Jump to content

Rote med två Saab J 29 Tunnan


Recommended Posts

När jag åkte ner till mina föräldrar under dagen så såg jag två J 29 som flög rote över F7.

Det såg ut som de övade för någon uppvisning, mycket vackert att titta på.

Link to post
Share on other sites

Jo vist var det två tunnan, de flög rote i massa rollar och lopar +en massa lågflygning.

 

Kan inte svara på var tunnan nr2 kommer ifrån, men det låter ju troliggt att de övade inför Flygvapnets flygdag.

Link to post
Share on other sites
Jo vist var det två tunnan, de flög rote i massa rollar och lopar +en massa lågflygning.

 

Kan inte svara på var tunnan nr2 kommer ifrån, men det låter ju troliggt att de övade inför Flygvapnets flygdag.

 

Om det nu mot förmodan skulle vara två J29 så torde den ena vara i från Österike (har de något flygande ex. kvar??). Sverige har ju som tidigare nämnts F10 Gul Rudolf vilken tidigare har fått stått stilla ibrist på ny motor, är lite skeptisk till att det skulle vara 2 svenska tunnor.

Link to post
Share on other sites

är det helt omöjligt att FV kan ha fixat till en till då så det faktiskt fins 2st? Såg J29 3 gånger när jag var på FMTS och jag kan nästan svära på att det var 2 olika plan jag såg.

Link to post
Share on other sites
är det helt omöjligt att FV kan ha fixat till en till då så det faktiskt fins 2st? Såg J29 3 gånger när jag var på FMTS och jag kan nästan svära på att det var 2 olika plan jag såg.

"ingenting är oomöjligt" (sagt på brett dalmål)

Känner bara inte till något sådant projekt, men det säger ju inte så mycket. I så fall undrar jag vilka som står bakom det och hur de löst pilotfrågan, för att inte tala om finansieringen. Man kanske blir tvungen att åka till Såtenäs 18/6 och ta reda på hur det ligger till. Hur går det med den A32A och SK60 (med RM9) de har där?

Link to post
Share on other sites
är det helt omöjligt att FV kan ha fixat till en till då så det faktiskt fins 2st? Såg J29 3 gånger när jag var på FMTS och jag kan nästan svära på att det var 2 olika plan jag såg.

 

 

Inte omöjligt, men så nära det kan komma. Gul Rudolf har varit groundad nu i några år pga att bland annat motorn behövt bytas. Att då FV, som inte kunnat hålla EN maskin i luften nu kastar upp två utan att bla SFF exploderar av glädje....är mikroskopisk. Vad gäller utlandet tror jag bestämt att det inte finns någon där heller.

 

 

F7s A32 kommer troligen inte flyga, men är inte långt från flygvärdighet. Dock är det pappersjobb kvar och ett antal flytter mellan byggnader har sinkat det arbete som återstår.

 

 

Hoppas allt jag skrivit är fel...

Link to post
Share on other sites

F7´s A32a är flygduglig, men ej godkänd av luftfartsverket, så mao får den inte flyga än...

 

sedan är jag lite fundersam om inte kamratföreningen på F7 (de som meckar Lansen bla) har hållt på med en J29a också....

då inte en F modell som den tidigare flygande maskinen är (F hade EBK, det hade inte tidigare modeller)

är det helt omöjligt att de fått den i flygvärdigt skick och dessutom godkänd av LFV?

Link to post
Share on other sites
- såg en, antagligen rudolf gul, starta från sin hemmabas i Halmstad idag. Utanför står även en hunter och en vampire, de har stått där ett tag nu.

 

 

Och den turen skall ha varit den första för Rudolf för i år ( och förra året stod den stilla) så därför är en rote med Tunnor än mer omöjlig.

 

Huntern och Vampiren skall flytta till Norge, då det är för dyrt att ha dem kvar här...tack Sveriges regering.

Link to post
Share on other sites
Huntern och Vampiren skall flytta till Norge, då det är för dyrt att ha dem kvar här...tack Sveriges regering.

 

hur många flygande Vampire har vi i sverige idag?

den enda jag känner till (pga att jag ser den ibland) är

"SE-DXS" som finns i norrköping ( om den inte flyttats sen 2006-06-05)

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
Problemet är att det är så få motorer till J29 och för att kunna garantera luftvärdighet så blir det rätt dyra översyner, vilken ingen verkar vara intresserad av att betala.

 

J.K Nilsson

Det finns bara en motor nu till Gul Rudolf som fungerar

Den gammla som satt i från början hade gjort sitt så man fick en motor med mycket gångtid kvar från Fv museum.Men den kollads noga i Arboga innan den blev isatt i Gul Rudolf

Edited by Emil666
Link to post
Share on other sites
  • 2 years later...
För ett par år sedan hörde jag att någon håll på att få en J21R i flygvärdigt skick.

Nån som kan bekräfta eller dementera?

 

I så fall han/hon/de har en tätare sekretess än Skunk works. Inte troligt

 

J22 däremot ja, även om jag inte hört något om det projektet på ett tag.

Link to post
Share on other sites
För ett par år sedan hörde jag att någon håll på att få en J21R i flygvärdigt skick.

Nån som kan bekräfta eller dementera?

Du tänker inte på den J 21A som byggdes om till J/A 21R för att kunna ställas ut på Flygvapenmuseum? Någon riktig 21R finns inte kvar.

 

J22 däremot ja, även om jag inte hört något om det projektet på ett tag.

Det är för de som inte vet är det Svedinos J 22A "Gul Erik" (22149). Länk till projektet. I flyghistorisk revy om J 22, från 1989, kunde man läsa om någon som höll på att bygga en ny J 22 efter originalritningar. Vet du hur det går med det projektet?

Link to post
Share on other sites

"Gul Erik" sidan verkar inte ha uppdaterats på ett tag..?

 

Synd att det inte finns en flygande J 22 i Sverige, men "Röd Kalle"s taxande är ju bättre än inget, härligt motorljud:

 

Här lite om bakgrunden för den som inte känner till den: http://www.f10kamratforening.se/kamratfore...bertilbjare.pdf

 

B.F.

Edited by Bosse Fors
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
"Gul Erik" sidan verkar inte ha uppdaterats på ett tag..?

 

Synd att det inte finns en flygande J 22 i Sverige, men "Röd Kalle"s taxande är ju bättre än inget, härligt motorljud:

 

Här lite om bakgrunden för den som inte känner till den: http://www.f10kamratforening.se/kamratfore...bertilbjare.pdf

 

B.F.

 

Jo Gul Rudolf på Flygmuseet i Ängelholm. Efter sin sista flygning på F10:s uppvisningsdag så hade den bara sju flygtimmar kvar på motorn. Just nu håller en grupp att leta efter en motor till maskinen. Men den är flygduglig. Lika flygduglig som Viggen som finns på Muséet.

 

J 29 Tunnan, "Gul Rudolf", fotograferad vid anhörigas dag på

F 10, Ängelholm lördagen den 2002-08-24. Efter denna flygning hade

flygplanet endast sju timmars gångtid kvar på motorn.

Edited by Hägg
Link to post
Share on other sites
"Gul Erik" sidan verkar inte ha uppdaterats på ett tag..?

 

Synd att det inte finns en flygande J 22 i Sverige, men "Röd Kalle"s taxande är ju bättre än inget, härligt motorljud:

 

Här lite om bakgrunden för den som inte känner till den: http://www.f10kamratforening.se/kamratfore...bertilbjare.pdf

 

B.F.

 

Jo Gul Rudolf på Flygmuseet i Ängelholm. Efter sin sista flygning på F10:s uppvisningsdag så hade den bara sju flygtimmar kvar på motorn. Just nu håller en grupp att leta efter en motor till maskinen. Men den är flygduglig. Lika flygduglig som Viggen som finns på Muséet.

 

J 29 Tunnan, "Gul Rudolf", fotograferad vid anhörigas dag på

F 10, Ängelholm lördagen den 2002-08-24. Efter denna flygning hade

flygplanet endast sju timmars gångtid kvar på motorn.

 

Njaeee.

 

Gul Rudolf stod under en tid på F10 museum, men då det beslutades att den skulle flygas med framöver flyttades den först till Halmstad men huserar nu mest på F7 (helt och hållet?). Motorn byttes någongång 2005-2006 har jag för mig, så kärran mår bra och flygs med.

 

F10s museum fick en en annan J29 som substitut och den är lika flygvärdig som F10:s och alla övriga Viggar: inte alls. Med nuvarande eknomi kommer nog ingen Viggen upp i Swafhf:s regi utan där krävs nog samarbete med industrin, som eller inte mår bra nu.

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...
Nu såg nyss mina föräldrar 29:an rakt ovanför oss, vi bor i klippan, eller ska vi säga nära gamla F5 så vet alla var det är ;) Vet någon varför den är här? Det är långt från F7 ju.

 

 

På väg hem från en tripp till Jersey skulle jag tro.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By vikingman
      Föredrag om Tunnan i flygvapnet – Bertil ”Berra” Eriksson, tidigare divisionschef på F 3. Fyll gärna på med annat om Tunnan i denna tråd!

       
    • Guest
      By Guest
      Jag försöker få tag i bilder av  j29or som har kongo camoflage.
      Jag har bara en bild som tyvärr är svartvitt.
      Alla bilder är av intresse, men framför allt färg bilder.
    • By Gusten
      Läste nyss i "Pravda" (Aftonbladet 17/12) att flyget firar 100 år idag. Det jag undrar över är om det är sant det som står att fem J 29 slog ut det katangesiska flygvapnet i Kongo 1961? Tror också att jag har läst om att formen på J 35:ans vingar, eller något liknande, att om det var möjligt så skulle flygplanet bara accelerera näst intill oändlighet om bara bränslet räckte? Snälla finns det någon flyg kunnig som vet? /Gusten
    • By Superholger
      Var någonstans sitter tunnans akan?
    • By Spejjarn
      Flyg- och militärmuseet Teknikland ligger ca 1 mil söder om Östersund vid det gamla krigsflygfältet Optand som ännu är i drift om än i civil regi. Museet skildrar 300 år av militärhistoria från Armfeldts karoliner till Kalla krigets dagar. Under 2016 är Teknikland öppet 26 juni till 21 augusti.
      Museiutställningarna är uppdelade på fyra byggnader. I Kronan finns reception, café och föreläsningssal. I Garnisonen kan en prova på att gå Karolinernas dödsmarsch, spionera på ett tidstypiskt hotellrum från Kalla kriget, läsa om spioner och kurirer som passerade över norska gränsen under andra världskriget och titta på allt från sablar till pvrobot. I Garaget finns en uppfinnarverkstad för barn och unga (KomTek), LEGO-utställning med både ninjor och det fiktiva Slaget om Gotland, Jämtlands första TV med mera. I Flyg- och lottamuseets lokaler finns flygplan från andra världskriget fram till modern tid inklusive Sveriges officiella Viggen-centrum. Mellan byggnaderna står terrängbilar, haubitzar, kanoner, mösare, Bofors 40 mm akan och en Pbv 401:a.
       
      I Östersund med omnejd fanns på sin tid Norrlands artilleriregemente, A4, Jämtlands fältjägarregemente, I5, Jämtlands flygflottilj, F4, samt Arméns Tekniska Skola (ATS). Bakom museet står Stiftelsen Jamtli, Militärmuseiföreningen i Jämtlands län, Jemtlands fältartillerister, Jemtlands radioamatörer, Järnvägsmuseiföreningen i Jämtland, Jemtlands veteranbilklubb och Svensk flyghistorisk förening.
×
×
  • Create New...