Jump to content

Recommended Posts

Hej,

första tråden jag skapat här på forumet…

jaha, då kom den dagen jag aldrig trodde skulle komma. Muckade 2006 som en glad 19-åring, och nu 16 år senare (ej varit med i hemvärn eller gjort något annat FM relaterat sedan MUCK) så har jag blivit kallad till repetitionsutbildning i höst.

detta väcker såklart en hel del frågor och funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut.

1. kan de göra såhär? Mer än 10 år sedan senaste tjänstgöringstillfället!

2. Vad kan jag förvänta mig av rep.utb? Är 5 dagar så jag gissar att det blir fler repetitionstillfällen framöver. Blir det 5 dagar med persedelvård och excercis, eller har de tänkt igenom detta och förberett ett vettigt program som ska få oss ”på banan” igen efter 16 år i det civila?

3. hur är det med ersättning? Läste att man får 90% av sjukpenningen. I mitt fall blir det en ganska stor ekonomisk smäll, är VD för ett medelstort företag och har en lön som följer därefter. Så inte nog med att jag ska lämna hem, jobb och familj; jag ska göra det OCH tvingas gå back ekonomiskt?

tacksam för alla svar och insikter ni kan dela med er av!

7 minutes ago, Mountkling said:

Hej,

första tråden jag skapat här på forumet…

jaha, då kom den dagen jag aldrig trodde skulle komma. Muckade 2006 som en glad 19-åring, och nu 16 år senare (ej varit med i hemvärn eller gjort något annat FM relaterat sedan MUCK) så har jag blivit kallad till repetitionsutbildning i höst.

detta väcker såklart en hel del frågor och funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut.

1. kan de göra såhär? Mer än 10 år sedan senaste tjänstgöringstillfället!

2. Vad kan jag förvänta mig av rep.utb? Är 5 dagar så jag gissar att det blir fler repetitionstillfällen framöver. Blir det 5 dagar med persedelvård och excercis, eller har de tänkt igenom detta och förberett ett vettigt program som ska få oss ”på banan” igen efter 16 år i det civila?

3. hur är det med ersättning? Läste att man får 90% av sjukpenningen. I mitt fall blir det en ganska stor ekonomisk smäll, är VD för ett medelstort företag och har en lön som följer därefter. Så inte nog med att jag ska lämna hem, jobb och familj; jag ska göra det OCH tvingas gå back ekonomiskt?

tacksam för alla svar och insikter ni kan dela med er av!

1. Ja. Du omfattas av värnplikt tills du fyller 47, vill jag minnas. Därefter fortsatt av totalförsvarsplikt, vilket dock är en annan sak.

2. Om det bara är 5 dagar så är min gissning att det är en sorts "uppfräschning" som sedan kommer följas av en annan övning lite senare. Syftet är troligen dels att fräscha upp era grundläggande soldatkunskaper, dels att kolla vilka av er som fortfarande går att använda och vilka som måste avföras av t ex medicinska skäl. Så har det iaf varit för flera andra jag känner till som har fått göra repetitionsutbildning efter lång tid. (Dock är 16 år lång tid, det måste jag säga, längsta tidsperioden mellan muck och repövning som jag hört om innan var ca 10 år)

3. Ja, så är det. Det är en konsekvens av att vi har värnplikt. Du får se det som att den uppoffringen är en del av det som krävs av oss som kollektiv för att vi ska ha möjligheten att leva som vi gör annars.

Det låter litet underligt att kallas till reputbildning om du inte är krigsplacerad, regeln är ju att man övar krigsförbandets personal.

Du kanske ska slå förbandet en signal och kolla vad de har tänkt? Det kan vara så att du träffas av något av undantagen från regeln men du ska såklart inte tvingas tjänstgöra om det inte finns grunder för det.

Om det sedan är så att det faktiskt är helt riktigt att du ska tjänstgöra så är det så. Jag lovar att staten kan göra jävligare saker med dig än att strula till din jobbkalender. Om du känner för det kan du såklart låta håret växa ordentligt och skaffa en taskig attityd, det är ju det traditionella sättet att markera missnöje. Jag ser inget fel i det, tvärtom tycker jag det är nyttigt för yrkesmilitärerna att bli påminda om hur de lever i verkligheten.

Tack för alla svaren och kommentarerna!

Inför 10 årsdagen för muck fick jag och övriga i min pluton ett brev som sa att vår krigsplacering hade förlängts. Annars verkar regeln (lag?) vara att man är placerad max 10 år efter senaste tjänstgöringstillfälle, detta är ju passerat med råge. Verkar som att större delen av pluton är kallade till repmånad, men olika datum beroende på befattning.

Kommer såklart göra mitt bästa och om jag ändå inte har något val så tjänar ju inte en dålig attityd till att göra något bättre :) Men om någon finnig 19-årig fänrik vill att jag springer milen eller tycker att kängorna inte glänser tillräckligt så... ;) 

Om din krigsplacering har förlängts finns det definitivt utrymme att kalla till reputbildning.

Om du verkligen vill göra ditt bästa är det väl så men om du envisas måste jag be att du i alla fall muttrar om hur allt var bättre på din tid, i synnerhet fänrikarna, maten och exercisen. Repmånaden är viktig för upprätthållandet av bilden som den svenske soldaten som okuvlig.

23 hours ago, Ormtunga said:

Om din krigsplacering har förlängts finns det definitivt utrymme att kalla till reputbildning.

Om du verkligen vill göra ditt bästa är det väl så men om du envisas måste jag be att du i alla fall muttrar om hur allt var bättre på din tid, i synnerhet fänrikarna, maten och exercisen. Repmånaden är viktig för upprätthållandet av bilden som den svenske soldaten som okuvlig.

Exakt! Kom ihåg, det var alltid kärvare förr, och ju förr desto kärvare.

• Like 1