Jump to content

Ta isär ak4 med lås


Chris11

Recommended Posts

  • Forumsledning

Patronlägeslåset, som namnet skvallrar om, sitter i patronläget.

Allt kan plockas isär som vanligt. Det går även att vårda allt utom då patronläget och pipan eftersom den är blockerad.  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/14/2024 at 12:52 PM, Frippe said:

Det är väl enbart underbeslaget och eventuell ammunition som ska förvaras på alternativa platser? Åtminstone var det så förr i tiden.

 

Så räcker att ta bort underbeslaget.

 

Vapnet ska i hemmet förvaras i tre isärtagna delar:

1. Vapnets huvuddel (med patronlägeslåset monterat)

2. Underbeslaget

3. Patronlägeslåsets nyckel

 

De tre delarna ska förvaras på olika platser (icke uppenbara gömställen) och nyckeln ska inte förvaras i samma bostad som vapnet.

 

//JE

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, JohanErik said:

 

Vapnet ska i hemmet förvaras i tre isärtagna delar:

1. Vapnets huvuddel (med patronlägeslåset monterat)

2. Underbeslaget

3. Patronlägeslåsets nyckel

 

De tre delarna ska förvaras på olika platser (icke uppenbara gömställen) och nyckeln ska inte förvaras i samma bostad som vapnet.

 

//JE

Fast hur skall man i framtiden kunna låta hemvärnsmän ha vapen i bostaden?

 

Jag tycker ett godkänt vapenskåp med kodlås fastmonterat i en bärande struktur gömt i en garderob borde räcka. 

 

Vapnet har sitt lås på. Vid höjd beredskap tas låset bort.

 

Vill man ha ännu högre säkerhet så kan man ha ett litet vapenskåp med kodlås fastskruvat inne i det större vapenskåpet antingen högts upp i det större skåpet eller längst ner i botten på det större vapenskåpet. 

 

Där förvaras nyckel och vital del till AK4C/D.

 

Sen vore det inte fel om bostaden eller skåpet har ett larm kopplat till ngn larmcentral.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, TKraften said:

Fast hur skall man i framtiden kunna låta hemvärnsmän ha vapen i bostaden?

 

Jag tycker ett godkänt vapenskåp med kodlås fastmonterat i en bärande struktur gömt i en garderob borde räcka. 

 

Vapnet har sitt lås på. Vid höjd beredskap tas låset bort.

 

Vill man ha ännu högre säkerhet så kan man ha ett litet vapenskåp med kodlås fastskruvat inne i det större vapenskåpet antingen högts upp i det större skåpet eller längst ner i botten på det större vapenskåpet. 

 

Där förvaras nyckel och vital del till AK4C/D.

 

Sen vore det inte fel om bostaden eller skåpet har ett larm kopplat till ngn larmcentral.

 

//TF 

Försvarsmakten vill inte bekosta vare sig vapenskåp till var och en eller larm och säkerhetsdörr, och jag tycker inte det är det mest relevanta heller.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chassi said:

Försvarsmakten vill inte bekosta vare sig vapenskåp till var och en eller larm och säkerhetsdörr, och jag tycker inte det är det mest relevanta heller.

Nej man får troligtvis bekosta detta själv.

 

Däremot kanske man kan kunde få ha vapnet hemma om man har eget vapenskåp fastbultad bärande struktur samt varit med i hemvärnet aktivt mer än 5 år.

 

//TF

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, JohanErik said:

 

Vapnet ska i hemmet förvaras i tre isärtagna delar:

1. Vapnets huvuddel (med patronlägeslåset monterat)

2. Underbeslaget

3. Patronlägeslåsets nyckel

 

De tre delarna ska förvaras på olika platser (icke uppenbara gömställen) och nyckeln ska inte förvaras i samma bostad som vapnet.

 

//JE

Förlåt men det sista stämmer inte. Finns inget som säger att nyckeln inte får förvaras i samma bostad som vapnet. Vissa utbgrupper gjorde en egen tolkning för att vara på den säkra sidan. 
 

Individuell nyckel till ett utlämnat patronlägeslås skall förvaras så att den inte kan åtkommas av obehöriga. Nyckeln får förvaras i bostaden om den förvaras skild från vapnets huvuddel och vitala del och ammunition. Förvaringsstället skall väljas så att obehöriga får svårt att finna nyckeln. 

Om nyckeln inte kan förvaras på ett betryggande sätt skall den lämnas till en organisationsenhet för förvaring. 3 kap. 27 § FIB 2007:3 

Edited by Frippe
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/25/2024 at 8:26 PM, Frippe said:

Förlåt men det sista stämmer inte. Finns inget som säger att nyckeln inte får förvaras i samma bostad som vapnet. Vissa utbgrupper gjorde en egen tolkning för att vara på den säkra sidan. 
 

Individuell nyckel till ett utlämnat patronlägeslås skall förvaras så att den inte kan åtkommas av obehöriga. Nyckeln får förvaras i bostaden om den förvaras skild från vapnets huvuddel och vitala del och ammunition. Förvaringsstället skall väljas så att obehöriga får svårt att finna nyckeln. 

Om nyckeln inte kan förvaras på ett betryggande sätt skall den lämnas till en organisationsenhet för förvaring. 3 kap. 27 § FIB 2007:3 

 

Du har rätt! Jag tar tillbaka mitt påstående och erkänner mig dåligt påläst.

/JE

Link to comment
Share on other sites

On 2/25/2024 at 12:24 PM, TKraften said:

Fast hur skall man i framtiden kunna låta hemvärnsmän ha vapen i bostaden?

 

Jag tycker ett godkänt vapenskåp med kodlås fastmonterat i en bärande struktur gömt i en garderob borde räcka. 

 

Vapnet har sitt lås på. Vid höjd beredskap tas låset bort.

 

Vill man ha ännu högre säkerhet så kan man ha ett litet vapenskåp med kodlås fastskruvat inne i det större vapenskåpet antingen högts upp i det större skåpet eller längst ner i botten på det större vapenskåpet. 

 

Där förvaras nyckel och vital del till AK4C/D.

 

Sen vore det inte fel om bostaden eller skåpet har ett larm kopplat till ngn larmcentral.

 

//TF 

 

Regelverket idag kräver inte vapenskåp utan lägsta krav är som jag skrev (förutom att nyckeln kan gömmas i egna hemmet). Den kritiska bestämmelsen är delat vapen. Inte ens med vapenskåp får vapnet förvaras ihopsatt.

/JE

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...