Jump to content

Recommended Posts

Posted

Gokväll ärade forumsmedlemmar!

Går i tankar på att köpa nya glasögon och undrar om ni sett några bågar som lämpar sig till uniform. Har varit runt här i stan(Sthlm) och kollat men hittar inga som jag tycker passar.

Vill naturligtvis inte ha förslag om kronans bågar!

Posted

Monokel kanske? Stilrent och tidsenligt!

Ärligt talat tycker jag att ovala eller runda passar bäst till uniform.

Själv är man ju på tok för kockett för att bära glasögon. Även i fält envisas jag med linser...

Sicket j*vla fruntimmer man är egentligen.

Posted (edited)
Monokel kanske? Stilrent och tidsenligt!

Ärligt talat tycker jag att ovala eller runda passar bäst till uniform.

Själv är man ju på tok för kockett för att bära glasögon. Även i fält envisas jag med linser...

Sicket j*vla fruntimmer man är egentligen.

Samma här. Men man vill ju inte bli en jäkla imbrilla precis när man ska till att avfyra något vapen. :)

En "kul" grej hände dock mig under GU. Detta var precis i början, vi hade legat inne någar veckor bara. Vi hade skjutning med p-skott (9 mm) och rätt vad det var så fick jag in något i ögat och det skavde som sjutton. Tårarna flödade och jag petade i ögat en del, vilket medförde att linsen så klart åkte ur. Glasögonen hade jag någon annanstans just då. Ojojoj vad illa jag träffade... :)

Efter den "incidenten" så hade jag alltid mina kronbrillor i benfickan!

Edited by APC-mannen
Posted

Jojo för böfvelen, alltid kronans pansarbrillor i närheten.

Jag kör dessutom månadslinser, så jag bukar spara ett lager gamla att ha med i fält som reserv.

Med ett par stycken reservlinser med sig, varav ett par i benfickan där dessutom mint två vätskefyllda etuier ligger så klarar man sig faktiskt rätt bra.

Tycker faktiskt att det är bättre så än med glajjor.

Posted

De enklaste är att ha ett gäng engångs linser som backup, jag körde månads men hade 2 par engångs linser med mig och glasögonen okså såklart, enda gången jag va tvungen att slänga ett par va när vi testade skyddsmaskerna, finns nån säkerhets regel där att man ej får ha linser (vilket man kan förtstå).

Sen måste jag bara höra om det bara var jag som fick ut sannslöst starka glasögon, linser är va jag har fattat det som oftast lite svagare en glasögon. Jag hade min glasögon första fältveckan sen aldrig mer... tror jag hade runt -3 i styrka på mina linser men mina glasögen låg på -4 i styrka samt att jag inte var det minsta van vid att ha brytnings korrigering, så jag hade 0 balans med dom jävlarna på =)

Posted

Linser är säkert bra, mitt problem är dock att de inte funkar för mitt synfel. Fråga mig inte varför men jag har varit till tre optiker och alla säger samma sak, så det är glasögon som gäller för min del.

Posted (edited)

Jag såg heller inget vidare med kronans glasögon, vilket såklart visade sig vid första PEK-en :)

Jag kan väl förresten inte vara den enda som lyckats paja ett par av dessa?

Så förbannat tåliga är dom inte :huh:

Edited by 1317
Posted

Näe pansarbrillorna är inte överdrivet hållbara men visst dom håller mkt bättre än de flesta standard brillorna, men vad jag är mest förvånad över är glasen. Dom är ju omöjliga att repa! Men linser är fan skönare att ha, hade det på slutövningen sova med dom på, jävligt skönt att ha vid eldöverfall, sedan på dagen bytte man linser men fotogenfingrar =) men det gick bra det med.

Posted

ok för oss tekonlogikrigare så kan jag lära ut ett knep, för lins byte:

vid avsaknad av spegel, plocka fram din palm/pocketpc/laptop, gör din skärm helsvart, volá du har en spegel!

du får trixa lite med ljus men det funkar.

Posted
ok för oss tekonlogikrigare så kan jag lära ut ett knep, för lins byte:

vid avsaknad av spegel, plocka fram din palm/pocketpc/laptop, gör din skärm helsvart, volá du har en spegel!

du får trixa lite med ljus men det funkar.

färskingar kör med spegel :Malaj: räcker med lite ljuse så att man ser att linserna är på rätt håll :camo:

Posted
Det hetaste tipset är att operera ögonen.

Hade -5.25 och -2.50 tidigare och ett snabbt laseringrepp senare - perfekt syn.

Men så kostar det också 25000:-

Något jag själv funderat på under en längre tid. Inga bieffekter som att du blir bländad rätt lätt? Berätta gärna mera, jag e idel öra B)

Posted
Det hetaste tipset är att operera ögonen.

Hade -5.25 och -2.50 tidigare och ett snabbt laseringrepp senare - perfekt syn.

Men så kostar det också 25000:-

Jäkligt mer info!

Lider själv av -5 och -3.25.

Utan linser är jag fan 100% farligt blindstyre kan jag säga. ;)

Så mer info, vore jäkligt trevligt om du kunde dela med dig lite :Malaj:

Posted

Mer info här också!!!!!

Och gärna mer pengar också!

Förövrigt är det fegt och civildekadent att nyttja spegel till linsrelaterad verksamhet. Man skall kunna ta i/ur linser i komplett mörker :lol:

(Så har man ju haft dom i tio år också... nej elva år...GAMMAL!!!!!)