Ize-Q Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 undrar lite hur det är med den brittiska armén. vad jag vet så har dom ingen värnplikt som sverige har utan dom har någon form av yrkesarmé. någon som vet någonting mer om detta eller rent av har förstahands info?hur går värvningen till? är den öppen för vem som helst? kan man genomföra utbildningen och sedan hoppa av bara för att ha fått en bra utbildning som kan vara bra att ha när man ska söka jobb( ) eller skriver man på ett kontrakt om en viss tjänsteperiod? all fakta är välkommen. Quote
oz Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Står lite allt möjligt på Officiella sidan: http://www.army.mod.uk/careers/index.htm FAQ "Torak" här på forumet torde ha mer information i frågan. Quote
The_mistaken Posted September 10, 2003 Report Posted September 10, 2003 Har grävt runt lite och fått reda på detta genom att fråga över ICQ, visst det låter som en riktigt säker källa men det kan kan diskutera länge om Orkar inte översätta Hur värvningen går till Scotty Jock: (12:37 AM) u go for a few interviews then a medical then an intelligence test then a physical test Är den öppen för alla? and as u r not a member of the commonwealth u wouldnt be allowed to join se där vad händer om man hoppar av? Scotty Jock: (12:43 AM) both prison and fined lol Om man bara vill bli militär för att få utbildningen Scotty Jock: (12:48 AM) lol they will ascertain if u r suitable during the interview phase kontraktslängd Scotty Jock: (12:41 AM) yes but normally a minimum of 3 yrs depending on which trade Får tacka Scotty Jock och ta hans information med en nypa salt Quote
Ize-Q Posted September 11, 2003 Author Report Posted September 11, 2003 tack för informationen the mistaken! Quote
Mats Posted September 11, 2003 Report Posted September 11, 2003 Jag tycker det Scotty Jock säger låter vettigt. Det låter inte konstigt och stämmer med vad som sägs på brittiska arméns websida. Quote
The_mistaken Posted September 11, 2003 Report Posted September 11, 2003 Bra, man vet ju aldrig vad det är för folk man pratar med över nätet Quote
Pelle Posted September 11, 2003 Report Posted September 11, 2003 Snackade en hel del med den brittiska stenkrossargruppen i Kosovo. Dom hade visst en herrejösseslång utbildning, ett år eller nåt, bara för att lära sig köra lite grävare och sköta en kross och ett sorteringsverk. Tyvärr är ändå de flesta (som jag arbetat med) rätt så kass på det mesta. Med risk för att generalisera nu men jag har aldrig än träffat nån britt som jag varit så där överimponerad av... //Pelle Quote
Nifelhel Posted September 11, 2003 Report Posted September 11, 2003 @The Mistaken Jag kan oxå verifiera lite. Jag hade en arbetskamrat på förra jobbet som hade gjort 7år i Brittiska armén. Och med det intresset man har så blev det att man pratade en hel del om det militära. Quote
imint Posted September 12, 2003 Report Posted September 12, 2003 Snackade en hel del med den brittiska stenkrossargruppen i Kosovo. Dom hade visst en herrejösseslång utbildning, ett år eller nåt, bara för att lära sig köra lite grävare och sköta en kross och ett sorteringsverk. Tyvärr är ändå de flesta (som jag arbetat med) rätt så kass på det mesta. Med risk för att generalisera nu men jag har aldrig än träffat nån britt som jag varit så där överimponerad av... //Pelle Jag måste säga att jag har precis tvärtom erfarenhet. Visserligen är det mest RAF folk jag träffat, men alla har varit synnerligen kompetenta och välutbildade för sin tjänst. Quote
Ize-Q Posted September 12, 2003 Author Report Posted September 12, 2003 det kanske är lite spridning på kompetensen som med allt annat... Quote
ensnubbe Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Är den öppen för alla?and as u r not a member of the commonwealth u wouldnt be allowed to join se där Betyder det att man "bara" behöver vara medborgare, eller att man måste vara medborgare och ha varit det/bott där i ett antal år? Hur är det i Sverige med medborgarskap? Och i t ex USA? Quote
Torak Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 "Torak" här på forumet torde ha mer information i frågan. Joda, jag vet en del.... Brittiska forsvaret bestar helt av yrkesmilitarer. Officerare brukar monstra som officer, gar sedan igenom RMC Sandhurst, och borjar sin tjanst som Lt. Man maste vara medborgare av "The Commonwealth", alltsa alla dessa lander runtom i varlden som ar nominellt allierade med UK - mest lander ur den gamla "British Empire" som Kanada, Australien, Indien, o s v. Sa vitt jag vet maste man aven ha bott i Storbritannien i tva ar eller nagot. Det kravs ocksa att man maste kunna visa att man inte har nagon "reserve liability", alltsa att man inte kan bli inkallad for tjanst i nagot annat land; t ex om jag valjer att ga in i RAF (som ar en mojlighet efter min juridikutbildning) sa maste jag skaffa papper fran konsulatet som sager att jag inte kommer att bli inkallad i Sverige. Kontrakt finns i diverse langder; en vanlig "Short Service Commission" som officer brukar vara 7 ar, har jag for mig. Minimialdern ar 17 ar for de flesta tjanster. Varan Cadet Warrant Officer hemma pa 2329 Sqn ryckte in pa RAF Regiment sa fort han kunde, och hans yngre syster ryckte in i RAF som FplMek ett halvar senare - det gar i familjen! (Kan aven namnas att syrran har gatt med i RAF VR som officerskadett...) @ imint: Ja, saklart RAF ar mer kompetent! (Jag var i Air Training Corps i en massa ar) Quote
Nimitz Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 på ace i italien tidigare i år var engelsmännens kommentarer om den egna armeen typ : Disorganised, poorly prepared for all missions we do, not working och likande.. Även följebefälet sa att han dessvärre behövde hålla med.. Quote
Torak Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Jo, alldeles riktigt. De ar valtranade, men utrustningen lamnar en hel del att onska. Sarskilt illa anpassad for okenmiljoer; kangorna smalter, stridsvagnarnas luftfilter tal inte sand, och okenkammo finns knappt. Under senaste gulfkriget fick flera bataljoner kuta omkring i gromkammo medan okenkammot kom fram. Quote
vikingman Posted August 9, 2024 Report Posted August 9, 2024 Brittiska armén riskerar ytterliggare nedskärningar och ligger efter med materialanskaffningar. Bemanningen har fallit under 75 000 man pga låg rekrytering och personal som valt att lämna armén. Christopher F Foss från Shepheard media skriver: Quote The hard fact is though that when compared to the RN and RAF, the British Army has been underfunded for many years, especially in the vital area of ground manoeuvre and indirect fire capability. In addition, the army took into ‘core’ large numbers of MRAP-type vehicles which, while effective at protecting their occupants in counter insurgency operations in Afghanistan and Iraq, lack the firepower and mobility for high intensity conventional warfare. It appears the RBSL-led effort to upgrade 148 Challenger 2 MBTs to Challenger 3 standard with brand-new turret and Rheinmetall’s 120mm L55A1 smoothbore gun is on track. But with a total of just 148 tanks the UK will be well behind France and Germany on the size of its MBT ranks, with the latter especially increasing its fleet as soon as possible. In the area of indirect fire the Royal Artillery (RA) is now very weak as it has passed most of its AS90 155mm artillery systems to Ukraine. To provide an interim capability the RA has already taken delivery of 14 BAE Systems Bofors Archer systems which are now deployed by 19 Regiment plus two for training at the Royal School of Artillery, Larkhill. There has been an ongoing competition for the AS90 replacement called the Mobile Fires Platform, (MFP) with an original requirement for 135 systems which would be sufficient for four regiments. Of the latter, two would be for strike brigades and two for armoured infantry brigades, but the strike brigades are no longer to be formed. In the end there was no downselect on MFP to two competing systems and the UK opted for the German Remote Controlled Howitzer 155 (RCH-155) based on the Boxer MRAV platform under a sole-source deal. The origins of RCH-155 can be traced back well over 25 years and as of today it only exists in prototype form, but 18 are in production for Ukraine funded by Berlin and a significant number will be ordered by the German Army to supplement, not replace, currently deployed PzH 2000 tracked artillery systems. Taking a hit – why the British Army may lose out on essential capabilities 1 Quote
Recommended Posts