Jump to content

Australien's framtida ytstridsfartygsflotta


Perman

Recommended Posts

Australien planerar nu att reducera antalet fregatter av Hunter-klassen (mod type 26) från nio till sex och antalet OPV fartyg av Arafura-klassen från tolv till sex fartyg. Detta till förmån för sex st "optinally crewed missile ships" plus elva st general purpose fregatter. Fartygen ska tydligen både byggas utomlands och inom landet i västra Australien.

 

A fleet of missile-laden "optionally crewed" ships will accompany Australia's most lethal warships under a major shake-up announced by the Albanese government today.

The $54 billion plan follows a review of the Royal Australian Navy's surface fleet headed by retired US admiral William Hilarides.

"After inheriting the oldest surface fleet Navy has operated in its history, this blueprint will see Navy equipped with a major surface combatant fleet over twice as large as planned," Defence Minister Richard Marles said.

 

Australian navy's surface fleet to double in size under $54 billion overhaul

(9news.com.au)

 

Ett bra förslag om det blir verklighet. Beställningen av Arafura fartygen är nog ett av de sämre beslut som fattats på senare tid, så det är positivt att man reducerar dessa till förmån för riktiga ytstridsfartyg. Jag har aldrig trott på att man skulle bygga fler mod type 26 än vad Storbritannien själva beställer. Jag skulle gissa att brittiska type 31/32 har en ordentlig chans att bli vald som GP fregatt.

 

/Per

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Peo said:

Kan vi inte kränga några Luleå? :D

Borde vara i samma storleks klass som deras Anzac Klass, Så om dom köper ett antal Luleå klass av oss så kan vi ta en av deras Anzac klass fartyg som del betalning i väntan på Luleå :-)

 

Link to comment
Share on other sites

För att förtydliga så betyder "optionally crewed surface vessels" att det gäller 6 st s. k. LOSV ("Large Optionally Crewed Surface Vessels") som ska byggas enligt amerikansk modell. Fartygen kan alltså vara obemannade och fjärrstyras. 

 

Quote

Uppgraderingen innebär att fokus förskjuts från ubåtsjakt till yt-och luftmålsbekämpning. För Saab är detta positivt då antalet avfyrningsramper ökar från 432 till 702 och därmed ökat behov av hög eldledningskapacitet. Totalt ska Australien med det nya paketet investera motsvarande 370 miljarder kronor i sin flotta de närmaste 10 åren.

 

Saab om Australiens jättesatsning: ”Vi är redo att bistå”

(affarsvarlden.se)

 

Att Collins-klassen inte ska moderniseras tror jag inte på. Australiensarna kommer att bli tvungna att modernisera dem om de ska ha några ubåtar alls i tjänst.

 

Quote

 

In line with independent analysis’ recommendations, Navy’s future surface combatant fleet will comprise:

26 major surface combatants consisting of:

Three Hobart class air warfare destroyers with upgraded air defence and strike capabilities

Six Hunter class frigates to boost Navy’s undersea warfare and strike capabilities

11 new general purpose frigates that will provide maritime and land strike, air defence and escort capabilities

Six new Large Optionally Crewed Surface Vessels (LOSVs) that will significantly increase Navy’s long-range strike capacity

Six remaining Anzac class frigates with the two oldest ships to be decommissioned as per their planned service life.

The Government has also accepted the independent analysis’ recommendations to have:

25 minor war vessels to contribute to civil maritime security operations, which includes six Offshore Patrol Vessels (OPVs).

 

 

Type 26 Frigate purchase reduced by Australia

(ukdefence journal.org.uk)

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Perman said:

För att förtydliga så betyder "optionally crewed surface vessels" att det gäller 6 st s. k. LOSV fartyg som ska byggas enligt amerikansk modell. Fartygen kan alltså vara obemannade och fjärrstyras. 

 

 

Saab om Australiens jättesatsning: ”Vi är redo att bistå”

(affarsvarlden.se)

 

Att Collins-klassen inte ska moderniseras tror jag inte på. Australiensarna kommer att bli tvungna att modernisera dem om de ska ha några ubåtar alls i tjänst.

 

/Per

Nej, det beslutet grundades i att de skulle ersättas med de franska ubåtarna. När atom-ubåts-beslutet togs blev denna ambition helt ogiltig. Eftersom den första atomubåten beräknas tas i bruk i början på 2040-talet så har du helt rätt.

 

(men det kanske tar något år innan australiensarna fattar det själva…)

 

Jag anser att Australien borde låta Kockums göra en ”Gotland” på Collins, och uppgradera dem till Blekinge 0.5 inuti. (Det finns ju t.o.m. en variant på Blekinge som passar i Collins skal, Oceanic-ER)

Edited by Tombola
Link to comment
Share on other sites

On 2/20/2024 at 10:57 PM, Tombola said:

Nej, det beslutet grundades i att de skulle ersättas med de franska ubåtarna. När atom-ubåts-beslutet togs blev denna ambition helt ogiltig. Eftersom den första atomubåten beräknas tas i bruk i början på 2040-talet så har du helt rätt.

 

(men det kanske tar något år innan australiensarna fattar det själva…)

 

Jag anser att Australien borde låta Kockums göra en ”Gotland” på Collins, och uppgradera dem till Blekinge 0.5 inuti. (Det finns ju t.o.m. en variant på Blekinge som passar i Collins skal, Oceanic-ER)

Ett tag lät det som att Kokums skulle få uppgradera Collins klassen. Då man erkänt att det inte bara var Kockums som gjorde att det blev så många problem med Collins klassen. Tydligen lyckades man inte svetsa så bra i Austrailen bl.a.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, madman said:

Ett tag lät det som att Kokums skulle få uppgradera Collins klassen. Då man erkänt att det inte bara var Kockums som gjorde att det blev så många problem med Collins klassen. Tydligen lyckades man inte svetsa så bra i Austrailen bl.a.

Framförallt så tog man inte den beprövade designen från Kockums, utan började klippa och klistra med en massa egna krav som absolut inte var designade ihop från början. Framförallt verkar de haft problem med stridsledningssystemet som de tog från en annan leverantör, och som typ aldrig funkade bra ihop med sensorer och vapen. Hade de låtit Kockums få bestämma vilka system som skulle sitta i så hade de med stor sannolikhet inte haft mer problem än Sverige med Västergötland-klassen.

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tombola said:

Framförallt så tog man inte den beprövade designen från Kockums, utan började klippa och klistra med en massa egna krav som absolut inte var designade ihop från början. Framförallt verkar de haft problem med stridsledningssystemet som de tog från en annan leverantör, och som typ aldrig funkade bra ihop med sensorer och vapen. Hade de låtit Kockums få bestämma vilka system som skulle sitta i så hade de med stor sannolikhet inte haft mer problem än Sverige med Västergötland-klassen.

 

Det var även vissa hydro dynamiska eller akustiska problem med akterskeppet vill jag minnas, men kommer inte ihåg exakt vad det var. Kockums hade ju aldrig tidigare designat en sån här stor ubåt. Tror att de är lösta nu dock. Nåt som jag har väldigt svårt att tro på är att de bara skulle behöva snorkla 5 min per dygn.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perman said:

 

Det var även vissa hydro dynamiska eller akustiska problem med akterskeppet vill jag minnas, men kommer inte ihåg exakt vad det var. Kockums hade ju aldrig tidigare designat en sån här stor ubåt. Tror att de är lösta nu dock. Nåt som jag har väldigt svårt att tro på är att de bara skulle behöva snorkla 5 min per dygn.

 

/Per

Jo. Australiensarna ville inte ha Stirling-motorerna om jag minns rätt, för de var inte beprövade när det begav sig. Dessutom ville de ha större dieselmotorer än vad som fanns tillgängligt från Sverige, så det utvecklades en helt ny motor för att orka med. När de sen stoppade in allt detta i en väsentligt större design än vad som var tänkt från början så testades inte detta ordentligt innan beslut togs, med påföljd av att ubåten lät som en gammal traktor innan de bytte propeller (vilken de OCKSÅ hade krav initialt på att det skulle vara av ett helt nytt material, för att det var "inne", och som bidrog till ljud, eftersom den var för "hård" tror jag), och fixade materialval i akterskeppet med mer glasfiber så att vibrationer inte skulle fortplanta sig lika illa.

 

Men man kan säga att Kockums inte riktigt klarade av att fixa det som behövdes, men väldigt stora delar av problemen var helt självförvållade genom att insistera på saker som aldrig designats och testats förut. Typ lite som F-35-projektet. Att de krävde justeringar efter leverans var närmast oundvikligt...

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Tombola said:

Jo. Australiensarna ville inte ha Stirling-motorerna om jag minns rätt, för de var inte beprövade när det begav sig. Dessutom ville de ha större dieselmotorer än vad som fanns tillgängligt från Sverige, så det utvecklades en helt ny motor för att orka med. När de sen stoppade in allt detta i en väsentligt större design än vad som var tänkt från början så testades inte detta ordentligt innan beslut togs, med påföljd av att ubåten lät som en gammal traktor innan de bytte propeller (vilken de OCKSÅ hade krav initialt på att det skulle vara av ett helt nytt material, för att det var "inne", och som bidrog till ljud, eftersom den var för "hård" tror jag), och fixade materialval i akterskeppet med mer glasfiber så att vibrationer inte skulle fortplanta sig lika illa.

 

Men man kan säga att Kockums inte riktigt klarade av att fixa det som behövdes, men väldigt stora delar av problemen var helt självförvållade genom att insistera på saker som aldrig designats och testats förut. Typ lite som F-35-projektet. Att de krävde justeringar efter leverans var närmast oundvikligt...


Finns det någon bra bok om Australiens Collins-ubåtsprojekt? Verkar ju som det finns en massa intressanta detaljer i det projektet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Posted (edited)

Enligt info både på X och eng wiki så ska nu Australien börja ta fregatterna av Anzac-klassen ur tjänst. Senare i år kommer man att ta klassnamnen HMAS Anzac ur tjänst och 2026 fortsätter man med HMAS Arunta. Dessutom så kommer man inte att göra någon större uppgradering mer av de kvarvarande fartygen i klassen. Hur det blir med planerna att ersätta Harpoon med NSM på fartygen är okänt, men de har nyligen genomgått Anzac Midlife Capability Assurance Program (AMCAP) där de bl a fick CEAFAR L-band Active Phased Array Radar och uppgradering av Saab 9LV 453 ledningssystem. Kanske får några fartyg NSM av de som kommer att behållas längst. Filippinerna ska vara intresserade av Anzac fartygen, som torde vara mer kapabla än deras nya fregatter av Jose Rizal-klass trots sin ålder. Första nya fregatten av Hunter-klass kommer inte i tjänst förrän tidigast 2034, men de nya GP fregatterna kan eventuellt levereras tidigare.

 

Quote

In February 2024 it was announced that Anzac was due to decommission in 2024, the first of her class, to free up funding for a future enlargement of the RAN. Her sister ship, Arunta, is scheduled to be decommissioned in 2026 while the remainder of the class would not receive any major upgrades anymore.

 

HMAS Anzac (FFH 150) - Operational history

 

image.thumb.png.f31d7f6fb2acef998c771615c5d119da.png

(HMAS Perth is lowered out of the dry dock at the Australian Marine Complex at Henderson, WA, after completion of a major part of the Anzac Midlife Capability Assurance Program upgrades. Australian DoD picture.)

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Perman said:

Enligt info både på X och eng wiki så ska nu Australien börja ta fregatterna av Anzac-klassen ur tjänst. Senare i år kommer man att ta klassnamnen HMAS Anzac ur tjänst och 2026 fortsätter man med HMAS Arunta. Dessutom så kommer man inte att göra någon större uppgradering mer av de kvarvarande fartygen i klassen. Hur det blir med planerna att ersätta Harpoon med NSM på fartygen är okänt, men de har nyligen genomgått Anzac Midlife Capability Assurance Program (AMCAP) där de bl a fick CEAFAR L-band Active Phased Array Radar och uppgradering av Saab 9LV 453 ledningssystem. Kanske får några fartyg NSM av de som kommer att behållas längst. Filippinerna ska vara intresserade av Anzac fartygen, som torde vara mer kapabla än deras nya fregatter av Jose Rizal-klass trots sin ålder. Första nya fregatten av Hunter-klass kommer inte i tjänst förrän tidigast 2034, men de nya GP fregatterna kan eventuellt levereras tidigare.

 

 

HMAS Anzac (FFH 150) - Operational history

 

image.thumb.png.f31d7f6fb2acef998c771615c5d119da.png

(HMAS Perth is lowered out of the dry dock at the Australian Marine Complex at Henderson, WA, after completion of a major part of the Anzac Midlife Capability Assurance Program upgrades. Australian DoD picture.)

 

/Per

 

 

Ja, dessa lär vara högintressanta för alla nationer runt sydkinesiska sjön, som snabbt vill ha något att möta upp Kinesiska mobbar-kustvakten med…

 

Filippinerna är en bra match, då de har få större fartyg än så länge, men tillräckligt med personal för att hantera de 180 personer ombord som krävs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...