakgrunder, färdigheter ,kunskaper, förarbevis, utbildningsbakgrunder ,civila meriter, militära meriter, certifieringar, humor ,ålder ,kön ,språkkunskaper, mentalitet, ledarskap ,chefskap, kreativitet, yxor ,pinkys osv Vad man letar efter beror självklart på vilket förband det är, vilken uppgift man skall lösa, mission ,samt missionsnummer. Man måste våga fast man inte har en mall/karta/instruktion Urvalprocessen då? denna tråden handlar ju om det. Om sanningen skall fram så är det i mycket en BEDÖMNING som mormalt görs av PC om det handlar om befattning på gruppnivå och det gäller ju flertalet. Annars av högre chef (Bataljonchef rekryterar Kompanichef osv) För enskilda befattningar typ stabsofficerar/assistenter/bilförare på högre staber så kan de ibland rekyteras av J1 PersE US handläggare direkt. Normalt finns det en persfunktion i varje förband men de agerar väldigt olika från mission till mission. Ibland har de full koll på läget innan någon annan har ryckt in ibland har de aldrig koll. Vakanser: Här kan det gå precis hur som helst. Alt 1 PC/KC/motsv rekryterar själva och ger uppgifterna till J1 PersE US Alt 2 Personalfunktionen i missionen rekryterar med eller utan samverkan med PC/KC och ger uppgifterna till J1 PersE US Alt 3 J1 PersE US rekryterar normalt på egen hand Alt 4 Man rekryterar inte fast det finns en vakans. (det kan finnas fördelar med denna lösning särskilt långt in i missionen Quote
Medic Posted February 14, 2007 Report Posted February 14, 2007 Ninjan.Det enklaste sättet för en gruppchef att se hur personalen funkar torde vara att studera hur de funkar i olika övningar samt på fritiden (i mitt tycke). Du kan ställa hur många frågor som helst och nästan alla kommer att ge dig de svar du vill ha, ex (lite överdrivet)frågar du din ksp-skytt om han kan tänka sig att vårda vapnet mellan varje genomförande så lovar han naturligtvis det. Men gör han det i realiteten? långt ifrån säkert.... hmmm lite luddigt svar men jag hoppas du förstår poängen. Alltså....de du eventuellt skulle kunna sålla ut har förhoppningsvis inte klarat sig igenom ringveckan ju. Kanske fråga PC om du får köra lite extra övningar i början om det är kvällar ni annars skulle vara lediga, den som då inte vill ställa upp på det utan istället vill gå till mässen kanske inte är tillräckligt motiverad för att åka... Som du märker är jag mer för praktik än teori men jag tror det ger mer helt enkelt. Cap. Om en grpch ställer "vårda vapnet- frågan" el. liknande skulle iaf jag: alt.1, inte åka på mission med honom/henne, alt.2, anta att det är ett övergående pinkysymptom och hoppas på bättring. Med reservation för att Caprices exempel var lite överdrivet, som han skriver själv. Men jag förstår förvisso poängen! "Alltså....de du eventuellt skulle kunna sålla ut har förhoppningsvis inte klarat sig igenom ringveckan ju." Håller med till fullo! Dock: detta gäller naturligtvis även grpch och är således ett påstående som gäller för hela gruppen, inte bara grpch! Alternativ till Caprices förslag: Fråga PC om det inte finns tid för lite informellt umgänge på mässen istället för tidsödande rutintjänst*. Den som inte vill lära känna folket i sin grupp på det sociala planet genom att umgås på mässen eller motsv. är inte tillräckligt motiverad och socialt begåvad att åka... Refererar till ett par kloka inlägg tidigare i tråden ang. att lära känna folket informellt. * Ex. vårda vapen när de redan är vårdade. @ Krook: Hur många och hur stora enheter har du rekryterat? @ Alla: Är det vanligt att grpch sköter rekrytering? För övrigt anser jag att den enda rätta formen för vakansrekrytering är alt.1 på Kn Glocks lista, med tillägget att vakansrekryteringen bör skötas av berörd grupp/pluton i möjligaste mån. Quote
Caprice Posted February 14, 2007 Report Posted February 14, 2007 Jag tror att vi tänker ganska lika i frågan medic, du får se mitt svar i förhållande till Ninjans frågeställning om att som grpch tidigt kunna "identifiera problembarn" och att "snabbt få koll på sin grupp". Och min erfarenhet är att de flesta visar sitt sanna jag när man är trött och sliten, normalt brukar man kunna se tydliga tendenser under slutövningsdygnen på hur gruppmedlemmarna fungerar. Kan man få reda på det i ett tidigare skede är det i mitt tycke bra. Quote
Krook Posted February 14, 2007 Report Posted February 14, 2007 @ Krook: Hur många och hur stora enheter har du rekryterat? @ Alla: Är det vanligt att grpch sköter rekrytering? För övrigt anser jag att den enda rätta formen för vakansrekrytering är alt.1 på Kn Glocks lista, med tillägget att vakansrekryteringen bör skötas av berörd grupp/pluton i möjligaste mån. Hur så? Jag kan en del om rekrytering, har deltagit i rekrytering både militärt och civilt...så. Hmm, det får duga. Inför mina missioner så har det förekommit att gruppchefer fått rekrytera sina egna grupper. Oftast har det då rört sig om gruppchefer med tidigare mission i ryggen och yrkesmän (maskin eller Pi) som ska rekryteras. Mer sällan har det handlat om Skytte eller V/E då de tydligen oftare tas ut av Plutch. Dock har jag inga statistiska siffor att härleda det till. För övrigt så har du många kloka synpunkter Medic. /K Quote
Recommended Posts