Jump to content

Bus i farten

Vildmannen

Recommended Posts

Från vk.se

"Rikslarm efter sprängattentatet i Sävar

De som utförde sprängattentatet mot militärens ammunitionsförråd utanför Sävar, har troligen ingen nytta av det stöldgods som de kommit över. Den bedömningen gör Bernt-Åke NensÈn, överstelöjtnant och chef för Umeå garnison.

- Eftersom vi klassat det som förvarades i förrådet som icke stöldbegärligt kan jag inte tänka mig att något av det som stulits kan komma till användning, säger Bernt-Åke NensÈn. Vakthavande befäl vid Umeå garnison blev på måndagseftermiddagen uppringd av en privatperson som upptäckt att förrådet som ligger i sävartrakten brutits upp. Vakthavande åkte själv ut till platsen och kunde konstatera att den bastanta ståldörren till förrådet var söndersprängd.

Polis larmades som spärrade av området och en förundersökning inleddes. Kriminaltekniker har också varit på plats, men den utredningen är ännu inte klar.

Militären påbörjade därefter arbetet med att tömma hela förrådet och svetsa igen den dörr som kvaddats. Och vid lunchtid i tisdags var allt material ur förrådet flyttat till en säkrare plats.

Bernt-Åke NensÈn vill inte närmare gå in på exakt vad som förvarades i området, bara att det rörde sig om komponenter som kräver andra delar för att fungera.

IgensvetsatNär VK besökte förrådet var hålet i dörren igensvetsat och täckt med ordentlig plåt. Förrådet ligger inte långt från en trafikerad väg, så sprängningen torde ha utförts nattetid. - Vägen är vältrafikerad dagtid, bekräftar taxichauffören Tommy Ebbhagen som arbetar i området och visade VK till platsen.

Militären håller för närvarande på att se över alla sin ammunitionsförråd och flyttar över stöldbegärliga komponenter till säkrare platser.

- Våra förråd är uppbyggda och konstruerade utifrån de kunskaper som under åren inhämtats. I det här fallet rör det sig om ett konventionellt ammunitionsförråd, säger Bernt-Åke NensÈn.

Inga misstänktaÄnnu har ingen misstänkt gripits för sprängningen och polisen i Umeå är ytterst förtegen i det spaningsarbete som pågår. Umepolisen utfärdade i går rikslarm, dock utan att det finns några misstänkta. Rikslarm utfärdas alltid vid sådana här brott, ifall ammunitionen till exempel skulle hittas i Skåne så kan den sättas i samband med stölden i Umeå.

- Vi har en del uppslag som vi bearbetar, men eftersom det pågår förundersökning kan vi av dessa skäl inte säga mer än så, säger polisinspektör Lars Lundmark.

Det är ytterst sällan som militären drabbas av inbrott i sina ammunitionsförråd, men vid flera rån som inträffade i början på 90-talet användes vapen och ammunition från militären.

Attentatet utanför Umeå är enligt Jonas Svensson på försvarsstaben i Stockholm den första sprängningen av ett militärförråd sedan 1986, då kuppen genomfördes mot ett ammunitionsförråd i Järna utanför Södertälje. Umeåområdet har tidigare inte varit utsatt.

Jonas Svensson bekräftar att det förvarades ammunition i förrådet utanför Umeå, men att ammunitionen var förpackad på ett sådant sätt att den sprängkraft som utlöstes inte riskerade en större sprängning.

- Det är oerhört allvarligt med den här typen av inbrott. Gärningsmännen utsatte både sig själva och allmänheten för stora risker, säger Jonas Svensson."

"Ännu ett sprängdåd i umetrakten

Dynamitförråd besköts med pansarskott

Förutom sprängningen utanför Sävar utreder polisen ännu ett sprängdåd i umetrakten. För en tid sedan försökte någon spränga sig in i ett dynamitförråd vid Nordmaling, förmodligen med ett pansarskott. Hade förrådet exploderat hade trafikanterna på E4:an utsatts för livsfara.

Det var måndagen efter midsommarhelgen som som de anställda vid Norrbottens Bergteknik upptäckte att deras sprängkista (ett förråd där sprängmedel ofta förvaras), som stod bara ett 30-tal meter in efter Olofsforsvägen vid Nordmaling, utsatts för ett attentat. - På dörren till sprängkistan fanns ett decimeterstort runt hål med jämna kanter rakt in genom dörren. Någon vanlig dynamit har de knappast använt sig av, det såg man. Som tur var hade vi bara oljefilter och några nycklar inlåsta där just då. Men de fick inte ut något, förutom en stövel som de dragit ut ur hålet, säger Norrbottens Bergtekniks ägare, Volgan Karlsson.

Säkrat vissa spårPolisen är mycket förtegna om dådet, men bekräftar att en undersökning pågår. - Jag kan bekräfta att vi fått rapporter om att exposition hörts i området och att vi gjort en undersökning där vi säkrat vissa spår. Men något mer än att någon utsatt sprängkistan för åverkan vill jag inte säga, säger kriminalkommissarie Bertil Östgård.

Volgan Karlsson berättar för VK att polisens tekniker hämtade delar av dörren för en teknisk undersökning.

VK har från flera källor fått information om att det är ett pansarskott som använts, ett vapen militären använder sig av för att slå ut bepansrade fordon och dess personal. Polisen vill inte uttala sig om detta, men överstelöjtnant Claes Wolgast vid Swedec, Totalförsvarets ammunitions- och minröjningscentrum i Eksjö, är säker på sin sak när han hör beskrivningen av sprängkistans dörr.

Pansarskott- Det låter som en typisk effekt av ett pansarskott. När skottet träffar bränner en kopparstråle igenom materialet och efterlämnar ett runt hål med fina kanter. Strålen kan lätt skära sig igenom tio centimeters gods. Om det funnits sprängämnen av viss sort i skåpet vid beskjutningen kunde det fått mycket farliga konsekvenser, fortsätter Claes Wolgast.

- Det beror helt på vilken typ av sprängmedel det handlar om. Men hade det exploderat, vilket det kan göra, hade det smällt ordentligt på grund av att kistan är ett slutet rum. Vi hade fått en krater med en diameter på 10-15 meter. Man kan räkna med ett säkerhetsavstånd på 1 000 meter och en uppenbar risk för fara på 60 meters avstånd.

I och med att E4:an passerar bara ett 30-tal meter bort och att det på andra sidan vägen ligger en välbesökt Statoil-macken, innebär dådet ett livsfarligt hot mot de som fanns eller passerade i området vid tidpunkten för sprängningen.

För att kunna träffa det lilla skåpet som bara är ungefär 80 centimeter brett bör man kunna hantera denna typ av vapen, menar Claes Wolgast, eftersom man måste skjuta på ett avstånd av 150 meter för att stå någorlunda säkert.

Enligt vad VK erfar gör polisen kopplingar mellan dådet mot militärens ammunitionsförråd i Sävar och pansarskottet mot sprängkistan i Nordmaling. Flera kriminella personer från trakten som tidigare kopplats till liknande dåd finns bland de misstänkta."

Hur smart är det att beskjuta ett dynamitförråd med P-skott? :D

Var det inte något förråd i Stockholmstrakterna de försökte "öppna" med dynamit?

Hela stället skulle tydligen blivit en krater, med tjuvar och allt.

Jo de stämmer det är det mindre lyckade inbrottsförsöket 1986 som nämns i Vildmannens artikel, jag hittade faktiskt aftonbladet från den dagen för bara någon vecka sedan när jag städade ur farmor och farfars källare, tryckvågen från den explotionen hade spräckt en husgrund 15km bort... polisen medelade att det skulle bli omöjligt att hitta några spår av tjuvarna... alltså av själva tjuvarna...

Kan säga att jag bor i Nordmaling (ca 300-400 meter från platsen) och vid halv fyra tiden på natten mot måndagen efter midsommar jag vaknade av tryckvågen från p-skottet...

En rejäl smäll, tur att det inte fanns nån dynamit i skåpet, eftersom dom har arbetat med sprängningsarbeten nu i flera veckor...

tryckvågen från den explotionen hade spräckt en husgrund 15km bort...

Jag tycker mig minnas från div. utbildning om tryckvågor etc. att det troligast är en markstötvåg som pajat husgrunden.

Och inte lufttryckvågen.

Eller så är jag helt yr...

tryckvågen från den explotionen hade spräckt en husgrund 15km bort...

Jag tycker mig minnas från div. utbildning om tryckvågor etc. att det troligast är en markstötvåg som pajat husgrunden.

Och inte lufttryckvågen.

Eller så är jag helt yr...

ehh... quote Aftonbladet anno 1986... å dom har väll aldrig haft fel när det gäller teknikfrågor... :baskerPa:

Järna smällen var ett lyckat inbrott som man med sprängningen sopade bort alla spår om inte mitt minne sviker mig

Raffsec

mm även sig själva :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...