Jump to content

Skyddsväst 94K

Stridsmarsvin

Recommended Posts

• Forumsledning

Kroppsskydd 94K, inte skyddsväst.

I vilket fall; de plattorna jag hade höll bra.

Jag tror det var i början som det var mer känsliga. De har antagligen ändrat konstruktionen genom åren.

Kallades i soldatmun för "kexchoklad"-plattor.

Plattorna tål att man slänger om kring kroppsskyddet i dagligt bruk, dvs stoppar in det i bagageluckor, det ramlar ner från bänken i sisun, etc utan något som helst problem. Det ligger ju lite skyddat i själva västen. Även att man slår i det ganska hårt i kanten kring luckorna när man står upp i SISUn funkar bra.

Den mest ovarsamma hanteringen av plattorna var nog när de travades upp oskyddade i de lastpallar med kragar där man lämnade in dem. Hon som tog emot dem i skopje välte ner en >1 m hög stapel i ena änden av lastpallen i den andra tomma delen av pallen för att sprida ut dem... det tålde de iaf. Så så känsliga är de inte.

Min bedömning är att det krävs hammare motsv.

De plattor vi hade på KS06 (och antagligen hade KS05 samma plattor) var klädda med någon sorts gummi (eller liknande material). Detta var alltså 2002 men det såg ut som om de varit med ett tag.

Om man tittar på http://www.SoldF.com/images/s_kroppskydd94_plattor.jpg så ser plattan till höger ut att vara gummiklädd, är det såna du menar?

Den till vänster ser ut som dom vi hade, typ brandslangstyg med förstärkning runt kanterna.

Japp, mina och de andra jag såg vid uthämtning/inlämning var av typen till höger (fram). Sådan som den till vänster (rygg) har jag aldrig sett. Men var det inte typiskt att henke skulle ha båda varianterna till sin väst?

De plattor vi hade på KS06 (och antagligen hade KS05 samma plattor) var klädda med någon sorts gummi (eller liknande material). Detta var alltså 2002 men det såg ut som om de varit med ett tag.

Om man tittar på http://www.SoldF.com/images/s_kroppskydd94_plattor.jpg så ser plattan till höger ut att vara gummiklädd, är det såna du menar?

Den till vänster ser ut som dom vi hade, typ brandslangstyg med förstärkning runt kanterna.

På BA10 hade vi vänsterplattan både fram och bak, om jag inte minns helt fel. Men inte fasen var den skör. Släppte ofta västen från vagnen och det enda man var orolig för då var att den skulle landa på något ömtåligt.

På BA10 hade vi vänsterplattan både fram och bak, om jag inte minns helt fel. Men inte fasen var den skör. Släppte ofta västen från vagnen och det enda man var orolig för då var att den skulle landa på något ömtåligt.

Vi hade oxå "ryggplattan" både fram och bak, men jag kan inte påstå att de var ömtåliga! Kanske tur att man inte blev skjuten... :baskerFN:

Jag hade också "ryggplattan" både fram och bak, men plattorna som vi hade i våra kroppsskydds 94K var riktigt hållbara, vi testade hur hållbara dom var. Därför utdelades ett antal kolvslag, sparkar och slag med olika föremål. Men det var inga tecken på att den hade försämrats eller gått sönder.

Jag hade också "ryggplattan" både fram och bak, men plattorna som vi hade i våra kroppsskydds 94K var riktigt hållbara, vi testade hur hållbara dom var. Därför utdelades ett antal kolvslag, sparkar och slag med olika föremål. Men det var inga tecken på att den hade försämrats eller gått sönder.

var det här "testet" sanktionerat från något högre håll?

Att saker inte "visar tecken" på att försämras betyder inte ett smack.

Usch!

:huh:

Exakt, kompositmaterial kan lätt drabbas av delaminering (gissa varför de flesta vpl bara får använda gamla grg m/48 av hederligt svenskt stål) och jag misstänker (vet inte) att keramer kan drabbas av någon form av försvagande sprickbildning de också.

En skyddsväst med världens tyngsta plattor som ger soldaten intryck av att vara gedigna och tåla allt, den SKA klara att man behandlar den oömt.

Är det inte soldatsäkert så ska det till tippen!