Jump to content

Filtrera sjövatten

Recommended Posts

Nån lär väl veta…

Vi ska stå i sommar med husvagnen vid en sjö. Har ingen el (förutom 2kW bensindrivet elverk för att ladda batterierna vid behov samt köra t.ex. dammsugaren) och heller inget vatten. 

Jag vill kunna använda toan i vagnen och ta en dusch ibland, och givetvis tvätta händer eller skölja av något emellanåt. Till detta behövs ju mer vatten än vad man kan tro. Vagnen har en 50 liters vattentank, och jag har två 25 litersdunkar för påfyllning (får ta med vatten hemifrån och åka och fylla på vid behov nån kilometer bort). Dricksvatten löser vi med medhavda påfyllda per-flaskor, så det är inga problem. 

Vattnet i husvagnen ska alltså inte drickas, bara användas för att spola/skölja. Men att fylla på med sjövatten direkt känns inte rimligt, det behöver ju filtreras på nåt vis först. 

Tips på vad jag ska skaffa mig för grejer? Kom inte med dyra lösningar som filtrerar bort allt, kom ihåg att vattnet inte ska drickas! 

Att sjövattnet är antagligen lite brunt får man väl leva med, men jag vill ju inte ha en massa partiklar i vagnens tank, pump och slangar. Tror ni att ett enkelt poolfilter är tillräckligt (sånt där billigt med filterpatron)? Kanske kan ha en pump med som suger upp vattnet från sjön direkt ner i husvagnens tank. 

Som sagt, nån måste ju ha provat samt att nån har var stuga med sjöläge där man använder det sjövatten som finns?

Att det kommer att växa alger i tanken med tiden förstår jag, men det går väl att lösa med klortabletter, låg koncentration så det inte luktar badhus i hela vagnen. 

Preppers! Har ni idéer?

Om du inte ska dricka vattnet i tanken så varför filtrera? (i varje fall om det är sötvatten)

Kan jämföra med standardförfarande på båt. Där tar man östersjö eller havsvatten för disk och sköljning (och koka pasta, ägg osv i) direkt, sen gör man en slutsköljning med sötvatten.

Annars om du absolut vill ha filtrering så kan du skaffa filterhus på Jula (eller liknande) ett grovfilter först och ett kolfilter efter. Då kommer du ha i praktiken dricksvatten från nästan alla svenska sjöar.