Jump to content

Markstridssoldat på F7 i Såtenäs


Recommended Posts

Tjabba! 
Vad är en markstridssoldat på F7 i Såtenäs? 

Efter goda resultat på mönstringen bortsett från en femma på cykeln (pga slarvfel) och lägre hos psykologen så fick jag befattningen Markstridssoldat på F7 i Såtenäs- Armén. Jag blev då relativt besviken då jag hoppats på någon form utav skyttesoldat(pansar) men har nu kunnat känna mig mer trygg i det faktum att jag också hade vart tvungen att ha körkort för utbildningen (om jag har förstått det rätt). Nu när jag försöker att samla kunskap om befattningen så hittar jag inget, ej på försvarsmaktens hemsida och ej på några andra forum. Jag har fått höra att det ska handla om att säkra och skydda flygplatsen ifrån yttre hot (flygfottilj) och att det är fokus på strid till fots, patrull och spaning. 


Är det någon som är familjär med utbildningen som kan svara på detta? Är detta en nyttig utbildning med fysiskt krävande uppgifter? Är det kul?!

 

tack på förhand :)!
 


 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/19/2024 at 1:32 AM, Eggbert von Anka said:

Jag har fått höra att det ska handla om att säkra och skydda flygplatsen ifrån yttre hot (flygfottilj) och att det är fokus på strid till fots, patrull och spaning. 

Detta sammanfattar nog utbildningen ganska bra. Fysiskt lär det bli. Uppgiften blir också väldigt konkret eftersom du kommer att uppleva ditt skyddsobjekt, flottiljen med dess Gripenplan, hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...