Jump to content

Info efterfrågas


Recommended Posts

Godkväll!

Jag är plutonchef i Hv (och även lite annat).

Söker relevant information (och gärna högst personliga teorier- alltid intressant) gällande Hv:s vidare framtid i relation till dom Hv-insatsplutoner som ska sättas upp. Nu pratar jag inte om den bristfälliga information som finns att tillgå på FM:s Internet-sidor utan mer jordnära upplevelser som kan finnas där ute hos er. Jag har egna teorier och visioner som jag gärna redovisar längre ner i tråden, men först vill jag höra era! Finns "vanliga" Hv om 2 år? Kommer insatsplutonerna att utvecklas och överleva? Låt höra!

 

Oldfuks

Link to comment
Share on other sites

Insatsplutonerna har funnits ett par år, jag har varit med i två år. Hittills ser jag inga tendenser till att resten av Hv skulle försvinna eller omvandlas till insatsplutoner det också. Även om vissa inom plutonen har ambitionen att det skall växa till kompanis storlek finns det inga planer på detta, heller ingen utrustning eller personal. I princip alla befattningar är tillsatta och det finns personal som väntar på att komma med, alltså är antalet aktiva relativt konstant.

 

Jag tror alltså att vi kommer ha kvar organisationen som den ser ut nu även om några år, förutsatt att försvarsbeslut eller försvarsledningen inte tvingar oss att ändra på det.

 

Förövrigt skulle jag tro att detta har diskuterats ett par gånger, så relevant information finns nog på forumet om man orkar läsa igenom allt om Hv.

Link to comment
Share on other sites

Förövrigt skulle jag tro att detta har diskuterats ett par gånger, så relevant information finns nog på forumet om man orkar läsa igenom allt om Hv.

OK, ursäkta en rookie i debatten. Men, mina erfarenheter säger mig att klimatet förändras snabbt. Det som var sant för en tid sen är det kanske inte längre.

Edited by oldfuks
Link to comment
Share on other sites

Bra fråga. Jag är också med i det "vanliga" hemvärnet och tror att insatsplutonerna är bra på det de gör men att de inte räcker. Hemvärnet behövs och fyller en funktion. Trenden jag har sett är att våran MD grupp gärna skickar nyrekryterade till Insats, medan om vi rekryterar själva så får vi dem själv. Nu är den pluton som tillhör våran batajon fylld så då bör överskottet komma till oss. Det gäller ju att förse Kompanierna med vettiga och roliga övningar, utan det så kommer mer och mer droppa av.

 

Kommer hemvärnet finnas kvar om 2 år?

Ja, jag kommer då göra allt som står i min makt för att det kompani jag är med i gör det. Det finns ett antal eldsjälar som driver organisationen framåt och de är dessa som man får vara försiktig med att inte förlora.

 

Min åsikt i alla fall... Må diskutionen fortsätta :)

Link to comment
Share on other sites

Förövrigt skulle jag tro att detta har diskuterats ett par gånger, så relevant information finns nog på forumet om man orkar läsa igenom allt om Hv.

OK, ursäkta en rookie i debatten. Men, mina erfarenheter säger mig att klimatet förändras snabbt. Det som var sant för en tid sen är det kanske inte längre.

Jag menade helt enkelt att det har diskuterats en del, men det blir mycket att läsa om man vill ta del av allt.

 

Hos oss är organisationen och utrustningen i princip samma som för två år sedan och jag tror inte det kommer ske några dramatiska förändringar inom överskådlig framtid. Vi har fått lite mer utrustning, men inget revolutionerande.

Link to comment
Share on other sites

Visserligen rätt så OT men jag är lite nyfiken på HV men bilden som jag och många andra har är att det enbart är gamla oseriösa gubbar i HV. Inte blev det bättre av info. vi fick under lumpartiden då det var gamla stofiler som informerade.

 

Hur brukar övningarna vara upplagda, är det bara panga panga eller några minnesvärda marscher/strapatser. Vore ju kul om man fick lite hårdare tag så att man känner att man gör något, inte bara lökar och pillar sig i naveln. Hur många övningar (flerdagars) anordnar de olika MD varje år i snitt..?

Link to comment
Share on other sites

Den SIB-övning (strid i bebyggelse) som jag var med om för några månader sedan vara allt annat än pilla sig i naveln... Kursen i fältarbete som jag var med på innan var kul den med. Å andra sidan har jag bara varit med i HV i runt sex månader...

 

// WinterMite

Link to comment
Share on other sites

Nja, våra uppgifter och övningar ändras mer och mer. Jag kan hålla med dig på en punkt. För 5-6 år sedan var det mest pang-pang. Hemvärnsmännen hade sitt objekt och man stod i sitt värn och sköt på den som inte hörde dit. Lite generaliserat men på ett ungefär.

Nu har det ändrats till ett rörligare försvar. Både på gott och ont, det blir roligare för oss yngre men jobbigare för de äldre. Har vissa i Kompaniet som inte vill förstå att objekten är borta. Hemvärnet har blivit roligare och mer utmanande, med konsekvens att fler hoppar av. :banana

Många i vårat kompani tyckte det var bättre förr och har slutat gå på övningarna.

 

Hur många och hur hårda övningar som anordnas per år är olika beroende på MD grupp. Men i slutändan är det upp till dig. Vill du ha strapatser och marscher så finns de, man kanske får leta lite bara.... :)

Link to comment
Share on other sites

Visserligen rätt så OT men jag är lite nyfiken på HV men bilden som jag och många andra har är att det enbart är gamla oseriösa gubbar i HV. Inte blev det bättre av info. vi fick under lumpartiden då det var gamla stofiler som informerade.

Vadfan betyder OT? (har naturligtvis kvalificerat mig som stofil bara genom att fråga).

Tangsjö, du kan nog hitta rätt mycket olika typer av Hv beroende på var i Sverige du kikar.

Link to comment
Share on other sites

Vadfan betyder OT?

OT = Off Topic

 

Hur många och hur hårda övningar som anordnas per år är olika beroende på MD grupp.

Så vitt jag vet är det plutonen (och plutonsledningen) som planerar och genomför övningsverksamheten. Har aldrig sett någon från MD-gruppen på övningarna, och tur är väl kanske det.

Link to comment
Share on other sites

Så vitt jag vet är det plutonen (och plutonsledningen) som planerar och genomför övningsverksamheten. Har aldrig sett någon från MD-gruppen på övningarna, och tur är väl kanske det.

Ser att du tillhör Insats :ak:

Vårat kompani får tilldelat vissa timmar för egen verksamhet. Hur många vet jag inte, utöver det så styrs det från MD gruppens övningsplan. Vissa övningar skall göras, vissa bör göras osv.. Så är det hos oss i alla fall....

Link to comment
Share on other sites

Visserligen rätt så OT

Tack för upplysningen 106!

 

Tangsjö, hur f-n kan det vara OT när det är jag som startat tråden?

 

Nåja, min intressanta fråga kvarstår; kommer det "vanliga" Hv finnnas kvar om två år? Jag tror inte det, av den enkla anledningen att vanliga hemvärnsförband inte har tiden, tanken, möjligheten att "hänga med". Insatsplutonerna får utrustning, pengar, uppmärksamhet - blir halvproffs - utöver detta nada/föreningsverksamhet. Har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Vårat kompani får tilldelat vissa timmar för egen verksamhet. Hur många vet jag inte, utöver det så styrs det från MD gruppens övningsplan. Vissa övningar skall göras, vissa bör göras osv..  Så är det hos oss i alla fall....

Så är det för oss också.

 

Själv så har vi precis lyckats bli en fungerande grupp (även om vi på papperet är en hel pluton)

 

Här är det mycket våran grupp och plutonchef som bokstavligt talat bygger upp "GBGinsats".

Personligen så har jag fortfarande inte förstått vad det är insatsplutonerna ska göra, det verkar variera beronde på chef (även inom MD) men det känns som att insatsplutonerna ibland är något som hjälper högre chef i kariären ("se på mig jag har något nytt och innovativt")

Link to comment
Share on other sites

Själv så har vi precis lyckats bli en fungerande grupp (även om vi på papperet är en hel pluton)

Hmm, verkar vara en genomgående trend i "vanliga" hemvärnet med personalbrist. Tråkigt tycker jag, man har ju så kul i grönkläder.

Man gör ju nästan allt för att få med mer folk. Är ungdomsledare, håller på med kompaniets hemsida och har nyss kört en rekryteringskampanj med tidningsreklam, artiklar och utställning. Fast det gav en viss utdelning. Tror vi fick 10 st som var intresserade. Nu är det upp till MD gruppen att få dem godkända jävligt snabbt så de inte tappar sugen....

Link to comment
Share on other sites

Rörande hur det ser ut med Insatsplutoner så är det en av de viktigaste punkterna att kontrollera fullt ut med den nya organisationen (när den väl klubbas). Problemen uppstår i och med att insatsplutonen är en bataljonsresurs och bör behandlas på så sätt (man kan även inom MD sätta ihop fyra insatsplutoner till ett insatskompani med ledning från MD gruppen). Man har i vissa bataljoner valt att försöka att tillhandahålla en grupp från vardera kompani med påföljd att man tappar lojalitet (soldaten vet inte exakt vad han tillhör).

 

Grundkrav är att det finns en fungerande bataljonsorgansiation som mäktar med att sköta sina tre plutoner (lednings, tross och insats). Tyvärr så har det ju uttryckligen sagts ifrån att man inte får bilda stabs/tross kompanier (vilket finns på en del håll) i bataljonerna vilket jag tycker är synd. Rekryteringen till insatsplutoner blir därför oundvikligen från kompanierna, vilket jag anser vara fel.

 

Caveat, jag argumenterar alltid utifrån Livgardesgruppen och särskllt då Batlajon Stockholms situation som jag förstår (efter diskussioner med andra på kurser och dylikt) är avsevärt annorlunda än på andra håll. Bataljon Stockholm har ju dispens från organisationskraven på resterande HV vilket leder till att vi har 5 kompanier plus en DV pluton plus insatspluton/ledningspluton/trosspluton i bataljonen. Slutövning 02 hade bataljonen kring 500 man ut i skogen.

 

Sen ser jag inte det som att det bara är intressant at tjänstgöra i insatspluton. Enda stora skillnad jag ser är att det finns fordon tillgängliga men, om ingen får fullständigt frispel och tilldelar insats PBV, är det ju inte så mycket roligare att åka Tgb till övning istället för buss (ser kanske aningen manligare ut, men jag överlever utan ;) ). Den ökade tiden för utbildning kan man ha frivilligt i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Visserligen rätt så OT men jag är lite nyfiken på HV men bilden som jag och många andra har är att det enbart är gamla oseriösa gubbar i HV. Inte blev det bättre av info. vi fick under lumpartiden då det var gamla stofiler som informerade.

 

Hur brukar övningarna vara upplagda, är det bara panga panga eller några minnesvärda marscher/strapatser. Vore ju kul om man fick lite hårdare tag så att man känner att man gör något, inte bara lökar och pillar sig i naveln. Hur många övningar (flerdagars) anordnar de olika MD varje år i snitt..?

Visst finns "Di gamle" kvar på sina ställen i HV-Kompanierna, men de flesta som är kvar har väl fått "gilla läget" lite. De som inte gjorde det är i dag borta (hoppas jag)

Kan säga att i vårt MD så ges det tillfälle att öva tämligen ofta. Vill man dessutom gå kurser och utbildningar, ja då har man helgerna räddade för en lång tid framöver.....

Hur mycket "pang, pang" och "kötta" det blir i en HV-pluton är nog högst varierande. Kan bara utgå från egen plut. där det smäller som F*N när det gäller. Mycket inspirerande att öva med likasinnade: Gamla Jägarsoldater från alla vapenslag, FN-"veteraner" och andra mycket motiverade och lödiga "vanliga" soldater !! Det blir liksom inte ballare än folket som är med kan man säga.

Att man sedan har en plutonchef i 30årsåldern med bakgrund från K3 gör ju inte saken sämre :)

 

Vad gäller strapatser, så är det kanske inte mer än ett Soldatprov om året (om som sagt inte Chefen e påhittig) Flerdygnssövningar skall finnas minst ett par tre om året (hos oss) Stridsövningarna vårt Insatskompani varit med om så här långt har iofs varit skapligt mjukgörande oxo.

 

Trodde DU att HV (insats) var gamla skäggiga gubbar i gula gummistövlar, med mössan käckt på sne' ?? Tänk om !!

:):D:dong:8-/:ak::2guns::winner::):uzi:D:dong::winner::uzi:ak:

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju rätt lockande, ni borde vara dom som informerar dom stackars värnpliktiga istället för dom gamla stofilerna som informerade oss (från Skaraborg), för dom var riktigt dåliga på det. Man fick bilden av att HV banne mig inte ändrar på sig utan att det fortfarande bara är gamla stofiler.

 

Får nog ta kontakt med HV hemma hos mig...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oldfuks;

 

Citerar "-Nåja, min intressanta fråga kvarstår; kommer det "vanliga" Hv finnnas kvar om två år? Jag tror inte det, av den enkla anledningen att vanliga hemvärnsförband inte har tiden, tanken, möjligheten att "hänga med". "

 

Hur vet du det?

Du generaliserar rätt grovt.

Link to comment
Share on other sites

Det gamla klassiska HV kommer alltid att finnas. Insatsplutonerna är på tok för få och är inte så vältränade som många påstår. Många "gamla" Hemvärnsmän kan utan tvivel piska skiten ur en insatspluton tack vare att de har tränat tillsammans i flera år. Att bara tro att man kan klara sig med enbart insats är att gräva en grop medan man står i den. Många som jag har uppfatatt det i insats är inte intresserade av det där runt omkring pangandet, många verkar tro att insats är en sorts terroriststyrka som ska vara redo vid anfall mot Sverige. Det enda Insats är det är en yngre version av HV med kanske lite färskare minne av nya taktiker osv..

Vi behöver Hemvärnet.

:):lol::):winner::winner::winner::winner::winner::winner:

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
Det gamla klassiska HV kommer alltid att finnas. Insatsplutonerna är på tok för få och är inte så vältränade som många påstår. Många "gamla" Hemvärnsmän kan utan tvivel piska skiten ur en insatspluton tack vare att de har tränat tillsammans i flera år. Att bara tro att man kan klara sig med enbart insats är att gräva en grop medan man står i den. Många som jag har uppfatatt det i insats är inte intresserade av det där runt omkring pangandet, många verkar tro att insats är en sorts terroriststyrka som ska vara redo vid anfall mot Sverige. Det enda Insats är det är en yngre version av HV med kanske lite färskare minne av nya taktiker osv..

Vi behöver Hemvärnet.

:winner:  :winner:  :winner:  :winner:  :winner:  :winner:  :winner:  :winner:  :winner:

Bra talat av en man som lever i verkligheten!

 

,O

:):lol::)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det "vanliga" hv kommer att finnas kvar om 2 år.

Vårt kompani kan lösa alla uppgifter som insats kan, och i vissa fall bättre än de (striby är vår huvuduppgift), men insats är bättre utrustade för vissa typer av uppgifter.

 

Sammanfattningsvis tycker jag att insats och det "vanliga" hv kompletterar varandra, inte konkurrerar med varandra.

Och det finns bra folk i bägge...

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten på Hv-förbanden varierar runt om i landet, insats är inget undantag.

 

Jag började i "vanliga" HV och satt fast i det byråkratiträsket i nio månader innan jag äntligen fick göra introduktionsutb och min första övning.

Konstaterade direkt att "vanliga" HV inte räkte till för mig. Det fanns ingen kvalitet i det förbandet, alltså allt kajkade ur totalt.

 

Sökte mig därefter till insats i Trollhättan, och var inne i organisationen på två veckor. Två månader senare åkte jag på ASÖ och vär därefter fast, varför skulle jag tillbaka till gamla HV?

 

Insats känns mer motiverande och realistiskt. Det är mer på allvar och förbandet håller en betydligt högre kvalitet, främst så är det soldaterna och ledningen som står för det, inte utrustningen och utbildningen.

Det finns en framåtanda och man är inte lika pessemistisk mot allt inom HV. Man verkar ha gillat läget och kör där utefter.

 

Hela HV skall inte bli insats. Vanliga HV soldater komplementerar insats utomordentligt, och gammlingarna i stab och trossen sköter sitt utomordentligt.

 

Försvaret har haft det tungt det senaste 10 åren, vi har överlevt och det kommer vi att fortsätta med. Keep up, have faith!

Link to comment
Share on other sites

Oldfuks;

 

Citerar "-Nåja, min intressanta fråga kvarstår; kommer det "vanliga" Hv finnnas kvar om två år? Jag tror inte det, av den enkla anledningen att vanliga hemvärnsförband inte har tiden, tanken, möjligheten att "hänga med". "

 

Hur vet du det?

Du generaliserar rätt grovt.

Capt;

 

Jag vet inte, jag tror! Jag har diskuterat ämnet med en hel del Hv-män runt om i landet och bildat mig denna uppfattning. Detta är inte en fråga om negativism, utan helt enkelt ett försök av mig att skapa mig en ännu bredare bild av vad militärt intresserade människor i landet tror. Hårdfakta i ämnet finns nämligen inte att tillgå.

 

Vad tror du själv?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...