LYNX Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 (edited) ( Flyttad från Propagandaministeriet av LYNX ) En intressant artikel om FBJS utb.kontroll. Handlar mestadels om hundtjänst, vilket är logiskt med tanke på länksidan. Sen är ju hunden det viktigaste "vi" har för att lösa uppgiften! http://www.hundsport.se/redaktionellt/bruk...rukshundar.html FBJ utan hundar är som en AK5 utan ammo. Edited September 7, 2003 by LYNX Quote
1228 Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 (edited) edit: så B) Håller med de andra, intressant läsning. Edited September 7, 2003 by 1228 Quote
pickensthlm Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 usch, nu blir man om möjligt ännu mer sugen på att rycka in! Bästa artikeln hittills om FBJ!! rycker in om 11 långa månader!! Flygbasjägarskolan 2004 Quote
2Sharp Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 Snyggt LYNX, alltid trevligt att läsa om "hemmets" aktiviteter Quote
Azan_Gb Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 ( Flyttad från Propagandaministeriet av LYNX ) En intressant artikel om FBJS utb.kontroll. Handlar mestadels om hundtjänst, vilket är logiskt med tanke på länksidan. Sen är ju hunden det viktigaste "vi" har för att lösa uppgiften! http://www.hundsport.se/redaktionellt/bruk...rukshundar.html FBJ utan hundar är som en AK5 utan ammo. LYNX vad jag har förståt så är det nästan omöjligt att lura en hund. Men hur lurar man hundföraren? Läste något om det i "Jag ska bli kustjägare" men kommer ej i håg Quote
toord Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 Azan_Gb: kolla denna tråd http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=6915 står rätt mycket där.. Quote
LYNX Posted September 7, 2003 Author Report Posted September 7, 2003 ( Flyttad från Propagandaministeriet av LYNX ) En intressant artikel om FBJS utb.kontroll. Handlar mestadels om hundtjänst, vilket är logiskt med tanke på länksidan. Sen är ju hunden det viktigaste "vi" har för att lösa uppgiften! http://www.hundsport.se/redaktionellt/bruk...rukshundar.html FBJ utan hundar är som en AK5 utan ammo. LYNX vad jag har förståt så är det nästan omöjligt att lura en hund. Men hur lurar man hundföraren? Läste något om det i "Jag ska bli kustjägare" men kommer ej i håg Det har som sagts tagit upp tidigare men när jag deltog i Styrka Petrov provade vi många saker, te.x älgskit i spåret. Jag kan tyvärr inte berätta allt vi hittade på då ingen skulle ta mig på allvar . Vi försökte en gång lura hunden genom att ta oss fram på STYLTOR!!! Gick inget vidare, påpekade innan för teamet att idén inte var så lysande. Men order är till för att lydas så med en känsla av att var en så "stolpade" jag fram i skogen. BERÄTTAR NI DET FÖR NÅGON SÅ FÖRNEKAR JAG ALLT!!! Quote
SSN Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Vi försökte en gång lura hunden genom att ta oss frampå STYLTOR!!! Gick inget vidare, påpekade innan för teamet att idén inte var så lysande. Men order är till för att lydas så med en känsla av att var en så "stolpade" jag fram i skogen. BERÄTTAR NI DET FÖR NÅGON SÅ FÖRNEKAR JAG ALLT!!! hahahaha ni får mvg på innovativitet ;) Quote
LYNX Posted September 8, 2003 Author Report Posted September 8, 2003 (edited) Jag vill klargöra att artikeln handlar om FBJS utb.kontroll! I texten kan man misstolka det som om det skulle vara Lodjursmarschen ( baskerprovet ) som beskrivs, vilket inte är fallet. Utb.kontrollen utförs i slutet av vp. För att få bära specialutb.tecknet m/99 för FBJ på uniform m/87 så krävs det att utb.kontrollen genomförs, får ej bäras om man av skador eller andra anledningar ej fullföljer! specialutb.tecknet m/99 för FBJ på uniform m/87 Edited September 9, 2003 by LYNX Quote
SNAFU Posted September 12, 2003 Report Posted September 12, 2003 Hallo! Jag har hört att det inte delas ut m/87 till FBJ, eller iaf inte till den meniga! Vad är det som gäller kring detta?? //SNAFU Quote
2Sharp Posted September 12, 2003 Report Posted September 12, 2003 (edited) Hallo! Jag har hört att det inte delas ut m/87 till FBJ, eller iaf inte till den meniga! Vad är det som gäller kring detta?? //SNAFU Dålig koll på uniformer, menar du permisuniform eller vad det nu kallas så delas det ut, eller gjorde i allafall då jag gjorde GU... man var INTE snygg med båtmössan... Eller menar du bara den stickade tröjan? den fick inte vi ut, jag köpte en blå till permis uniformen så att jag slapp bära den snygga insydda kavajen... Personligen tycker jag att den stickade tröjan suger pung. (som funktionsplagg) Edited September 12, 2003 by 2Sharp Quote
Mojo Posted September 12, 2003 Report Posted September 12, 2003 m/87 tilldelas efter det att baskern är tagen. slut. Quote
2Sharp Posted September 13, 2003 Report Posted September 13, 2003 m/87 tilldelas efter det att baskern är tagen. slut. Ahh, sweet.. tack för den informationen.. Quote
Panzerfaust Posted September 13, 2003 Report Posted September 13, 2003 2sharp> Dålig koll på uniformer, menar du permisuniform eller vad det nu kallas så delas det ut, eller gjorde i allafall då jag gjorde GU... man var INTE snygg med båtmössan... Det där tar jag som en förolämpning.... Korv mössan är det vackraset plagg som finns inom FM. *Ironisk* Måste fråga en sak, får hundföraren hem hunden efter Vpl? och sidåfall... hur länge har han hunden hemma? Quote
Fbj972 Posted September 13, 2003 Report Posted September 13, 2003 Måste fråga en sak, får hundföraren hem hunden efter Vpl? och sidåfall... hur länge har han hunden hemma? Jag kan inte med säkerhet säga hur det är nu, men förr var det så att de hundförare som hade möjlighet att ta hem hunden fick göra det. De hundförare jag har kontakt med fortfarande har haft sina hundar tills dess att de avlivades. Quote
Fredin Posted September 13, 2003 Report Posted September 13, 2003 Hej!. På militäpolisjägarna så är de 250 000 kr hundarna två år gamla vid början när de värnpliktiga får nyttja dem. Efter utbildningen så måste man ta med hunden! Quote
Guest Eriksen Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Jag var där om någon undrar nått... de var rätt köttigt. Quote
Fbj972 Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Jag var där om någon undrar nått... de var rätt köttigt. Det är uppfattat! Välkommen till forumet! Kan du berätta något intressant om utb. kontrollen? Quote
2Sharp Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Jag var där om någon undrar nått... de var rätt köttigt. Varmt välkommen! Instämmer med Fbj972, berätta Quote
Guest Eriksen Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Tack tack, Se om jag kommer ihåg allt rätt det är lite luddigt menmen. Efter snabbmarchen inledde vi själva utbkontrollen med en massa små grejer observationsbanor, origentering avståndsbedömningar, isärihop, firningar och sånt i en dag. Sen på natten började själva huvud momentet som gick ut på att befälen lade spår till varje patrull. Själva den grejen var ganska kämpig eftersom alla var rätt slitena och man var tvungen att vara alert hela tiden. Befälen försökte med en massa trix (antihund) som dom iofs inte hade mycke för. Iallafall så höll spåret på i 36 timmar eller nått sånt, de var bland de längsta spåren som gjorts nonstop tror jag om jag inte missminner mig. Hundarna blev så jävla trötta så dom bara ville lägga sig ner och sova i slutet. Sen ett tag senare körde vi flykt i nått dygn sen bårbärning 5 km. Det var de i stora drag, Kommer inte exakt ihåg allt efter som jag var rätt sliten som sagt men i stora drag var det så. I artikeln står det att vi fick baskern efter kontrollen med det är helt fel, utbkontrollen var för utbildnings tecknet som är ett bevis på att man har klarat alla prov som ställdes... Quote
Fbj972 Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Iallafall så höll spåret på i 36 timmar eller nått sånt, de var bland de längsta spåren som gjorts nonstop tror jag om jag inte missminner mig. Hundarna blev så jävla trötta så dom bara ville lägga sig ner och sova i slutet. He he... Förföljning i 36 timmar borgar för dåligt stridsvärde... Vad jag vet så är det ett befäl på skolan som genomfört en 36-timmarsförföljning tidigare. Men nu är ni flera! Bra jobbat! Quote
2Sharp Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Bra jobbat, imponerad Som brodern ovan säger, 36 timmars förföljning är utröttande, damn.. Quote
LYNX Posted September 14, 2003 Author Report Posted September 14, 2003 (edited) Om jag inte är felunderättad så är 36 tim spårning något av ett inofficiellt världsrekord. Edited September 14, 2003 by LYNX Quote
mimesis Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 36 timmars förföljning måste ha varit ett rent helvete för dom som säkrade. Hur länge höll övningen på? Ni började med 20km snabbmarsch för att sen köra i hur många dygn? Hur mycket sömn fick ni? Jag har även lagt till ett foto i min profil, med en liten fråga till folk. Vad tusan är det för laserpek jag har? Det jag kommer ihåg var att man kunde köra peken som både synlig och IR. Quote
2Sharp Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 (edited) 36 timmars förföljning måste ha varit ett rent helvete för dom som säkrade. Hur länge höll övningen på? Ni började med 20km snabbmarsch för att sen köra i hur många dygn? Hur mycket sömn fick ni? Jag har även lagt till ett foto i min profil, med en liten fråga till folk. Vad tusan är det för laserpek jag har? Det jag kommer ihåg var att man kunde köra peken som både synlig och IR. HEEY, bilden från Gunnarn va??? oh man, vilka minnen... Jävligt kul att se en bild på dig, det var ju ett tag sedan sist Inte en aning vilken den laserpeken var, de jag har sett senare har inte varit några av de vi testade (vad jag kan komma ihåg) Edited September 14, 2003 by 2Sharp Quote
LYNX Posted September 15, 2003 Author Report Posted September 15, 2003 36 timmars förföljning måste ha varit ett rent helvete för dom som säkrade. Hur länge höll övningen på? Ni började med 20km snabbmarsch för att sen köra i hur många dygn? Hur mycket sömn fick ni? Jag har även lagt till ett foto i min profil, med en liten fråga till folk. Vad tusan är det för laserpek jag har? Det jag kommer ihåg var att man kunde köra peken som både synlig och IR. HEEY, bilden från Gunnarn va??? oh man, vilka minnen... Jävligt kul att se en bild på dig, det var ju ett tag sedan sist Inte en aning vilken den laserpeken var, de jag har sett senare har inte varit några av de vi testade (vad jag kan komma ihåg) GUNNARN?! G. + Norra Björke är platser som satt djupa spår i min själ! TACK 2Sharp för att du påminde mig om den fysiska och psykiska våldtäkten. ( Ligger under soffan i fosterställning och hyperventilerar, finns inga muskler i världen som kan hjälpa mig nu ) Quote
Guest Eriksen Posted September 17, 2003 Report Posted September 17, 2003 Yepp de var horigt och jobbigt, alla hade de nog rätt lika tungt skulle jag gissa, men de är aldrig roligt å vara säkrare under så långa grejer iofs... Stidsvärdet var ingevidare det är korrekt, Hade nästan inget käk men de löste sig ;) övningen var väll 2 och en halv dag eller så tror jag. Och fel av mig flykten var senare. Se om jag kan hitta lite bilder å slänga upp... Quote
Guest Andrew Posted September 17, 2003 Report Posted September 17, 2003 Välkommen broder Eriksen ! intressant läsning som gör att man längtar "hem" igen ;) Quote
SNAFU Posted September 18, 2003 Report Posted September 18, 2003 Kanske lite OT, men hur som helst... Ska rycka in som FBJ nästa höst och undrar lite. Känns det inte lite tråkigt att bara jaga hela tiden? Saknar man inte de där anfalls-uppgifterna som de flesta andra jägarförband har? // SNAFU Quote
Recommended Posts