Guest Hiace_Racing Posted September 26, 2003 Report Posted September 26, 2003 När kommer dom andvändas nere i kosovo? Och en annan fråga fär man köra den gamla sisun när man är utbildad på 203? Quote
Sgt1clHansson Posted September 26, 2003 Report Posted September 26, 2003 Nej, 203:orna kommer inte till Kosovo. Och som jag förstått det skall SISUna också hem. Det är ganska mycket skillnader på 203an och 180an, men kan man det enda är det nog ganska enkelt att lära sig den andra. Quote
4425 Posted September 26, 2003 Report Posted September 26, 2003 E man utbildad på Patgb203 så e de inga problem med sisu180 men e det tvärtom så e det nästan en helt ny vagn! mycket som skiljer, typ allt. Quote
Guest Hiace_Racing Posted September 26, 2003 Report Posted September 26, 2003 Okej jag har fattat det så att 203 ska byta ut 180 nere i Kosovo. Vad ska dom använda i stället då? Quote
106 Posted September 26, 2003 Report Posted September 26, 2003 (edited) Okej jag har fattat det så att 203 ska byta ut 180 nere i Kosovo. Vad ska dom använda i stället då? Antagligen GW, det var iaf vad som ersatte Pbv302C. Dessutom skall man ju minska antalet skyttesoldater så det borde inte finnas behov av så många fordon. Dessutom finns det egentligen inget behov av splitterskyddat numer, förutom kanske som skydd vid sprängningar (EOD). Tittade lite på de nya GW som står på Almnäs sist jag var där. De verkar helt OK, de är bl a förberedda för två radioapparater, har automatlåda och knappar för diffspärrar och fyrhjulsdrift(?). Har de dessutom en hyfsat stark motor i dem blir det bra. Tyvärr är sätena i bagageutrymmet borttagna och ett lastförskjutningsnät modell Sprinter är monterat. Edited September 26, 2003 by 106 Quote
Sgt1clHansson Posted September 26, 2003 Report Posted September 26, 2003 Tyvärr är sätena i bagageutrymmet borttagna och ett lastförskjutningsnät modell Sprinter är monterat. Yippie säger jag, är 1,90lång och spenderat en massa mil där bak på Kosovos kvalitetsvägar. Snacka om smärttröskelhöjande övning! Quote
106 Posted September 26, 2003 Report Posted September 26, 2003 Tyvärr är sätena i bagageutrymmet borttagna och ett lastförskjutningsnät modell Sprinter är monterat. Yippie säger jag, är 1,90lång och spenderat en massa mil där bak på Kosovos kvalitetsvägar. Snacka om smärttröskelhöjande övning! Jaha, vi lät lokaltolken sitta där istället. Quote
Forumsledning Kimster Posted September 27, 2003 Forumsledning Report Posted September 27, 2003 Om hurvida 203´an ska ner till Kosovo vet jag inte heller. Jag tror inte det såvida inte ett nått nytt händer. Om det andra, Du "kan" kanske köra en en 180 om du haft utb. på 203 men jag skulle inte rekomendera det och jag tror heller att man INTE får köra en 180´a på 203-förabevis. Min synpunkt grundas på då jag har utb på bägge. De må se "lika" dana ut på utsidan men insidan är de totalt olika varandra. Det finns max 10 delar på 203´an som är lika dan på 180´an. Så ett kort svar -nej. Quote
106 Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Som jag har förstått det får man köra Bv206/208 även om man bara har förarbevis på Bv308 och Tgb11/13/20/30 om man har förarbevis på Tgb40. Stämmer detta? Quote
The Swede Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Du får inte köra Tgb 11/13/20 på ett förarbevis för Tgb 40. Du får däremot köra Tgb 30 på det förarbeviset. Har du förarbevis för Tgb 20 får du även köra tgb 11 och 13. Hur det ligger till med bandvagn kan jag inte svara på. Vad gäller Patgb 203A vs Patgb XA180 så måste du gå en kompletterande utbildning på 80? timmar om du ska uppgradera ditt förarbevis från XA180 till 203A. Hur det är åt andra hållet vet jag inte. The Swede Quote
106 Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Tackar, då vet man det. Hur är det förresten med Sprinter pick-up? Det gick rykten om att det skulle krävas ett särskilt förarbevis på den. I väntan på beslut fick vi köra med det vanliga förarbeviset på Sprinter. Ja, jag vet att det inte har med Patgb203 att göra, passar bara på att ställa alla frågorna på en gång. Hur lång är utbildningen på XA-180 respektive Patgb203A från grunden? Stämmer det att förarbevis/körkort på tung lastbil är krav för XA-180 men inte för Patgb203A? Quote
The Swede Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 MB Sprint i pickuputförande är registrerad som tung lastbil. Detta innebär för Yoff. att dom INTE får köra den om dom inte har C-kort. Samma sak gäller för Tgb 13 och 20. Vad gäller förarbevis för vpl. motsv. vet jag inte men jag kan tänka mig att det är motsvarande som för t.ex 30/40-bil. De besättningar vi utbildar detta året får 7 veckors utbildning på Patgb 203A. The Swede Quote
Forumsledning Kimster Posted September 29, 2003 Forumsledning Report Posted September 29, 2003 För utlandsstyrkan är det ca 3v utb på PATGB 203 för blått förarbevis. (Iaf för EN01 vet inte hur IA03/MP02 gjort) För att få köra PATGB 180/203 krävs i regel C kort eller Militärtförarbevis för tunglastbil. Men det skulle inte förvåna mig om undantag har gjorts. Sprinter pickup har en totalvikt över 3.5ton = tunglastbil I kosovo gjordes följande på KS05 För de som hade Sprinter förarbevis men inte tunglastbil förarbevis/C kort redan, så fick de en kompleterande utbildning med vad det innebär att köra tungt och lastsäkring. Hurvida detta var en nödlösning eller om det fortfarande görs så vet jag inte. Quote
4425 Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 (edited) För utlandsstyrkan är det ca 3v utb på PATGB 203 för blått förarbevis. (Iaf för EN01 vet inte hur IA03/MP02 gjort)För att få köra PATGB 180/203 krävs i regel C kort eller Militärtförarbevis för tunglastbil. Men det skulle inte förvåna mig om undantag har gjorts. Sprinter pickup har en totalvikt över 3.5ton = tunglastbil I kosovo gjordes följande på KS05 För de som hade Sprinter förarbevis men inte tunglastbil förarbevis/C kort redan, så fick de en kompleterande utbildning med vad det innebär att köra tungt och lastsäkring. Hurvida detta var en nödlösning eller om det fortfarande görs så vet jag inte. Hur ska det gå med vården? Blått förarbevis betyder juh att teckniker måste övervaka vården. ;) På Ia03 fick vi gult förarbevis på en gång. Men de gör väll ingen större skillnad vad du har för färg på förarbeviset! Bara man kan handha fartyget B) Ja undantag har gjorts! vet folk som aldrig har kört varken sisu eller lastbil som fått förarbevis på Patgb203 (Detta e ett obekräftat rykte) sanningshalten e nog ganska låg. Patg203 moddas nu för tjänsgöring i Varma (ökenklimat) Edited September 30, 2003 by 4425 Quote
Sgt1clHansson Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 (Detta e ett obekräftat rykte) sanningshalten e nog ganska låg. Patg203 moddas nu för tjänsgöring i Varma (ökenklimat) Undrar vad det betyder igentligen? Min erfarenhet är att när 203:ans däck lämnar asfalten så är det en tidsfråga till den kör fast! Men ---> För rykten! Quote
4425 Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 (edited) (Detta e ett obekräftat rykte) sanningshalten e nog ganska låg. Patg203 moddas nu för tjänsgöring i Varma (ökenklimat) Undrar vad det betyder igentligen? Min erfarenhet är att när 203:ans däck lämnar asfalten så är det en tidsfråga till den kör fast! Men ---> För rykten! Jo de har man juh varit med om ett antal gånger på en övning på Ia så körde vi väll fast en sådär 6-7gg (På samma dag) lite för tung lite för smala hjul för sitt eget bästa vad ryktet beträffar så har jag läst det av en som hört det av en som har pratat med en mystisk kapten på SWEDINT Förnekas ett rykte så e det alltit sant Edited September 30, 2003 by 4425 Quote
Sgt1clHansson Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 vad ryktet beträffar så har jag läst det av en som hört det av en som har pratat med en mystisk kapten på SWEDINT Förnekas ett rykte så e det alltit sant Låt oss hoppas att det är sant och att det leder till mobilisering och misson innan den 3:e Oktober! Då skall min Hemtenta in och jag har fått skrivkramp! Quote
revill Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 På våran kurs i våras på patgb 203 var vi ca 20 st soldater varav 3st hade C körkort resten hade B detta pga av att det var få sökande med C så man var tvungen att göra undantag(tur det för nu har man förarbeviset B) ), vår kurs på IA03 varade i 5 veckor, och det skiljer i princip allt om man jämför 180 och 203:an. Quote
4425 Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 (edited) Jo de va inte så många som hadde c kort där inte! Edited September 30, 2003 by 4425 Quote
106 Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 (edited) Sprinter pickup har en totalvikt över 3.5ton = tunglastbilI kosovo gjordes följande på KS05 För de som hade Sprinter förarbevis men inte tunglastbil förarbevis/C kort redan, så fick de en kompleterande utbildning med vad det innebär att köra tungt och lastsäkring. Hurvida detta var en nödlösning eller om det fortfarande görs så vet jag inte. På KS06 kom de på problemet först efter någon månad eller två. Popa-Lima hade kompletterande utbildning i förebyggande syfte (inget beslut om krav var fattat) motsvarande det du beskriver, på Romeo körde vi vidare som vanligt. Bilen användes ju mest av packgruppen där samtliga redan hade C-körkort men det hände att även vi andra fick låna bilen. Jag tyckte pick-upen var lättare att köra eftersom den inte studsade så förbannat som den vanliga och krängde heller inte lika mycket i kurvorna. Förresten, fick ni gult eller blått förarbevis på SISU (XA-180), GW/TLC, Sprinter, minibuss osv? Edited October 3, 2003 by 106 Quote
The Swede Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Hur ska det gå med vården? Blått förarbevis betyder juh att teckniker måste övervaka vården. ;) På Ia03 fick vi gult förarbevis på en gång. Men de gör väll ingen större skillnad vad du har för färg på förarbeviset! Bara man kan handha fartyget B) Ja undantag har gjorts! vet folk som aldrig har kört varken sisu eller lastbil som fått förarbevis på Patgb203 (Detta e ett obekräftat rykte) sanningshalten e nog ganska låg. Patg203 moddas nu för tjänsgöring i Varma (ökenklimat) Nu har du nog blandat ihop begreppen lite. Gult förarbevis är det första du får. Efter fullgjord GU när du brukat och vårdat fordonet under en längre tid får du blått förarbevis. The Swede Quote
4425 Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Hur ska det gå med vården? Blått förarbevis betyder juh att teckniker måste övervaka vården. ;) På Ia03 fick vi gult förarbevis på en gång. Men de gör väll ingen större skillnad vad du har för färg på förarbeviset! Bara man kan handha fartyget B) Ja undantag har gjorts! vet folk som aldrig har kört varken sisu eller lastbil som fått förarbevis på Patgb203 (Detta e ett obekräftat rykte) sanningshalten e nog ganska låg. Patg203 moddas nu för tjänsgöring i Varma (ökenklimat) Nu har du nog blandat ihop begreppen lite. Gult förarbevis är det första du får. Efter fullgjord GU när du brukat och vårdat fordonet under en längre tid får du blått förarbevis. The Swede Jo de har jag *Skäms* Tur att det finns sådana som du som kan rätta en som mig Quote
Forumsledning Kimster Posted October 5, 2003 Forumsledning Report Posted October 5, 2003 På KS06 kom de på problemet först efter någon månad eller två. Popa-Lima hade kompletterande utbildning i förebyggande syfte (inget beslut om krav var fattat) motsvarande det du beskriver, på Romeo körde vi vidare som vanligt. Bilen användes ju mest av packgruppen där samtliga redan hade C-körkort men det hände att även vi andra fick låna bilen. Jag tyckte pick-upen var lättare att köra eftersom den inte studsade så förbannat som den vanliga och krängde heller inte lika mycket i kurvorna. Förresten, fick ni gult eller blått förarbevis på SISU (XA-180), GW/TLC, Sprinter, minibuss osv? Jag vet inte hur andra fick.. men jag fick ett SISU instämplat på min blåa del på resten av fordonen fick alla andra gult. Sen under mission så drev TC en extra utb. för vissa på sprintern, som sedemera fick blått. Quote
106 Posted October 11, 2003 Report Posted October 11, 2003 Tydligen finns det nu en variant av PATGB203A som är indikeringsfordon för NBC. Kommer vidareutvecklas på SkyddC - Totalförsvarets skyddscentrum (i Umeå). http://www.skyddc.mil.se/index.php?lang=sv...c=news&id=17589 Quote
Tomten Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Undrar vad det betyder igentligen? Min erfarenhet är att när 203:ans däck lämnar asfalten så är det en tidsfråga till den kör fast! Men ---> För rykten! ja d ryktet kan jag bara säga att d är sant. 203:an är inget Patgb... det är en Pabuss & bör ellst stå stilla på minst 40 cm armerad betong .. . Under min förbannelse på MP01 så verkade pinkysarna tävla om vem som kunde sabba flest axlar på vagnarna... & med tanke på att man inte får dra lös skiten om den sitter fast i tex lera för att då man kan kröka axlarna, lika illa är att bogsering längre sträckor är oxå förbjuden enl FMV folket då inte man kan frikoppla Automat lådan på samma sätt som man kan kunde på Sisun. Quote
Forumsledning Kimster Posted October 20, 2003 Forumsledning Report Posted October 20, 2003 http://forum.SoldF.com/in...c=1175&hl=patgb http://forum.SoldF.com/in...c=4364&hl=patgb http://forum.SoldF.com/in...c=1126&hl=patgb Quote
Recommended Posts