Ing Posted July 26, 2002 Report Posted July 26, 2002 Vill minnas att man ofta skjuter bort gångjärnen, vilket gör att dörren kan öppnas lite hursomhelst. Min gissning är: Ett trasigt lås måste vara HELT genomskjutet för att dörren skall gå att öppna. Gångjärnen borta=dörren kan knuffas ner eller dras ner i handtaget. Plockar man bort gångjärnen på en dörr så ska den inte gå att öppna ändå. Det "ska" sitta små pluggar mellan karmen och dörren på vettiga dörrar. (iaf ytterdörrar) Detta är ett ganska standard inbrottsskydd, då även andra fattat att man kan plocka bort gångjärnen och promenera in. Eller? Hur gör man då? Quote
Bravo One Posted July 26, 2002 Report Posted July 26, 2002 Varför plocka bort gångärnen när man med hjälp av en hammare och en skruvmejsel kan ta bort låset. Har själv gjort det en gång när jag jobbade som snickare. Men förhoppningsvis är nya dörrar bättre nu. Quote
Nifelhel Posted July 26, 2002 Report Posted July 26, 2002 Ing: man tar lite deg och ....BOOM!! vips dörren borta Nä skämt och sido, men jag vet att polisen har ett specialverktyg, kommer dock inte riktigt ihåg hur det ser ut. Har hört att dörren inte ser så fin ut efteråt ;) Quote
Otto Posted July 26, 2002 Report Posted July 26, 2002 Jag vet att Räddningstjänsten kan ha problem ibland vad det gäller just att "bryta" sig in i lägenheter eller motsv. Just för deras del och även andra personers säkerhet vid t.ex. lägenhets- och villabränder kan dessa säkerhetsdörrar ställa till problem. Quote
Guest Posted July 26, 2002 Report Posted July 26, 2002 Jag vet att Räddningstjänsten kan ha problem ibland vad det gäller just att "bryta" sig in i lägenheter eller motsv.Just för deras del och även andra personers säkerhet vid t.ex. lägenhets- och villabränder kan dessa säkerhetsdörrar ställa till problem. Ang säkerhetsdörrar kan jag förstå att Räddningstjänsten har problem, de är grymt stabila. Hade en sådan när jag bodde i Göteborg. Kolla in här för mer info... (obs! pdf-fil) Quote
granQ Posted July 27, 2002 Report Posted July 27, 2002 våga bo på landet och ha olåst dörr ;) sen undrar jag bara, vad snackar vi för dörr/vapen med mera.. kan ju vara allt från NORAD's portar till en husvagns dörr.. Quote
Ing Posted July 27, 2002 Author Report Posted July 27, 2002 husvagnsdörr vs. 120mm spränggranat? Jag funderade väl tillattbörjamed på en "vanlig" dörr till ett hus/lägenhet. Men hur man får upp pansardörrar är ju en utveckling av det där förstås. Quote
granQ Posted July 28, 2002 Report Posted July 28, 2002 husvagnsdörr vs. 120mm spränggranat? skulle det inte kunna bli bara ett hål i dörren och du får inte upp den, om du inte stoppar in handen och låser upp ;) fast det är klart, plasten/kolfiber eller va man nu har borde nog ryckas med så typ större delen av "huset" följer med och kvar blir del av vagnen.. så ett program där dom slungade iväg en husvagn, "huset" bara lossnade.. inte värsta skruvarna direkt.. Quote
Recommended Posts